PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez RG2570, en een kort Feedbackverslag



Orbis
7 juni 2011, 16:56
Een Ibanez RG2570 Z VGD, dus! Na een ochtendje Feedback (waar ik overigens niet eens heenging met de intentie een gitaar te kopen, maar ja. Jullie weten wel hoe dat gaat) moest de Ibanez mee naar huis.

Gelijk maar een kort winkelbezoekverslag:
Eerst waren de Strats aan de beurt. De American Standard, American Special en Classic Player 60s deden me allemaal weinig. Het waren allemaal 'gewoon' gitaren. Niets mis mee, maar absoluut ook weinig spannends aan. Ze klonken allemaal wat vlak, ik kon er weinig mee. De Roadworn was een heel ander verhaal! De 'ingespeelde' hals voegt zeker wat toe en de hele gitaar klonk gewoon lekker. Vervolgens was nog even Jaguar aan de beurt, maar die heb ik na één akkoord heel snel weer teruggezet. Mijn eerste gitaar klonk levendiger...

En toen hing er een groene gitaar aan de muur. Mijn aandacht was gegrepen. En na hem van de muur gepakt te hebben: oh dear... Die hals! Ik begon de hals van mijn Tele al een beetje moe te worden, maar nu snap ik waarom! Ik weet dat de halzen van Ibanez de meningen nogal verdelen, maar ik zit nu heel duidelijk in het voor-kamp. De hals is haast voor mij gemaakt.

Toch maar even door naar de Gibsons, die ik vooral graag eens wilde proberen. En de Faded Les Paul Studio was echt wel een fijne gitaar. Akoestisch ook LUID! Wel veel lichter dan ik had gedacht. De non-Faded Studios voegden in mijn optiek niet veel aan het geheel toe, behalve dat ze beduidend mooier (maar ook duurder) zijn. Ook nog even een SG erbij gegrepen, maar de Les Paul klonk toch lekkerder. De Ibanez bleef echter toch lonken, met haar hals en gifgroene kleur. Een stuk mooier in ieder geval dan de tamelijk lelijke Brown Faded Studio. En na wat heen-en-weer-geloop en A/B-testen kon ik eigenlijk niet meer zonder de Ibanez. Toegegeven, de LP klonk wat voller. Met name akoestisch is de Ibanez wat iel. Maar de feel! Alsof 'ie voor mij gemaakt is. De Telecaster kocht ik op basis van de klank, maar is nooit helemaal naar mijn hand gaan staan Maar waar jullie eigenlijk voor komen: foto's!

http://i.imgur.com/52K6T.jpg
Koffer, heel leuk allemaal

http://i.imgur.com/Pjjww.jpg
En dan de inhoud! De gitaar heeft een soort textuur-finish, het is geen ruis op de foto of iets dergelijks

http://i.imgur.com/ASx1C.jpg
De fotot doet de kleur niet helemaal recht aan, in het echt is de gitaar een fellere kleur groen

http://i.imgur.com/1ZdVs.jpg
Een leuker alternatief op de klassieke dot-inlay

De snaren zijn helaas antiek en het fretboard en de frets kunnen ook wel wat liefde gebruiken. Morgen dus de handel polijsten en oliën. Dat brengt me gelijk tot een vraag: gaat het alle snaren eraf halen problemen opleveren met de afstelling? of kan ik zorgeloos alles eraf halen en er weer op zetten?

Coolguy
7 juni 2011, 17:05
Als je er dezelfde dikte snaren oplegt gaat het geen problemen geven.

Ik heb zelf ooit een RG2550Z Prestige gehad.
Puik spelende gitaar maar de nek was totaal mijn ding niet, ik kreeg spontaan kramp in mijn linkerhand. :soinnocent:

Liquid_Metal
7 juni 2011, 17:20
Als ze antiek zijn ga je toch wel nieuwe snaren gebruiken hè? Als je dezelfde dikte gebruikt is er in theorie niets aan de hand, maar misschien dat verschillende merken toch net iets anders trekken. Ik zou na het fretboard en de frets onder handen genomen te hebben gewoon lekker de boel helemaal afstellen (intonatie en actie bekijken).

Epiphoneee
7 juni 2011, 17:35
Prachtig, die kleur! Ik vind de gitaar echt mooi, maar van die kleur moet ik kwijlen.

Overigens moet je nooit de Les Paul Studio faded voor 650,- halen.

De Studio Faded pro heeft voor 150 euro meer:

+ hard shell case
+ mahogany top (vs maple top on non-Pro faded)
+ uncovered pickups (Burstbucker Pro Alnico V)
+ coil-splitting on pickups
+ 2 volume control with push/pull for coil splitting, 2 tone controls
+ TonePros Tune-O-Matic bridge (locking)
+ TonePros stopbar taipiece
+ Kluson tuners (vs Grover on non-Pro)

Orbis
7 juni 2011, 17:36
Natuurlijk zet ik er nieuwe snaren op! Sterker nog, ik heb ze gratis gekregen omdat ik zo lang moest wachten op het vinden van de koffer :p . Prima service. De afstelling hoeft overigens niets aan te gebeuren, tot mijn verbazing. De actie is uitstekend en de intonatie is ook goed.

YannickH
7 juni 2011, 18:24
mooie ibanez:)
veel succes ermee

RS-Rik
7 juni 2011, 18:25
Bruut om naar van die ouderwetse klassiekers op zoek te zijn gegaan en met zo'n monster thuis te komen!


Driewerf hulde voor het schijt hebben aan imago en gewoon gaan voor wat je speelgevoel je zegt

Orbis
7 juni 2011, 18:44
Bruut om naar van die ouderwetse klassiekers op zoek te zijn gegaan en met zo'n monster thuis te komen!


Driewerf hulde voor het schijt hebben aan imago en gewoon gaan voor wat je speelgevoel je zegt

Haha, ik was er zelf ook erg verbaasd over :seriousf: .

budje
7 juni 2011, 19:06
Lekker ding hoor!

Johannes
7 juni 2011, 20:03
De Studio Faded pro heeft voor 150 euro meer:

+ mahogany top (vs maple top on non-Pro faded)

Maple top vind ik juist een vereiste voor een Les Paul. Geeft een mooie "bite" aan de wat donkerdere mahonie body.

Oh... en die Ibi is gaaf, gefeliciteerd!

jze
7 juni 2011, 20:13
Mooie RG! Heb dezelfde gehad in het mat blauw, de shark tooth inlays vind ik nog steeds een van de mooiste inlays die er zijn.

Heb hem uiteindelijk weggedaan omdat ik de hals toch iets te plat vond. Maar verder een superfijne, no nonsense rockgitaar!

Als je alle snaren er tegelijk wil afhalen zou ik wel de brug even vastzetten om te voorkomen dat ie in de body verdwijnt.

munkie
8 juni 2011, 11:08
Tijdje geleden een RG projectje gedaan met een moderne Wizard neck. Die is nog een stuk dikker, zeker aan de zijkanten, dan een echte ouwe Wizard zoals op oude S-en. Dan heb je echt bijna nix in handen :seriousf:

Het hangt van je speelstijl, handjes en voorkeuren af. Maar als je echt snel wil soleren is zo'n Ibbie neckje gewoon heerlijk met die brede lage frets.

Ik vind het wel triest dat je de hoofdprijs moet betalen voor een nieuwe gitaar in een winkel, en dat die vervolgens wordt geleverd met antieke snaren, mos op de frets enz. Zeker zo'n gitaar met Floyd moet speelklaar worden afgeleverd vind ik, doe ik als amateur ook altijd. Wat is moeilijk, ligt op het kerkhof, maar het is wel veel werk een Floyd gitaar hersnaren en afstellen.

Orbis
8 juni 2011, 18:07
Ik ben vanmiddag inderdaad wel een aanzienlijke tijd bezig geweest met het speelklaar maken van de gitaar. Het herbesnaren ging overigens sneller dan gedacht, maar het op stemming brengen is met zo'n tremolo wel een klein feest... Bij mijn Tele stemde ik gewoon één snaar en die was dan goed, dat kan ik vanaf nu wel vergeten. Maar toen ik weer aan het spelen was, had ik geen spijt!

Eerlijk is eerlijk: ik heb voor de gitaar niet de hoofdprijs betaald. Dit was het laatste exemplaar en een beetje een winkeldochter. Dit specifieke model wordt ook niet meer geproduceerd, blijkbaar.

munkie
8 juni 2011, 18:58
Blijft ie een beetje op stemming? Mijn oude S blijft hoe dan ook op stemming zelfs met oude roestige snaren :soinnocent:

Orbis
8 juni 2011, 19:12
Blijft ie een beetje op stemming? Mijn oude S blijft hoe dan ook op stemming zelfs met oude roestige snaren :soinnocent:

Tot dusver niets te klagen, maar na een dag valt er misschien nog niet al te veel over te zeggen. Ik wacht ook nog op de tremolo-arm, dus daarna zullen we echt zien hoe het met de stemvastheid zit.