PDA

View Full Version : Schaller KV18



muziekschuur
8 juni 2011, 09:34
Vintage aanwinst met een pluimpje....
Ja helaas (maar dat wist ik tijdens het sluiten van de koop), dat ie niet speelde.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/06/08/1307500362-161.jpg

Hij ziet er heel leuk en netjes uit.
Twee onverwachte zaken;
Hij is veel groter dan ik had verwacht!
Hij is veel lichter dan ik had verwacht!

Dus na een zekering te hebben gewisseld en gejubeld te hebben bij opgloeiende buizen en een pilotlampje, begon de versterker zachtjes te stinken... Dus.... Uitgezet en opengemaakt.

Hij heeft 1x ECC83 en twee EL84's. De buizen zien er heel goed uit en lijken recent te zijn gewisseld.
Ik vermoed dus dat de preamps op beide kanalen (clean en vibrato) solidstate zijn.

Helaas nog geens schema gevonden....

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/06/08/1307500361-910.jpg

Beide kanalen hebben een jack aansluiting, maar ook een drie polige aansluiting. Eentje die ik niet ken. De stekker zou dan 3 platte pennen moeten hebben. 1 onderaan horizontaal en twee verticaal links en rechts in een ronde stekker. Ik ken die niet.... Hmmm. Was dat voor een microfoon misschien?

bass blom
8 juni 2011, 09:41
die ronde aansluitingen zijn dan vast din pluggen

muziekschuur
8 juni 2011, 11:15
"GROENTENBOERENBOOOGIEEEEEEEEEEE YEAHHHH"

Man wat onwijs.....

bass blom
8 juni 2011, 11:22
:seriousf:

nico verduin
8 juni 2011, 11:30
Kijk uit met dat stinken. Mogelijk heb je sluiting in de voedingslijn oid en is je voedingstrafo aan het uitkoken. Mooi chassis. Kan je nog wel een leuk bakkie van maken. Desnoods volledig buizen (hooguit een extra voedingsspannings trafo'tje erbij als deze het niet kan leveren. Laat je niet misleiden dat een buisje er goed uit ziet. Glassex doet wonderen. Alleen door meten kom je erachter wat de staat van een buis is. Voor hetzelfde geld maakt hij sluiting.

Daarnaast kun je alvast alle weerstanden meten of die nog wel in spec zijn (+/- 10% van de oorspronkelijke waarde).

muziekschuur
8 juni 2011, 14:26
Ik laat er even m'n gedachten over gaan. Ik ga inderdaad van de week even de componenten meten. Heb hier zo'n LCR meter.

Ik verbaas me over de staat van het ding na bijna 50 jaar (zo netjes)...

We zullen zien.

muziekschuur
9 juni 2011, 12:41
Ik zoek nog advies van een timmerman. Volgens mij is het een chassis van pulpplaat. De versterker hangt in het combo aa 4 boutjes die links en rechts in het chassis gedraaid zijn. Links is de plaat wat krom naar binnen gaan staan. Het ziet er netjes uit. Maar als je eroverheen strijkt voel je aan 1 kant de plaat naar binnen wijken. Zou ik dat moeten gaan stutten? Of is het gewoon een iets vervormde plaat en lekker laten zitten. (vezelplaat kan zo lekker meebuigen onder stress).

tommus42
11 juni 2011, 17:02
Zou ik gewoon laten.
Ik vind het een mooi bakje, de moeite waard om hem aan de gang te krijgen. Is ie kathodebiased? Ik zou er een poweramp-in op maken, kun je er een externe voorversterker op aansluiten, en kijken of de eindversterker goed werkt. De OT kun je checken door bv 6,3V gloeispanning op de speaker aansluiting te zetten en dan de spanning aan de primaire kant te meten (links en rechts). Je kunt er trouwens zonder problemen 2 ecc buisjes bijzetten (voor een voorversterker), is de voedingstrafo denk ik op voorbereid.

muziekschuur
11 juni 2011, 17:11
Stel je voor....... Heb ik straks twee Schallers..... Een met 12/18 watt als combo en een 40 watt top..... Yeah...
(In een ander draadje zie je dat ik een KV40 eindtrap in een behuizing heb gebouwd en nu nog de preamp moet bouwen).

Poweramp in is inderdaad een goede. Maak ik er meteen een effectsloop van. Kan ik m'n Trace Elliot preamp er eens op aansluiten. (GRP3 preamp)

muziekschuur
15 juni 2011, 23:33
Iemand anders in bezit van een Schaller KV18?

cluseau
15 juni 2011, 23:50
Ik laat er even m'n gedachten over gaan. Ik ga inderdaad van de week even de componenten meten. Heb hier zo'n LCR meter.


Meet toch gewoon de instelspanningen, dat is een veel kortere weg.

tommus42
16 juni 2011, 09:51
Een nuttige eerste meting is de spanning over de kathode weerstand(en) van de eindbuizen. En ook of 1 buis, of misschien beide buizen rood worden. Dat laatste is natuurlijk niet goed:D.

muziekschuur
16 juni 2011, 10:09
Als ik em aanzet stinkt ie. Dus ik wacht even met het langer aan laten staan.... Samen met mijn vader doormeten voordat ik verder ga met aanzetten enzo....

cluseau
16 juni 2011, 10:25
Als ik em aanzet stinkt ie.

Wat Tom zei is een goed begin, als je geen kathodeweerstanden hebt kun je ook de spanning over de OT meten.

jacky
17 juni 2011, 22:18
ouwe klere amp gewoon elcos vervangen en dan voorzichtig aanzetten en meten

80 procent kans dat alles weer werkt

tommus42
17 juni 2011, 23:48
Heb je er eentje gehad?:D

jacky
18 juni 2011, 14:16
Heb je er eentje gehad?:D

Gelukkig niet maar genoeg geknoeid aan oude meuk, en in principe is het allemaal toch te herleiden naar een paar basis schemas ;-)

tommus42
18 juni 2011, 16:10
Schaller maakte goede wah-pedalen. Komt Schaller uit Duitsland btw? Is niet niet een aanbeveling:D.

muziekschuur
18 juni 2011, 21:50
Hmmm, ga ik die waardes maar es uit de hoop graven... Ze lekken niet overigens.

muziekschuur
21 juni 2011, 12:55
Werkzaamheden tot nu toe;
- vervangen gelijkrichter
- vervangen elco
- nu hebben we aan een kant van een EL84 geen negatieve roosterspanning.

Rustig verder.....
Versterker speelt nu wel, geen tremolo, en veel vervorming.
Ivm een gebruikte elco staat er nog een 390 ohm weerstand voor om te formeren...

tommus42
21 juni 2011, 15:12
Je zou 'm kathode biased kunnen maken, door een 150-200 ohm, 8W weerstand als kathode te gebruiken. Of de bias schakelbaar maken.
Waar is die 390 ohm voor?

muziekschuur
21 juni 2011, 16:10
We hebben een oude elco gebruikt die al enkele jaren lag opgeslagen en al jaren was gebruikt. Hij mat goed maar moet even 'bijkomen' . Dus even wat minder load erop. Ik vermoed dat een hersteller in zo'n geval een variac zou gebruiken.

Inmiddels doet ie het. Twee kleine elco's bij de eindbuizen icm met die gelijkrichter en hij leeft weer. Yeah. Net even zitten jammen over de Schaller & over de fender gelijkertijd. Mja, is wel te pruimen.

Toch heel tof dat je met een transistor preamp dus alleen eindbuizen vervorming & speakervervorming krijgt.... Of denken de kenners daar anders over?

nico verduin
21 juni 2011, 16:20
We hebben een oude elco gebruikt die al enkele jaren lag opgeslagen en al jaren was gebruikt. Hij mat goed maar moet even 'bijkomen' . Dus even wat minder load erop. Ik vermoed dat een hersteller in zo'n geval een variac zou gebruiken. Die flikkert die oude elco weg:seriousf: En wat heb je gemeten? Alleen de capaciteit zeker?




Toch heel tof dat je met een transistor preamp dus alleen eindbuizen vervorming & speakervervorming krijgt.... Of denken de kenners daar anders over?Transistors kunnen ook gewoon vervormen hoor. Maar dan moet je dat eerst meten.......

muziekschuur
21 juni 2011, 16:30
Nu die het doet en we toch nog het tremolo kanaal moeten herstellen (die is zachter en de tremolo is afwezig) kan de scope erop. Ook wil ik nog een poweramp in maken zodat ik er een buizenpre op zou kunnen zetten indien gewenst.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/06/21/1308648591-950.jpg

Bedankt Nico. Ik ben veel meer muzikant dan soldeerpiloot. Dus ik probeer maar te begrijpen wat e.e.a. doet. Mijn Trace Elliot GRP3 top heeft een mosfet eindtrap die gebouwd is als een buizenversterker maar dan als mosfets & een preamp met 1 buisje. Dat vervormt ook maar toch niet zoals mijn Fender, Floyd of deze Schaller.

En elke keer maar luisteren en spelen.

tommus42
21 juni 2011, 20:34
mmja, voor die eindversterkeringang heb ik een schakelend 6,3mm chassisdeel gebruikt. Zoals op dit plaatje, maar dan schakelend:D
http://img822.imageshack.us/img822/8135/me19605000klein.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/me19605000klein.jpg/)

nico verduin
21 juni 2011, 23:03
Nu die het doet en we toch nog het tremolo kanaal moeten herstellen (die is zachter en de tremolo is afwezig) kan de scope erop. Ook wil ik nog een poweramp in maken zodat ik er een buizenpre op zou kunnen zetten indien gewenst.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/06/21/1308648591-950.jpg

Bedankt Nico. Ik ben veel meer muzikant dan soldeerpiloot. Dus ik probeer maar te begrijpen wat e.e.a. doet. Mijn Trace Elliot GRP3 top heeft een mosfet eindtrap die gebouwd is als een buizenversterker maar dan als mosfets & een preamp met 1 buisje. Dat vervormt ook maar toch niet zoals mijn Fender, Floyd of deze Schaller.

En elke keer maar luisteren en spelen.Daarom moet je de scope erop zetten, dan kan je ZIEN wat er gebeurt per trap. Mosfets vertonen inderdaad een vergeljkbaar gedrag als buizen. De vervorming is verder afhankelijk van hoe eea is ingesteld cq ontworpen.

muziekschuur
21 juni 2011, 23:30
Ik snap het. Ik heb al 10 jaar een buizenmatch apparaat. En die scope heb ik nu 2 maanden denk ik. Heel langzaam leer ik die spullen enigzins te gebruiken..... Tsja. En dan krijg je een Fuzz wah...... Hup, spullen opzij, want ik moet spelen........ haha.....

muziekschuur
4 juli 2011, 13:49
Hmmm, de versterker klinkt ineens slecht. Moet ie toch weer open.....

muziekschuur
5 juli 2011, 14:29
Vandaag mijn buizentester erbij gepakt.

Mijn buizentester is een TV-7D/U

http://www.jvgavila.com/tv7du.jpg

Eerst de twee EL84's gemeten. De ene mat 78. De ander 53. Minimum zou 50 zijn.
De ECC83 meet 48. op de ene kant (eerste triode)(minimum is 32) de andere kant (tweede triode) 43.

Ik neem aan dat de meeteenheid de versterkingsfactor is. Maar wellicht weten anderen dat beter.

Met andere woorden. 1 van de EL84's moet vervangen worden. (denk ik)

nico verduin
5 juli 2011, 18:04
Vandaag mijn buizentester erbij gepakt.

Mijn buizentester is een TV-7D/U

http://www.jvgavila.com/tv7du.jpg

Eerst de twee EL84's gemeten. De ene mat 78. De ander 53. Minimum zou 50 zijn.
De ECC83 meet 48. op de ene kant (eerste triode)(minimum is 32) de andere kant (tweede triode) 43.

Ik neem aan dat de meeteenheid de versterkingsfactor is. Maar wellicht weten anderen dat beter.

Met andere woorden. 1 van de EL84's moet vervangen worden. (denk ik)Buiten het feit dat deze er een stuk mooier uit ziet dan die gene dik heb gehad in het verleden, is het denk ik belangrijk om te weten wat je nu precies meet.
Daarnaast is het de vraag of hij nog nauwkeurig genoeg is. Ik moet nog ergens een dvd hebben liggen met alle handleidingen. Kan ze ff niet vinden. Dus ook de onderhouds handboeken en schema.

Voor het goede zou het handig zijn om eens zonder buis te meten wat de spanningen zijn op de pinnen van de tester. Dan weet je wat je aan het meten bent.

muziekschuur
5 juli 2011, 20:40
Goeie tip.

Deze tester is enorm goed gedocumenteerd op het internet. Dus naast dat ik het boekje bezit (zit netjes in de koffer (met daarin de juiste waarden). Heb ik de laatste lijsten met daarin genoemde waarden geprint en toegevoegd aan deze documentatie. In deze documentatie staat de minimumwaarde van de buis. Daarboven is hij goed.

Calibreren heb ik inderdaad niet gedaan. Maar de bovenvermelde meting is wel volgens het boekje. Ik had al een cd met alle gegevens op ebay gevonden (nog niet gekocht) van deze buizentester. Maar ik ga em vast binnenkort kunnen calibreren.

Bovenstaande meter is niet de mijne. Maar de mijne is wel in dezelfde goede staat. Ik heb em al denk ik 20 jaar (gekocht toen ik 20 was ofzo) incl. een hele zware omvormtrafo (110v naar 220).

muziekschuur
6 juli 2011, 22:50
Ik heb nog alles even nagekeken, wat ik had gedaan. Maar volgens mij heb ik wel de start meting gedaan. En dus was de meting conform. Misschien dat ik nog een paar EL84's kan kopen die al gematched zijn, met waardes, zodat ik daarop kan ijken.

Ik heb nog twee foto's van het meten zodat iedereen kan zien wat je doet om de meting uit te voeren.

muziekschuur
1 juni 2012, 11:34
Vandaag de KV18 er weer bijgepakt. En nieuwe buizen gestoken. Ik heb net nieuwe buizen binnen. Miniwatt dario doosjes voor de ECC81 (staat Mazda op) en de EL84's van Radio ADZAM...

MAZDA en ADZAM is dezelfde belgische fabrikant. In 1924 werd de merknaam veranderd van MAZDA naar ADZAM. Mooi. Belgische buizen...

Helaas. Het krassende geluid blijft. De versterker moet toch open om eens te kijken wat er verder kapot is. Jammer genoeg heb ik nog steeds geen schema...

muziekschuur
3 februari 2013, 02:21
Inmiddels heb ik nu 3 Schaller versterkers.

De KV18, KV25 en een KV40. Allemaal uit dezelfde serie.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/f5958c3633eee1995d6c8a6889aa3b73.jpg

muziekschuur
24 september 2013, 22:41
Helaas heb ik de KV18 nog niet gerepareerd. Ik hoop nog op een schema zodat ik deze versterker kan maken zoals de bedoeling is. Is het stom dat ik me zorgen maak dat een reparateur "er maar wat anders van maakt opdat hij er niet uit komt" ?

cluseau
24 september 2013, 22:45
Wat is nu eigenlijk je probleem?

muziekschuur
24 september 2013, 23:12
Eh.... "het is laat en ik lul uit m'n nek" denk ik.... Kwaad dat ik het nog niet gefixed heb of laten fixen als ik m'n draadje zo teruglees... Yep ik zit officieel te twijfelkonten...

cluseau
25 september 2013, 08:16
Nou, nieuwe dag, nieuwe kansen. Stop met draaikonten en los je probleem op.

nico verduin
26 september 2013, 00:17
Is het stom dat ik me zorgen maak dat een reparateur "er maar wat anders van maakt opdat hij er niet uit komt" ?Als je naar een wannabee gaat een terechte gedachte......

muziekschuur
26 september 2013, 18:15
Eh..... Eigenlijk is dat al gebeurd. Iemand heeft mijn D&R Dayner onderhouden (deed dat heel netjes). Toch een (broodjes) tafel met 29-8-2 kanalen en dus best een monster. Die deed dat prima. Dus hup ook de Schaller KV18 ernaar toe... Hmmm. Maar dat was een brug te ver voor deze jongen. Gelukkig netjes gezegd.... Maar was een teleurstelling.

muziekschuur
23 november 2013, 20:30
http://i.ebayimg.com/t/alter-Schaller-Verstaerker-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/RT0AAOxypNtSjirX/$_12.JPG

Voor de liefhebber.... Deze oude Schaller kwam ik op ebay.de tegen.... Hoe oud zou die wel niet zijn?

http://www.ebay.de/itm/alter-Schaller-Verstarker-/221321492970?pt=DE_Musikinstr_Verst%C3%A4rker&hash=item3387c9f9ea

muziekschuur
8 februari 2014, 12:53
Ik zie wel wat Schallers voorbij komen.... Ik vraag me af of er vroeger ook van die losse ophangsystemen te koop waren om je versterker te kantelen? Die zag je bij Vox en Schaller.... Maar misschien ook bij andere amps?

Weer een KV25 gevonden... Die zou vandaag binnenkomen... Hmm... of voor onderdelen of misschien .....

cluseau
8 februari 2014, 13:28
. Hmm... of voor onderdelen .....

Die opmerking kun je beter voor je houden ;)

muziekschuur
11 februari 2015, 12:36
Nog Schaller versterker eigenaren?