PDA

View Full Version : Yamaha SG500B upgrade : advies gevragd



INOXROX
7 juni 2011, 14:14
Hallo allemaal ,
Waar ik mee zit: Tijdje terug ben ik voor het eerst op zoek gegaan naar iets electrisch en heb deze Yamaha ergens 2d hands gevonden .

http://imageshack.us/photo/my-images/121/img1590c.jpg

Ik heb 'm gekocht omdat ik 'm heel mooi vond ( en vind ) , maar vooral omdat ik 'm heel comfortabel vond ( ja : en vind - ) spelen .
Hij is zondermeer smetteloos afgewerkt . Niets waar ik - optisch - enige kanttekening bij kan hebben . Overigens komt ie uit Taiwan , voor alle duidelijkheid . En d'r zit nog altijd echt geen krasje op .
Hij is wel behoorlijk zwaar maar ik speel toch vooral met dat ding ( en anderen ) op schoot en dan vind ik 't eigenlijk juist wel prettig dat dat zo is en de balans is ideaal .

Maar daarmee ben ik wel aan het eind van m'n superlatieven gekomen ; althans die in positieve richting ...
De electrics zijn op z'n zachtst gezegd dodgy maar eigenlijk is compleet ruk een betere omschrijving . Omdat ik het zo'n fijn instrument vind , wil ik 'm upgraden .

Eerst wil ik het circuit storingsvrij hebben en de afzonderlijke onderdelen door hoogwaardige vervangen . De pots etc.
Als dat eenmaal gedaan is, dan ik kan eerst eens kijken wat wat de elementen die er nu inzitten wel - of niet - kunnen . Ik heb ze d'r eerder uitgehad - d'r valt niets aan te zien . Ook op de pots staat niet anders dan de 500K .

Mijn vraag nu is : kan iemand me van advies voorzien m.b.t. de te maken keus voor een merk of type . Waar moet ik op letten?

thnx alvast

broeder6x6
7 juni 2011, 14:23
ehh guitarsupplies.nl is een hele goede winkel voor dat soort spullen.

voor de pots zou ik cts aanraden, allemaal logaritmisch en voor de volume 500k en tone 250k (volume kan ook 250K dat hangt van je smaak af). ook heb je nog wat caps nodig op de tone pot van .022 [micro/mini/nano/pico] farrad (ben niet helemaal zeker welke).

voor de pups (als je die ook wilt vervangen) de gsp pickups van guitarsupplies zelf want die schijnen best een goede prijs kwaliteit verhouding te hebben :soinnocent:.

verder weet ik niet of je een bedradings schema (nodig) hebt, of dat je veel dingen aan de gitaar wil veranderen qua elektronica zoals een coil-tap.

EDIT:
shielden is belangrijk om de brom weg te houden al zou het bij de gitaar die jij hebt (met humbuckers, vertaald: ruis onderdrukker) niet zo erg moeten zijn. het shielden kan gewoon met koperfolie-tape of zilverfolie-tape die stroom geleid. (niet vergeten de shielding ook aan te sluiten op de aarding van je gitaar)

Einde van deze samenvatting gitaar-elektronica....

INOXROX
7 juni 2011, 15:42
@broeder6x6 ;
thnx for de respons . begrijp ik het goed ? Nu al - in dit stadium moet ik rekening houden met smaak ?
Is simpel uit te leggen wat voor verschil je krijgt tussen 500K 250K ? Of heeft dat met - zeg maar verschil in de bediening van je pots te maken , m.a.w. hoe ze reageren ?

aaronstonebeat
8 juni 2011, 14:45
Verschil tussen 250 en 500 kOhm:

- de totale (resulterende) weerstand parallel aan de pickups bepaalt hoeveel hoog er in het geluid zit; hoe groter die weerstand, hoe helderder het geluid (als alles vol open staat).
Bij humbuckers (het hangt ook weer af van inductie en impedantie van de elementen) zou ik in het algemeen kiezen voor 500 kOhm zowel voor volume als toon; de resulterende parallelle weerstand is dan 250 kOhm per element (bij 500 voor volume en 250 voor toon is dat 167 kOhm per element).

- Als je een volumepotmeter terugdraait, verklein je niet alleen de weerstand tussen de signaalkant en de aardekant maar je zet ook een deel van de weerstand van de potmeter in serie met het circuit; daarom wordt bij elke standaard aangesloten volumepotmeter (zonder treble-bleed) het geluid niet alleen zachter maar ook doffer. Hoe groter de waarde van de potmeter hoe sterker dit effect zal zijn.

Ook lineair of logaritmisch maakt veel uit voor het verloop van de potmeters; maar er is niet echt sprake van goed of slecht, Broeder6x6 heeft gelijk, het is een kwestie van smaak.
Als geld geen grote rol speelt, zou ik wat experimenteren met verschillende waardes.

INOXROX
9 juni 2011, 07:43
Als geld geen grote rol speelt, zou ik wat experimenteren met verschillende waardes.

Bedankt voor je uitleg aaronstonebeat . Het begint me nu duidelijk(er) te worden . Rest me nog de vraag : is er een merk waarvan je zegt dat die het meest betrouwbaar is ( of d'r zelf met kop en schouders bovenuit steekt ? ) ; los van de keus 250/500k ?

aaronstonebeat
9 juni 2011, 12:23
Ik dacht dat bv. Bourns en CTS altijd wel goed waren.

INOXROX
10 juni 2011, 08:49
Ik dacht dat bv. Bourns en CTS altijd wel goed waren.
:cool: Bedankt voor alle info ! Ik heb nu tenminste een plan van aanpak !!