PDA

View Full Version : bend techniek op een gitaar met tremolo arm (Fender American standard stratocaster)



RullyRulez
6 juni 2011, 15:45
Sinds vrijdag heb ik een Fender American Standard stratocaster :strat:, en dus met tremolo arm. Ik heb nooit eerder met tremolo arm gespeeld, maar ik moet zeggen dat de snaren weer mooi in de rust positie terugkeren en niet onstemmen. Beter dan ik verwacht had... want je hoort wel vaker verhalen dat de gitaar meteen onstemt.

Wel heb ik een speel technisch vraagje, wat ik niet weet hoe op te lossen (en weet ook niet of dat gaat met zo'n tremolo syteem):

Stel ik speel een noot op de B-snaar en benden op de G-snaar en gebruik verder niet het tremolo, dan zakt de noot op de B-snaar, omdat de gebende G-snaar aan het tremolo systeem trekt. Hoe ga je daar mee om ? Of is dit het gebruikelijke manco bij tremolo systemen ???

Eygen
6 juni 2011, 16:08
Dat is wel normaal voor een tremelo systeem. De spanning van de veren in het tremolo blok is namelijk ingesteld voor de normale spanning. Als je dan zelf aan de snaar gaat trekken, tsja, dat heb je zelf gemerkt.
Ook als bijvoorbeeld een snaar knapt zijn je overgebleven snaren plotseling wat hoger gestemd :seriousf:
Maar of er voor dit tremelo systeem een oplossing is weet ik niet.

bass blom
6 juni 2011, 16:10
ja, dat hoort erbij.
als er maar 3 veren in zitten is het nog iets te verminderen door er 5 in te zetten.

Terminus
6 juni 2011, 16:37
Als je gewoon 9's of 10's in E standard gebruikt kom je met een schroevendraaier ook een heel eind, gewoon de tremoloveren strakker draaien. 5 veren is een beetje veel van het goede.

Harald
6 juni 2011, 19:02
ALs je met de tremolo alleen omlaag wilt gaan is het op te lossen door hem heel strak tegen het hout aan te trekken met de veren. Nadeel is dan dat je niet omhoog kunt, en dus vibrato alleen omlaag kunt geven met de tremoloarm. Bovendien zal de tremolo wat minder soepel reageren. Je hebt meer kracht nodig om hem omlaag te duwen.

Wil je om de noot heen kunnen zweven met de arm, dan moet je de tremolo zwevend in stellen. Voor van die Jeff Beck of Satriani achtige dingetjes moet de tremolo vrij soepel reageren. Dan kom je niet om dit probleem heen.

Je had vroeger wel van die extra veren die je tegen de andere kant laat duwen. Breekt dan een snaar, dan houdt die veer de boel tegen. Om dan omhoog te gaan kom je dus een extra weerstand tegen. Dat zou met (niet al te extreme) bends ook moeten voorkomen dat de andere snaren omlaag gaan. Weet niet of dat soort systemen nog te krijgen zijn. In mijn Blade zit iets vergelijkbaars. Het tremoloblok heeft twee aparte blokken die allebei aan hun eigen veren hangen. Een voor omlaag, en een voor omhoog. Nadeel is dat je als je door de 'nulstand' heen omhoog wilt, je altijd even een extra weerstand tegen komt. Van die Jeff Beck achtige fluttertjes werken dus niet. Dat slaat gelijk dood. Daar gaat nog wel eens een Kahler of Floyd Rose op, vermoed ik. Systeem is trouwens wel goed stabiel, voor een gitaar zonder toplocks.

RullyRulez
6 juni 2011, 20:17
Dank voor alle tips. Het enig wat ik me eigenlijk afvroeg is, hoe gaan de 'echte' gitaarspelers hier mee om? Compenseren ze de 'valse noot' op de B-snaar in het voorbeeld dat ik gaf :strat::

- door de B-snaar ook wat op te duwen ?
- of door wat tegendruk op de tremolo arm te geven ?
- of accepteren ze de iet wat te lage noot op de B-snaar.
- of spelen ze geen ander noot tegelijk met een bend?

Harald
6 juni 2011, 20:53
Van die dubbele bends, waar je een noot laat liggen, en de andere daarnaartoe bend, die doe ik het liefst op een gitaar zonder tremolo. Dan heb je dat probleem niet. Op een normaal tremolo systeem voorkom je dat niet. De tweede snaar licht bij benden is theoretisch mogelijk. Praktisch wordt het toch al snel lastig.

Er zijn trouwens gasten in de countryscene die behoorlijk enge dingen doen met twee tonen tegelijk benden. bv. eentje een kleine secunde omhoog, en de andere een grote secunde omhoog. Vergt enige oefening, en met .011 snaren lukt het me niet. Zal beter lukken met .09

RullyRulez
7 juni 2011, 12:51
Nou,

ik bedoel juist geen dubbele bends, maar vanwege de bend op de G-snaar in combinatoe met het tremolo syteem, zou ik de B-snaar wellicht een beetje moeten helpen, of de tremolo arm een beetje tegenhouden.

Ik vroeg me dus af OF muzikanten met tremolo er dan omheen werken (aoals hierboven beschreven) of dat ze het accepteren dat de noot op de B-snaar wat te laag is...

Harald
7 juni 2011, 14:29
Bij mijn Blade valt het door het dubbele tremoloblok wel mee. Op mijn strats en een andere gitaar met kahler tremolo speelde ik dat soort bends eigenlijk zelden.

Bovendien

Mooi vals is niet lelijk :gitarist:

RullyRulez
7 juni 2011, 16:06
Is toch veel voorkomend. Bijvoorneeld De solo van "Notting Els Matters" begint er al mee.... Wellicht gespeeld op gitaar zonder tremolo, maar er zijn toch ook gitaristen die er omheen kunnen werken, of niet ?

TimoSomers
9 juni 2011, 12:58
Ik speel ze gewoon, maar probeer volgesmij onbewust er omheen te werken door een andere kracht te zetten dan op een gitaar zonder trem.
(Bijv als je de snaar wat meer opduwt en de andere een klein beetje kom je goed uit, etc).

Harald
9 juni 2011, 13:08
onbewust is daar trouwens de sleutel. Als je het bewust wil gaan oefenen wordt je helemaal gek. Maar op een gegeven moment trek je zonder dat je dat in de gaten hebt binnen akkoorden ook wel eens iets in het gareel. Dat zijn vrij subtiele dingen. Juist dat soort dingen zorgt er ook voor dat je vrij snel kunt horen of iemand een beetje kan spelen of niet.