PDA

View Full Version : Blije nieuwe-gitaardag: American Standard Strat



Van Dattum
6 juni 2011, 13:38
Het verhaal begon als volgt: Ik liep afgelopen dinsdag een beetje door Alkmaar te struinen en dan kom je uiteraard ook voorbij een paar muziekwinkels. Eenmaal bij Spanjaard aangekomen dacht ik, ach, even een paar drumstokjes halen voor het zoontje van mijn vriendin. Kan ik meteen ff een beetje stratjes loeren, altijd leuk...
Had ik dus beter niet kunnen doen... Op de gitaarafdeling hing daar een Sienna-burst American Standard Strat naar me te roepen: Kijk eens hoe mooi ik ben en ik klink geweldig en je hebt me echt nodig hoor!

Beetje babbelen met de verkoper, heel vriendelijke vent trouwens, en ik kon de lokroep maar net weerstaan. Dacht ik.....
's Avonds kreeg ik me daar een gasaanval te verduren, de Slag om de Somme was er niets bij..... Waarop mijn vriendin zei, joh, doe het nou maar gewoon...

Dus de volgende ochtend weer naar Alkmaar... De verkoper zag me aankomen en begon spontaan te grijnzen.... Die wist allang wat er aan de hand was...
Een half uurtje gespeeld en ik was voor gaas... Een heerlijke redelijk dikke C-hals en een geluid... Alles wat je van een goeie strat mag verwachten!
Affijn, dit is 'm!

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/CIMG0578.jpg

Een retestrakke neck pocket
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/CIMG0579.jpg

En de achterkant
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/CIMG0580.jpg

Thuisgekomen meteen een setje 010 erop en de boel afgesteld. Ook de topkam een vijlbeurtje gegeven, want het schijnt toch echt een probleem te zijn om een gitaar (zelfs uit deze prijsklasse) af te leveren met een frictievrije topkam.... Meteen een beetje grafiet in de gleufjes gedaan en de gitaar blijft keurig op stemming na trem-werk a la Gilmour, Marvin!
En de sound? Zoals ik al zei: alles wat een strat moet hebben... Het brugelement is niet zo spikey als je wel eens hoort en heeft lekker veel body, zowel clean als overstuurd. Het halselement is instant Hendrix en de tussenstandjes zijn serieus funky!

Kortom, een blije nieuwe-gitaardag :cheerup:

humbucker
6 juni 2011, 13:44
Mooie bak! Mooi stuk hout ook!

Mag ik vragen met welk soort vijltje jij je topkam hebt uitgevijld, de mijne heeft er ook last van, voornamelijk de b snaar. En dat op een avri, zou eigenlijk niet mogen. Maar ik heb er wel 0.11-0.52 opliggen, dat scheelt misschien ook ;)

Van Dattum
6 juni 2011, 13:51
Ik doe nogal wat aan zelfbouw, dus een setje topkamvijltjes zit in mijn standaarduitrusting. Ik heb ze bij Guitarsupplies gekocht. Kost wel wat, maar perfect voor dit soort klusjes.

Oh ja, er werd een koffertje bij de gitaar geleverd.... Een hard shell SKB, net een brandkast.....

Hendriks
6 juni 2011, 13:52
yeah nice , very nice.

bass blom
6 juni 2011, 14:12
prachtplank!

humbucker
6 juni 2011, 14:14
Ik doe nogal wat aan zelfbouw, dus een setje topkamvijltjes zit in mijn standaarduitrusting. Ik heb ze bij Guitarsupplies gekocht. Kost wel wat, maar perfect voor dit soort klusjes.

Oh ja, er werd een koffertje bij de gitaar geleverd.... Een hard shell SKB, net een brandkast.....

Bedankt!

Zo'n SKB heb ik ook, voor mijn tele. Dat is inderdaad het betere werk! :D

Sinner1980
6 juni 2011, 14:33
Mooi hoor. Kreeg je nog Gitaarnet korting?

Van Dattum
6 juni 2011, 14:47
Nope...:dontgeti:
Maar de prijs was niet verkeerd.....

Venlonaer
6 juni 2011, 14:53
oeh dat is een hele mooie burst :ok:

muziekschuur
6 juni 2011, 15:24
Meteen een beetje grafiet in de gleufjes gedaan en de gitaar blijft keurig op stemming na trem-werk a la Gilmour, Marvin!
[FONT=Tahoma]

Kun je iets vertellen over dat "trem-werk" ? Dat volg ik niet zo. Ik heb het boek over de gitaar van Gilmour. Maar wat je vertelt kan ik niet zo plaatsen. Zo'n topkam goed afstellen heb ik wel eens gedaan, maar zo te horen kan ik heel wat van je leren...

Buzzel
6 juni 2011, 15:57
oe wat een lekkere strat. Zeker die sunbrust is mooi :)

Orpheo
6 juni 2011, 16:06
Kun je iets vertellen over dat "trem-werk" ? Dat volg ik niet zo. Ik heb het boek over de gitaar van Gilmour. Maar wat je vertelt kan ik niet zo plaatsen. Zo'n topkam goed afstellen heb ik wel eens gedaan, maar zo te horen kan ik heel wat van je leren...

ik denk dat ie whammy-wankage bedoeld ala david gilmour. een niet onverdienstelijke gitarist, speelde bij pink floyd. obscuur, onbekend bandje. ;)

Van Dattum
6 juni 2011, 16:08
Kun je iets vertellen over dat "trem-werk" ? Dat volg ik niet zo. Ik heb het boek over de gitaar van Gilmour. Maar wat je vertelt kan ik niet zo plaatsen. Zo'n topkam goed afstellen heb ik wel eens gedaan, maar zo te horen kan ik heel wat van je leren...

Misverstand denk ik... ik bedoel stemvast na gebruik van de tremolo in de stijl van Gilmour en Marvin.....
Het geheim van een goed bruikbare trem zonder toplock of locking tuners zit hoofdzakelijk in een goed gesneden, frictieloze topkam, een minimum aantal windingen om de stemmechanieken (niet té weinig natuurlijk, anders slippen de snaren) en het liefst geen stringtree of anders 1 met een rollertje. Extreem gebruik kun je echter vergeten, dat gaat alleen met een locking systeem.

muziekschuur
6 juni 2011, 16:28
Ik gebruik de tremolo meestal met mijn hand voor een ietsje effect.....

Bedankt voor de info..... Inderdaad een misverstand van mijn kant....

David Gilmour is nog steeds een mistiek figuur voor mij met een mystieke toon..... Onnavolgbaar lekker.... Maar op de een of andere manier speel ik toch meer funk....... Helaas voor mij.

Sinner1980
6 juni 2011, 16:43
Nope...:dontgeti:
Maar de prijs was niet verkeerd.....

Zie het ook meer als grap hoor gezien mede-forumlid Tankman daar werkt;)

Maar die was er vast niet anders had ik wel een Framus gezien ipv een strat

sideburns
6 juni 2011, 19:42
Nou mooi stukje hout, veel plezier met je nieuwe aankoop !

gr sideburns.

geert1976
6 juni 2011, 19:52
Mooie gitaar:ok:

Persoonlijk zou de originele topkam eruit wippen en een exemplaar van graphtech monteren

De V
6 juni 2011, 20:57
Ik hoop dat hij net zo goed klinkt als dat hij eruit zien!:ok:

budje
6 juni 2011, 21:13
een van de mooiste kleurtjes :D en die neckpocket... die is zeker strak!

Tankman
7 juni 2011, 00:54
Zie het ook meer als grap hoor gezien mede-forumlid Tankman daar werkt;)

Maar die was er vast niet anders had ik wel een Framus gezien ipv een strat

Haha! Ik was er idd niet, maar heb het hele verhaal allang van mij collega gehoord. Van Dattum vertelde nog dat hij wel wist dat er een forumlid daar werkt aan mijn collega.

@Van Dattum: Gefeliciteerd! Ik heb deze gitaar in de tijd dat hij in de winkel hing wel vaker even bespeeld en nog vaker heb ik er kwijlend naar gekeken. Wat is het toch een mooi ding. Als het goed is heb ik ergens op mijn mobiel nog een foto staan van de gitaar, de dag dat hij binnen kwam. Haha! Ik heb gewoon een foto van jou gitaar, voordat hij van jou was!:seriousf:

Hendriks
7 juni 2011, 08:54
Mooie gitaar:ok:

Persoonlijk zou de originele topkam eruit wippen en een exemplaar van graphtech monteren

Zit nu een syntetisch benen (Tusq) in , die is ook niet slecht.

Van Dattum
7 juni 2011, 11:08
Zit nu een syntetisch benen (Tusq) in , die is ook niet slecht.

Yup... ik ben normaal een fan van GraphTech, maar deze werkt nu prima!

@Tankman: Ja, mooi verhaal wel :) Het is echt een ongelofelijk lekkere plank geworden. Ik heb er moeite mee om hem weg te leggen....

Tankman
7 juni 2011, 13:19
En hij was al zo lekker... Ben wel een beetje nieuwsgierig. :D

Van Dattum
7 juni 2011, 14:53
Ik kom er wel eens mee langs in de winkel. Je werkt daar op zaterdag toch?

Tankman
7 juni 2011, 18:58
Voornamelijk op zaterdag ja. Tijdens vakanties wat vaker. Ik heb wel in de komende 2 maanden 2 zaterdagen vrij genomen. Als je een PM stuurt een dag of 2 vantevoren dat je weet dat je kunt komen, laat ik jou weer weten of ik er ben.

Tof dat je lang wilt komen ermee! Als je het in de ochtend redt heb je 100% kans op koffie! In de middag wordt het weleens vergeten door de drukte. :D