PDA

View Full Version : 1e zelfbouw Telecaster



MarijnF
6 juni 2011, 17:06
Hallo,

ik zal me eerst even voorstellen, Ik ben Marijn, 18 jaar, en ik studeer bouwkunde (mbo). na een paar jaar hier te hebben rondgehangen (lees; geintresseerd rondkijken). ben ik eindelijk begonnen aan een eigen zelfbouw, een Tele.

ik ben al een eind met de body en de neck, maar ik heb toch een paar vragen:
ik wil de body een dubbele binding geven, alleen ik zit al aardig aan mijn budget dus ik kan me even geen speciaal binding-freesje (a €30 veroorloven).
zijn er manieren om dit handmatig te doen? ik heb een vrij groot arsenaal aan handgereedschap tot mijn beschikking (+ een lintzaag, afkortzaag, draaibank, vandiktebank, vlakbank etc.)

ook ben ik opzoek naar een goedkope laksoort (het liefst nitro, maar dat wordt denk ik een beetje te prijzig op dit moment). ik zat zelf te denken om mijn hals (maple + maple fingerboard) met schellac te doen (aangezien ik dat tot mijn beschikking heb) en de body wou ik dan maar met een goedkope spuitlak afwerken (of iemand moet een goed alternatief weten om hem toch een beetje hoogwaardig te lakken). en hem dan te polijsten.

ik hoop dat ik niet te veel met de deur in huis val:)

Groeten,

Marijn

jan jansen
6 juni 2011, 20:10
ook ben ik opzoek naar een goedkope laksoort (het liefst nitro, maar dat wordt denk ik een beetje te prijzig op dit moment). [/QUOTE]

Hangt ervan af waar je woont. :???::)

oigun
6 juni 2011, 21:27
Bij de gamma verkopen ze spuitbussen nitro in allerlei kleurtjes. Ik geloof colorline ofzoiets. Kijk op de bus en daar moet dan nitrocelluloselak staan..

Stefan16384
7 juni 2011, 11:14
Zo duur is die nitro niet hoor. Guitarsupplies vraagt uit mijn hoofd nog geen 14 euro voor een spuitbusje waarmee je een heel eind moet komen. Die bussen hebben ook een zeer prettige spuitmond. De busjes bij de bouwmarkt zijn niet heel veel goedkoper en vaak op acrylbasis, wat gewoon minder is. De trendy colorline bij de bouwmarkt is inderdaad wel nitro, althans de kleuren. De blanke lak uit die lijn is namelijk ander spul!!!!

Let wel dat je (afhankelijk van de gebruikte houtsoort) een goede grainfiller gebruikt. Anders moet je erg veel lagen spuiten om de boel vlak te krijgen.

MarijnF
7 juni 2011, 14:09
Bedankt allemaal voor de verf tips, ik ga zeker even bij de gamma kijken. en blanke lak kan ik inderdaad wel van GS bestellen. weet iemand misschien hoeveel bussen blanke lak ik ong. nodig heb voor een body en een hals?

en ik ben nogsteeds aan het nadenken over die bindingen maar ik heb nog niets gevonden, iemand een manier om zonder bovenfrees/dremel een bindingsleuf te freesen?

Marijn

espike
7 juni 2011, 20:39
ik geloof dat dit een handtooltje is om bindingen mee te snijden.
http://luthierssupplies.com.au/images/Purfling-cutter.jpg
een beetje creatief met een hobby mes 2 latjes, en veel duct-tape moet zo iets ook kunnen ;) let er wel op, dat je ook de diepte moet kunnen bepalen

Kakihara
7 juni 2011, 20:55
Ik ben vrij zeker dat je in Het Grote Custom Tools - topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?115393-het-grote-custom-tool-topic) wel iets vindt voor dat bindingprobleem.

MarijnF
8 juni 2011, 09:25
Hoi, gisteravond nog wat in iemand z'n freesjescollectie kunnen zoeken, waarschijnlijk gaat het ook wel lukken met het lager van een afrondfreesje op een (gewone) rechte kopieerfrees (nog even wat meten, maar volgens mij komt de diepte dan precies goed uit).

gister ook gelijk m'n fretboard geradiust en de overgang van fretboard naar headstock 'geraspt'.

vanavond nut- en fretslots inzagen (en misschien nog fretten).

nog een algemene vraag, als ik wat foto's van de bouw wil uploaden, mag ik dat dan hier in zetten, of in het 'volg het bouwproces' topic?

bedankt voor de hulp allemaal!