PDA

View Full Version : Vraagje oude hals opknappen



iesiediesie74
8 juni 2011, 19:46
Ik ben een oude gitaar aan het opknappen en nu is de hals aan de beurt.
Ik ben van plan om de frets te vlakken, alleen zijn de frets vanaf de G tot de hoge E tussen de 1e en 12e fret behoorlijk ingesleten.
Hoeveel kan ik er met het vlakken eigenlijk ongestraft afhalen?

barno
8 juni 2011, 19:59
In principe moet alle frets worden gevlakt tot ze in hoogte gelijk komen met de diepste putten in de frets. Een gitaar met diepe fretslijtage zou ik eerder herfretten, maar hangt af van wat je bedoelt met "behoorlijk ingesleten".

Echte lage frets speelt niet comfortabel, de hals moet dan heel nauwkeurig kunnen worden afgesteld en bevorderlijk voor de tone is het zeker niet.

Post eens een foto van de slijtage?

iesiediesie74
8 juni 2011, 20:18
1e fret zit 0,5mm lager dan de 12e fret
Ik moet ook nog uitzoeken hoe ik foto's geupload krijg, het is moeilijk om duidelijk op een foto te krijgen

peter_l
8 juni 2011, 20:59
Het gaat er volgens mij ook niet echt om dat elke fret precies even hoog is, als het verloop maar normaal gaat. Wat ikzelf altijd doe is op elke fret met een zwarte marker een streep trekken. Met het vlakken zie ik dan precies welke frets nog buiten de boot vallen, die blijven het langste zwarte plekken vertonen.

iesiediesie74
8 juni 2011, 21:12
Zo heb ik het ook al wel eens gedaan, maar als het verschil te groot is heeft het volgens mij geen zin meer