PDA

View Full Version : Reussenzehn Guitar Slave 100



lefthandstrat
8 juni 2011, 19:08
Hallo allemaal! Vorige week heb ik een Reussenzehn Guitar Slave 100 via MP gekocht voor een klein bedrag. Hij is 2x 50 watt en uitgerust met 2x 2 EL34 buizen. De rest van de beschrijving op de site: http://www.reussenzehn.de/ > musiker > (endstufen) guitar slave

Ik heb contact gehad met de heer Reussenzehn himself via de email en ik blijk dus een eindversterker van ongeveer 22 jaar oud gekocht te hebben. Hij doet het super en bij gebrek aan een goede pre-amp (daar ben ik nog naar aan het kijken) heb ik er een POD 2.0 voor gezet als pre-amp en ik ben echt helemaal weg van mijn nieuwe aanwinst. Hij ziet er wel enigszins "gebruikt" uit, maar wat wil je na 22 jaar.

Dit merk kom je eigenlijk nooit tegen (ik niet tenminste) en ik ben erg benieuwd of de eerste eigenaar ook een GN'er is, welke podia deze amp gezien heeft etc. Kortom, de historie van deze amp zou ik puur uit interesse graag willen achterhalen. Hij zit ingebouwd in een flightcase.
Er is geen serienummer of ID nummer te bekennen.

Zijn er meerderen hier op het forum die producten van Reussenzehn hebben en zo ja, welke producten?

Ik wil hem nog wel een keer een inspectiebeurt laten geven en na laten kijken of de lampen nog in orde zijn (ze doen het allemaal, maar ik heb geen idee of de kwaliteit nog goed is).

Dit is mijn eerste eindversterker en ik zou graag willen weten waarmee hij te vergelijken is als je hem afzet tegen de bekende(-re) merken.

Bij deze wat foto's:
http://i75.photobucket.com/albums/i296/Frits59/Front_1.jpg

http://i75.photobucket.com/albums/i296/Frits59/Front_2.jpg

http://i75.photobucket.com/albums/i296/Frits59/Back_3.jpg

bass blom
8 juni 2011, 19:11
dat ziet er mooi degelijk zwaar uit.
nu op zoek naar een goeie buizen voorversterker dan maar :D

Dirk_Hendrik
8 juni 2011, 19:25
Peter Heijnen had indertijd zo'n ding. PM em effe. als die stickerresten er al wat langer opzitten kan hij je zo vertellen of het de zijne is geweest. Je komt hem ook tegen in het eerste buizenversterkerboek van Rainer zur Linde, uitgegeven door Elektuur.

Dirk_Hendrik
8 juni 2011, 19:27
dat ziet er mooi degelijk zwaar uit.


Achterlijk zwaar om precies te zijn:soinnocent:

master99
8 juni 2011, 20:53
Deze versterkers bevestigen dat wat we vaker over onze oosterburen zeggen. De elektronica van deze apparaten is niet zo zeer vernieuwend, maar de gebruikte voeding en eindtransformatoren wel. Die zijn van uitzonderlijke, goede kwaliteit. De eindtrafo's zijn in meerdere lagen gewikkeld, wat arbeidsintensiever en duurder is, maar een erg goede kwaliteit oplevert. Al met al, een mooie eindtrap heb je gekocht en deze zal nog wel een eeuw of wat mee gaan.

Gr,
Erik

lefthandstrat
8 juni 2011, 21:11
Hallo allemaal, ik heb Peter zojuist een pm gestuurd. Ben zeer benieuwd.

Zwaar is hij zeker, ik denk wel dik 20 kg of meer. Hij ziet eruit of hij gebouwd is in een Leopardtank fabriek en ik denk dat als hij een goede beurt heeft gehad, dat hij weer jaren meekan. Ik had hem even uit zijn kist gehaald om hem van binnen te bekijken, maar het was of ik een paar gestapelde stoeptegels naar buiten trok :seriousf:

bass blom
8 juni 2011, 21:13
ja foto's van de ingewanden graag! :D

lefthandstrat
8 juni 2011, 21:17
Deze versterkers bevestigen dat wat we vaker over onze oosterburen zeggen. De elektronica van deze apparaten is niet zo zeer vernieuwend, maar de gebruikte voeding en eindtransformatoren wel. Die zijn van uitzonderlijke, goede kwaliteit. De eindtrafo's zijn in meerdere lagen gewikkeld, wat arbeidsintensiever en duurder is, maar een erg goede kwaliteit oplevert. Al met al, een mooie eindtrap heb je gekocht en deze zal nog wel een eeuw of wat mee gaan.

Gr,
Erik

Dank je Erik. Ik denk inderdaad dat het een erfstuk gaat worden :seriousf: ik ben er echt blij mee.

lefthandstrat
8 juni 2011, 21:23
Achterlijk zwaar om precies te zijn:soinnocent:

Van de site: Das Gehäuse ist aus Stahlblech

muziekschuur
8 juni 2011, 22:20
Een Groovetubes preamp zou hier goed bij passen.
Deze eindversterker is top van de top. Wel goed laten onderhouden. Want als een paar elco's ermee uitscheiden en een trafo meenemen, dan kun je of, zachtjes arm worden en een nieuwe trafo aanschaffen, of hem bij het oud ijzer zetten.

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/449058706-groove-tubes-trio.html?return=eJwti9sOgjAQRP%2BFpDzSC%2BpDCSHwJ xWqNBS66S5qNP67a%2FTtzJwZZ7V9BasatPpwsgV6l8e5mYnAS rkk8Fu1urwQROcIqy3K36SCGbpHbHU5YUtJ1L0W9RCJ4RmAES8 T%2Flv4tophZdFv%2B%2BpzGDkud47XnNLNC3M0ivaz58%2BQM LAwJcDeqqJ5fwByizS1&df=1&fta=eNo1j1tugzAQRfdiqfm2HQh4RmyhW0DGD2rVxBZjCGqUvd dE7d%2BZGd17NBo6eBL0wLY1jruOxJCgk8COOIiLpaEkEBgL%2 FISM5C3VKRfguGS4b4tbg8HvB8xrSrv7kLxskyNMFEBect4Gfv Y1wLKeHcNQ0wRXYMG%2BRW3F66RM67k6hDaN6JQ8xCTUjd%2F0 Ca1Xpqkn52Xf2wq2ab2ZzrCo4ZKytjRGd5%2FL13%2B%2FArbo YzyV1WLfu%2FqRfjD8%2FMOdoQYOz9frF3caUIE%3D&fta_ind=2&fs=1

Op termijn kun je er een buizencombo bij aanschaffen, dan kun je WET DRY WET spelen. Of, voor de kleine gigs met het combo, etc ect.

De eindversterker kun je bijvoorbeeld voorzien van een Mesa Boogie Triaxis en de genoemde Groove Tubes. En daar tussen schakelen. Of juist over allebei in stereo spelen.... Mix en match. Er zijn midi boarden die e.e.a. voor je kunnen schakelen.

Stel, je neemt een mengversterker unit van 1 eenheid. Dan kun je dus de twee preamps met een A-B-Y box mixen etc etc. Als alles midi aanstuurbaar is kun je er zeer uitzonderlijke schakelingen mee maken.

Ikzelf heb de Mesa Boogie V-twin voetpedaal. Van die preamp bestaat ook een rackversie. Die wordt wel eens aangeboden en dan meestal niet extreem duur. Die zou ik wel voor die Reuzenzehn willen zien. Alembic FX1 is ook een keuze.

Dat zijn een beetje de klassieke smaken. Maar er is zoveel leuk spul te vinden...

Affijn. Voor nu, gefeliciteerd.

Even over Groove Tubes. Groove Tubes is van een zakenman geweest die met het verhandelen van geteste buizenpartijen fortuin wist te maken. Daarnaast hield ie van buizenversterkers, en terwijl zaken goed gingen heeft ie buizencombo's en toppen gekocht totdat ie een collectie van meer dan 100 stuks had. Al die versterkers daar heeft ie de schema's van gebundeld en een boek van gemaakt. ASPEN PITTMAN heet ie. Nu ging het wat minder met zijn gezondheid en heeft ie de handel aan Fender verkocht. Zijn buizenversterkers (hij heeft een aantal combo's en preamps laten bouwen) worden als bijzonder goed beschouwd. Maar ook de combinatie Fender-Marshall in een preamp is -geloof ik- van zijn hand. Ook de buizen preamp VIPRE en SUPRE zijn van zijn hand en zijn inmiddels klassiekers.

Zijn boek over buizen ontwerpen, The TUBE AMP BOOK
http://www.amazon.com/Tube-Amp-Book-Revised-Hardcover/dp/0879307676
wordt nog elk jaar door hem bijgewerkt en is een standaard bij veel buizenversterker enthousiasten en herstellers.

tommus42
8 juni 2011, 22:23
Peter Heijnen had indertijd zo'n ding. PM em effe. als die stickerresten er al wat langer opzitten kan hij je zo vertellen of het de zijne is geweest. Je komt hem ook tegen in het eerste buizenversterkerboek van Rainer zur Linde, uitgegeven door Elektuur.

Heb ik een aantal hoofdstukken uit gekopieerd, oa. beschrijving en schema van die versterker.

lefthandstrat
8 juni 2011, 22:47
Een Groovetubes preamp zou hier goed bij passen.
Deze eindversterker is top van de top. Wel goed laten onderhouden.........

...............Zijn boek over buizen ontwerpen, The TUBE AMP BOOK
http://www.amazon.com/Tube-Amp-Book-Revised-Hardcover/dp/0879307676
wordt nog elk jaar door hem bijgewerkt en is een standaard bij veel buizenversterker enthousiasten en herstellers.


Ik heb even niet het hele stuk gequote (omwille van de ruimte), maar heel erg bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik heb het even in een word documentje geplakt en geprint. Dat boek ga ik bestellen en ik zal de raad zeker ter harte nemen om hem goed te onderhouden, te beginnen met een inspectiebeurt. Misschien een suggestie voor een goed servicebedrijf?
Die pre-amp ziet er super uit, maarre.....beetje duur voor nu :hide:

lefthandstrat
8 juni 2011, 22:49
Heb ik een aantal hoofdstukken uit gekopieerd, oa. beschrijving en schema van die versterker.

Hoi, ik ga kijken of ik het boek te pakken kan krijgen, maar zo niet....wil je de info delen?

tommus42
8 juni 2011, 23:34
Ja hoor, zal het schema eens opzoeken. Wat ik me er van herinner, heeft ie een gedeelde voeding. Lijkt me geen nadeel ten opzichte van monoblocken.
Verder was er iets merkwaardigs met de fasedraaier, staat een beetje 'scheef'. De eindtransformator schijnt erg robuust te zijn, en ontworpen voor deze versterker.
Zal m'n vriendin eens vragen of ze het schema wil scannen, ben daar niet zo in thuis.

tommus42
9 juni 2011, 09:43
Grrrrr, krijg de scanner niet aan de gang. Dan maar een foto voor het idee, zitten enkele leuke ideeen in.
http://img135.imageshack.us/img135/8454/reussenzehn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/135/reussenzehn.jpg/)

peter_heijnen
9 juni 2011, 10:55
Hey mijn oude reu, wat leuk! Leuk ook dat ie in de GN familie blijft. :)

Dit is een klasbak die ik zeker nooit weg zou hebben gedaan, ware het niet dat ik op een gegeven moment helemaal van het rackwerk ben afgestapt wegens logistieke redenen. Ik heb de slave100 destijds, 21/22 jaar geleden idd, samen met de reussenzehn doubletwin midi preamp aangeschaft. Later zijn er ook een soldano sp77 en een groove tubes trio over heen gegaan. Ik heb er eerst een marshall 4x12 met 75t's onder gehad die ik stereo gebruikte, en later een marshall 4x10 die ik door midden had laten zagen met elk een ingebouwde pd09 van palmer.

Ik zou niet weten waar ik de slave100 mee zou moeten vergelijken. Ik heb nog een tijd afgewisseld met een mesa 2020 vanwege het gewicht maar kwam toch steeds weer terug bij de slave100. Wat een prachtige uitgebalanceerde 3d sound had dat ding. Barend, Dirk_Hendrik voor intimi, heeft hem ooit op visite gehad voor een beurt maar ik mocht hem zelf de trap op en af sjouwen. ;)

En ik heb wat afgesjouwd met dat ding. Ik heb er talloze gigs in cafes, bierschuren, feesttenten, op bruiloften, bedrijfsfeesten, congressen en weet ik al wat nog meer mee gedaan en het ding heeft me werkelijk nooit in de steek gelaten. Het ding is ruim 15 jaar in mijn bezit geweest en ik heb er welgeteld 2x nieuwe buizen in laten zetten, de laatste keer door Barend dus. Wel ben ik er altijd zeer netjes mee omgegaan, buizen netjes laten afkoelen, altijd voorzichtig oppakken en neerzetten, en niemand anders kwam er met zijn klauwen aan.

Ik heb het ding ook altijd mee in het theater gehad tenzij ik op lijn speelde. Pure overkill maar het klonk ook goed op laag volume. Het apparaat heeft alle nederlandse theaters van binnen gezien met oa karin bloemen en paul van vliet. Toen we een keer bij tv opnames met karin na de repetities terug kwamen van het eten, hadden techs alle merknamen op het podium afgeplakt met tape. Begrijpelijk want er stonden in die tijd hoge boetes op merkjes die in beeld kwamen, maar ook irritant omdat die gasten dat stiekem deden terwijl je weg was. Ik heb de tape er toen maar op laten zitten en met de verkoop wilde de lijm er niet meer helemaal af omdat die echt vastgekoekt zat, en zo te zien nog steeds. :)

Wat betreft de groove tubes trio, die maakte echt al een hele mooie combi die het bij mij tot op het laatst heeft volgehouden. Echter, een vriend wist mij later te vertellen dat gt een gedeelte van het preampontwerp van de trio -kort door de bocht- in hun eigen eindamp had verwerkt waardoor de volle glorie van de trio pas helemaal tot uiting komt op hun eigen poweramp (die nog groter is dan de slave100 :)...). Die maat van mij heeft destijds zijn trio door peter van weelden laten modden, de trio was daarna -volgens zeggen- niet meer goed maar werkelijk subliem. Ik heb dit zelf helaas nooit mogen aanhoren omdat die maat in de tussentijd ook geen zin meer had om met racks te sjouwen en de boel had weggedaan. Dus lefthandstrat, ik hou me aanbevolen voor het geval dat..... ;)

Heel veel plezier met de amp, en het zou me idd niet verbazen als het idd een familie erfstuk zou worden. :)

lefthandstrat
9 juni 2011, 11:52
Hallo Peter,

Hartelijk bedankt voor je uitvoerige reactie en erg leuk dat ik nu weet wat de achtergrond van de Reussenzehn is. Een echte Duitse degelijke, voor de eeuwigheid gebouwde, buizenpoweramp! Zonder dat ik het wist heb ik dus echt iets bijzonders gekocht en met een mooie historie! Ik heb er maar 150 euro voor betaald (volgens mij is alleen de flight case dat al waard), dus ik ga er een paar centen tegenaan gooien om hem helemaal na te laten kijken en tip top in orde te brengen.

Groeten!

peter_heijnen
9 juni 2011, 12:38
Ik heb een preamp tip voor je waarmee je beneden de 300 euro al een hele nette set hebt.

klik (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/454375787-hafler-t3-preamp-19-inch.html?return=eJw1jt2KwkAMRt9F0Lt22qmiTCmLfZNsG %2B0wPx0m6Sou%2B%2B6bAb3KOfk%2BQsC05teapiejO212hJC npV%2BYk1HKrQljHSA7Th6AqY5ehe1l0VUYKxuJ8xYwMkb1g5k Ys5NRfQOV%2FG4ZIKvpfDzVCwf%2F9fRDe5hp4HXfXdt9N6ZNo BHwYtezvhTUBY8nwdkKllr61FjgZUVHus30ucLvOJRelI%2Byn UTdQzRlhLIfVyrX9CGlbWh2%2Fd8%2FsClPDg%3D%3D&df=1&fta=eNotj02OwyAMhe%2FComsgTSG2coW5QmQC6aAhjRWSNpqq dy9U3X16st8PgYFnBgtiX9Nwp5QFZug0iCP16uRzvy2gkHeQmB QYbTFpMOcWfQRkrvIG%2F5ExTz7Xy61IM8Ntn8MaR%2Fx7AK%2 BBZsYlR9An5r2XNeMMgukaBMbylaEBEf0n3CgQjSNrWyePxnVB auoO5bQfjTQFVNt0F1dABjIqHIoudnJ6LDDpSVpZYCQ5KVvtVH HeFiafhxRu1%2B23Juo6EsRMx1BLlFz%2FaVF200PgzxfvAgkk PF%2BvNxW%2FWuA%3D&fta_ind=4&fs=1)

lefthandstrat
9 juni 2011, 12:47
Ik heb een preamp tip voor je waarmee je beneden de 300 euro al een hele nette set hebt.

klik (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/454375787-hafler-t3-preamp-19-inch.html?return=eJw1jt2KwkAMRt9F0Lt22qmiTCmLfZNsG %2B0wPx0m6Sou%2B%2B6bAb3KOfk%2BQsC05teapiejO212hJC npV%2BYk1HKrQljHSA7Th6AqY5ehe1l0VUYKxuJ8xYwMkb1g5k Ys5NRfQOV%2FG4ZIKvpfDzVCwf%2F9fRDe5hp4HXfXdt9N6ZNo BHwYtezvhTUBY8nwdkKllr61FjgZUVHus30ucLvOJRelI%2Byn UTdQzRlhLIfVyrX9CGlbWh2%2Fd8%2FsClPDg%3D%3D&df=1&fta=eNotj02OwyAMhe%2FComsgTSG2coW5QmQC6aAhjRWSNpqq dy9U3X16st8PgYFnBgtiX9Nwp5QFZug0iCP16uRzvy2gkHeQmB QYbTFpMOcWfQRkrvIG%2F5ExTz7Xy61IM8Ntn8MaR%2Fx7AK%2 BBZsYlR9An5r2XNeMMgukaBMbylaEBEf0n3CgQjSNrWyePxnVB auoO5bQfjTQFVNt0F1dABjIqHIoudnJ6LDDpSVpZYCQ5KVvtVH HeFiafhxRu1%2B23Juo6EsRMx1BLlFz%2FaVF200PgzxfvAgkk PF%2BvNxW%2FWuA%3D&fta_ind=4&fs=1)

Bedankt! Ik heb direct een mailtje gestuurd naar de verkoper!

muziekschuur
9 juni 2011, 13:12
http://www.tools4tones.nl/?p=p_25&sName=gitaarversterkers

Hier staat een Hafler by Bogner 3 kanaals buizenpre voor 350.

tommus42
9 juni 2011, 14:27
http://www.tools4tones.nl/?p=p_25&sName=gitaarversterkers

Hier staat een Hafler by Bogner 3 kanaals buizenpre voor 350.

Moet een goed ding zijn, zelfde kwaliteitsklasse als de Trio, volgens een music maker van 1992. Meer als een Marshall, zoals de Trio meer een goede Fender is, als ik me goed herinner.

peter_heijnen
9 juni 2011, 15:17
Nee, fender en marshall.

peter_heijnen
9 juni 2011, 18:42
http://i75.photobucket.com/albums/i296/Frits59/Back_3.jpg
Dit zie ik trouwens helemaal niet graag!

Reussenzehn mag dan wel beweren dat zijn eindtrafos onverwoestbaar zijn, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen door NOOIT iets op de input van een kanaal aan te sluiten als je niet ook een speaker aan de output van dat kanaal hebt hangen.

Het rechter kanaal is op de foto niet blij!

Als je maar één speaker hebt sluit je gewoon één input aan en aan de betreffende speakeroutput hang je je speaker. De standby van het andere, niet gebruikte, kanaal laat je uit.

Dirk_Hendrik
9 juni 2011, 19:03
Dit zie ik trouwens helemaal niet graag!

Reussenzehn mag dan wel beweren dat zijn eindtrafos onverwoestbaar zijn, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen door NOOIT iets op de input van een kanaal aan te sluiten als je niet ook een speaker aan de output van dat kanaal hebt hangen.

Het rechter kanaal is op de foto niet blij!

Als je maar één speaker hebt sluit je gewoon één input aan en aan de betreffende speakeroutput hang je je speaker. De standby van het andere, niet gebruikte, kanaal laat je uit.


100% waar. Dank Peter!

lefthandstrat
9 juni 2011, 21:59
Dit zie ik trouwens helemaal niet graag!

Reussenzehn mag dan wel beweren dat zijn eindtrafos onverwoestbaar zijn, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen door NOOIT iets op de input van een kanaal aan te sluiten als je niet ook een speaker aan de output van dat kanaal hebt hangen.

Het rechter kanaal is op de foto niet blij!

Als je maar één speaker hebt sluit je gewoon één input aan en aan de betreffende speakeroutput hang je je speaker. De standby van het andere, niet gebruikte, kanaal laat je uit.

O, okay! Het is de POD. Inmiddels verholpen en bedankt voor de tip!

Liquid_Metal
10 juni 2011, 08:49
Tijd om bij rackgear te gaan posten!!
De Groove Tubes Trio is zeker een goeie amp en daar kun je heel veel sounds uit halen. Maar de ad die Muziekschuur post is wel veel te duur (althans, bieden vanaf 750 euro).

muziekschuur
10 juni 2011, 11:04
Was de enige die ik kon vinden..... Maar ben ik wel mee eens is veel. Maar Groove Tubes wordt niet meer gemaakt en is wel een van de betere..... Er stond er ook een op met een bruine faceplate (zonder midi), die was iets goedkoper. Ik verwacht wel dat de Groove tubes pre's duurder zullen worden...

peter_heijnen
10 juni 2011, 14:49
Die trio heeft dan wel de midi optie en die is ook niet goedkoop. Maar dan is ie nog steeds te duur...

vinni
10 juni 2011, 18:16
Daar hoort toch een Reussenzehn preamp bij !
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=76220&p=751856&hilit=reussenzehn#p751856

Vinni

peter_heijnen
10 juni 2011, 19:17
Daar hoort toch een Reussenzehn preamp bij !
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=76220&p=751856&hilit=reussenzehn#p751856

Vinni
Dat is een listige preamp! Ik heb hem zelf nog steeds. Kan er aan de ene kant moeilijk afstand van doen, ondanks dat ik hem niet gebruik, maar ik denk ook dat het moeilijk is hem kwijt te raken. 300 euro lijkt me sowieso erg veel gezien de wensen van de huidige rackjongen.

Heel toepasselijk komen zowel de mooiste als lelijkste sounds van mij op plaat/cd uit dit apparaat, ik had/heb er een echte haat/liefde verhouding mee.

muziekschuur
10 juni 2011, 20:05
Je zou eens mijn Trace Elliot GRP3 kunnen proberen op die eindtrap. Heb ik nog steeds liggen en lag eigenlijk te wachten tot een van mijn buizen amps het weer deed. Die doen het eigenlijk nu allemaal. Maar nog steeds niet het moment gevonden om dat te doen..... Hmmmm idee....

GRP3's en TVT9's komen wel eens voorbij. Ze zijn niet slecht... Wel iets aparts...

tommus42
21 juli 2011, 22:04
Pfff, scanner aan de gang gekregen, wat een ellende:dontgeti:

http://img16.imageshack.us/img16/6259/reussenzehneind.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/16/reussenzehneind.jpg/)