PDA

View Full Version : Mengeling alternate- en economy picking?



Paulio
8 juni 2011, 17:32
Hee,

Ik ben laatst is gaan letten op hoe ik eigenlijk aansla. Nu viel mij op dat mijn techniek neerwaarts anders is dan omhoog. Als ik bijvoorbeeld dit speel:
|-------------------------
|-------------------------
|-------------------------
|---------------5---------
|----5--6--7------------
|-----------------------
D U D D
D = Down U = Up

Dit wordt volgens mij economy picking genoemd.

Maar als ik bijvoorbeeld dit speel:
|-------------------------
|-------------------------
|-------------------------
|-------7--6--5--4----------
|--------------------4---
|------------------------
D U D U D

Dit is volgens mij gewoon alternate picking, de laatste toon dus gewoon een downstroke en niet een upstroke zoals je bij economy picking zou doen.

Volledig economy picken lijkt mij niet erg prettig omdat ik dan de hoek van m'n plectrum zou moeten veranderen als ik omhoog ga (deze houd ik schuin met de punt wijzend naar de lage snaren).

Zijn er hier meer mensen die dit zo doen? Ik vraag me af of het verstandig is om gewoon zo te blijven spelen of om het toch af te gaan leren..

Alvast bedankt!

gr Paul

marter544
9 juni 2011, 15:25
Gewoon doen zoals je het prettig vind, ik doe het eigenlijk altijd of alleen naar beneden, bij strakke gepalmute riffs (tenzij je het welbekende paardengallopje hebt natuurlijk) of naar beneden en naar boven strak afgewisseld (U D U D U D U D), dat laatste doe eigenlijk altijd wanneer ik loopjes of solo's speel. Behalve wanneer ik bijvoorbeeld een lange bend langzaam laat zakken en die wil benadrukken a la zakk Wylde, dat gaat alleen omhoog.

Oftewel, mijn inziens, gewoon doen zoals je dat fijn vind.

aaronstonebeat
11 juni 2011, 01:04
Ik ben een paar jaar terug echt gaan puzzelen op dit soort dingen en ontdekte dat ik een verstokte 'naar beneden op de tel-speler' was. En ik dacht dat ik meer mogelijkheden zou hebben als ik mezelf daarvan wist los te weken.

Dat bleek inderdaad het geval. Het kostte wel een hele tijd, zeker een jaar om me een beetje thuis te voelen met mijn nieuwe zelf; en dan nog een tijd om er echt zelfvertrouwen in op te bouwen. Maar ach, in die tijd heb ook hybrid picking geleerd omdat ik toch eindelijk eens rockabilly wilde leren spelen zoals het hoort.

Je kunt echt in een razende vaart naar beneden denderen als je up-ups over aangrenzende snaren het goed doen :cooler:
Je moet alleen de moeite nemen jezelf om te programmeren.

pasqual
17 juni 2011, 22:27
@Aaronstonebeat: hoe krijg je het voor elkaar om vastgeroeste ( slecht aangeleerde ) gewoontes weer af te leren? zo heb ik mij zelf bepaalde vingerzettingen bij snelle loopjes verkeerd aangeleerd. ik krijg het maar niet voor elkaar om het op de juiste manier te doen. jaren verkeerd = blijvend verkeerd, of is het discipline? iets wat je al 25 jaar doet is moeilijk te veranderen....

aaronstonebeat
18 juni 2011, 00:05
@Aaronstonebeat: hoe krijg je het voor elkaar om vastgeroeste ( slecht aangeleerde ) gewoontes weer af te leren? zo heb ik mij zelf bepaalde vingerzettingen bij snelle loopjes verkeerd aangeleerd. ik krijg het maar niet voor elkaar om het op de juiste manier te doen. jaren verkeerd = blijvend verkeerd, of is het discipline? iets wat je al 25 jaar doet is moeilijk te veranderen....

Moeilijk om precies de vinger op te leggen, maar discipline komt er zeker bij kijken. Nog belangrijker, denk ik, eerst het 'probleem' te identificeren en een nieuwe koers uit te zetten; en vervolgens zo rigoreus en veelvuldig mogelijk die nieuwe koers te varen bij het oefenen. Het is voor mijn gevoel echt een soort omprogrammeren van jezelf.

Ik heb op een gegeven moment hybrid picking ontdekt en wilde dat natuurlijk ook heel graag live gaan doen, maar in het begin lukte dat gewoon nog niet. Voor dat soort situaties zorg ik dan dat ik ook een ouder alternatief paraat heb 'to deliver the goods', hoe dan ook.
Maar inmiddels heb ik een aantal nummers in het repertoire waarbij het wel gaat, en steeds beter. En zodra iets live begint te lukken, ben je volgens mij op de goede weg.

Ik ben ook al zeker een jaar een zg. 'banjo roll' op de gitaar aan het oefenen; dat is een redelijk ander soort tokkelpatroontje dan ik gewend ben en het moet liefst ook nog in een ziedende vaart worden gespeeld.
Ik ben er nog steeds niet maar ik voel wel dat ik langzaam in de buurt kom.
Door het eindeloos te herhalen, en dat consequent op dezelfde manier.
En, niet onbelangrijk denk ik, erin te geloven dat ik het ga kunnen.

pasqual
18 juni 2011, 23:17
oké, bedankt voor het antwoord. in principe zal het zeker mogelijk zijn om verkeerd aangeleerde technieken te veranderen. ben je niet bang dat je weer in oude gewoontes terug valt op het moment dat je er niet bewust mee bezig bent?

aaronstonebeat
18 juni 2011, 23:40
Het is in mijn ervaring eerder zo dat het oude en het nieuwe naast elkaar gaan bestaan. Het nieuwe komt erbij, meer dan dat het het oude vervangt. De mogelijkheid te kiezen ontstaat.

Als je niet oplet, kan natuurlijk alles gebeuren; muziek maken lijkt me een combinatie van enerzijds proberen zo goed mogelijk bij de les te zijn en anderzijds proberen één te worden met het universum, dingen te laten gebeuren. Zen en Kung Fu.

Ga je dojo in en oefen je technieken tot je erbij neervalt. Als de tijd komt dat het erop aankomt en je bent goed voorbereid, zul je de juiste keuzes maken.

Pepe
19 juni 2011, 00:50
Die technieken hebben hun plek. Je hebt weinig aan hybrid als je Vai of Dimeola speelt en je hebt weinig aan alternate in een Gallup of Burton repetoire.

Ik ben al vroeg met hybrid begonnen wat makkelijk was omdat ik ook klassiek speelde. Dat werk van Arlen Roth en Gatton en Albert Lee, daar kan je je lol mee op, die double stops en triple bends houden je bij de les en als dat een beetje in je systeem gaat zitten dan ga je vanzelf anders spelen. Maar het duren jaren en jaren en als je dan slide in C6 erbij gaat doen begint alles weer opnieuw.

Ik gebruik het meest pull downs en off in runs denk ik, legato style. Je moet daar soms even voor zitten om dat uit te puzzelen maar dat speelt het snelst en zuiverst. Je rechterhand maakt een cirkelbeweging met on hit 3 notes.

Er zijn vele technieken om een run te spelen, het ritme of groove bepaald min of meer welke het beste werkt bij mij.

Paulio
21 juni 2011, 20:23
Ik ben een paar jaar terug echt gaan puzzelen op dit soort dingen en ontdekte dat ik een verstokte 'naar beneden op de tel-speler' was. En ik dacht dat ik meer mogelijkheden zou hebben als ik mezelf daarvan wist los te weken.

Dat bleek inderdaad het geval. Het kostte wel een hele tijd, zeker een jaar om me een beetje thuis te voelen met mijn nieuwe zelf; en dan nog een tijd om er echt zelfvertrouwen in op te bouwen. Maar ach, in die tijd heb ook hybrid picking geleerd omdat ik toch eindelijk eens rockabilly wilde leren spelen zoals het hoort.

Je kunt echt in een razende vaart naar beneden denderen als je up-ups over aangrenzende snaren het goed doen :cooler:
Je moet alleen de moeite nemen jezelf om te programmeren.

Hm misschien is het wel de moeite waard om ook volledig economy picking te gaan leren. Had je geen last van een soort overgangsperiode?
Dat bijvoorbeeld dingen die je normaal speelt verwarrend zijn omdat je een tijdje tussen twee technieken in 'zweeft'?

aaronstonebeat
21 juni 2011, 20:38
Hm misschien is het wel de moeite waard om ook volledig economy picking te gaan leren. Had je geen last van een soort overgangsperiode?
Dat bijvoorbeeld dingen die je normaal speelt verwarrend zijn omdat je een tijdje tussen twee technieken in 'zweeft'?

Ja, dat soort overgangsperiodes ken ik wel. Maar het lijkt me onvermijdelijk; je moet ooit in het diepe springen met je nieuwe technieken. En de extra stress van live spelen valt niet te simuleren bij thuis oefenen of met de band repeteren.