PDA

View Full Version : Uitleg over channelstrips, iemand?



DennisvandenHeuvel
9 juni 2011, 15:00
Hoi allen,

Ik doe het al een tijdje met Cubase en ben daarnaast een mooi rack aan het opbouwen voor mijn gitaar. Nu heb ik een paar vragen aan de experts.

Kan iemand mij uitleggen wat een channelstrip is? Mijn Pod X3 Pro heeft er bijvoorbeeld 2. Zijn dit losstaande signaalpaden of zo? Ik hoor het graag.

Nog een vraag, ik werk natuurlijk met vst plugins ed. Nu begrijp ik dat ik mijn comp kan ontlasten door bijvoorbeeld een externe compressor te nemen? klopt dit? Werkt dat dan samen met mijn Daw? moet de compressor o.d. dan usb/adat of spdif hebben?

Thanks!
Dennis

The Bertman
9 juni 2011, 15:50
Titel aangepast. Dennis, graag een duidelijk onderwerp, dat zoekt beter en krijg je ook meer reacties.

The Bertman, mod

Guitarleon
9 juni 2011, 15:58
een channelstrip is eigenlijk niets anders dan 1 kanaal van een mengtafel. Dit zijn meestal losliggende "broodjes". al deze broodjes samen vormen dan de complete mixer. In de channelstrip zit de toonregeling en preamp.
tegenwoordig kun je ook losse channelstrips kopen. Solid State Logic heeft er bijvoorbeeld 1, dit is een 1 kanaals doosje, die de functionaliteit heeft van 1 kanaal van de beroemde SSL tafels...

over je andere vraag:

een losse compressor is handig, omdat dat inderdaad je hardware kan ontlasten. Je vraagt dan geen rekenkracht van je geluidskaart, maar laat het effect (of het nu compressie is of iets anders) van een externe bron komen. Je zet de compressor dan in het signaalpad via bijvoorbeeld een insert op je mixer/channelstrip o.i.d. je hebt dus geen USB of ADAT nodig, maar gewoon een stereo jack naar 2 x mono jack insertiekabel.

muziekschuur
9 juni 2011, 16:31
Een channelstrip van boven naar beneden;
LINE-MIC (instellen microfoon-lijn, stel je in de pc in op de interface)
GAIN (instellen van de input)
EQ (Meestal twee band met semi parametrische instelling) Q is de breedte van de piek in het spectrum dat je boost of CUT.
AUX SEND (1, 2,3,4)
BUS selectors (bij SSL bovenaan, bij Mackie naast de fader)
PAN (links rechts...)
FADER

Dit is in een notedop een kanaalstrip.
Op een Mackie heb je een INSERT en kun je dus externe apparaten gebruiken voor kanaal bewerking. Zoals NOISE-GATE en COMPRESSIE. Bij een aantal mengtafels zitten er op een kanaalstrip al compressors. In de computer heb je dus op je kanaalstrip een vakje waar je een VST EFFECT of VST INSTRUMENT kan kiezen. Dus een compressor, eq of noisegate (dat is een VST EFFECT) terwijl een synthesizer zoals FM8 van Native Instruments of GUITARRIG een VST instrument zijn. VST instruments kunnen vaak aangestuurd worden via MIDI. VST EFFECTEN vaak niet of minder...

Een gemiddelde dualcore met 2 tot 4GB aan geheugen stopt ermee bij 4 VST instrumenten en zo'n 8 VST effecten... (give or take). Dan is het plaatsen van je compressors op de bussen vaak een manier om toch een goed resultaat te krijgen. Je VST instrumenten bevries je dan (of bounce to track) en zo bespaar je op je cpu.

DennisvandenHeuvel
9 juni 2011, 16:37
Leon, bedankt. Dus in een effectlus/loop is ook oke? Via de Pod?

Voor de eindmix op de comp heb ik het effect wel nodig op de computer..

Ahh nog meer reactie, dank!

Guitarleon
9 juni 2011, 16:45
ik zou een compressor niet aanraden in de FX loop van een POD, als je bijvoorbeeld gitaar wilt compressen, kun je het beste de compressor vooraan in het signaalpad zetten, is mijn ervaring, maar er zijn ook lui die de compressor helemaal achteraan zetten.

Han S
9 juni 2011, 17:01
Er zijn vele vormen van channelstrips, soms zelfs met een ingebouwde compressor/limiter:

http://www.gearslutz.com/board/attachments/high-end/102385d1228368066-need-killer-mic-pre-channel-strip-can-double-good-bass-di-gtqc_front_full.jpg

Of een wat meer ingewikkeldere van Neve:

http://rupertneve.com/wp-content/i/5088-channel-strip.jpg

Dit is een deel van een Neve mengtafel, niet de complete strip want er hoort meer bij.

Ik heb een DDA AMR mengtafel meet 44 ingangen en 24 uitgangen/return strips.

Dat is een modulaire tafel, met dus allemaal losse channelstrips. De inputs hebben naast de gebruikelijke mic en line input met schakelaars een laagaf filter, een fase omkeer schakelaar, de fantoomvoeding schakelaar, de routingschakelaars naar de 24 uitgangen of direct naar de stereomaster, een toonregeling met vier keer parametrisch en vari Q, acht effect sends, de panoramapot, de kanaalfader. de mute button, solo button en nog een aantal schakelaartjes waarmee je effect sends pre or post fader kunt schakelen en waarmee je kanalen aan een mute groep kunt toewijzen zodat je met één toets op de master sectie bijvoorbeeld het hele drumstel kunt uitzetten.

Dan heb je nog schakelaars waarmee je het kanaal kunt uitsluiten als je 'solo in place' gebruikt. Dat is allemaal behoorlijk ingewikkeld, maar zo werkt dat bij een grote professionele studiotafel.

Aan de rechterkant zitten de 24 broodjes voor de tape returns. Die zijn bijna hetzelfde als de inputs, maar hebben geen routing schakelaars en een wat simpelere toonregeling en twee faders per strip, een voor het opnamenivo en een voor het nivo in de mix.

In het midden van de tafel, die 3.20 m breed is zitten de master sectie en de strips voor de effecten en mixen voor de koptelefoons. Helemaal rechts zit het patch panel waar je alle in en uitgangen kunt aftappen voor effect apparatuur en processors.

Snap je er wat van? Als je weet hoe één zo'n strip werkt weet je ook hoe die 44 strips werken, want ze zijn allemaal hetzelfde.

Steven Otto
9 juni 2011, 17:15
Over je tweede vraag:

Als je de processor van je computer wilt ontlasten, dan zijn er mijns inziens betere alternatieven dan een outboard compressor aan te schaffen. Werk je nu compleet 'In The Box'? Dus enkel software en geen externe apparatuur zoals mixers of zo.

Als je de compressor meerdere keren gebruikt in je DAW met dezelfde instelling, kan je beter een aparte 'bus' aanmaken, waar je meerdere kanalen doorheen kan sturen.

Een andere manier om je processor te ontlasten is door je Buffersize settings goed af te stellen. Als je klaar bent met de opnames en gaat afmixen, dan kan je gerust je buffersize verhogen. Dit kan je doen bij je instelling of met de software die bij je audio interface zit. Ik naam aan dat je een Audio Interface hebt?

muziekschuur
9 juni 2011, 17:22
Ik zou gewoon in de PC blijven.

DennisvandenHeuvel
9 juni 2011, 20:12
Bedankt voor jullie reacties.

Ik blijf het gewoon allemaal vanuit de computer doen. Ik heb een Emu0404usb en die trekt het prima. Alleen als ik veel VST's gebruik begint de comp te kraken. Ik dacht een leuke toevoeging voor mijn rack en een ontlasting van de processor te hebben :-)

Groet, Dennis