PDA

View Full Version : Eerste gitaar met Floyd Rose (tweedehands) - Advies gevraagd



VerbekeD
8 juni 2011, 16:39
Ik heb momenteel geen gitaren met een floyd rose, maar zou er wel een willen proberen. Gewoon om te zien of de brug/trem me ligt en later eventueel te investeren in een duurder exemplaar.

Deze week zag ik op tweedehands.be deze gitaar (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/epiphone-goth-explorer-94519994.html)

Na wat heen en weer gemail, vroeg ik hem een foto van de PU's en floyd.
Deze zien er hier en daar aangetast uit door roestplekjes.
Kan het zijn dat de floyd rose hierdoor niet meer deftig kan worden afgesteld? De verkoper zegt dat de gitaar al zo'n 2 jaar niet meer gebruikt wordt.

Het is eigenlijk de bedoeling hier een projectje van te maken.

Afblijven of doen?

Grz,

D.

Epiphoneee
8 juni 2011, 16:42
Voor 125,00 is het niet zo gek veel, en al helemaal niet voor een Epiphone explorer inclusief gigbag en accesoires.

Mesjoggah
8 juni 2011, 16:50
Gewoon doen zou ik zeggen, voor €125,- kun je geen buil vallen lijkt mij.

Bijl
9 juni 2011, 17:14
Prima prijs voor een project gitaar toch?

JGD
10 juni 2011, 12:07
ik zou het niet doen.....

en mij heel snel die gozer zijn telefoonnummer geven :)

vette bak man voor 125, geen seconde twijfelen!

munkie
10 juni 2011, 12:20
Een goed Floyd trem is al een halve dag werk qua snaren wisselen en compleet afstellen. Een slechte van te zacht metaal die niet echt stabiel is, is helemaal een ramp. Doorsparen voor een goede of laat anders maar zitten. Dus Schaller, Gotoh, ouwe Ibanez Edge etc.

geert1976
10 juni 2011, 12:51
Deze week zag ik op tweedehands.be deze gitaar (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/epiphone-goth-explorer-94519994.html)

Afblijven of doen?

Grz,

D.

Afblijven, als je geen ervaring hebt met het FR systeem.
De FR op deze gitaar, staat niet bekend om zijn degelijkheid en betrouwbaarheid

UnDefined
10 juni 2011, 12:55
Akkoord met Geert, anders ging er wel snel even te voet om ofzo, een kilometertje van hier :)

JGD
10 juni 2011, 15:05
ja maar mensen, los van de (inderdaad waarschijnklijk crappy) FR, is 125 voor de gitaar niet gek hoor.

jerome
10 juni 2011, 16:01
Een goed Floyd trem is al een halve dag werk qua snaren wisselen en compleet afstellen. Een slechte van te zacht metaal die niet echt stabiel is, is helemaal een ramp. Doorsparen voor een goede of laat anders maar zitten. Dus Schaller, Gotoh, ouwe Ibanez Edge etc.


Met zwevende bruggen kan je inderdaad wel eens ruzie hebben, maar een halve dag voor een snarenwissel is naar mij gevoel nogal overdereven... ;)
Een gitaar met een goede Floyd die dive only gemaakt is het een half uurtje werk om snaren te vervangen.
En een gitaar met een minder goede Floyd, maar ook dive only gemaakt, is is het ook een halfuurtje werk om snaren te vervangen.

Wat ik er mee wil zeggen, als je bij die Exporer die zwevende Floyd dive only maakt ben je van een hoop gezeik af en kan het IMHO een heel leuk gitaartje zijn zonder onstemmings of snarenwisselproblemen... ;)

johns
10 juni 2011, 16:17
Een gitaar met een goede Floyd die dive only gemaakt is het een half uurtje werk om snaren te vervangen.
En een gitaar met een minder goede Floyd, maar ook dive only gemaakt, is is het ook een halfuurtje werk om snaren te vervangen.

Met een floyd oid die niet dive only gemaakt is, is het ook een half uurtje werk. Je moet alleen snaar voor snaar vervangen en niet de hele zut er in een keer af halen.

Dirk_Hendrik
10 juni 2011, 17:04
Met zwevende bruggen kan je inderdaad wel eens ruzie hebben, maar een halve dag voor een snarenwissel is naar mij gevoel nogal overdereven... ;)

Dank voor het zeggen:cooler:
Als je beweert dat een snarenwissel een halve dag duurt laat je eerder zien dat je het concept van een FR dus echt totaal niet snapt.

Blijf er in zo'n geval inderdaad lekker vanaf.

jerome
11 juni 2011, 00:42
Met een floyd oid die niet dive only gemaakt is, is het ook een half uurtje werk. Je moet alleen snaar voor snaar vervangen en niet de hele zut er in een keer af halen.

Ik laat de trem ietsje diven en leg dan een verfroerhoutje onder de trem.
Kan je ze er wel allemaal tegelijk afhalen... ;)
Handig als je de fretjes een keer wil polijsten en de toets wil inoliën of de laklaag wil polishen als het een maple toets is...
Daarna de snaartjes er weer op en stripje hout weghalen stemmen en klaar