PDA

View Full Version : Brandlucht



Morio66
7 juni 2011, 16:55
Hoi,

Was ziek, beetje opgeknapt en dacht even te spelen op mijn Bugera V5 (klein buizenampje). Op een gegeven moment haperde het geluid, viel weg en kwam weer terug. Vervolgens rook ik een brandluchtje, alles maar uitgezet.
Er zitten nieuwe (betere!) buizen in, verder niets mee gedaan en die buizen zitten er ook al ff in.

Is de voeding het aan het begeven? Of?

iWishmaster
7 juni 2011, 16:57
Kunnen duizend en één dingen zijn. Openmaken en kijken of je iets verbrands ziet, zo niet: naar de reperateur. Tenzij je zelf handig bent met electronica en evt. al enige voorkennis van buizen hebt natuurlijk.

Morio66
7 juni 2011, 17:10
Is nog binnen de garantie periode. Ga er niet vanuit dat het verwisselen van twee buisjes de garantie laten vervallen.
Zat net wel te bedenken dat ik sinds kort over een externe speaker speel, 8 Ohm, volgens de beschrijving mag alles vanaf 4 Ohm geen probleem geven. Wellicht toch wel.

iWishmaster
7 juni 2011, 17:17
Is nog binnen de garantie periode. Ga er niet vanuit dat het verwisselen van twee buisjes de garantie laten vervallen.
Zat net wel te bedenken dat ik sinds kort over een externe speaker speel, 8 Ohm, volgens de beschrijving mag alles vanaf 4 Ohm geen probleem geven. Wellicht toch wel.

Heb even je versterker erbij gezocht en ik vind het vreemd dat er geen impedantie-schakelaar op zit: normaal kun je namelijk de impedantie aanpassen aan het gebruikte cabinet. Een mismatch 'naar boven', dus hoger dan 4 Ohm zal echter niet snel iets stuk maken.


Buisjes verwisselen zal de garantie niet doen vervallen. Terugbrengen naar de winkel is het makkelijkste, wij kunnen helaas niet ruiken (no phun intended :soinnocent:) wat er mis is vanaf hier.

nico verduin
7 juni 2011, 17:47
Heb even je versterker erbij gezocht en ik vind het vreemd dat er geen impedantie-schakelaar op zit: normaal kun je namelijk de impedantie aanpassen aan het gebruikte cabinet. Een mismatch 'naar boven', dus hoger dan 4 Ohm zal echter niet snel iets stuk maken.


Buisjes verwisselen zal de garantie niet doen vervallen. Terugbrengen naar de winkel is het makkelijkste, wij kunnen helaas niet ruiken (no phun intended :soinnocent:) wat er mis is vanaf hier.Niet alle amps hebben meerdere impedanties.

iWishmaster
7 juni 2011, 18:31
Niet alle amps hebben meerdere impedanties.

Snap ik, maar deze heeft een output gelabeld 'Extension speaker', wat toch wel die verwachting opwekt (bij mij althans).

nico verduin
7 juni 2011, 18:41
Snap ik, maar deze heeft een output gelabeld 'Extension speaker', wat toch wel die verwachting opwekt (bij mij althans).Nooit een Fender aan de achterkant gezien?:seriousf:

iWishmaster
7 juni 2011, 21:35
Nooit een Fender aan de achterkant gezien?:seriousf:

Nou nee, eigenlijk niet :chicken:.

cluseau
7 juni 2011, 22:31
Zat net wel te bedenken dat ik sinds kort over een externe speaker speel, 8 Ohm, volgens de beschrijving mag alles vanaf 4 Ohm geen probleem geven. Wellicht toch wel.

8 Ohm is geen enkel probleem, gaat hij zeker niet van roken. Over rook gesproken, waar rook is is vuur dus er is iets uitgefikt. Of je dat nou kan zien of niet, zomaar vervangen van het uitgefikte onderdeel gaat niets oplossen want voor het uitroken is een oorzaak en die moet eerst opgelost worden. Niet aan klooien, terug naar de leverancier. Andere buisjes mag hij niet als argument gebruiken tenzij je er rommel ingestopt hebt of de vervangende buis aantoonbaar de oorzaak is geweest van het uitfikken.

Morio66
7 juni 2011, 22:50
Geen rommelbuizen hoor, Sovtek en Tung Sol. Zaten Bugera buizen in.
Yes, maar eens (laten) kijken waar het aan ligt. Net nog ff geprobeerd, doet het even, valt dan weg en komt weer op, voedingen worden niet warm en het kapotte onderdeel is klaar met branden, die ruik ik niet meer :)

Thanx voor de adviezen.

Rick trodat
8 juni 2011, 09:38
Nou nee, eigenlijk niet :chicken:.

Ik denk dat Nico bedoeld; de vele warnings achterop een fender. Zo staat er meestal wel 3x op dat je em niet mag openmaken.

Typisch Amerikanen:)

cluseau
8 juni 2011, 09:43
Typisch Amerikanen:)

+1, maar hier hebben we ook van die commissie's met wijze mannen hoor.
Denk maar eens aan oortjes (pieter V:))

nico verduin
8 juni 2011, 10:50
Ik denk dat Nico bedoeld; de vele warnings achterop een fender. Zo staat er meestal wel 3x op dat je em niet mag openmaken.

Typisch Amerikanen:)Nee hoor, maar een typische Fender buizenbak heeft een Ext. Speaker aansluiting die parallel staat aan de vast speaker aansluiting en geen impedantie schakelaar of keuzes. Daar ging het ff om.

Buzzel
8 juni 2011, 10:57
Nee hoor, maar een typische Fender buizenbak heeft een Ext. Speaker aansluiting die parallel staat aan de vast speaker aansluiting en geen impedantie schakelaar of keuzes. Daar ging het ff om.

En op die manier weet niemand hoeveel ohm hun versterker nog eigenlijk kan hebben ;)

nico verduin
8 juni 2011, 11:31
En op die manier weet niemand hoeveel ohm hun versterker nog eigenlijk kan hebben ;)Klopt. Daar hebben ze een handleiding voor of www.ampwares.com/ffg (http://www.ampwares.com/ffg) voor de vintage bakken en de schema's.