PDA

View Full Version : Draagbare versterker in een bierkrat



KoenB
7 juni 2011, 14:36
Ik heb weer een leuk nieuw klusprojectje. Iedereen kent wel de beruchte kratradio's, kleine versterkertjes aan 12v scooteraccu's geknoopt, die de meest verschrikkelijke herrie door hele goedkope speakers pompen, aangezien dit concept vaak misbruikt wordt door petten. Wel, nu dacht ik, waarom zou je met dit concept geen draagbare gitaarversterker kunnen maken?

Nou wil ik niet zomaar even wat in elkaar klussen, ik heb wel eisen en wil er iets fatsoenlijks van maken. Ik wil:
- goedkoop
- draagbaar
- niet al te zwaar
- goed geluid, natuurlijk
- langdurig te gebruiken
- redelijk hufterproof
- geschikt voor zowel gitaar als muziek

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00072-20110420-1854.jpg

Goed, toen het idee er eenmaal was ging het snel. Bij mijn ouders vond ik op zolder twee oude Philips speakers en een oude autoradio. De radio heb ik opengeschroefd, en daarin vond ik een TDA1519AQ versterkerchip, een leuke 2x11 W stereochip waar slechts enkele onderdelen omheen gesoldeerd hoefden te worden om het te laten werken. Perfect!

http://www.criticalpowersupplies.co.uk/images/criticalpowersupplies/big/04c7/1623/NP7-12.png

Via een vriend van me kwam ik vervolgens aan deze 12v 7ah accu, uit een oud alarmsysteem. Een loodaccu, dus het kreng weegt wel 2,5 kilo, maar je krijgt er wel een flinke capaciteit voor terug. En hij is relatief klein, en vooral heel erg gratis.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00076-20110520-1441.jpg

En toen was Bavaria in de aanbieding. Nou vind ik Bavaria nou niet bepaald het meest zalige biertje, maar het zit wel in die kleine halve kratjes. Perfect formaatje, dus even eentje gescoord, het bier koud gelegd en gelijk maar de zaag er in gezet.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00079-20110521-1346.jpg

Ook heb ik gelijk de chip aan een stukje stripboard gesoldeerd en alle onderdelen er op gesoldeerd. Het verdient absoluut niet de schoonheidsprijs, maar alles zit goed vast en het is lekker compact. De chip moet een heatsink hebben, hier nog tijdelijk in de vorm van een aluminium hoekprofiel. Later komt hier een betere heatsink voor in de plaats.

bass blom
7 juni 2011, 14:59
hahaa, lache!
en dan een pocketpod ofzo erbij voor redelijke sound?

Kim Wilson
7 juni 2011, 15:10
Je weet wel dat je nu aan het zagen bent in iets wat nog steeds eigendom is van de brouwerij? ;)

Verder leuk projectje idd. Succes!

Thomk
7 juni 2011, 15:13
Ah wat Gaaf!

Heb vorig jaar het zelfde gemaakt met een paar maten.

Eigen houten kist met 5 grote 10 inch speakers een auto radio en 2 auto accus.

Dat ding was niet te tillen!! Jammer genoeg was iemand vergeten de radio binnen te zetten volgende dag was hij weg:mad:


Succes!

KoenB
8 juni 2011, 10:58
@ Kim Wilson: tsja, ik kan er nou niet echt mee zitten ;)

@ ThomK: zonde! Maar wel een excuus om het nog eens over te doen, misschien met twee kleine accu's want autoaccu's zijn groot en vooral heavy

@ bass blom: ik ben van plan om een Ruby circuitje te bouwen, dat kleine gitaarampje voor koptelefoongebruik. Sterker nog, ik heb er al eentje gebouwd, en er even tijdelijk aan geknoopt. Het klinkt absoluut niet slecht, er is zelfs nog wat leuke overdrive uit te halen!

Verder heb ik nu het idee om twee van die Ruby's te maken, aangezien de versterker die de speakers aandrijft een stereo unit is. Lekker met z'n tweetjes jammen, of meejammen met een muziekje!

caliban
8 juni 2011, 15:58
Cool project

KoenB
13 juni 2011, 23:15
Ziezo, weer een heel stuk verder en dus tijd voor een update!

Bavariakratjes hebben voor en achter 2 vreemde trapeziumvormige gaten. Ik had bedacht dat dit een mooi plekje zou zijn voor een volumeknop / schakelaars en dergelijke. Dit viel vies tegen, aangezien er een plastic randje aan de binnenkant van de gaten zat. Deze rand was niet overal even dik, omdat er een bierflesje tegenaan moest staan. Deze randen moest ik helemaal wegvijlen, een gigantische pokkeklus, vooral omdat je er slecht bij kan komen.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00082-20110523-1544.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00081-20110523-1544.jpg

Daarna heb ik van een reststukje trespa plaat kleine paneeltjes gezaagd die achter de gaten passen. In een van de plaatjes heb ik een volumepot gemaakt, in de andere een aan/uit switch, een ledje, en een DC bus waar ik een acculader in kan prikken. Wanneer ik de lader er in steek wordt de versterker afgekoppeld, waardoor de accu kan worden geladen.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00083-20110526-1512.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00087-20110601-1655.jpg

Vervolgens moest ook de onderkant van het kratje er aan geloven. Ik heb alle 'voetjes' aan de onderkant afgezaagd, zodat de onderkant vlak is. Daarna heb ik voor twee euro bij de ikea een dikke plastic snijplank gekocht. Even netjes met een lintzaag op maat gemaakt en er onder geschroefd. Het kost bijna niks, en zo heb ik een zeer slijtvaste bodem die tegen een stootje kan.

KoenB
13 juli 2011, 16:02
Na nog wat meer geknutsel en avonden boven een dampende soldeerbout is het beestje eindelijk klaar! Het ding kan/heeft nu:

- muziek afspelen via een 3,5 mm jack kabeltje
- 2 aparte gitaarversterkertjes met volume en gain regeling (ruby ampjes van runoffgroove). Elk versterkertje gaat over een eigen kanaal via de poweramp, aangezien die natuurlijk stereo is.
- een circuitje dat netjes aan geeft hoe vol de accu nog zit, deze: http://circuitdiagram.net/12v-lead-acid-battery-monitor.html/12v-lead-acid-monitor . Dit circuitje wordt geactiveerd met een klein druktoetsje, zodat het niet onnodig stroom trekt.
- een standaard adapter-ingang waar de lader ingeprikt kan worden. Wanneer deze wordt ingeprikt worden alle circuits direct ontkoppeld, zodat de accu veilig kan worden geladen zonder dat deze wordt belast.

Maargoed, jullie willen natuurlijk foto's:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00093-20110609-1957.jpg
Een van de twee bordjes met een ruby-ampje erop. Deze hangen vertikaal aan de afdekplaat, elk in een gat waar vroeger een flesje bier in zat.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00106-20110713-1443.jpg
Het knoppenwerk van de gitaarversterkers. Vlnr: input, aanuitledje, volume, gain, aan/uit. Daarnaast zit de heatsink van de poweramp, zodat die ook het hoofd koel kan houden.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00105-20110713-1442.jpg
Het accu-indicatie circuit in volle glorie. Als je overigens naar het bordje waar dat op zit kijkt zie je nog wat lege chipvoeten en andere troep. Ik heb vreselijk lopen kloten met dit circuit, ik kreeg het maar niet werken. Uiteindelijk bleek de boosdoener een 1k trimpot... die moest 10k zijn! Vandaar het gepruts/overnieuwdoen/etc.


http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/kratbox/IMG00103-20110713-1441.jpg
En nog een totaalplaatje van het binnenwerk.


Hoe die klinkt? Ik moet zeggen dat het me positief verbaast. Voor zulke kleine speakers komt er nog best een aardig geluidje uit, zeker als je bedenkt dat dit geen gitaarspeakers zijn maar gewone autoradiospeakers. De gitaarcircuits 'overriden' elk het linker of rechter kanaal van de 3,5 mm input-jack, dus ik kan er samen met een vriend op jammen, of het andere kanaal gewoon muziek laten spelen, mono dan wel.

Wat ik later nog wil bijbouwen is een schakelaar om beide gitaarinputs aan elkaar te linken, zodat je eigenlijk de twee gitaarampjes tegelijk aan kunt sturen en effectief een 22 W versterker krijgt. Ook wil ik nog een 12V ->5V circuitje inbouwen en die aan een USB uitgang koppelen, zodat je een eventuele telefoon of ipod daarmee kunt opladen. En natuurlijk is belettering voor de knoppen ook wel handig ;). Maargoed, eerst gaat deze twee weken mee op roadtrip door scandinavie, als durability test!

Ik zal binnenkort even een filmpje opnemen, zodat jullie het beestje kunnen horen.

heinz3110
13 juli 2011, 16:57
Leuk hoor, ziet er erg leuk uit! Een paar dingetjes:

-Je zou de 2 eindversterkertjes misschien ook nog in brugschakeling kunnen zetten he. Heb je zomaar zo'n 40 watt in plaats van 2 X 11 = 22 watt!
- Ben je niet bang dat het plexiglas niet eens zal barsten op de plek waar je inputs zitten? Plexiglas vind ik prachtig, maar dat vind ik toch het enige nadeel daarvan: dat het kan barsten.

bass blom
13 juli 2011, 17:17
megasupercool™

KoenB
13 juli 2011, 21:51
Leuk hoor, ziet er erg leuk uit! Een paar dingetjes:

-Je zou de 2 eindversterkertjes misschien ook nog in brugschakeling kunnen zetten he. Heb je zomaar zo'n 40 watt in plaats van 2 X 11 = 22 watt!
- Ben je niet bang dat het plexiglas niet eens zal barsten op de plek waar je inputs zitten? Plexiglas vind ik prachtig, maar dat vind ik toch het enige nadeel daarvan: dat het kan barsten.

.. het lijkt me heel sterk dat je van 2x11 W ineens 40 W kunt toveren. In het datasheet van de chip staat ook dat-ie in brugconfiguratie 22 W levert, wat me ook een stuk logischer lijkt... wet-van-behoud-van-energie natuurkunde shit ;)

Wat betreft het plexiglas, dat kan inderdaad aardig barsten, maar dit valt erg mee bij de wat dikkere soorten. Ik wilde het eerst met 2 mm dik plexiglas doen, maar dat was veel te dun en het brak al bij het uitboren van een gat. Ik heb nu 5 mm dikke platen gebruikt, die kunnen heel wat hebben. En aangezien het allemaal aan de binnenkant zit en ik er niet vanuit ga dat mensen er mee gaan gooien zal het vast wel meevallen.

Plant
13 juli 2011, 23:04
.. het lijkt me heel sterk dat je van 2x11 W ineens 40 W kunt toveren. In het datasheet van de chip staat ook dat-ie in brugconfiguratie 22 W levert, wat me ook een stuk logischer lijkt... wet-van-behoud-van-energie natuurkunde shit ;)

Goed opgemerkt! En bovendien moet je de speakerimpedantie verdubbelen.

Als je een versterker gaat bruggen (speaker tussen twee uitgangen die uit faze staan) verdubbelt de spanning over de speaker. De stroom door de speaker verdubbelt dan ook evenredig als je de speakers (impedantie) gelijk laat. Het vermogen is het produkt van spanning en stroom. Hé, toch verviervoudiging van het vermogen? In theorie ja.
Maar kan de voeding die dubbele stroom leveren? Zo niet dan loopt de boel toch bij lager vermogen vast. Vinden de eindtrapjes die dubbele stroom t.g.v. de dubbele spanning leuk? Grote kans van niet en gaan defekt.
Om de stroom hetzelfde en de boel heel te houden moet je dus in brug de speakerimpedantie verdubbelen en blijf je op 22 Watt steken.

Verder levert vermogensverdubbeling maar 3 dB meer herrie op. En bij dit soort chipjes word het vermogen opgegeven bij 10% vervorming.

Overigens, als je wat meer vermogen wilt of met brugversterkers wilt spelen is de TDA1554Q uit dezelfde serie leuk. 4x11W trapjes (ieder aan 2 Ohm) waarmee je 2x22W (beide aan 4 Ohm) brug kunt maken.

heinz3110
14 juli 2011, 09:21
Tja, meneer Plant, je hebt een punt met de voeding en de ontwikkelde warmte. Ik weet niet of die TDA'tjes dan perse stuk gaan , maar zullen in ieder geval in een beveiliging schieten. En ik denk niet dat het op een elegante manier zo te koelen zal zijn dat de tda'tjes relaxed dat vermogen weggeven.Dus tja. :)

KoenB
14 juli 2011, 11:41
Kijk Plant, daar kun je wat mee! Dank voor de heldere uitleg. Ik weet dat er nog veel meer van dit soort chipjes bestaan, maar voorlopig is dit voldoende. Het blijft allemaal vrij lang clean, en als ik de twee inputs aan elkaar koppel (en dus beide kanalen aanstuur met 1 gitaar) dan zal t allemaal nog wat harder gaan. Maar wie weet komt er nog een keer een power-upgrade!

Overigens, wanneer je de boel hard zet en je krijgt clipping van die chip..... gaaaatverdamme, by far de meest afgrijselijke solid state clipping die ik ooit heb gehoord !

JGD
22 juli 2011, 14:32
Vet!


(tralalalalala, moet 10 tekens minimaal)

guitarkid
23 juli 2011, 16:12
Waarom ben ik altijd zo jaloers op mensen die dit soort dingen kunnen bouwen...? Of bijv. gewoon in een paar dagen de hele Newtone catalogus even in elkaar solderen. Nou....???? ;)
Mooi man! :ok:

KoenB
24 juli 2011, 14:19
Waarom ben ik altijd zo jaloers op mensen die dit soort dingen kunnen bouwen...? Of bijv. gewoon in een paar dagen de hele Newtone catalogus even in elkaar solderen. Nou....???? ;)
Mooi man! :ok:

Nou dit is bepaald geen rocket science hoor! Dit zijn een paar hele simpele circuitjes, die elk in een uurtje op wat koperbanenbordjes gebeund zijn. Geloof me, als jij een soldeerboutje aanschaft en een avondje rustig ervoor gaat zitten, dan kun jij dit ook.

Ik ben van plan om er op instructables.com een tutorial over te posten, hoe je dit allemaal aanpakt stap voor stap. Als die af is zal ik het hier posten, misschien kun je het dan zelf ook doen

guitarkid
24 juli 2011, 17:29
Nou dit is bepaald geen rocket science hoor! Dit zijn een paar hele simpele circuitjes, die elk in een uurtje op wat koperbanenbordjes gebeund zijn. Geloof me, als jij een soldeerboutje aanschaft en een avondje rustig ervoor gaat zitten, dan kun jij dit ook.


Mooi Koen! Jij hebt meer vertrouwen in mij dan ik zelf in dit geval... :)
Dank!
Wel een leuk idee om zo'n "tutorial" te plaatsen!