PDA

View Full Version : Humbuckerelementen verstellen, tot hoever?



Dhr. Freek
5 juni 2011, 23:28
Hallo,


Toen ik van de week een nieuwe gitaar aanschafte, had ik ook mijn andere elektrische meegenomen om het geluid te kunnen vergelijken. Het eerste wat de verkoper opviel aan mijn andere elektrische gitaar is dat de elementen erg ver van de snaren af stonden, waardoor deze vanzelfsprekend minder geluid opvangen. Hij tipte me om aan de schroefjes naast de humbuckers te draaien en zo de hoogte in te stellen.

Verlicht met deze nieuwe kennis (qua gitaartechniek ben ik niet zo gevorderd) heb ik vandaag de humbuckers al wat dichter bij de snaren gesteld. Mijn vraag is: tot hoever kan ik de humbuckers aandraaien, dus tot hoekort op de snaren?

De gitaar in kwestie is een Samick Ultramatic, wellicht dat ik morgen wat fotootjes oplaad van de huidige stand van de humbuckers.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :rockon:

HaroldA
5 juni 2011, 23:31
Dichter op de snaren: meer attack, meer volume
Verder van de snaren af: mellower tone, minder volume, meer muzikaliteit.

Oftewel: geheel afhankelijk van jouw smaak!

Let er wel op dat de snaren nooit tegen de elementen aan kunnen kletteren, dat geeft een hele lelijke klik/knetter.

nickofzo
5 juni 2011, 23:36
kwestie van proberen, huge verschil maakt het overigens ook niet hoor:hide:

Dhr. Freek
5 juni 2011, 23:40
Bedankt voor de reacties. Ik was nog een toevoeging vergeten: wanneer kunnen de humbuckers losschieten? Als ik te ver draai dan kunnen ze losschieten heb ik gehoord maar ik weet dus niet tot hoever ik kan draaien..

nickofzo
5 juni 2011, 23:50
als je snaren er al tegenaankletteren is het sowieso te hoog.. vaak kunnen ze dus al redelijk hoog. mocht het toch zo zijn, kan je hem er altijd gewoon helemaal uitschroeven en er weer terug in doen.

Dhr. Freek
5 juni 2011, 23:56
Bedankt. Ik speel al zo'n vier jaar elektrisch, maar gewoon nog zo'n muts op technisch gebied :???:

Little Jay
6 juni 2011, 10:38
Te dicht bij de snaren kan veroorzaken dat de magnetische 'string pull' verhindert dat de snaren vrij kunnen trillen.
Volgens mij is zo'n 2-3 mm onder de snaren ongeveer standaard.

Maar lees hier ook eens: http://www.ratcliffe.co.za/articles/pickupheight.shtml

Een wat grotere afstand kan voordelen hebben, klanktechnisch gezien. Hangt er van af welke klank je voor ogen hebt natuurlijk.

En dit vind ik ook een heel aardig artikel: http://users.telenet.be/braskaske/downloads/guitar-setup.pdf

Bert Gitaar
6 juni 2011, 10:46
Nog afgezien van de hinderlijke harmonische frequenties die kunnen optreden wanneer je elementen te hoog staan.

piezo
6 juni 2011, 10:59
Nog afgezien van de hinderlijke harmonische frequenties die kunnen optreden wanneer je elementen te hoog staan.Dat is hetzelfde als "stringpull", Bert.

Bij humbuckers komt dat trouwens niet voor, zolang ze niet uitzonderlijk dicht op de snaren staan.
(Ik leg niet uit waarom, omdat ik dan eerst te veel over magnetisme moet uitleggen.)

Bert Gitaar
6 juni 2011, 11:08
Dat is hetzelfde als "stringpull", Bert.

Wist ik niet. Al die termen en begrippen ook.

Het valt me nog mee dat het woord gitaar en snaren nog gehandhaafd wordt en niet standaard guitar en strings is geworden hier.

Dhr. Freek
6 juni 2011, 20:22
Ik begrijp je, Bert. Ik ben tegen verengelsing van onze taal!

nickofzo
6 juni 2011, 20:23
al een beetje lopen draaien?

Plant
6 juni 2011, 22:34
Snaren op de hoogste fret indrukken en dan afstand tussen polepieces en snaren op 2 à 2.5 mm afstellen.

Dhr. Freek
6 juni 2011, 22:37
Ja, Nick.
Het nekelement staat op ±4mm van de snaren af en het brugelement op ±2mm. Ik merk tijdens het spelen dat de lage E-snaar tegen het nekelement komt waardoor deze "klikt". Ik vond 4mm toch een aardige speling, misschien speel ik wel raar :chicken:

Overigens, ik merk wel dat ik veel meer geluid produceer. Wanneer ik hard speel lijkt het zelfs of ik cruncheffect gebruik.

Dhr. Freek
6 juni 2011, 22:48
Snaren op laatste fret indrukken en dan afstand tussen polepieces en snaren op 2 à 2.5 mm afstellen.

Bedankt voor de tip!

Plant
6 juni 2011, 23:12
Graag gedaan. Ik had in de tussentijd mijn post iets gewijzigd omdat ik me bedacht dat het misschien niet duidelijk genoeg was. Vandaar de andere tekst.

nickofzo
6 juni 2011, 23:20
altijd fijn om een plant in huis te hebben :hippie: