PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar tot 500 euro



Petur
8 juni 2011, 18:41
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe semi-akoestische gitaar met cutaway. Wat ik zoek is een gitaar met een warme klank en genoeg body, zowel akoestisch als versterkt. Ik ben een beetje aan het rondkijken en heb al wat geprobeerd, een paar gitaren van LAG, Ibanez en Eastman. Ik moet zeggen dat de gitaren van LAG en Ibanez (iig die ik heb geprobeerd) afvallen vanwege de klank. Ik vind deze teveel hoog hebben en een te onrustig geluid geven.
Ik moet zeggen dat ik van de Eastman gitaren zeer onder de indruk was, ik heb de AC120-CE geprobeerd en deze vond ik erg mooi klinken en lekker spelen. Zijn er nog meer merken die jullie mij zouden aanbevelen? Ik heb nog wel een paar gitaren die ik nog wil gaan bekijken: de Cort MR710f en de Walden 600CEG in ieder geval.
Weet iemand wat over Walden? Ik kan niet zoveel vinden over dit merk, hoe is hier de kwaliteit?
Zouden jullie zeggen als je gaat voor de Eastman ga dan nog een serie hoger? En wat kunnen jullie me verder aanraden qua merken?
In de winkel zeiden ze dat het soms beter is om voor een merk als Eastman te gaan dan voor goedkopere Takamines/Taylors/Martins, wat is jullie mening hierover?

ronaldwa
8 juni 2011, 20:28
Ik stond laatst voor ongeveer hetzelfde,
Ik was een Takamine eg523sc en een seagull sg 6 aan het uitproberen.
Allebij hele mooie gitaren. Ik heb nu de Takamine thuis liggen. Ik vind het zelf een heel mooie gitaar qua uiterlijk en geluid.

LaurentB
8 juni 2011, 22:49
Blueridge is nog een goeie.

Muzieknono
10 juni 2011, 07:37
http://www.cortguitars.com/acoustic_guitars/sfx
Ik vond laatst deze erg mooi klinken, gistermiddag trouwens weer op gespeeld en het blijft lekker, moet hem alleen nog eens versterkt uitproberen.
Ik ga vaker naar de gitaarboer hier in de buurt en probeer dan van alles wat er hangt, goedkoop en duur en ik vind het wel een aanrader, zeker voor de prijs.
Mvgr. Dirk Jan :B

mastermind
10 juni 2011, 12:18
Eastman AC120CE is inderdaad veel waard voor je geld! Een van de zeer weinige goede gitaren in deze prijsklasse. Ook Blueridge is uiteraard aan te prijzen.

Takamine vond ik stukken minder. Alhoewel soms het element beter klonk (Fishman wat harder van sound). Daarnaast zijn die Tanglewood Sundance serie ook zeer goed voor het geld en men is erg nieuwsgierig naar de nieuwe TW40 serie.

LAG en Ibanez hoeven van mij niet, vooral LAG schijnt veel problemen te hebben met het element.

Walden is ook wel interessant, helaas weinig winkels die dat hebben.

Petur
10 juni 2011, 14:13
Gister die Takamine EG523sc nog eens uit het rek gepakt, maar dit is niet de gitaar voor mij, zeker niet slecht, maar we matchen niet, haha! Blueridge is inderdaad nog wel een idee naar te gaan kijken, ook Walden staat nog op mijn lijstje om te gaan kijken, volgende week of de week daarop ga ik dat doen. Bij Huigens in Hengelo hebben ze een heleboel Walden, dus dat komt goed. Toch gister ook nog weer even naar the American Guitarstore hier in Enschede geweest, die Eastman weer gepakt, en menn wat een ding is dat toch gewoon. Kunnen een aantal duurdere gitaren toch echt niet tegen op, geweldig! Maar toch nog even kijken of er nog iets is wat mooier is, maar ik denk dat het de Eastman wel gaat worden! Tnx voor de adviezen tot nu toe!

PaulRijkers
10 juni 2011, 15:59
Ik ben Seagull fan, er staan er regelmatig op marktplaats.. Met of zonder cutaway, met of zonder electronica...
Ik ben er in ieder geval erg tevreden over en ik denk niet dat ik op een gitaar gespeeld heb met meer 'bang-for-the-buck' dan mijn S6+CW... Een mega dure Taylor of Martin van 2K, dat durf ik niet te zeggen, maar in zijn prijsklasse komt hij, naar mijn mening, z้ker mee over.

VanDiekum
19 juni 2011, 16:44
Ben zelf een groot fan van Blueridge ... ja hier komt een maar. Op de ้้n of andere manier vind ik de lagere klasse van Blueridge met dus alleen een solid top minder goed klinken dan verscheidene Yamaha's die ik heb geprobeerd dit is er ้้n van : http://nl.yamaha.com/nl/products/musical-instruments/guitars-basses/ac-guitars/fg/fg720s/ vond hem achterlijk goed klinken voor een dreadnought van deze prijsklasse en ik denk dat als het bovenblad eenmaal is ingespeeld zij nog beter zal gaan klinken.

Eigenlijk als ik het zo bekijk is wat Yamaha eigenlijk allemaal wel bouwt erg goed voor een redelijke prijs, maar ik ben erg tevreden met mijn all solid Blueridge een gitaar voor het leven.
Owja nog even een reactie op dat advies van die winkel in te gaan op de goedkopere modellen van de hierboven genoemde bekende merken is zeer zeker waar heb laatst een Martin met een soort van lycra( ofzowiets ) achtig plastic in mijn handen gehad die 500 euro die ervoor betaald is eigenlijk gewoon voor de naam geweest ( dan was een decall goedkoper geweest).

Ik zou als ik jouw was MP maar eens even afzoeken daar kom je leuke gitaren tegen voor weinig geld vergeet niet dat een winkel zijn personeel en alles wat erom heen valt moet betalen :P

spykie
19 juni 2011, 17:01
Ik heb de cort (mr 710f). Deze vond ik in zijn prijsklasse (tussen de gitaren die er in de muziekwinkel waren) het warmste klinken. Hij kostte toen ongeveer €300. Maar voor jouw budget kan je er volgens mij betere vinden!
Zo testte ik ook een taylor (110) die ik een stuk beter vond, vooral helderder.
Testen maar!

smullie
19 juni 2011, 17:14
Ik vond net de Lag fantastisch klinken tov de rest die soms veeel duurder waren, maar dat bewijst alleen maar dat alleen jij voor jezelf kan zeggen welke gitaar voor jou de beste is... Als die "goedkope" Martin in jouw handen fijner speelt en beter klinkt, dan is die idd "beter" dan de Lag.

Het is een beetje zoals wijn: de prijs kan een indicatie van kwaliteit zijn, maar uiteindelijk is het toch je eigen smaak die bepaalt wat voor jou de beste is...

Petur
19 juni 2011, 17:35
Deze week gaat misschien de knoop wel door, donderdag staat er weer een gitaartripje gepland. Lekker dag vrij en dan paar uurtjes gitaren kijken en er dan misschien ook een aanschaffen. De Eastman heeft alleen echt een ongelofelijke indruk op mij gemaakt, dus ik ben benieuwd of er nog iets overheen kan! Blueridge ga ik zeker nog proberen en ook op MP heb ik de laatste tijd in de gaten gehouden of er nog interessante dingen waren, nog niet echt iets gezien. Het is eigenlijk ook veel te leuk al die gitaren te proberen overal en te kletsen met anderen over gitaren, altijd te gek!

Thyrif
19 juni 2011, 21:57
Ik heb eens op een Blureridge BR 43c (ofzoiets?) gespeeld, een auditorium achtig model met cutaway en electronics. Ook rond de 500 euro en dat was erg lekker! Alleen de hals was gelakt en dat vond ik zelf minder prettig. Ook nog een faith gespeeld van 500 euro (jupiter?) en die speelde heerlijk! Maar meestal zijn ze duurder helaas..

Succes met je tripje, probeer gewoon lekker vanalles uit en koop dat waar je verliefd op wordt! Als je ogen niet zo staan: :mmmm: moet je nog even verder zoeken ^^

mastermind
20 juni 2011, 11:57
Deze week gaat misschien de knoop wel door, donderdag staat er weer een gitaartripje gepland. Lekker dag vrij en dan paar uurtjes gitaren kijken en er dan misschien ook een aanschaffen. De Eastman heeft alleen echt een ongelofelijke indruk op mij gemaakt, dus ik ben benieuwd of er nog iets overheen kan! Blueridge ga ik zeker nog proberen en ook op MP heb ik de laatste tijd in de gaten gehouden of er nog interessante dingen waren, nog niet echt iets gezien. Het is eigenlijk ook veel te leuk al die gitaren te proberen overal en te kletsen met anderen over gitaren, altijd te gek!

Suc6! We zijn benieuwd ;). Probeer ook eens een Furch, handgebouwde Tsjechische gitaren. Schijnen ook zeer goed te zijn.

-Martijn-
20 juni 2011, 12:26
Als je een (tweedehands) Furch tegenkomt zou ik hem zeker proberen, ik heb er zelf ook een.
Nieuw en met element gaat beginnen ze volgens mij pas rond de 700 euro.

Petur
20 juni 2011, 17:08
Ik heb mogelijk een interessante Simon & Patrick gitaar gevonden (2e hands). Het gaat om de CED6 met cutaway (http://www.peterverspuy.nl/western-electro-akoestisch/simon-patrick/ced6-cw-eq-western-gitaar-13411.html) wie heeft er ervaringen met deze gitaar of Simon & Patrick in het algemeen? Hoor er veel goeds over, maar ik wil even weten of het waard is dit te gaan bekijken (kost nogal reisje ;-))

LaurentB
20 juni 2011, 17:23
Simon & Patrick is van de Godin fabriek, net als Seagull, en dan de hogere prijsklasse. Kunnen heel goed zijn.

Petur
21 juni 2011, 21:03
Ik ben nog aant kijken naar die Simon & Patrick, deze is er in cedar uitvoering (http://www.simonandpatrick.com/woodlandcwcedargta32.htm) en in spruce uitvoering (http://www.simonandpatrick.com/woodlandcwspruce.htm). Ik geloof dat cedar een warmere klank heeft dan spruce, is het niet? Wat ik er vooral mee wil gaan spelen is singer/songwriter muziek, wil in een akoestische bandje gaan spelen, dan moet je denken aan dingen als Jack Johnson, Amos Lee, Jason Mraz. Wat zou je me dan (zonder de gitaren te horen) eerder aanraden? Spruce of cedar? Zijn er nog grote verschillen tussen deze twee houtsoorten in kwaliteit? Ik weet dat ik zelf gewoon moet gaan proberen, ga ik ook doen, maar ik wil van tevoren ook gewoon vast een beetje info inwinnen :)

LaurentB
21 juni 2011, 23:04
(...) Ik geloof dat cedar een warmere klank heeft dan spruce, is het niet? Wat ik er vooral mee wil gaan spelen is singer/songwriter muziek, wil in een akoestische bandje gaan spelen, dan moet je denken aan dingen als Jack Johnson, Amos Lee, Jason Mraz. Wat zou je me dan (zonder de gitaren te horen) eerder aanraden? Spruce of cedar? Zijn er nog grote verschillen tussen deze twee houtsoorten in kwaliteit? Ik weet dat ik zelf gewoon moet gaan proberen, ga ik ook doen, maar ik wil van tevoren ook gewoon vast een beetje info inwinnen :)

Dat is gewoon iets dat je persoonlijk moet vaststellen, en te subtiel om afhankelijk te zijn van een muziekstijl.

Koeloe
21 juni 2011, 23:15
Bij de winkel waar ik de mijne vandaan heb zeiden ze dat spruce meer voor strumming was en cedar meer voor fingerstyle. Cedar is ook donkerder van kleur en een zachtere houtsoort, dus krasgevoeliger.

Ik heb op zowel de spruce als ceder variant gespeeld. De cedar was sprankelender dan de cedar, waar de cedar wel meer "bassig" klonk.
Uiteindelijk toch voor de cedar gegaan vanwege de klank.
Afwerking is goed, niks op aan te merken.

Petur
22 juni 2011, 08:29
@Koele: Heb jij de Simon & Patrick waar ik het over heb? :) Hoe bevalt je die? Nog bijzonderheden over de gitaar wat ik moet weten? En je zegt: "De cedar was sprankelender dan de cedar," Ik denk dat de eerste cedar spruce moet zijn?

Ik heb al erg zin in morgen, ik laat hier sowieso morgen weten hoe het was en of ik een nieuwe gitaar heb :)

Koeloe
22 juni 2011, 13:28
Ik heb de Woodland CW A3T (met cut-away)

Ja, de spruce is sprankelijker en de cedar is warmer van toon. Ik heb de S&P eerlijk gezegd alleen voor erbij, ik speel voornamelijk elektrisch. Ik wou gewoon een akoutische erbij hebben die voorlopig een aantal jaar meegaat. Daar ben ik wel in geslaagd.

Wat ik persoonlijk erg fijn vind aan de gitaar is de hals, die ligt als gegoten in mijn hand.

Petur
23 juni 2011, 17:06
Nou vandaag naar Nijmegen geweest bij Max Guitars en het is de Simon & Patrick Woodland CW Spruce A3 geworden met cutaway (http://www.simonandpatrick.com/woodlandspruce.htm). Superservice bij de winkel en gewoon een supergitaar gevonden! Echt blij mee! Bedankt voor de adviezen allemaal (ga nu weer snel spelen :) )

LaurentB
23 juni 2011, 17:13
Nou vandaag naar Nijmegen geweest bij Max Guitars en het is de Simon & Patrick Woodland CW Spruce A3 geworden met cutaway (http://www.simonandpatrick.com/woodlandspruce.htm). Superservice bij de winkel en gewoon een supergitaar gevonden! Echt blij mee! Bedankt voor de adviezen allemaal (ga nu weer snel spelen :) )

Ziet er prachtig uit, en die gitaren van Godin klinken niet verkeerd ook, gefeliciteerd!

Petur
23 juni 2011, 17:40
Tnx :D Tis ook echt n beauty, hehe! Ik vond de cedar in de winkel weinig spreken, had een erg mooi gebalanceerd geluid, maar miste voor mij niet dat stukkie laag. De spruce klonk voller, en menn als je dat ding inplugt komt er ook een geluid uit joh!

Koeloe
23 juni 2011, 23:41
Ik dacht dat ze bij Max juist S&P eruit wilden hebben voor een grotere Taylor collectie. Ik heb de mijne daar ook voordelig kunnen halen.

Veel plezier ermee.

Petur
24 juni 2011, 23:38
Klopt volgens mij ook wel :) Had de laatste! :D

mastermind
25 juni 2011, 09:29
Ik dacht dat ze bij Max juist S&P eruit wilden hebben voor een grotere Taylor collectie. Ik heb de mijne daar ook voordelig kunnen halen.

Veel plezier ermee.

Kunnen ze beter op S&P houden, dan Taylor gitaren nemen :P. S&P hebben een veel fijner hals!
Enfin gefeliciteerd!

Petur
18 juli 2011, 20:22
Hier dan nog even wat foto's van mijn nieuwe aanwinst :D

http://i1107.photobucket.com/albums/h389/Petur90/Simon%20and%20Patrick%20gitaar/CIMG4636.jpg

http://i1107.photobucket.com/albums/h389/Petur90/Simon%20and%20Patrick%20gitaar/CIMG4545.jpg

http://i1107.photobucket.com/albums/h389/Petur90/Simon%20and%20Patrick%20gitaar/CIMG4541.jpg

http://i1107.photobucket.com/albums/h389/Petur90/Simon%20and%20Patrick%20gitaar/CIMG4543.jpg

-Martijn-
19 juli 2011, 00:29
Ziet er goed uit! ;)

Alibn40r
10 oktober 2011, 14:17
Toevallig ben aan het zoeken naar een electro accoustische gitaar in de prijsklasse tot € 500,--. Een cut-away is inderdaad handig maar niet noodzakelijk als je je speelstijl voor "hoge solo's" kunt aanpassen.

Bij een grote Internetshop heb ik tevoren een aantal modellen op uiterlijk en specificaties gekozen en afgelopen zaterdag ernaartoe gegaan. Bleken ze alleen bijna geen van deze modellen in de winkel te hebben. Van wat er WEL was heb ik een Epiphone EJ300 en een Yamaha CPX500 geprobeerd. Ze klonken voor mijn gevoel blikkerig, plastic en waren zwaar te bespelen. Dat laatste kan een goede gitaarbouwer/afsteller uiteraard oplossen.
Als alternatief werden Hudsons getoond. Deze klonken al minder erg. Daarna bespeelde de verkoopster zelf nog een aantal andere gitaren uit de prijsklasse tot 600 euro; deze vond ik niet veel beter klinken.
Toen drukte ze me een Martin DX1E in handen. Dit was de eerste die meteen goed klinkt. Hij kost echter € 777,- dus meer dan mijn budget. Nu ben ik iemand die liever iets meer betaalt voor wat ik WEL wil, dan iets kopen wat binnen het budget past, maar het eigenlijk net niet is. Dus even verder zoeken en doorsparen.
Heb je overigens de Eastman AC222CE al geprobeerd? Wat vond je ervan?
Op gitaarnet vond ik iemand die wilde kiezen uit een Martin DX1E en een Taylor 214E. Hij koos uiteindelijk voor een Tanglewood 170AS; typisch.
Verder wordt goed gesproken over een Guild gad f40 en een Yamaha LJX6CA of andere uit de L-serie.
Ik ben bang dat ik het budget moet opwaarderen tot € 1.000,-- en meer gitaren moet proberen.

CID-Gibson
10 oktober 2011, 14:55
Toevallig ben aan het zoeken naar een electro accoustische gitaar in de prijsklasse tot € 500,--. Een cut-away is inderdaad handig maar niet noodzakelijk als je je speelstijl voor "hoge solo's" kunt aanpassen.

Bij een grote Internetshop heb ik tevoren een aantal modellen op uiterlijk en specificaties gekozen en afgelopen zaterdag ernaartoe gegaan. Bleken ze alleen bijna geen van deze modellen in de winkel te hebben. Van wat er WEL was heb ik een Epiphone EJ300 en een Yamaha CPX500 geprobeerd. Ze klonken voor mijn gevoel blikkerig, plastic en waren zwaar te bespelen. Dat laatste kan een goede gitaarbouwer/afsteller uiteraard oplossen.
Als alternatief werden Hudsons getoond. Deze klonken al minder erg. Daarna bespeelde de verkoopster zelf nog een aantal andere gitaren uit de prijsklasse tot 600 euro; deze vond ik niet veel beter klinken.
Toen drukte ze me een Martin DX1E in handen. Dit was de eerste die meteen goed klinkt. Hij kost echter € 777,- dus meer dan mijn budget. Nu ben ik iemand die liever iets meer betaalt voor wat ik WEL wil, dan iets kopen wat binnen het budget past, maar het eigenlijk net niet is. Dus even verder zoeken en doorsparen.
Heb je overigens de Eastman AC222CE al geprobeerd? Wat vond je ervan?
Op gitaarnet vond ik iemand die wilde kiezen uit een Martin DX1E en een Taylor 214E. Hij koos uiteindelijk voor een Tanglewood 170AS; typisch.
Verder wordt goed gesproken over een Guild gad f40 en een Yamaha LJX6CA of andere uit de L-serie.
Ik ben bang dat ik het budget moet opwaarderen tot € 1.000,-- en meer gitaren moet proberen.

Ik vind het een mooie giaar :cooler: je kan ze ook nog pimpen lol, nee maar nu een eerlijk zijn ze is heel mooi, mooie gitaar en hoe speelt ze ?. :crazyhappy: