PDA

View Full Version : Advies gevraagd voor een nieuwe gitaar



Dennis_Ajax
6 juni 2011, 14:22
Hallo,

tijd geleden begonnen met gitaarspelen en lessen, en het gaat boven verwachting goed. Volgens mij ook redelijk snel alles geleerd, maja, wat wil je als je elke dag paar uur speelt.

Ik begin nu toch redelijk uitgekeken te raken op mijn eerste gitaar, die is gekocht om te kijken of het gitaarspelen me wel bevalt. En dat is me nu wel duidelijk, ik wil zeker door. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe gitaar. Mijn huidige gitaar is een les paul type van het merk Alden, een goede beginners gitaar.

Mijn voorkeur gaat uit nog een Les Paul van Gibson. Budget tot 1100 euro.

Mn oog is gevallen op de volgende twee gitaren:

http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_worn_gold_top.htm
http://www.thomann.de/nl/gibson_lp_studio_60s_tribute_wgt.htm

De tweede is een P90, maar weet niet wat nou de voordelen/verschillen daarvan zijn tov humbuckers. Ik speel zelf veel bleus en rock. Of is een Les Paul Studio een betere keus? Hoor graag jullie mening over deze gitaren of misschien wel andere opties :)

SnoopWinckel
6 juni 2011, 14:32
Ga je ook je versterker upgraden? Of heb je al iets fatsoenlijk om zo'n Gibson in te pluggen? :)
Indien niet ga je je budget dus een beetje moeten verdelen.

Dennis_Ajax
6 juni 2011, 14:37
Haha, nou, ik zou best een nieuwe versterker willen hoor, maar aangezien mijn onderbuurvrouw al komt klagen met een mes in haar handen als een Vox 5 watt versterker aanstaat lijkt het me niet slim om een Marshall, Vox of Fender amp van 30 watt te kopen.

Heb nu een Vox DA5, leuk om mee te oefenen, maar speel nu de laatste tijd veel via de koptelefoon. Denk dat het geld verspilling is om ook nog een andere versterker te kopen. Kan af en toe wel ergens anders spelen waar ik geen last heb van buren maar dat is zelden.

bass blom
6 juni 2011, 14:39
P90 is meer het 'oer' gitaar geluid, iets harder werken dan met humbuckers.
zeer geschikt voor blues / rock.

Buzzel
6 juni 2011, 14:54
Haha, nou, ik zou best een nieuwe versterker willen hoor, maar aangezien mijn onderbuurvrouw al komt klagen met een mes in haar handen als een Vox 5 watt versterker aanstaat lijkt het me niet slim om een Marshall, Vox of Fender amp van 30 watt te kopen.

Heb nu een Vox DA5, leuk om mee te oefenen, maar speel nu de laatste tijd veel via de koptelefoon. Denk dat het geld verspilling is om ook nog een andere versterker te kopen. Kan af en toe wel ergens anders spelen waar ik geen last heb van buren maar dat is zelden.

Als ze met een mes voor je deur staat zou ik haar maar gewoon aangeven bij de politie, dan ben je daar ook van af ;). Een versterker upgrade wil niet meteen betekenen dat hij meer watt heeft en je kan een versterker nog altijd zachtjes zetten daarvoor zitten er volume knoppen op.

Ik denk dat je misschien naar een winkel moet gaan met een groot assortiment les pauls (volgens mij gaat daar je voorkeur naar uit). Daar kan je lekker veel verschillende lijnen proberen en kan je goed de verschillen zien en 'voelen'. Zeker als het om een bedrag gaat zoals jij voor ogen hebt is het belangrijk dat JIJ tevreden bent met die gitaar en zijn geluid en feel.

Oranjeaap
6 juni 2011, 15:35
Als je alleen thuis oefent zou ik niet een nieuwe versterker kopen.
Wat je ook besluit, ik kan je ten sterkste aanraden om een gebruikte gitaar te kopen. Dat scheelt gewoon ontzettend veel geld, en gebruikte gitaren zijn minstens, zo niet beter, dan nieuw uit de winkel

Maar goed je kunt het volgende doen: Met 1100 euro kun je met een beetje geluk en wat werk een Gibson Les Paul standard vinden.

Je kunt bijvoorbeeld ook voor een Les Paul Studo gaan. Die kun je krijgen voor 500-600 euro.

Dan heb je nog zeg maar even 500 euro over. Die kun je op de bank laten staan, en over een jaartje een betere versterker kopen (want daar wil je ongetwijfeld een keer aan beginnen).
Of je kunt er gelijk een 2e gitaar van kopen. Voordeel van de Les paul studio vind ik dat het een goedkopere gitaar is, maar hij doet niet onder voor de duurdere modellen zoals de custom en standard (qua geluid dan). Hun uiterlijk is gewoon iets minder. Maar denk door de lagere prijs niet dat het een slechtere gitaar is.
Je zou er dan eventeel ook een stratocaster bij kunnen kopen. Een beetje afwisseling tussen je gitaren is niet verkeerd.
Maar ik zou eerst maar eens langs een goede gitaarwinkel langs gaan om een aantal gitaren te proberen.

Buzzel
6 juni 2011, 15:45
Als je 2de hands wil/durft te gaan dan kan je dat ook overwegen. Je koopt meer voor het zelfde geld.

Oranjeaap
6 juni 2011, 15:59
Nu ik eenmaal gebruikte gitaren heb gekocht, ga ik dus nooit meer in een winkel kopen (tenzij de winkel een gebruikte gitaar aanbied voor een goede prijs)
Laatst een echt geweldige vender mustang bespeeld uit '64 ofzo. Super gitaar maar prijs veel te hoog natuurlijk.

Oranjeaap
6 juni 2011, 16:01
Ik denk niet dat je ervaring hebt met gibson gitaren dus als je 2ehands koopt neem dan iemand mee die dat wel heeft. Of als je iets op het oog hebt laat het ons dan ff weten dan kan iemand hier die misschien dichtbijwoont ff voor je kijken of het wat is.

Dennis_Ajax
6 juni 2011, 16:22
Bedankt! Zal eens op marktplaats zoeken dan. Heb idd geen ervaring met Gibson gitaren, dus kan niet zien wat eraan mankeert of dat ie nep is bv. Ik ben van 8 juli tot 4 augustus in LA dus dat wordt pas daarna. Een optie zou kunnen zijn een gitaar daar te proberen en te kopen, scheelt ook wat maar die gitaar zou ik nooit meekrijgen als handbagage gok ik en de douane kan lastig worden. Die optie valt eigenlijk al af.

Ik speel zelf dus blues en rock. Rock bands als Muse, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers blablabla. Maar houd er ook van op een backing track wat blues te spelen. Zou ik voor een P90 moeten gaan of een humbucker. Is zeker een kwestie van proberen en smaak?

Iig bedankt voor jullie mening, kan ik zeker wat mee.

peter_l
6 juni 2011, 16:43
Persoonlijk zou ik een tweedehands Line6 Pod kopen (kan met koptelefoon of via je stereo), en dan de rest van het geld verdelen over een goeie Les Paul en een dito Stratocaster. De laatste koop je nieuw voor nog geen 600 euro bij Rockinger, een gebruikte Tokai Love Rock moet je ook zeker voor een redelijke prijs kunnen vinden. Of ga voor een nieuwe Tokai maar dan een Koreaan, dat zijn zeker goeie gitaren voor het geld, in elk geval beter dan de meeste Epi's.

In elk geval veel succes en plezier met je zoektocht.

Oranjeaap
6 juni 2011, 19:14
Je kan inderdaad ook in de USA kijken. Gitaren zijn daar goedkoper maar als ze je tegenhouden bij de douane moet je lappen :seriousf:

Epiphoneee
6 juni 2011, 19:18
Ik zou de 60's goldtop nemen met de P90's. P90's zijn zeer geschikt voor bluesy/rockachtig geluid. En ik vind die goldtop finish persoonlijk iets mooier :):seriousf:

Buzzel
6 juni 2011, 19:18
Je kan inderdaad ook in de USA kijken. Gitaren zijn daar goedkoper maar als ze je tegenhouden bij de douane moet je lappen :seriousf:

ja :seriousf: dan moet je de kaartjes er maar afhalen en er wat krassen in maken. dan kan ie niet nieuw zijn :seriousf:

Dennis_Ajax
17 juni 2011, 21:20
Net via een Duitse dealer op de hoogte gebracht dat hij een Gibson Les Paul standard uit 1995 voor me heeft. Rond de 1400 euro... Is dat het waard? Weet niks uit de jaar, of het een goede lijn was etc. Is het het waard?

Dennis_Ajax
18 juni 2011, 12:53
Ff een foto gekregen. Blijkbaar een LP uit 2007. Ziet die er goed uit? Ik twijfel. Weet dat standards normaal wel duurder zijn maja

http://img864.imageshack.us/img864/386/1997blacklp.jpg

Mitch
18 juni 2011, 13:05
Voor en Standard in een effen kleurstelling zoals deze vind ik 1400E zelfs iets aan de ruime kant. Daar zou ik 'm zéker niet ongezien en ongehoord voor vanuit Duitsland laten komen.

Effe wat anders: als je buurvrouw al komt klagen als je op je DA5 speelt: heb je 'm wel op de 0,5W stand staan? Dan is -ie wat subtieler af te regelen. En ik weet niet of het de buurvrouw van beneden of naast je is, maar richt de amp gewoon een andere richting of zet'm niet op de grond. Ook al is het maar een 6,5" speakertje, het klinkt toch prettiger dan met koptelefoon.

Dennis_Ajax
18 juni 2011, 13:12
Onder me woont ze. Naja, laatst speel ik weer zonder koptelefoon. Niet extreem hard, en zie haar niet meer verschijnen :) Maar dat kan helpen dus, als je hem bv op een tafel zet?

Ja, vind de prijs ook redelijk hoog. Kijken of er te onderhandelen valt.


Hij is btw wel helemaal nieuw, misschien heel ff gebruikt. Koopt ze namelijk in vanuit Amerika

Mitch
18 juni 2011, 14:05
Ongebruikt=beter? Er zijn vel mensen die liever een goed gebruikte, oudere gitaar willen, omdat de gitaar dan op zijn minst wel lekker moet spelen en waarschijnlijk ook lekker klinkt, anders was -ie niet zoveel gebruikt. Voor alles valt wat te zeggen, maar die redenering mag ik wel hoor ;)
1400E voor en zwarte LP St, ik zou er niet aan beginnen als ik 'm niet kon horen vantevoren.

guitarkid
18 juni 2011, 14:41
Nu ik eenmaal gebruikte gitaren heb gekocht, ga ik dus nooit meer in een winkel kopen (tenzij de winkel een gebruikte gitaar aanbied voor een goede prijs)
Laatst een echt geweldige vender mustang bespeeld uit '64 ofzo. Super gitaar maar prijs veel te hoog natuurlijk.

Da's toch echt voor het eerst dat ik iemand Fender met een "V" zie schrijven.
Ferrassend...! :)
OT: Dennis-010 (:seriousf:) die DA-5 is een lekker bakje, dan kan Mitch beamen!
Ik ben het ook met hem eens dat 1400 euro voor deze zwarte Standard wat aan de hoge kant is.....

INOXROX
18 juni 2011, 14:50
Da's toch echt voor het eerst dat ik iemand Fender met een "V" zie schrijven.
Ferrassend...! :)
.

Nice . Maarre .... ligt 't nou aan mij , of lijkt die achterkant zo lelijk gelakt ?

langun
18 juni 2011, 14:50
Die gitaar is toch niet nieuw?? Zit vol met buckle rash.

En op de hals meen ik ook een ongelakte plek te zien.

guitarkid
18 juni 2011, 17:14
Nice . Maarre .... ligt 't nou aan mij , of lijkt die achterkant zo lelijk gelakt ?

Dacht ik eerst ook, maar zoals Langun ook opmerkt, het lijkt toch wel bucklerash, die echter (nog) niet door de lak is....

Dennis_Ajax
18 juni 2011, 17:21
Klopt, was een foutje van hem in de beschrijving. Is er een uit 1997. Dealer is trouwens Gregor Hilden. Denk dat veel hem wel kennen.


http://www.youtube.com/watch?v=EeqZEgywWTU&feature=relmfu


Dit zou hem eerst worden. 1300, maar was net verkocht.

Mitch
18 juni 2011, 17:40
1400 is nog steeds geen interessante prijs voor een dergelijke gitaar, ook al komt -ie bij Gregor Hilden vandaan :)

geert1976
18 juni 2011, 17:45
1400 is nog steeds geen interessante prijs voor een dergelijke gitaar, ook al komt -ie bij Gregor Hilden vandaan :)

Mee-eens, ik vond de prijs ook een beetje aan de hoge kant.

johns
18 juni 2011, 20:22
Als ik het me goed herinner waren ze rond de 1500 gulden midden jaren 90

mastermind
19 juni 2011, 11:54
Dacht ik eerst ook, maar zoals Langun ook opmerkt, het lijkt toch wel bucklerash, die echter (nog) niet door de lak is....

Dit probleem komt wel vaker voor bij Gibson gitaren, helaas. Inderdaad in de jaren '90 kosten de Gibson gitaren 1500 gulden! (standard).

Dennis_Ajax
19 juni 2011, 22:42
Ok, denk dat ik er dan toch vanaf ga zien.. Zit gewoon erg te twijfelen (erg last van GAS wss). Speel nog niet lang dus, maar ik wil toch een nieuwe gitaar dus kan beter nu dik investeren lijkt me.

Ben ondertussen eigenlijk niet meer op zoek naar een studio omdat ik de looks niet mooi vind. Dit is nu het lijstje: Standard, Traditional of de Traditional Pro. Weet dat de laatste coil-splitting heeft maar verder weet ik niet de grootste verschillen. Of zijn die verschillen zo miniem dat ik beter binnenkort deze drie gitaren moet gaan uit proberen?

CID-Gibson
20 juni 2011, 00:11
Je kan inderdaad ook in de USA kijken. Gitaren zijn daar goedkoper maar als ze je tegenhouden bij de douane moet je lappen :seriousf:

Juist als ze dan vragen wat zit er in de doos, vertel je hun een bazoeka mag je zo een deur verder binnen gaan :rockon:

Dennis_Ajax
20 juni 2011, 00:47
Je vergeet je: "lol".


Maar, liefst alleen on-topic berichten want wil nog ff duidelijkheid op mn vraag. Vind die traditional pro wel echt mooi zonder pickup covers. Maar wat heb ik aan coil-splitting

langun
20 juni 2011, 01:00
Door coil splitting verander je je humbucker in een single coil, geeft je extra mogelijkheden. Ik vind het handig om uit een goed overstuurde amp toch nog een degelijke clean te krijgen, volume wat naar beneden en single coil mode. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van welk ander materiaal je hebt, en wat je er mee wilt spelen, ik zou nu geen gitaar kopen voor die coil splitting alleen :p

Dennis_Ajax
20 juni 2011, 01:04
Ik wist wel wat coil splitting inhoud ;) Bij Gibson trek je dan die volume knoppen omhoog (zal overal wel zo zijn). Maar welk voordeel ik daar uit kan halen.. Denk niet dat ik dan opeens een soort John Fruscianti sound krijg, wat ik overigens veel luister en speel.

Dus iemand die duidelijk wat verschillen tussen de standard, traditional pro en traditional kan vertellen? Weet wel dat de nieuwe standard locking tuners bevat en nog wat fancy dingen.

*Opent spaarrekening en plundert die in augustus*

MaxEngl
20 juni 2011, 23:54
Ik wist wel wat coil splitting inhoud ;) Bij Gibson trek je dan die volume knoppen omhoog (zal overal wel zo zijn). Maar welk voordeel ik daar uit kan halen.. Denk niet dat ik dan opeens een soort John Fruscianti sound krijg, wat ik overigens veel luister en speel.

Dus iemand die duidelijk wat verschillen tussen de standard, traditional pro en traditional kan vertellen? Weet wel dat de nieuwe standard locking tuners bevat en nog wat fancy dingen.

*Opent spaarrekening en plundert die in augustus*

ik heb zelf EMG elementen met split's ben daar zéér tevreden over (oké over mn 75 watt line 6 pruts ding was het nauwelijks te horen maar over mn nieuwe versterker...) het geluid word echt een stuk anders naar mijn idee mooier... vooral tijdens de akoestische stukken :) het is persoonlijke keuze en je moet het even horen... in ieder geval mijn gouden regel: spelen +luisteren+ luisteren +luisteren --> nadenken dan pas kopen :)