PDA

View Full Version : True Bypass loopers



Shaggy
8 juni 2011, 19:14
Hoi,

Voor een Boss CS2 wil een true bypass looper hebben. Omdat ik niet veel ruimte meer heb wil ik er een zo klein mogelijk TB looper onder of naast hebben.

Ik heb ooit eens een DML (forumlid) looper gezien op een foto wat wel ideaal lijkt.

Wat is de kleinst mogelijk TB looper die te koop is?

piezo
8 juni 2011, 19:33
Het pedaaltje zelf true bypass maken kost de minste ruimte.

the sure thing
8 juni 2011, 21:49
De kleinste TB looper kan je ook makkelijk zelf bouwen, of laten bouwen.

Shaggy
9 juni 2011, 00:01
Ok thn, wat voor formaat zou het ongeveer hebben die looper?


Volgens mijn research (en google is mijn vriend) kan die cs2 niet of nauwelijks TB gemaakt worden. Misschien dat Dirk Hendrik dit wel weet ???

tomdiedom
9 juni 2011, 00:17
En dan nog: True bypass, true schmypass. Waarom wil je hem überhaupt in een loop hebben?

Dirk_Hendrik
9 juni 2011, 07:44
Ok thn, wat voor formaat zou het ongeveer hebben die looper?


Volgens mijn research (en google is mijn vriend) kan die cs2 niet of nauwelijks TB gemaakt worden. Misschien dat Dirk Hendrik dit wel weet ???

Het heeft een input en en output.
Dus kan het TB worden gemaakt. As sommigen zeggen dat dat niet kan moeten ze inventiever nadenken.

pauld
9 juni 2011, 07:55
http://www.loop-master.com/

Prima spul, gebruik ik al jaren...

Nielsje
9 juni 2011, 08:29
En dan nog: True bypass, true schmypass. Waarom wil je hem überhaupt in een loop hebben?

Ik lees deze opmerking volgens mij wel vaker van jouw kant. Er zullen zat mensen zijn die je übergrappige opmerking waarschijnlijk niet snappen, dus onderbouw je verder nutteloze post eens. Als iemand iets TB wil hebben, zou de TS daar wellicht een reden voor hebben?

Boss pedalen zijn zelf best TB te maken. Als je het pedaal origineel wil laten, en een looper wil maken/kopen, dan is de oplossing de behuizing waar je vier input jacks en een schakelaar in kan proppen de kleinste mogelijkheid.

Dit is te doen (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=526)

DemolitionColorScheme
9 juni 2011, 09:09
http://www.loop-master.com/

Prima spul, gebruik ik al jaren...
Dit. Ik heb zo'n kleine 1-loop. Zelfde formaat als dat Nielsje heeft gepost.
Maar goed, als je een TB loop wilt weet ik wel zeker dat D_H die wel eentje voor je kan fixen, als je niet besluit om het pedaal zelf TB te maken.

TimS
9 juni 2011, 09:13
Ik weet niet of je heel tevreden bent met de CS-2, maar als je gewoon een compressor wilt kun je eventueel ook je CS-2 verkopen en een betere compressor kopen die al true bypass is, de Barber Tonepress oid.

Shaggy
9 juni 2011, 09:47
In mijn chain van ca 12 peNdalen heb ik bewust twee met buffer. Een redelijk aan het begin na een fuzz en 1 aan het eind voor een delay. Ben geen anti buffer persoon, alleen de boss kleurt mijn geluid te lelijk in het hoog en kaapt veel mid en daardoor body weg van mijn toone.. Te veel buffers zuigen behoorlijk is mijn ervaring, TB is de oplossing m.i.

Dat voorbeeld van Nielsje is inderdaad wat ik bedoel.

@TimS Iets meer info over mijn board en toepassing; Ik heb op mijn board al een keeley compressor, die gebruik ik voor het flink squashen en toch transparant blijven voor funk en disco jaren 70 en 80 etc. De CS2 kan niet zo squashen maar heeft zo'n lekkere volle sound dat ik hem erop wil voor jazz en fusion nummers. En ja, dan heb ik twee compressors, ik speel er veel mee. Heb bijvoorbeeld ook 2 chorussen op mn board. een retro sonic chorus voor een lush chorus bij ballads en een coolcat chorus voor slag. Ook heb twee delay's, een ekko met een hele lichte boost en vol van repeats met een modulatie en een Ibanez de7 subtiel in de echo stand.
Dus de CS2 vind ik echt heerlijk klinken, de tonepress is anders omdat je de mix tussen wet en dry kan bepalen maar de SC2 is echt heel lekker vol en redelijk transparant.


DH je hebt een PM

peter_heijnen
9 juni 2011, 11:08
Een redelijk aan het begin na een fuzz en 1 aan het eind voor een delay.
Die tweede buffer begrijp ik nooit zo goed. Je leest het wel meer: een aan het begin en een aan het eind. Die ene aan het begin lost alle ev problemen voor je al op dus zou een tweede niet meer nodig moeten zijn, los van het gegeven dat je de klankverandering door de tweede buffer mooi kunt vinden.

tomdiedom
9 juni 2011, 11:12
Ik lees deze opmerking volgens mij wel vaker van jouw kant. Er zullen zat mensen zijn die je übergrappige opmerking waarschijnlijk niet snappen, dus onderbouw je verder nutteloze post eens. Als iemand iets TB wil hebben, zou de TS daar wellicht een reden voor hebben?

Boss pedalen zijn zelf best TB te maken. Als je het pedaal origineel wil laten, en een looper wil maken/kopen, dan is de oplossing de behuizing waar je vier input jacks en een schakelaar in kan proppen de kleinste mogelijkheid.

Dit is te doen (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=526)

Zo, beetje lange tenen? Er is niks übergrappig bedoeld. Ik lees vaker in post dat mensen laten doorschemeren dat true bypass de heilige graal is voor effecten en dat je buffers koste wat kost moet weren. Vandaar ook mijn vraag waarom de cs-2 perse in een looper moet. Daar heeft de ts antwoord op gegeven en mijn inziens een goede verklaring voor gegeven. Ik ken zijn setup niet, dus in dit geval is er tonesuck en kan hij misschien beter een looper gebruiken, niks aan het handje. Of mijn post dan iets bijdraagt is meer aan de ts om te bepalen dan aan jou. Was een oprechte vraag omdat de reden niet werd gegeven. Gitaristen praten elkaar graag na wat betreft buffers/bosspedalen/enz.

the sure thing
9 juni 2011, 12:28
Die tweede buffer begrijp ik nooit zo goed. Je leest het wel meer: een aan het begin en een aan het eind. Die ene aan het begin lost alle ev problemen voor je al op dus zou een tweede niet meer nodig moeten zijn, los van het gegeven dat je de klankverandering door de tweede buffer mooi kunt vinden.

+1. En wat wel apart is: hier op het forum is min of meer "consensus" dat er vroeg in de pedalenketen een buffer aanwezig moet zijn, terwijl op USA fora "de algemene opvatting" is dat het laatste pedaal in de keten een buffer "moet" hebben om het signaal op te peppen. DIt omdat vanaf het laatste pedaal er vaak een (lang) snoer naar de versterker gaat.

Wellicht kan het zijn bij de oude Boss pedaaltjes dat deze in de bypass stand wat van de toon snoepen (aantasten). BIj de nieuwe generatie Boss hoor ik het echt helemaal NIET, maar bij de CE-2 hoor ik het wel. Wellicht valt de CS-2 ook nog onder de "oude" categorie?

peter_heijnen
9 juni 2011, 13:21
+1. En wat wel apart is: hier op het forum is min of meer "consensus" dat er vroeg in de pedalenketen een buffer aanwezig moet zijn, terwijl op USA fora "de algemene opvatting" is dat het laatste pedaal in de keten een buffer "moet" hebben om het signaal op te peppen. DIt omdat vanaf het laatste pedaal er vaak een (lang) snoer naar de versterker gaat.
Onzin, te meer daar het gros van die figuren doorgaans niet op een groot podium speelt met dito kabellengtes. De buffer zet hoogohmig om in laagohmig, de tweede buffer gaat dat niet nog laagohmiger maken.

En btw, hoe veel kabel moet je wel niet gebruiken om signifikant te verliezen na je buffer?

Shaggy
9 juni 2011, 14:13
Mijn signaalketen (incl type en merk etc) is als volgt ;

Strat -> klotz 6mtr =>

jhf1 fuzzface (TB),
maxon ph350 (Buffer),
rmc picture wah (TB),
Keeley compr (TB),
bb preamp xotic (TB)
HBE bigd (TB)
Suhr Riot (TB)
proco rat (TB)
retrosonic chorus (TB)
coolcat chorus (TB)
rc booster (TB)
fulltone supatrem(TB)
ibanez de7 (Buffer)
malekko ekko616 (TB)

Klotz 3mtr -> Amp


De buffer zit redelijk voor omdat ik mijn phaser voor mijn compressor wil hebben en evt bijgeluiden verminderd als gevolg van de buffer. Als ik eerst de comp inga worden de bijgeluiden ook nog versterkt.

Dat die de7 aan het eind geplaatst is was eigenlijk meer toeval moet ik zeggen, alhoewel die buffer daar ook goede zaken doet. Het geluid wordt er wel degelijk iets levendiger van. Misschien komt dat doordat er redelijk wat TB pedalen tussen zitten.

De CS2 wil ik niet zonder TB in de chain hebben.

peter_heijnen
9 juni 2011, 15:55
Dat die tweede buffer voor jou goede zaken doet zal best, maar dat neemt niet weg dat je door die tweede buffer een langere kabel richting je amp zou mogen gebruiken dan met één buffer.

ErikM
9 juni 2011, 18:31
En de buffer op het eind zal ook de extra kabel in je truebypass effect niet laten optellen bij de kabel naar je amp. Een tb effect is gauw goed voor 20 cm, en bij 5 effecten is dat een meter extra. En als je alles TB hebt moet je de gitaarkabel er ook nog bij tellen. In totaal is dat gauw 12 meter ofzo. En het verschil tussen 3 of 12 meter hoor je vaak wel.
Dus een buffer op het eind is geen flauwekul volgens de theorie. En aan het begin is het ook geen gek idee, vooral als je een toonzuiger in je bak hebt zitten.
Maar als je het niet hoort, is het niet nodig ;) ik zou die CS eens als enige proberen met twee goeie korte kabels en als hij dan nog zuigt TB box eromheen... Anders: buffers of betere kabels tussen de pedalen of betere lange kabels of...

peter_heijnen
9 juni 2011, 18:47
En de buffer op het eind zal ook de extra kabel in je truebypass effect niet laten optellen bij de kabel naar je amp. Een tb effect is gauw goed voor 20 cm, en bij 5 effecten is dat een meter extra. En als je alles TB hebt moet je de gitaarkabel er ook nog bij tellen. In totaal is dat gauw 12 meter ofzo. En het verschil tussen 3 of 12 meter hoor je vaak wel.
Dus een buffer op het eind is geen flauwekul volgens de theorie. En aan het begin is het ook geen gek idee, vooral als je een toonzuiger in je bak hebt zitten.
Maar als je het niet hoort, is het niet nodig ;) ik zou die CS eens als enige proberen met twee goeie korte kabels en als hij dan nog zuigt TB box eromheen... Anders: buffers of betere kabels tussen de pedalen of betere lange kabels of...
Zucht... een buffer op het eind is onzin ALS JE ER AL EEN AAN HET BEGIN HEBT, moeilijk he dat lezen.

ErikM
9 juni 2011, 20:34
Rieleks ;) wat ikbedoel te zeggen is dat kabel een capaciteit per meter heeft, hoe meer meters hoe meer hoog eraf gaat. En dat de kabel in een TB pedaal meetelt. En een buffer aan het eind vermindert dat, toch? Ik heb niet zo'n zin om er een berekening van te doen, maar ik denk dat Cornish niet voor de flauwekul z'n multieffecten voorziet van in- en uitgangsbuffers.
Lees dit maar eens http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html
Je kunt het onzin vinden, heb ik geen probleem mee, maar om tegen mij te schreeuwen, vind ik wel een beetje ruw, ik kan namelijk redelijk lezen zonder hoofdletters. Nou weer goed?

Plant
9 juni 2011, 21:21
Rieleks ;) wat ikbedoel te zeggen is dat kabel een capaciteit per meter heeft, hoe meer meters hoe meer hoog eraf gaat. En dat de kabel in een TB pedaal meetelt. En een buffer aan het eind vermindert dat, toch?...

Peter heeft echter wel gelijk ...en jouw theorie klopt ook. De impedantie rechtstreeks uit je gitaar is vele malen hoger dan de impedantie uit een buffer. Dat verschil is minstens een faktor tien. Dat betekent dat je die eerste buffer wel met een minstens tien keer zo lange kabel kunt belasten voordat je dezelfde tonesuck hebt. Die korte kabeltjes op je pedalenbord doen dus hoorbaar niks tenzij je een vleermuis bent. Na je pedalen een tweede buffer is in de praktijk echt niet nodig.

Shaggy
9 juni 2011, 23:15
Mooie theorie allemaal maar die goedkope DE7 met zijn buffer heeft een goed effect op het geluid en ik vertrouw liever mijn oren.

Mijn oren vertellen me ook dat de boss een lelijk hoog toevoegt en mid wegkaapt.


Als die theorie klopt over dat er maar 1 pedaal gebufferd hoeft te zijn vraag ikme af waarom boss niet de meest gangbare pedalen true bypass levert als ze veelal aan het eind staan, zoals delay en chorus.

Heeft boss uberhaupt wel true bypass pedalen?

peter_heijnen
10 juni 2011, 00:12
Rieleks ;) wat ikbedoel te zeggen is dat kabel een capaciteit per meter heeft, hoe meer meters hoe meer hoog eraf gaat. En dat de kabel in een TB pedaal meetelt. En een buffer aan het eind vermindert dat, toch? Ik heb niet zo'n zin om er een berekening van te doen, maar ik denk dat Cornish niet voor de flauwekul z'n multieffecten voorziet van in- en uitgangsbuffers.
Lees dit maar eens http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html
Je kunt het onzin vinden, heb ik geen probleem mee, maar om tegen mij te schreeuwen, vind ik wel een beetje ruw, ik kan namelijk redelijk lezen zonder hoofdletters. Nou weer goed?
Als je de volgende keer blijk geeft dat je redelijk leest zonder hoofdletters zal ik niet meer capslocken, het was dus helemaal niet als schreeuwen bedoeld. ;)

Je verhaal mbt capaciteit gaat op bij volledig tb met veel pedalen en lange kabels, maar vervalt zogauw één pedaal gebufferd is, zie daarvoor de post van Plant.

Pete Cornish gaat een hele stap verder. Voor hij het signaal bij het eerste pedaal laat aankomen gaat het door een 'op maat gemaakte' buffer die exact dezelfde ingangs impedantie heeft als de gebruikte amp en een lage output impedantie. Ik herinner me ook ergens te hebben gelezen dat hij de in en uitgangsgangs impedanties tussen ieder pedaal op elkaar aanpast met 'maatbuffers'. Dat heeft niet met capaciteit van de kabel te maken maar met optimale aanpassing van de werkende electronica van het ene pedaal aan het andere.

In onze eigen dagelijkse praktijk is het probleem capaciteit direct opgelost met één enkele buffer, en of je die nou aan het begin of aan het eind zet is een persoonlijke keuze. Zet je de buffer niet aan het begin dan ontstaan -weliswaar in het klein tot heel klein- de effecten/problemen die je zelf al schetste. Vind je een andere buffer erbij mooier klinken, zoals shaggy, dan is dat het feit, maar dat heeft verder niets te maken met het capaciteits verhaal.


EDIT: nav je verhaal vraag ik me opeens af of je wel begrijpt wat het echte probleem door kabelcapaciteit is? Het echte probleem bij een volledig tb board en meer dan 6m kabel is dus niet het afsnoepen door capaciteit van de totale lengte kabel, ook al is dat wel wat er gebeurt.

Stel je hebt alles tb, 3m kabel naar je board en 6m vanaf je board. De eerste 3m -naar je board- is nog niet problematisch maar vanaf de eerste input op je board begint het werkelijke snoepen. Het board zelf (plugverbindingen!) plus de 6m erna zijn het gebied waar je eea verliest. Dat ga je dan zo goed of kwaad als het kan bijdraaien op de amp.

Echter, zogauw je ook maar één pedaal intrap, maakt de electronica van dat pedaal je signaal laagohmig en daarmee signifikant minder bevattelijk voor verlies. In een klap worden daarmee de negatieve effecten door de kabellengte na dat pedaal zo goed als opgeheven en je signaal komt nagenoeg okselfris aan bij de amp. Echter, eea wat je door tb miste had je op de amp al bijgedraaid en in de nieuwe -gebufferde- situatie wordt dat bijgedraaide opeens 'teveel'. Dit verschil tussen tb en gebufferd vormt het echte probleem dat zich uit in al dan niet grote volume en toonverschillen.

Welnu, door altijd een buffer te gebruiken zorg je dat het signaal altijd laagohmig is vanaf die buffer en kan een ev groot verschil tussen bypass en fx-on simpelweg niet meer ontstaan. Die buffer kan zijn een aparte buffer, een gebufferd pedaal, maar ook net zo makkelijk een tb pedaal dat altijd aan staat, want dat is net zo goed een buffer.

flo123
10 juni 2011, 12:05
Als je zelf een simpele FX-looper wilt bouwen zie:
"TrueBypass FX-Looper pedaaltje in een "A" behuizing, past dat?"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2006.0.html

Shaggy
10 juni 2011, 12:29
Hoi, die was voorbij gekomen maar nogmaals dank. Ik ga het sowieso maar eens kopen en assembleren

@Peter, thnx voor je nuttige bijdrage. Ik heb er wat van opgestoken. Ik denk dat die DE7 bij mij meer een positieve invloed heeft op de klank dan op capaciteit begrijp ik uit jou verhaal.

tommus42
10 juni 2011, 12:36
Is goed te doen, ik zou dan wel met relais' schakelen, er is toch al stroom nodig voor de ledjes. Ik heb er eentje, mag je wel hebben, zitten geen jacks en schakelaars meer op.
http://img850.imageshack.us/img850/7973/looper.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/looper.jpg/)

peter_heijnen
10 juni 2011, 15:06
Ik denk dat die DE7 bij mij meer een positieve invloed heeft op de klank dan op capaciteit begrijp ik uit jou verhaal.
...dan op de negatieve effecten DOOR capaciteit!

De capaciteit van kabel verandert niet door een buffer, die blijft gewoon gelijk. ;)

ErikM
10 juni 2011, 17:00
Welnu, door altijd een buffer te gebruiken zorg je dat het signaal altijd laagohmig is vanaf die buffer en kan een ev groot verschil tussen bypass en fx-on simpelweg niet meer ontstaan. Die buffer kan zijn een aparte buffer, een gebufferd pedaal, maar ook net zo makkelijk een tb pedaal dat altijd aan staat, want dat is net zo goed een buffer.

Maar is het dan niet zo dat zelfs als je de rest van de keten laagohmig begint, de totale capaciteit in combinatie met een hoogohmige versterker ingang (en alle plug-ellende ertussen) alsnog een hoogaf-filter maakt? En als je een tweede buffer gebruikt zou je dan niet bijvoorbeeld twee keer 20k hoogaf (omdat je de totale lengte in stukken knipt) in plaats van een keer 10k hoogaf hebben? Volgens mij zou een gezonde jongeling dat verschil wel horen, ik weet het nog niet zo zeker van mijzelf ;)

Plant
10 juni 2011, 19:08
Mooie theorie allemaal maar die goedkope DE7 met zijn buffer heeft een goed effect op het geluid en ik vertrouw liever mijn oren.

Mijn oren vertellen me ook dat de boss een lelijk hoog toevoegt en mid wegkaapt.


Als die theorie klopt over dat er maar 1 pedaal gebufferd hoeft te zijn vraag ikme af waarom boss niet de meest gangbare pedalen true bypass levert als ze veelal aan het eind staan, zoals delay en chorus.

Heeft boss uberhaupt wel true bypass pedalen?

Boss weet / bepaalt niet welk pedaal vooraan en welke achteraan komt. Misschien is zo'n pedaal dat doorgaans vaak aan het einde staat wel iemand's enige pedaal. Dan zouden ze moeten kiezen om 2 versies te maken van elk pedaal. Als ze alles gebufferd maken heb je iig geen tonesuck aan de hoog-kant.

Wel is het zo dat veel pedalen intern zelfs 2 buffers hebben. 1 helemaal aan het begin die aan je gitaar hangt en ook nog 1 helemaal aan het einde tussen effekt/bypass schakelaar en outputjack. Omdat ze meestal met een 9V adaptertje worden gevoed zitten er overal DC ontkoppel-condensatortjes tussen. Zo heb je er alleen al bij de 2 buffers 4 stuksin je signaalweg zitten. Als je die iets te klein kiest heb je een laag-af filter waardoor je toch verschil in klank hoort.

Lelijk hoog toevoegen kan ook duiden op lichte oversturing ergens vandaan of een niet helemaal jofele instelling van de buffer-transistortjes (werken deels in het niet-lineaire gebied). Slecht uitgevoerde buffers hoor je ook.

peter_heijnen
10 juni 2011, 19:11
Maar is het dan niet zo dat zelfs als je de rest van de keten laagohmig begint, de totale capaciteit in combinatie met een hoogohmige versterker ingang (en alle plug-ellende ertussen) alsnog een hoogaf-filter maakt? En als je een tweede buffer gebruikt zou je dan niet bijvoorbeeld twee keer 20k hoogaf (omdat je de totale lengte in stukken knipt) in plaats van een keer 10k hoogaf hebben? Volgens mij zou een gezonde jongeling dat verschil wel horen, ik weet het nog niet zo zeker van mijzelf ;)
Als ik je vraag goed begrijp is het antwoord nee.

Als ik denk te begrijpen wat je bedoelt, is je redenering fout. Je spreekt -nogmaals- over capaciteit waar je zou moeten spreken van invloed door toedoen van capaciteit. Bij hoogohmig signaal is de invloed van de kabelcapaciteit hoog en al snel nadelig. Bij laagohmig signaal is die invloed laag en nauwelijks -in de praktijk bij normale kabellengtes- nadelig.

En ik mag hopen dat je met 2x10k=20k niet 10khz en 20 khz bedoelt. Maar indien niet, wat bedoel je er dan wel mee?

FruscianteFan
10 juni 2011, 19:59
Boss weet / bepaalt niet welk pedaal vooraan en welke achteraan komt. Misschien is zo'n pedaal dat doorgaans vaak aan het einde staat wel iemand's enige pedaal. Dan zouden ze moeten kiezen om 2 versies te maken van elk pedaal. Als ze alles gebufferd maken heb je iig geen tonesuck aan de hoog-kant.
Dit is bullshit. Boss heeft sowieso ook een aantal pedalen met stereo-uit die bedoeld zijn om als laatste effect te plaatsen en er zijn ook enkele delay-pedalen die je zelf TB kunt schakelen (met name zodat de delay kan uitsterven als je hem uitzet).

Dirk_Hendrik
10 juni 2011, 20:41
Da's niet helemaal bullshit.

Boss, en ook Maxon/Ibanez maar nog meer van dit soort Japanse rakkers, hebben in hun ontwerpeisen meegenomen dat een pedaal onafhankelijk van wat er voor en achter zit hetzelfde klinken. In en uitgang gebufferd dus.

Daarnaast was Boss samen met Maxon (en Pearl en DOD in hetzelfde tijdperk) de club die begon te werken met "silent switching" om van alle knal en kraakgruisgeluiden van mechanische switching af te zijn.

van al die buffers en dergelijke heeft een jaar of 15-20 geen hond last van gehad... totdat een 1 of andere sukkel met de naam Mike Fuller langskwam en TB begon te promoten als God's gift to guitarists. En de eindeloze discussie over de pro's (zijn er) en con's (zijn er ook) van TB startte waar we nu ook weer over zitten te kutten. Voor Fuller was het echter simpel. Een swithh is gemakkelijker dan 20 extra onderdelen voor de bypass. En aangezien Fuller een zeer beperkte electronicus is was dat voor hem een stuk gemakkelijker. Gelukkig is Fuller op mechanisch vlak wél een prima technicus wat je terugziet in de onverzwoestbare constructie van z'n spullen.

the sure thing
10 juni 2011, 21:49
Da's niet helemaal bullshit.

Boss, en ook Maxon/Ibanez maar nog meer van dit soort Japanse rakkers, hebben in hun ontwerpeisen meegenomen dat een pedaal onafhankelijk van wat er voor en achter zit hetzelfde klinken. In en uitgang gebufferd dus.

Daarnaast was Boss samen met Maxon (en Pearl en DOD in hetzelfde tijdperk) de club die begon te werken met "silent switching" om van alle knal en kraakgruisgeluiden van mechanische switching af te zijn.

van al die buffers en dergelijke heeft een jaar of 15-20 geen hond last van gehad... totdat een 1 of andere sukkel met de naam Mike Fuller langskwam en TB begon te promoten als God's gift to guitarists. En de eindeloze discussie over de pro's (zijn er) en con's (zijn er ook) van TB startte waar we nu ook weer over zitten te kutten. Voor Fuller was het echter simpel. Een swithh is gemakkelijker dan 20 extra onderdelen voor de bypass. En aangezien Fuller een zeer beperkte electronicus is was dat voor hem een stuk gemakkelijker. Gelukkig is Fuller op mechanisch vlak wél een prima technicus wat je terugziet in de onverzwoestbare constructie van z'n spullen.

Wat een heerlijk genuanceerd antwoord! En je hebt gelijk: 20 jaar geleden hoorde je niemand over de tonesuck van de Boss CE-1, Crybaby of Pearl pedaaltje :)

Is Fuller echt de eerste/enige geweest die het hele TB gevaarte heeft gelanceerd? Dan is hij er goed rijk mee geworden!

Dirk_Hendrik
10 juni 2011, 22:39
nee. ;)
Het is het opkomend tijdperk van de boetiek. Fuller was een van de eersten die die brakke klik en knalschakelaar als een salesargument begon te gebruiken. Fuller was ook de eerste die de 3pdt voetschakelaar door liet ontwikkkelen tot een (later door EH gejat) produktiemodel. Daarmee impliciet z'n elektrotechnische onkunde illustrerend. TB+LED is prima te doen en werd in de RAT al keurig geillustreerd. Dat concept is door RG Keen (tegenwoordig werkend voor Visual Sound) doorontwikkeld in de Millennium Bypass (ja rond 2000). Maar toen had Fuller z'n geld al op de 3pdt's gezet.

Henri H
11 juni 2011, 01:52
Ga gewoon op je oren af....

In mijn setup heb ik een stuk minder ruis/brom/bijgeluiden als ik een Maxon OD808 (met buffer dus) als eerste in m'n keten heb staan.
Ook heb ik dan nog een DD-3 (ook met buffer) als laatste.
Maar er valt prima te leven met wat ruis e.d....

Shaggy
11 juni 2011, 07:50
Ga eerst via 3 (of meer mag ook) gebufferde pedalen je amp in en daarna eens direct zonder pedalen.. Wat een verschil he.. klinkt toch lekkerder zo rechtsreeks je amp in..

Herkenbaar?

Tsja, sommige emmeren liever over dat eeuwige gekut over de zoveelste tubescreamer die net f in frequentie 1766hz anders klinkt en 3 boventonen extra heeft en zweren bij een bad monkey. Anderen hebben dat met de zoveelste strat.. en sommige met de buffers die gewoon net als een mini-preamp het geluid beïnvloed.

FruscianteFan
11 juni 2011, 10:45
En anderen miepen weer over kabels.

Ach, ik heb in mijn set nergens last van, behalve dan flink wat ruis en/of brom afhankelijk van waar de adapter van de blackstar rondzwerft.

Wel merkte ik dat toen ik voor het eerst mijn Moogerfooger aansloot, en wel aan het begin van de keten, het geluid ineens heel anders was. Maar goed, ik kwam er toch vrij snel achter dat ik hem na mijn oversturing wil, dus niks aan de hand.

peter_heijnen
11 juni 2011, 11:22
[fabeltjeskrantorgeltje aan]En zo lieve kijkbuiskindertjes kwam er een eind aan dit verhaal. Oogjes dicht en snaveltjes toe[fabeltjeskrantorgeltje uit]
;)

Henri H
11 juni 2011, 11:35
Ga eerst via 3 (of meer mag ook) gebufferde pedalen je amp in en daarna eens direct zonder pedalen.. Wat een verschil he.. klinkt toch lekkerder zo rechtsreeks je amp in..

Herkenbaar?

Tsja, sommige emmeren liever over dat eeuwige gekut over de zoveelste tubescreamer die net f in frequentie 1766hz anders klinkt en 3 boventonen extra heeft en zweren bij een bad monkey. Anderen hebben dat met de zoveelste strat.. en sommige met de buffers die gewoon net als een mini-preamp het geluid beïnvloed.Zeurders en zeikerds hou je altijd. :chicken:

Ik heb echter nergens last van als ik dat doe met mijn set Ibanez 10-serie pedalen. Dat zijn er een stuk of 6, allemaal gebufferd voor zover ik weet.
Het hangt dus helemaal van je setup af.

ErikM
11 juni 2011, 12:39
[fabeltjeskrantorgeltje aan]En zo lieve kijkbuiskindertjes kwam er een eind aan dit verhaal. Oogjes dicht en snaveltjes toe[fabeltjeskrantorgeltje uit]
;)

Precies... En als de gitarist blij is met het geluid dan is het goed... Als de topic starter een TB om zijn CS wil, oke, ik buffer d'r lekker op los met boss en ibanez zooi met hier en daar een TB voor de dramatische gevallen (het hielp in ieder geval voor mijn cry baby en m'n thuis gefreubelde tremolo :soinnocent: )

Liquid_Metal
11 juni 2011, 13:04
Tsja, sommige emmeren liever over dat eeuwige gekut over de zoveelste tubescreamer die net f in frequentie 1766hz anders klinkt en 3 boventonen extra heeft en zweren bij een bad monkey. Anderen hebben dat met de zoveelste strat.. en sommige met de buffers die gewoon net als een mini-preamp het geluid beïnvloed.

En de gitaristen die daar niet moeilijk over doen kunnen lekker spelen en hebben veel meer lol en bereiken veel meer :sssh::soinnocent:.

Mitch
11 juni 2011, 13:21
Ja, maar die geweldige gitaristen zitten ook niet op forums als deze.
En nou kappen met dat gekibbel en back on topic.

showband
13 juni 2011, 11:25
als ik eerlijk moet zijn is gitaar -> snooer -> versterker voor mij altijd hoorbaar beter van geluid en feel dan met een doosje ertussen.

toch is de kleuring van effectengebruik zo een toevogeing dat het doosje ertussen gaat... ;)

en dan, frankly, i don't give a damn. boss of boutique? maakt niet uit.

overigens vind ik de tonesuckdiscussie hilarisch als je ziet dat veel van die anaal gefixeerden wel een zender gebruiken. DAT is tonesuck.

dml
13 juni 2011, 11:31
Hoi,

Voor een Boss CS2 wil een true bypass looper hebben. Omdat ik niet veel ruimte meer heb wil ik er een zo klein mogelijk TB looper onder of naast hebben.

Ik heb ooit eens een DML (forumlid) looper gezien op een foto wat wel ideaal lijkt.

Wat is de kleinst mogelijk TB looper die te koop is?

Er staat er eentje te koop op gitaarmarkt en mp.

Heus
13 juni 2011, 12:05
Er staat er eentje te koop op gitaarmarkt en mp.

Voor veel te veel geld !!!

Dirk_Hendrik
13 juni 2011, 12:57
Voor veel te veel geld !!!


Afgezien dat DML's post in de categorie spam valt maar de mods onderling aan het discussieren van dit type spam,

Als ik, voor het gemak, even newtone gebruik als prijslijst kom ik op een onderdelenwaarde van een dikke 25 euro. Inclusief die verzendkosten dus. Als je ervan uitgaat dat Dennis een uur of 2 aan het ding heeft zitten knutselen is die 35 euro verschil een leuke mark-up maar geen dikke boterham.

Ter vergelijk,
voor een soortgelijk dingetje van Keeley betaal je 85 dollar (ex- verzendkosten). En om nou te verwachten dat je bij een apparaat van deze simpelheid echt grote bouwkwaliteitsverschillen gaat tegenkomen (Zo netjes soldeert Keeley niet) is ook maar de vraag.

Het is dus aan de koper om te bepalen of hij dat wil uitgeven.

dml
13 juni 2011, 16:14
Nu je het zegt, het is inderdaad een beetje spam.

Deze looper heb ik al jaren liggen, ooit gemaakt, nooit gebruikt. Was m'n kast aan het opruimen en toen kwam ik 'm tegen. Als je € 60,- teveel vindt, dan koop je 'm toch gewoon niet? Hij is wel voorzien van "custom painting" :seriousf: , daar durft een zekere Z...X belachelijk veel geld voor te vragen :stop:

Mitch
13 juni 2011, 17:28
Toen ik de advertentie zag dacht ik wel: "Goh, da's nog zouter dan wat Z Vex doet" :seriousf: Maak je verder niet druk om de "da's veel te duur" opmerking, dat moet iedereen fijn voor zich weten. Toen hier een jaar of twee de DIY gekte op zijn hoogst was werd dat echt elke dag geroepen, omdat iedereen alleen nog maar naar onderdelen prijzen keek en dan oordeelde. Lekker boeiend.

Dirk_Hendrik
13 juni 2011, 17:49
Toen ik de advertentie zag dacht ik wel: "Goh, da's nog zouter dan wat Z Vex doet" :seriousf:

Wat op zich een prestatie genoemd mag worden:crazyhappy:

Dirk_Hendrik
13 juni 2011, 18:01
dat componenten vs prijs mag je af en toe best ter discussie stellen:
TC Flashback, rond de 170 dollar:
173
172

BJF Sea Blue EQ, 325 euro:

171
170

dml
13 juni 2011, 18:01
Ik weet het, het is een gave :airguitar:

Dirk_Hendrik
13 juni 2011, 18:20
Hela! Niet naast je schoenen gaan lopen http://freestompboxes.org/images/smilies/pope.gif

showband
13 juni 2011, 22:50
170

dat soldeerwerk kan echt niet!

Dirk_Hendrik
13 juni 2011, 22:55
dat soldeerwerk kan echt niet!


Dat weet ik.
Toch zijn er nog steeds legio boetieknerds die de bouwer van dat knutselwerkje de hemel in prijzen als een grootmeester van pedalenbouwkunde en ontwerpcapacitieten.

Sterker nog,
de bouwer van dat knutselgebeuren heeft een fanboy die bezig is een boek over em te schrijven.