PDA

View Full Version : Versterkt spelen vs koptelefoon: is er een verschil?



Kingfisher
9 juni 2011, 11:06
Pfft, gisteren weer een klein "gesprek" gehad met de buren. Dus ik zal een tijdje met de koptelefoon moeten spelen. Het is zelden dat ik versterkt kan spelen, en dan gaat de versterker (mesa boogie express 5:50) niet eens hoger dan standje 3.

Ik kan eigenlijk niet luid spelen, zijn er dan dingen die ik mis? Ik ga er altijd van uit dat er vanaf een bepaald volume een wisselwerking is tussen het geluid en de snaren (resonanties en feedback), hetgeen je niet kan reproduceren met Amplitube ed.

bass blom
9 juni 2011, 11:21
je geeft het antwoord eigenlijk zelf al ja, lekker laten gillen, feedbacken, is er niet bij.
maarja, keuze, gillende gitaar of gillende buren :chicken:

interessander
9 juni 2011, 12:42
Ik heb mijn laatste versterker voor thuis alweer een tijd geleden de deur uit gedaan (hugbes & kettner cream machine met 1x12 kast).

Het hangt er wel vanaf waarmee je speelt en hoe je het geluid over de koptelefoon creert. Ik heb eerst met enkel modeling gespeeld via mijn line6 toneport (gearbox/podfarm). Hierna heb ik een peavey rockmaster buizen preamp gekocht en gebruik deze nu samen met impulses. Het geluid is er een stuk beter op geworden en met goede impulses heb je veel meer het echte druk uit een speaker gevoel dan met de meeste speakersimulatie uit modeling paketten, en uit een headphone out van een versterker heb ik nog nooit een lekker geluid gehoord.

In de oefenruimte gaan de oordoppen in en kan ik mooi op goed volume over mijn halfstack spelen maar ik vind het thuis fijn om met een goede gesloten koptelefoon (zodat je ook minder last hebt van het plectrum geluid) op zacht volume te kunnen spelen en ook opnemen.

marclinh0
10 juni 2011, 11:55
Hello Kingfisher

uiteraard is er een verschil. Een koptelefoon heeft een veel groter frequentiebereik, dan de speaker in je gitaarvesterker en daardoor klinkt het soms veel beter of in ieder geval anders.

Het meest heb ik dat gemerkt toen ik op mijn mfx de akoestische gitaar simulator uitprobeerde. Op de koptelefoon klonk het echt als een hollow body . Toen ik het geluid trots in de repetitieruimte wilde laten horen, klonk het weer gewoon als een electrische gitaar

Om te oefenen is een koptelefoon (ik heb hem via een mengpaneel) geweldig en kun je tot diep in de nacht doorgaan...

Maar om je sound in te stellen is het niet geschik!;)

mousediver
15 juni 2011, 16:07
ik heb met mijn koptelefoon heel veel last van ruis tijdens stille momenten.
En ik moet mijn bas bijna volledig dichtdraaien omdat ik mijn mid en high niet meer hoor anders(in de zin van bas op 2 en de mid en high op 7 of zoiets)

het hangt denk ik van combinatie versterker en koptelefoon af hoe natuurlijk de weergave zal zijn. persoonlijk speel ik veel liever zonder koptelefoon.

kleine tip, geef je buren een grote doos oordopjes kado.

IF IT'S TOO LOUD YOU'RE TOO OLD :rockon:

barno
15 juni 2011, 16:32
Pfft, gisteren weer een klein "gesprek" gehad met de buren. Dus ik zal een tijdje met de koptelefoon moeten spelen. Het is zelden dat ik versterkt kan spelen, en dan gaat de versterker (mesa boogie express 5:50) niet eens hoger dan standje 3.

Ik kan eigenlijk niet luid spelen, zijn er dan dingen die ik mis? Ik ga er altijd van uit dat er vanaf een bepaald volume een wisselwerking is tussen het geluid en de snaren (resonanties en feedback), hetgeen je niet kan reproduceren met Amplitube ed.

feedback en zo... dat kan idd niet zonder een bepaald volume. Anderzijds, ik durf stellen dat je meer mist als je luid speelt.
Nogal wat mensen spelen vooral luid omdat alles dan al vlug indrukwekkend klinkt (maar het vaak niet is).

Stil spelen zonder vervorming: er is niks waar je je achter kan verbergen, slechte timing, slechte bends, snelheid niet op punt... allemaal in the open...

dus van de nood een deugd maken ;)

beruk
15 juni 2011, 16:38
Ik ga er altijd van uit dat er vanaf een bepaald volume een wisselwerking is tussen het geluid en de snaren (resonanties en feedback), hetgeen je niet kan reproduceren met Amplitube ed.
Ik doe mijn gitaar ding voornamelijk met Amplitube, alleen feedback is er vrijwel niet. Als ik even ga pissen de boel niet afsluit en mijn koptelefoon over de gitaar hang: instant feedback als het spul aardig open staat met hi-gain simulatie. Speelt alleen weer zo matig: gitaar tegen je oor :soinnocent:
Groot nadeel: met knallen op je kop telefoon ben je sneller doof.

FlameDude
17 juni 2011, 15:34
Och, wat is een vrijstaande woning toch heerlijk als ik dit soort topics lees :soinnocent:

Liquid_Metal
23 juni 2011, 09:46
Ik heb een half jaar lang alleen maar met Guitar Rig 4 gespeeld en dat komt me echt de neus uit. Het ademt niet en voelt kil en doods. Ik gebruik het ook voor repetities en omdat het daar in een volle mix gebruikt wordt klinkt het een stuk beter.
Voor opnames gebruik ik altijd mijn volledige rig (ENGL SE, G-Major 2 en enkele pedalen) maar dat neem ik op met een impulse response van een ENGL PRO 412 cabinet. Ik heb ondervonden dat dat veel prettigere resultaten oplevert dan het micen van mijn eigen cabinet (ENGL PRO 212), deels omdat ik geen geschikte microfoon heb maar deels ook omdat de ruimte er niet geschikt voor is.
Ik ben van plan om dit weekend eens een A/B-vergelijking te maken tussen spelen met mijn rig en een impulse response en spelen met Guitar Rig 4 en dezelfde impulse. Ik denk dat ik hetzelfde ga vinden als Interessander, hoewel spelen met een echte speaker nog steeds lekkerder is omdat het nog meer ademt.
Overigens zijn alle songs die ik heb opgenomen (check myspace in m'n sig) met de SE en impulse response gedaan.