PDA

View Full Version : Verkopen versterker met probleem?



Epii
6 juni 2011, 19:52
Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn Laney VC50 buizenversterker. Hier heb ik al eens eerder over gepost. Voor herhaling: Het zit namelijk zo: op het cleane kanaal heb ik een harde brom, het is een lage toon, echt brom dus. Het komt niet voor op andere kanalen.
Deze brom wordt niet harder naarmate je het volume opendraait, dan komt er namelijk gewone ruis bij. Op het cleane kanaal zit ook een soort pseudo tweede kanaal. Dat kanaal kun je aanschakelen met een footswitch of een knopje aan de voorkant, op dit kanaal gaat die harde brom helemaal weg. Het kanaal heeft een apart volume en gain knop. Dit kanaal heeft gedeelde EQ met het 1e kanaal. Het probleem is dat dit kanaal wel kan dienen als clean, maar hij al heel snel gaat oversturen, het is namelijk eigenlijk een soort crunch. Op een geaard stopcontact gaat het niet weg. Met een noisegate in de loop wordt het minder. Ook blijft de brom als ik niks op de versterker aangesloten heb. Preamp buisjes heb ik al vervangen.

Deze brom ben ik zat, ik wil de versterker eigenlijk verkopen. Voor mij wordt een reparatie namelijk erg duur, alleen al onderzoek kost 45 euro! Ik ben maar een arme scholier en zomerwerk zit er niet in en ik heb ook nog geld nodig voor andere zaken. Daarom wil ik hem verkopen en later weer een wat grote buizenversterker kopen, tot die tijd red ik het wel met mijn Blackstar HT1. Ik was sowieso al van plan hem te verkopen omdat hij te hard ging en te zwaar en te groot voor mij was. Ik denk dat ik dan later een topje met 1x12 of 2x12 cab zal kopen.

De versterker is redelijk zeldzaam, hij wordt niet meer gemaakt. Hij wordt wel eens aangeboden voor ongeveer 400 euro. Ik vraag me af voor welk bedrag ik hem zou kunnen verkopen. Dit is niet bedoeld als spam!
Let wel: er valt nog clean uit te halen, maar voor bandgebruik gaat die net niet hard genoeg.


Om het jullie wat duidelijker te maken heb ik een filmpje gemaakt waarin je het probleem kunt horen en zien. De kwaliteit van mijn fotocameraatje is niet top. http://www.youtube.com/watch?v=Vxa2czZRo5Q

Iedereen bedankt die dit hele verhaal heeft gelezen!

vpilot
7 juni 2011, 00:33
Ik weet wel toen ik mijn Laney ging testen, reageerde de amp ook vreemd. Ook een harde brom in het clean kanaal. Daar was de oorzaak duidelijk dat de amp in eerste instantie in een ongeaard stopcontact was gestoken. Nadat we hadden omgeplugd naar een geaard stopcontact, was het meteen over.

Jij geeft aan dat je dat ook al had getest en bij jou ging de brom niet over. Kan het misschien een aarding probleem in de versterker zelf zijn?

Er zal vast wel iemand zijn die de versterker van je zou willen overnemen, maar ik verwacht dat ze (een deel van) de te verwachten reparatiekosten toch van de vraagprijs zullen willen afdingen. Misschien is het die 45 euro wel waard om in ieder geval te laten vaststellen wat er mankeert, dan weet je meteen wat de reparatiekosten ongeveer zijn en kan je dat goed in je verhaal verwerken. En wie weet is het zo eenvoudig te verhelpen dat je alsnog besluit om de versterker te houden!

Epii
7 juni 2011, 16:12
In de versterker zelf kan ook.
Het klinkt namelijk wel als een aardingsbrom.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het goed is om het probleem vast te stellen. Ik kan me voorstellen dat je geen versterker met een onbekend probleem wilt kopen!

Ik ga in ieder geval wel de versterker verkopen, hij is namelijk te groot en zwaar voor mij.