PDA

View Full Version : Eindelijk klaar: Gibson SG Melodymaker (1967) en Gibson SG 200 (1971)



geert1976
6 juni 2011, 19:35
Enige tijd geleden had ik mijn Gibson SG 200 aangepast, want de gitaar klonk veel te schel en de potmeters hadden hun beste tijd gehad.

Dus mijn Jolana gitaar ontdaan van zijn elementen (hele goede Tezla single coils) en deze in mijn SG gebouwd en daarbij nieuwe elementraampjes gemaakt.
De controll-plate die erop zat, vond ik een lastig geval, icm de daarin zittende jackingang.
Daarom ook een nieuwe controll-plate gemaakt, nieuwe pots gemonteerd (CTS USA) en de aan/uit-schakelaars voor de elementen vervangen voor een normale drie-standen schakelaar en tevens alle bedrading vervangen (cloth wire).
De Jackingang is verhuisd naar de onderzijde van de gitaar, op de plek, waar de Gibson LP deze ook heeft.
Ik heb een built-in jackingang gebruikt, dus geen normale.

Ik wilde in eerste instantie van de gitaar af, maar na hem een aantal malen in de oefenruimte gebruikt te hebben, ben ik hierop teruggekomen en heb de gitaar van MP afgehaald.
De sound is nu erg goed en het halsje is erg fijn.
Tevens kreeg ik van de voormalig eigenaar het bericht dat deze gitaar enige Nederbeat historie heeft.
De gitaar is eigendom geweest, van de gitarist van de Bintangs en later is de gitaar in eigendom geweest van de bassist van Focus.
Al met al redenen om de gitaar te houden.

Nadat de SG 200 was voltooid, had ik natuurlijk de originele elementen en de aan/uit-schakelaars over.
De SG 200 heeft een maple body en hals, waarin de originele elementen te schel klonken, wat eigenlijk logisch is, omdat deze elementen oorspronkelijk ontwikkeld waren, om ingebouwd te worden in de Gibson Melodymaker gitaren, die een mahonie body en hals hadden (maple geeft naar mijn mening veel meer hoog door dan mahonie)

Ik besloot de elementen en de schakelaars in te bouwen in mijn 67er SG Melodymaker, mede omdat daar singlecoils in horen en daarin ook nog eens goed klinken (ik heb reeds zijn neefje de Epi Coronet uit 1966 in bezit).
Dus dit weekend lekker rustig geprutst en een nieuwe slagplaat gemaakt (de originele was in het verleden al eens verkloot, om een humbucker in te plaatsen).
Verder nieuwe potmeters van gemonteerd(CTS USA) en nieuwe bedrading (clothwire).
Ik had enige tijd geleden al originele Gibson Witch-hat knoppen gescoord (originele uit de 60's) en die er ook fijn opgezet.

Vanmiddag het gitaartje weer voor het eerst gebruikt en de sound is gewoon heerlijk, mooie helder en niet schel.

Hier wat pics van de cheapo Gibsons:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4202.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4203.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4204.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4205.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4206.jpg

muziekschuur
6 juni 2011, 19:44
Ze zien er prachtig uit...... Maar het blijft effe wennen. Een SG zonder humbuckers.... Welke versterker gebruik je erbij?

geert1976
6 juni 2011, 19:50
Ze zien er prachtig uit...... Maar het blijft effe wennen. Een SG zonder humbuckers.... Welke versterker gebruik je erbij?

Thuis een Fender Champ uit 1976 en in de oefenruimte een Peavey Classic 30 uit 1991, of een Roland Bolt 60.

Een SG zonder humbuckers is niet echt speciaal hoor (P90's zijn ook single coils;))
Het leuke is wel dat SG's met single coil elementen goed klinken.
Gibson zou van de SG melodymaker eigenlijk een re-issue moeten maken, dus met vibrola en single coils, die dingen zouden goed verkopen denk ik.

Saf
6 juni 2011, 21:35
prachtig!!!

Epiphoneee
6 juni 2011, 22:41
Hey hallo daar, zullen wij een keer een beschuitje eten mevrouw de SG?

Ik vind ze prachtig. Alleen ik zie dat soort elementen (op de donkerbruine SG) steeds vaker, klinken die goed in een SG?

geert1976
6 juni 2011, 23:44
Hey hallo daar, zullen wij een keer een beschuitje eten mevrouw de SG?

Ik vind ze prachtig. Alleen ik zie dat soort elementen (op de donkerbruine SG) steeds vaker, klinken die goed in een SG?

Dit zijn oude Tezla elementen van eind jaren 70 en die zie je eigenlijk nooit los te koop.
Of Tezla nog steeds elementen maakt weet ik niet.
Deze klinken in de SG erg goed, op brugstand een beetje Rickenbacker achtig.
Middenstand klinkt lekker, beetje p90 achtig en neckstand mooi bassig, maar wel helder:ok:

Mitch
6 juni 2011, 23:51
De vorm wijkt zo af dat je ze bijna verwacht in het ''Twijfels over een advertentie" topic ;) Het zijn toch een beetje de Dik Trommetjes van Gibson, ghehe. Maar je bent goed bezig geweest!

geert1976
7 juni 2011, 00:07
De vorm wijkt zo af dat je ze bijna verwacht in het ''Twijfels over een advertentie" topic ;) Het zijn toch een beetje de Dik Trommetjes van Gibson, ghehe. Maar je bent goed bezig geweest!

Ghe ghe:)

De SG 100/200/250 serie was een slecht avontuur van Gibson om een low-budget gitaar te maken.
Deze SG's waren qua omvang behoorlijk uit hun krachten gegroeid en de body en hals waren geheel vervaardigd uit maple.
De mijne is trouwens een hele vroege uit de serie, want bij mijn SG, zijn er nog geen bodycontouren gefreesd en is ook nooit een slagplaat gemonteerd.
Van de SG 100/200/250 serie zijn ongeveer 2970 exemplaren geproduceerd.

Epiphoneee
7 juni 2011, 00:10
Heb je de SG's om op te spelen of om op een zeker moment te verkopen?

Want vooral de MM is reteveel geld waard, maar er is niet meer zo veel orgineel...

En die pickups lijken me goeie dingen! Ik zal is een keer een setje aanschaffen op eBay of een pawn shop, wat ze daar allemaal niet hebben zeg. Ik had heel vroeger een echte Gibson in de kleur TV Yellow gekocht uit 1960. 1200 dollar betaald, inclusief case. Ik loop naar de douane, de man vraagt: Is de gitaar net zo oud als de koffer? Ja, zeg ik. Oké, loop dan maar door. :soinnocent:

geert1976
7 juni 2011, 00:48
Heb je de SG's om op te spelen of om op een zeker moment te verkopen?

Want vooral de MM is reteveel geld waard, maar er is niet meer zo veel orgineel...

En die pickups lijken me goeie dingen! Ik zal is een keer een setje aanschaffen op eBay of een pawn shop, wat ze daar allemaal niet hebben zeg. Ik had heel vroeger een echte Gibson in de kleur TV Yellow gekocht uit 1960. 1200 dollar betaald, inclusief case. Ik loop naar de douane, de man vraagt: Is de gitaar net zo oud als de koffer? Ja, zeg ik. Oké, loop dan maar door. :soinnocent:

De MM is niet helemaal meer origineel.
Toen ik de gitaar kocht, zat de originele slagplaat er nog op, maar daar was in gezaagd om er een humbucker in te zetten (er zat, toen ik hem kocht een Super 70 in).
De originele electronica was er ook al uit en de maestro zat er ook niet op, die had plaats gemaakt, voor een Japanse nep bigsby.
originele mechanieken zaten er ook niet meer op, maar ook mechanieken van Japanse makelij.
De trussrodcover was ook weg.
Ik heb via mijn zus (die in Canada woont) een originele Vibrola kunnen bemachtigen, evenals een originele trussrod-cover en knoppen.

De Gibson mechanieken die er nu op zitten komen van een 73er Gibson
SG Deluxe.

De elementen uit de SG 200 zijn wel identiek aan de originele elementen en deze zijn eigenlijk mooier, vanwege het Gibson logo die erop zit.

Ik verkoop mijn SG's niet, ik heb er nog meer trouwens, maar mijn SG's zijn mijn lievelings gitaren:ok:

Op de SG MM heb ik al hele hoge biedingen gekregen, maar ik verkoop hem never nooit niet, is mijn meest fijne gitaar:ok:

Epiphoneee
7 juni 2011, 01:17
De MM is niet helemaal meer origineel.
Toen ik de gitaar kocht, zat de originele slagplaat er nog op, maar daar was in gezaagd om er een humbucker in te zetten (er zat, toen ik hem kocht een Super 70 in).
De originele electronica was er ook al uit en de maestro zat er ook niet op, die had plaats gemaakt, voor een Japanse nep bigsby.
originele mechanieken zaten er ook niet meer op, maar ook mechanieken van Japanse makelij.
De trussrodcover was ook weg.
Ik heb via mijn zus (die in Canada woont) een originele Vibrola kunnen bemachtigen, evenals een originele trussrod-cover en knoppen.

De Gibson mechanieken die er nu op zitten komen van een 73er Gibson
SG Deluxe.

De elementen uit de SG 200 zijn wel identiek aan de originele elementen en deze zijn eigenlijk mooier, vanwege het Gibson logo die erop zit.

Ik verkoop mijn SG's niet, ik heb er nog meer trouwens, maar mijn SG's zijn mijn lievelings gitaren:ok:

Op de SG MM heb ik al hele hoge biedingen gekregen, maar ik verkoop hem never nooit niet, is mijn meest fijne gitaar:ok:

Dat geloof ik graag, het lekkere aan SG's zijn de soepele kleinere halsjes, ideaal voor mensen met kleinere handen. Hoeveel gitaren heb jij eigenlijk in je collectie?

Hier moet je echt trots op zijn, dit zijn klassegitaartjes.

geert1976
7 juni 2011, 02:08
Thanx:ok:

Thuis heb ik er nu 17, nummer 18, een oude Ibanez Artist, zit in de pijplijn.

Bij mams ligt ook nog het eea:)

Van alle gitaren houd ik wel het meeste van mijn SG's.
Ik ga 1 Gibson LP wegdoen, daarvoor, komt de Artist in de plaats.

BamBuFan1
7 juni 2011, 02:47
Ik ga 1 Gibson LP wegdoen, daarvoor, komt de Artist in de plaats.

Geloof je het zelf? Het wordt uiteindelijk toch weer gewoon EN de gibby EN de Ibby gevolgd door nog vele, vele andere *bby's...

Epiphoneee
7 juni 2011, 12:10
Thanx:ok:

Thuis heb ik er nu 17, nummer 18, een oude Ibanez Artist, zit in de pijplijn.

Bij mams ligt ook nog het eea:)

Van alle gitaren houd ik wel het meeste van mijn SG's.
Ik ga 1 Gibson LP wegdoen, daarvoor, komt de Artist in de plaats.

Mag ik vragen wat voor Les Paul en wat de prijs is?

DaveItUp
7 juni 2011, 13:11
Groot fan van je collectie. Precies mijn smaak. Zelf ook een olympic gehad en ook een Ibanez Artist, wat voor 1 heb je? Ik had een AR100. Zwart met creme bindings en hb's. Erg fijne gitaar. Toch spijt dat ik beide niet meer heb hehe.

Zo'n SG MM moet er ook nog komen, ja of een Junior of special. Zijn opzich ook nog niet heel duur. Vrij betaalbaar voor een 60's sg vind ik.

Anyway, ik ben fan!

geert1976
7 juni 2011, 13:50
Geloof je het zelf? Het wordt uiteindelijk toch weer gewoon EN de gibby EN de Ibby gevolgd door nog vele, vele andere *bby's...

Nee hoor:)

De Gibby is inmiddels al vergeven, aan een vriend van mij die al tijden verzot was op de gitaar.


Mag ik vragen wat voor Les Paul en wat de prijs is?

Hij is al vergeven:ok:


Groot fan van je collectie. Precies mijn smaak. Zelf ook een olympic gehad en ook een Ibanez Artist, wat voor 1 heb je? Ik had een AR100. Zwart met creme bindings en hb's. Erg fijne gitaar. Toch spijt dat ik beide niet meer heb hehe.

Zo'n SG MM moet er ook nog komen, ja of een Junior of special. Zijn opzich ook nog niet heel duur. Vrij betaalbaar voor een 60's sg vind ik.

Anyway, ik ben fan!

Thanx

Ik krijg een Artist 300 of 500, ik weet even niet meer, welke van de twee types het is:ok:
Ik weet wel dat die uit 77/78 is.

De SG MM is in verhouding met de normale SG's uit die tijd, een stuk betaalbaarder, maar de prijzen schieten het laatste jaar wel de lucht in.
De SG MM komt steeds meer in trek vooral de knutsel exemplaren.

joskedentweede
7 juni 2011, 14:07
De SG 200 is wel ok.

Maar die MM :lovelove::lovelove:

Ik zou graag zo eentje willen toevoegen aan mijn "collectie", het ziet er gewoon te gek uit!

Hendriks
7 juni 2011, 14:13
De SG MM komt steeds meer in trek vooral de knutsel exemplaren.

Als je dit even wil uitleggen Geert.

Volgens mij (maar wie ben ik) , zijn juist originele exemplaren gewilder .

geert1976
7 juni 2011, 14:18
Als je dit even wil uitleggen Geert.

Volgens mij (maar wie ben ik) , zijn juist originele exemplaren gewilder .

Tuurlijk zijn originele exemplaren gewilder, maar de knutselprojecten zijn behoorlijk in prijs gestegen de laatste tijd:ok:

DaveItUp
7 juni 2011, 14:25
Idd, als je er een p90(s) in gooit heb je feitelijk een 60's sg junior of special voor weinig. Die jr's en specials gaan toch tussen de 2 a 3 duizend afhankelijk van staat. Een knutsel mm moet je voor rond de 800-1000 nog wel kunnen krijgen lijkt me, heb al een tijdje niet echt naar gekeken.

Die artists zijn heerlijk, de hals is ietwat "plat" voor mijn smaak, maar klinken geweldig. Vind ze ook mooier dan een les paul eigenlijk. Beetje dezelfde vibe als zo'n ovation ultra gp.

DaveItUp
7 juni 2011, 14:30
Vond die artist toen alleen te zwaar, ironisch is m'n maingitaar nog zwaarder. Misschien was hij gewoon wat te dik/"bulky" voor m'n smaak. Ik hou van wat dunnere gitaren.

geert1976
7 juni 2011, 19:51
Idd, als je er een p90(s) in gooit heb je feitelijk een 60's sg junior of special voor weinig. Die jr's en specials gaan toch tussen de 2 a 3 duizend afhankelijk van staat. Een knutsel mm moet je voor rond de 800-1000 nog wel kunnen krijgen lijkt me, heb al een tijdje niet echt naar gekeken.

Die artists zijn heerlijk, de hals is ietwat "plat" voor mijn smaak, maar klinken geweldig. Vind ze ook mooier dan een les paul eigenlijk. Beetje dezelfde vibe als zo'n ovation ultra gp.

ze worden inderdaad steeds duurder die SG MM's:???:

http://cgi.ebay.com/1967-GIBSON-MELODY-MAKER-III-SG-PROJECT-BODY-NECK-HUSK-/300564224000?pt=Guitar&hash=item45fb061800

http://cgi.ebay.com/VINTAGE-GIBSON-SG-MELODY-MAKER-D-CASE-1967-68-/290518069498?pt=Guitar&hash=item43a439f0fa

BamBuFan1
8 juni 2011, 00:47
ze worden inderdaad steeds duurder die SG MM's:???

Oei, die tweede heeft met z'n witte slagplaat en jengelstengel wel een erg hoog

http://www.krunker.com/wp-content/uploads/2006/10/WindowsLiveWriter/WirelessGuitarControllercomingoutforGuit_77D6/adux_1922_118478%5B2%5D.jpg

gehalte.

Midwolda
8 juni 2011, 08:48
Mooi spul, Geert Willem, daar heb je flink wat werk aan gehad zo te zien, netjes man.
Toch goed dat jij die 200 afgemaakt hebt, hier ontbreekt het een beetje aan tijd momenteel.
Ik hou het maar bij m'n triootje eind zeventigers, heb ik denk ik wel genoeg aan.
Vermoedelijk heb jij inmiddels de grootste verzameling vintage SG's van Nederland?

geert1976
8 juni 2011, 13:56
Mooi spul, Geert Willem, daar heb je flink wat werk aan gehad zo te zien, netjes man.
Toch goed dat jij die 200 afgemaakt hebt, hier ontbreekt het een beetje aan tijd momenteel.
Ik hou het maar bij m'n triootje eind zeventigers, heb ik denk ik wel genoeg aan.
Vermoedelijk heb jij inmiddels de grootste verzameling vintage SG's van Nederland?

Ik denk niet dat ik de grootste verzameling oude Gibsons heb.

Wel de grootste verzameling van obscure USA gitaren denk ik;)