PDA

View Full Version : Gitaar leren spelen!



Joost-keys
9 juni 2011, 00:56
Hey iedereen ik ben Joost.
Ik ben 17 jaar en wil deze zomervakantie gitaar leren spelen.

Je moet maar denken dat ik niks van gitaren afweet want dat weet ik ook niet echt zo hehe. En daarom heb ik wat vragen voor jullie.

Dit wordt mijn eerste gitaar en ik hou van elektrische gitaren, is het handig om daarmee te beginnen?
Welke bevelen jullie aan? Gewoon zo goedkoop mogelijk, en beginner vriendlijk. Ik hou van the black keys muziek dus een beginner gitaar dat dat geluid een beetje nabootst zou helemaal geweldig zijn, maar dat is misschien een beetje teveel gevraagd. :p
Speel je altijd met een pick op een gitaar?
Ik wil gitaar leren spelen zonder een leraar, gewoon op me kamer rondklooien en op het internet rond kijken, is dat mogelijk denk je?

Alvast bedankt als je me wil helpen!

Bijl
9 juni 2011, 01:39
Hoi, welkom!

Ik heb wel een paar antwoorden op je vragen:

1. Dit wordt mijn eerste gitaar en ik hou van elektrische gitaren, is het handig om daarmee te beginnen?

Als je van electrische gitaren houd, dan moet je vooral GEEN acoustische kopen. Dat klinkt misschien flauw, maar ik meen het. Iemand die trompet wil spelen stuur je ook niet naar blokfluitles :seriousf: Ik ben zelf begonnen met Metallica spelen op een klassieke acoustische gitaar en ik garandeer je dat je dat snel zat bent.

Bovendien spelen electrische gitaren gewoon lekkerder. De hals van een klassieke gitaar met nylon snaren is ontzettend breed en dik, en een western gitaar heeft een spanning op de snaren staan waar de honden geen brood van lusten. Met een electrische gitaar gaat het allemaal een stuk makkelijker.

2. Welke bevelen jullie aan? Gewoon zo goedkoop mogelijk, en beginner vriendlijk. Ik hou van the black keys muziek dus een beginner gitaar dat dat geluid een beetje nabootst zou helemaal geweldig zijn, maar dat is misschien een beetje teveel gevraagd.

Dat is zeker niet teveel gevraagd. Ik heb even gekeken wat die gast gebruikt: http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/350-the-black-keys-dan-auerbach-guitar-gear-rigDe gitaren die ik in het lijstje zie, zijn onderling zo gruwelijk verschillend, dat je eigenlijk niet kan zeggen "dat type gitaar geeft het Black Keys geluid". Dus ga naar een winkel, probeer alles uit, slaap er nog een nachtje over, probeer weer van alles, en na een tijdje kom je er vanzelf achter wat je wil.

En zet die site maar meteen bij je favorieten. De hele lijst op bandnaam gesorteerd staat hier: http://www.uberproaudio.com/who-plays-what

Een versterker met een goede luidspreker is ook heel belangrijk, omdat je dit ook moet zien als onderdeel van je muziekintrument. Vermijd de 10 watt transistor oefenversterkertjes met speakers kleiner dan 8 inch. Een goede nieuwe oefenversterker kost 100 tot 150 euro, als je tweedehands koopt hou je meer over voor je gitaar :rockon:

In het "electrische gitaren" en "moderne versterkers" forum kan je wel wat advies vinden (er zijn al honderden topics van mensen die een starters setje zoeken)

3. Speel je altijd met een pick op een gitaar?

Nee. Sommige muziek kan je niet spelen zonder, en sommige muziek niet met.

4. Ik wil gitaar leren spelen zonder een leraar, gewoon op me kamer rondklooien en op het internet rond kijken, is dat mogelijk denk je?

Ja dat kan! maak hier maar je startpagina van: http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Het kost geen cent en er zijn weinig sites waar het allemaal zo netjes wordt uitgelegd. De links in het rood zijn filmpjes met instructies, dat begint ergens halverwege de pagina. Zorg er wel voor dat je de basis goed aanleert, op een slechte fundering kan je niet bouwen. Dat vraagt wel een beetje discipline, daarna kan het rondklooien beginnen :)

Bijl
9 juni 2011, 09:17
Dit is wel heeeeel leuk om mee te beginnen bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/455226950

En deze ook:

http://link.marktplaats.nl/453077107

Beginnertjekb
10 juni 2011, 12:12
Welkom op dit forum, Joost!

Je kan eens kijken bij de tijdschriften in de boekhandel naar het Engels tijdschrift: Total Guitar, sommige artikelen gaan echt elke maand over beginners oefenen, fouten die je kan maken enz.

CID-Gibson
10 juni 2011, 19:13
Welkom bij de Groep

Gitaar leren kan duur zijn als je een Privé lesgever gaat huren.
Maar je kan ook een goed boek kopen, en dan maar afzien die vingertopjes "lol"
Twee uren per dag is al flink, ik gebruik het boek Gitaar voor dummies, ja er staat natuurlijk ook een hoop in waaraan je niks hebt maar voor de beginner is het een goed Boek.
Maar een ding mag je mijn geloven meer dan 50% haakt af na 3 maanden, omdat het juist in deze drie maanden afzien is, "lol"
En als het kopen van deze gitaar GEEN bevlieging was, zit je al een stuk verder.
Leer eerst je gitaar goed afstellen VOOR elke gebruik ervan, ga niet van een referentie uit op welke CD dan ook, Stem je Gitaar met je DUIM, "niet met het plectrum" dan heb je ook meer gevoel met de snaar.
Neem je tijd, en als je Gitaar nog nieuw is, ben je nog niet aan een nieuw set snaren toe,”maar koop ze wel” en dus zoals iedereen weet heb je E A D G B e snaar waarvan de onderste snaar de e is.
In de meeste gevallen zal je wat moeite hebben met de 5e snaar om die goed af te stemmen maar dit komt wel goed, ga er NIET van uit dat als je gitaar de dag ervoor is gestemd dat dit vandaag nog het geval is, Dus opnieuw stemmen.


Groetjes

:supercool: