PDA

View Full Version : power akkoord met een x in de bas???



johanh
7 juni 2011, 15:51
Hallo ik heb een vraagje.

het volgende power akkoord is de C


x
x
5
5
3
x

Als ik nu de zesde snaar erbij pak, dan klinkt hij zo lekker vol, en ik vind dit soort power akkoorden zo fijn klinken, ik kan er de hele dag wel naar luisteren.


x
x
5
5
3
3


Maar wat is nu het akkoord geworden, volgens mij nog steeds een C maar dan met een G in de bas.
Is dit juist, of is het een G nogwat akkoord geworden?

Gr
Johan

pimmetje
7 juni 2011, 16:07
Je hebt 't over powerchords, dus neem ik aan dat je die nullen op de B en hoge E snaar als x-je bedoelt. Anders zitten namelijk in beide akkoorden nog een B en een E bovenop de C's en G ('s).

Vaak wordt een akkoord met een andere toon in de bas geschreven met een /.

Dus een C met een G in de bas is dan C/G.
Bij een powerchord kan je dan C5/G schrijven.
Het probleem met het omnoemen naar een G-vorm is in dit geval wel dat een akkoord eigenlijk 3 tonen heeft... en je powerchord met de kwint nog een keer extra in als laagste toon heeft nog steeds maar 2 tonen.

Of 't in andere gevallen een ander akkoord wordt (of je 't als een ander akkoord gaat schrijven), ligt een beetje aan context. Bij een akkoord met een aflopend loopje over de lage snaar of snaren zou ik bijvoorbeeld niet voor steeds volkomen omnoemen kiezen. Dan werkt de notatie met een slash prima.

MaxVMH
7 juni 2011, 16:17
Effe lekker theoretisch doen: je neemt sol/G, do/C, sol/G, do/C. Dat kan je dus inderdaad C5/G noemen.

johanh
7 juni 2011, 16:20
Ok bedankt.

Mijn theory kennis is op een nul punt dus mijn excuses bij deze.

Bij een accoorden reeks van zeg C E F A, kan je dus gewoon die zesde snaar meenemen.
Het akkoord verandert niet kwa toon stelling.

Komt een beetje door het feit dat mij geleerd is dat de laagste noot bepaald wat voor akkoord het is!
Is dit een uitzondering!

Gr
Johan

terrasbeest
7 juni 2011, 18:12
Ok bedankt.

Mijn theory kennis is op een nul punt dus mijn excuses bij deze.

Bij een accoorden reeks van zeg C E F A, kan je dus gewoon die zesde snaar meenemen.
Het akkoord verandert niet kwa toon stelling.

Komt een beetje door het feit dat mij geleerd is dat de laagste noot bepaald wat voor akkoord het is!
Is dit een uitzondering!




Gr
Johan

Nee dus.( en evenmin een uitzondering).

MaxVMH
7 juni 2011, 23:24
De onderste noot bepaalt de omkering.

Wat men je waarschijnlijk probeerde aan te legen, is de grondnoot. De grondnoot is niet 't zelfde als de laagste noot. De grondnoot bepaalt wél het akkoord.

Neem nu 't akkoord C, dat bestaat uit C, E en G. C is grondnoot en laagste noot. Het akkoord wordt genoteerd als C. Nemen we dat akkoord in een andere ligging (andere volgorde van noten), vb. E, G en C, dan heeft dat akkoord als grondnoot C en als laagste noot E, het is nog steeds 't akkoord C, maar in een andere ligging. Het akkoord wordt dan genoteerd als C/E.

driftkop
7 juni 2011, 23:43
Nemen we dat akkoord in een andere ligging (andere volgorde van noten), vb. E, G en C, dan heeft dat akkoord als grondnoot C en als laagste noot E, het is nog steeds 't akkoord C, maar in een andere ligging. Het akkoord wordt dan genoteerd als C/E.

Maar alleen als die E werkelijk een basnoot is op de E of A snaar. Je kunt een C in de EGC ligging ook hoger op de nek pakken (bijvoorbeeld XXX988 ), maar die heb ik nog nooit genoteerd zien als C/E.

terrasbeest
8 juni 2011, 08:54
(@ TS : als je theorie ' nul' is, doe er dan wat aan).

Vreemd dat dezelfde vragen steeds terugkeren : het is hier op dit forum al tientallen keren héél duidelijk uitgelegd, plus ons aller mede forumlid Jeroen heeft ontzettend veel moeite gedaan om één en ander in een stickie te posten ' De Lessen van Jeroen' .

Voor alle duidelijkheid : leer eerst wat een toonladder is, leer een toonladder in akkoorden spelen ( harmoniseren ). Dit is gewoon basis theorie, niet moeilijk, en je zal beter de mogelijkheden van je gitaar leren.

MaxVMH
8 juni 2011, 10:25
Maar alleen als die E werkelijk een basnoot is op de E of A snaar. Je kunt een C in de EGC ligging ook hoger op de nek pakken (bijvoorbeeld XXX988 ), maar die heb ik nog nooit genoteerd zien als C/E.Op zo'n hoogte is er natuurlijk geen sprake meer van een basnoot. En theoretisch gezien is dat nog steeds een C/E, alleen wordt 't vaak niet zo genoteerd omdat het op die hoogte een pak minder uitmaakt in welke ligging je speelt. Vooral in de lage regionen maakt dat uit.

johanh
8 juni 2011, 11:06
(@ TS : als je theorie ' nul' is, doe er dan wat aan).


Ik ben er mee bezig, maar muziek theorie is niet altijd even makkelijk.
Zeker niet als je op latere leeftijd pas gaat beginnen aan zoiets (ik weet het had ik veel eerder moeten doen)
Maar terug in de tijd gaat helaas niet, dan had mijn leven er anders uitgezien.

De sticky van Jeroen ligt hier uitgeprint op het buro, alleen soms komt er een vraag naar boven.
Zoals bovenstaande, en ik was in de veronderstelling dat het forum ook was om vragen te stellen.
Sorry bij deze als dat niet de bedoeling is.


Gr
Johan

pimmetje
8 juni 2011, 11:17
,,, en ik was in de veronderstelling dat het forum ook was om vragen te stellen.
Sorry bij deze als dat niet de bedoeling is.Gewoon je vragen blijven stellen hoor :ok:.

Soms zal je een linkje krijgen naar een eerder onderwerp erover of een opmerking dat dat al vaker is gevraagd. Ook geen man overboord, toch? :D
Het kan natuurlijk nooit kwaad om zelf eerst ff te zoeken of er zo'n onderwerp is, maar niet iedere vraag laat zich natuurlijk even gemakkelijk omzetten in een zoek-opdracht.

terrasbeest
8 juni 2011, 11:22
Ik ben er mee bezig, maar muziek theorie is niet altijd even makkelijk.
Zeker niet als je op latere leeftijd pas gaat beginnen aan zoiets (ik weet het had ik veel eerder moeten doen)
Maar terug in de tijd gaat helaas niet, dan had mijn leven er anders uitgezien.

De sticky van Jeroen ligt hier uitgeprint op het buro, alleen soms komt er een vraag naar boven.
Zoals bovenstaande, en ik was in de veronderstelling dat het forum ook was om vragen te stellen.
Sorry bij deze als dat niet de bedoeling is.


Gr
Johan

Het is zeker de bedoeling om antwoord te krijgen op je vragen.
Ik weet niet of de lessen van Jeroen onduidelijk zijn ( heb ze nooit hoeven gebruiken ), ik betwijfel het, maar goed: met een voorbeeld gaat het makkelijker.

Harmoniseren van toonladders :

http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio#p/search/7/DZEw2ApNhyk

Over drieklank akkoorden :

http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio#p/search/0/SDbx6Nfc_no

Omkeringen van akkoorden :

http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio#p/search/3/CAZDflEQn_A

En de lessen van Justin Sandercoe, moet je zelf uitzoeken :

http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe?blend=1&ob=5

terrasbeest
8 juni 2011, 11:34
Op zo'n hoogte is er natuurlijk geen sprake meer van een basnoot. En theoretisch gezien is dat nog steeds een C/E, alleen wordt 't vaak niet zo genoteerd omdat het op die hoogte een pak minder uitmaakt in welke ligging je speelt. Vooral in de lage regionen maakt dat uit.

Dat maakt toch niks uit ? Het gaat er over dat de notatie de 'voicing' van een akkoord weergeeft. Die akkoordsymbolen zijn eigenlijk maar een hulpmiddeltje, in de klassieke muziek worden de akkoorden gewoon op een notenbalk weergegeven, moeilijker te lezen, maar wel duidelijk.

Ik heb vroeger met een klassiek geschoold pianist gespeeld, die mij niet begreep als ik zei dat ie een G7 ( bvb ) moest spelen. Ik heb moest het ' demonstreren'. Dan leer je wel één en ander over akkoorden natuurlijk : het zijn niet langer gewoon vingerzettingen op je gitaar, het worden 'Noten'.

johanh
8 juni 2011, 13:59
Dank je wel terrasbeest.
Ik ga aan de slag met jou links.

Zoeken binnen een forum is niet altijd even makkelijk, zeker niet als je ook niet presies weet waar je op zoekt.
En het forum is vrij groot dus krijg je al vrij snel heel veel resultaten.
En soms is het topic dan voor jou gevoel niet de juiste en lees je dat topic dus niet, terwijl dat topic nou net de juiste was.

Gr
Johan

terrasbeest
8 juni 2011, 14:19
Als je deze dingen op een ongestructureerde manier aanpakt, dan kan het wel eens verkeerd lopen.

Als je het aanpakt in verkeerde volgorde bvb.

Bekijk de filmpjes in de volgorde zoals ik ze gepost heb.