PDA

View Full Version : output versus ohmse waarde



no 1 hops
8 juni 2011, 08:30
zit even met een vreemd verschijnsel.
ik heb een set ultrasonics die qua ohmse waarde van neck pup tot brug pup oplopen.

echter de brugpup is toch qua klank zo het lijkt een stuk zachter.
afstelling van snaarhoogte is al aangepast.
mijn vraag nu is of een defecte/smerige/gecorrodeerde 5 standenschakelaar daarin het probleem veroorzaken kan.
en zou het kunnen dat ohmse waarde meten (welke waarden dus kloppen) in het systeem niet wil zeggen dat de 'sound' ook goed doorkomt ?

ik snap een vage vraag, maar wie weet zijn er hier die ook zo iets beleefd hebben

bass blom
8 juni 2011, 08:43
meet je die waardes direct aan de pups?
meet eens aan de jack dan, dan zou je verschil moeten meten als er ergens iets rot is.

Oranjeaap
8 juni 2011, 12:24
De weerstand van een humbucker is niet het zelfde als output.
Ik heb een oude gibson T-top met keramische magneet. Meet ongeveer 7.5kOhm. Maar heeft veel meer output dan mijn gibson 498R die 14k meet

iWishmaster
8 juni 2011, 12:35
meet je die waardes direct aan de pups?
meet eens aan de jack dan, dan zou je verschil moeten meten als er ergens iets rot is.
Dat sowieso even doen. Je kunt de schakelaar met contact cleaner en een oude tandenborstel prima schoon krijgen.


De weerstand van een humbucker is niet het zelfde als output.
Ik heb een oude gibson T-top met keramische magneet. Meet ongeveer 7.5kOhm. Maar heeft veel meer output dan mijn gibson 498R die 14k meet
De magneten spelen ook mee inderdaad: krachtigere magneer betekend ook meer output. Magneten kunnen hun kracht langzaam verliezen na (zeer) lange tijd (tientallen jaren tenzij blootgesteld aan grote externe magneetvelden, wat bij normaal gebruik van een gitaar niet echt voor zou moeten komen).

Heb je pas de pickups vervangen? Of was dit altijd al zo?

no 1 hops
8 juni 2011, 16:00
ik ben het eens dat onderling ohmse waarden weinig zeggen als je verschillende pups hebt van verschillende merken.
echter is dit een serie die op elkaar afgestemd is.
bewust met meer output hoe verder je naar de brugpup gaat.
ze klinken echter in verhouding niet hard (terwijl de brugpup over de 12Kohm meet) maar dat heeft te maken met het feit dat ze gemaakt zijn om weinig stringpull te hebben en je de snaren er dicht op kunt zetten.

heb het setje al een tijdje maar nu pas echt de mogelijkheid gehad ze ergens in te bouwen.
de tip van aan de jackkant gaan meten had ik nog niet gedaan.
dat is dus het eerste wat ik ga doen.

guitarnijboer
8 juni 2011, 16:30
Kan het niet zijn dat je de pickup wel in serie, maar ook in tegenfase hebt aangesloten?

Als het goed is staat er Ref. met daarachter 1, 2, 3, 4, 5 of 6 achter op je PU. Het nummer geeft aan hoe hot het element is. 1, 2 en 3 zijn voor SC's 4, 5 en 6 voor HB's

Kom je er niet uit dan is een plaatje altijd handig. Wist je trouwens dat Suhr gitaren ergens in de jaren '80 standaard werden uitgerust met deze PU's?

no 1 hops
8 juni 2011, 17:37
ben er al achter.
zoals guitarnijboer al meld is het een ref 1,2,3 set.
een andere gebruiker had mij de tip gegeven de ref 2 in de neckpositie te zetten en de ref1 in het midden.
de ref 2 ook parallele te kunnen schakelen zou dan een mooie sound opleveren.
en het klopt, maar de andere positie zorgt in dit geval voor de onbalans.
heb ze nu zoals het hoort gemonteerd en aangesloten .
de ref 2 met serie parallel en de ref 3 hetzelfde.
strat vijfstanden schakelaar en de tonepot (pushpull) als schakelaar die zo nodig de brugpup bij de neckpup kan samenvoegen.

nu is alles dus in orde.
dat van suhr wist ik niet maar kan ik mij wel voorstellen.
vooral in die tijd zeer unieke pickups, ultra stil en clean een woody sound.

het is een ontwerp dat Bill lawrence voor Samson maakte

bedankt voor het meedenken !