PDA

View Full Version : Eventide Timefactor - review



RelicBert
5 juni 2011, 22:48
Inleiding
Eventide, bekend van professionele audio apparatuur, heeft tegenwoordig voor de gitarist ook enkele “stomp-boxes” in het programma, namelijk: De Timefactor (de Multi delay), de Modfactor (chorus in de breedste zin van het woord), en de Pitchfactor (pitch shifting). Helemaal nieuw is de Space, een reverb unit.

In Nederland krijgen deze apparaten, naar mijn menig, nog te weinig aandacht. Ik ben zelf al ruim twee jaar in het bezit van de Timefactor, onderstaande review gaat dan ook over de Timefactor. Ik heb deze afgelopen maanden geschreven en probeer zo objectief mogelijk te oordelen.

Kwaliteit
Eventide is synoniem voor kwaliteit. Ook de Timefactor levert een zeer hoge kwaliteit aan effecten. De geluiden zijn transparant, helder en van studio kwaliteit. Hier schuilt misschien teven het grootste gevaar van dit apparaat; daar waar andere effecten al snel een goed gitaar geluid leveren, is bij de Timefactor toch wat meer programmeer werk nodig in de zoektocht naar het lekkere geluid. De geluiden zijn er allemaal wel, maar het is de kunst om, zeker voor gitaar, het niet te klinisch te laten klinken. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat gitaristen met minder geduld of minder ervaring met dit soort apparatuur, snel afhaken, wat toch echt heel jammer zou zijn. Het aantal van elf potmeters op het frontpaneel zegt misschien al genoeg.
Doordat zowel de ingangen als de uitgangen omschakelbaar zijn voor gitaarsignalen of line-niveau signalen, is gebruik in de studio heel goed mogelijk, ook voor andere toepassingen dan gitaar. De kwaliteit is er in elk geval.
De Timefactor zit in een stevige behuizing met een groot display in het midden. Dit display is opgebouwd uit ledjes, van dichtbij niet altijd even duidelijk afleesbaar. Staand met de Timefactor op de grond prima af te lezen. De connectoren voor voeding, midi en USB lijken stevig genoeg; voor de jack ingangen heb ik mijn twijfels, het is die kunststof uitvoering waar ik al eerder problemen mee heb gehad. De toekomst zal het uitwijzen. Maar even niet op de connectoren gaan staan, wat altijd een slecht idee is natuurlijk.

Aansluitingen
De Timefactor is voorzien van een aantal aansluiting aan de voorzijde van het apparaat en twee midi aansluitingen, Midi-In en Midi-Thru, aan de rechterzijkant van het apparaat. De Timefactor is mono te gebruiken, een ingang en een uitgang, maar ook stereo middels twee gescheiden ingangen en uitgangen. Ook dubbel mono is mogelijk met deze aansluitingen. Afhankelijk van de aangesloten snoeren herkent de Timefactor het gebruik en stelt zich daar op in. Er is een USB connector aanwezig, hiermee is de verbinding met de pc snel gemaakt. Met deze verbinding is het mogelijk om updates te laden, presets op te slaan en te copieren. Presets bewerken op de pc is nog niet mogelijk, Eventide werkt wel aan een applicatie om dit mogelijk te maken. Door de beide midi aansluitingen is het gebruik in een 19” opstelling heel goed mogelijk; alle functies kunnen dan middels midi commando’s worden bedient.
Verder heeft de Timefactor nog een aansluiting (stereo jack) voor een voetschakel unit, maximaal drie externe voetschakelaars kunnen hierop aangesloten worden, bijvoorbeeld de Digitech FS300. De werking van deze voetschakelaars kan vrij geprogrammeerd worden. Ook is er een aansluiting voor een expressie pedaal Alle parameters in de Timefactor kunnen in principe aan dit voetpedaal worden toegewezen. Wordt één parameter toegewezen, dan ziet men in het display de waarde veranderen bij bedienen van het pedaal. Worden meerdere parameters toegewezen, ziet men deze als streepjes in het display verschijnen. Als pedaal zijn eigenlijk alle volume pedalen (werkend met een weerstand) geschikt.

Als voeding levert Eventide een grote lompe adapter mee. Niet heel gebruik vriendelijk. Op het forum van Eventide is deze voeding al vele malen het onderwerp van gesprek / frustratie geweest. Inmiddels zijn er wat alternatieven onderzocht en geschikt bevonden door Eventide, zie hiervoor het Eventide forum. Ikzelf heb de ingewanden van de adapter in een aparte behuizing onder mijn pedalboard gemonteerd, prima werkende oplossing. Het laatste bericht is dat Eventide zelf met een voeding komt, waar maximaal drie factors mee kunnen worden gevoed.
Al met al voldoende aansluiting. Wel zitten deze aansluitingen erg dicht bij elkaar. Werken met haakse jack pluggen lukt in mono opstelling nog net. Speel je stereo, gaat dit niet meer lukken en zul je rechte connectoren moeten gebruiken, wat weer meer ruimte kost op je pedal board.

Einde deel 1

RelicBert
5 juni 2011, 22:49
Deel 2

Effecten
De Timefactor heeft 9 delay effecten aan boord plus een looper functie. Al deze effecten worden gekozen en bedient door een elf tal draaiknoppen op het front paneel
Allereerst de bovenste rij. Hier vinden we van links naar rechts:
· Mix wet / dry. De mix dus tussen effect en droog geluid. Er is overigens een Kill-dry functie aanwezig voor wanneer het effect in een parallel loop wordt aangesloten.
· Mix effect A / effect B. Per effect zijn steeds twee delays te programmeren, zowel tijd als feedback. Wel zijn beide delays van hetzelfde type, dus geen echo op A en Digital Delay op B.
· Delay Time A. De delay tijd A in milliseconden of in nootwaarden.
· Delay Time B. De delay tijd B in milliseconden of in nootwaarden.
· Feedback A. Feedback A delay. Instelling tot 110%. Regenereren gaat dus prima.
· Feedback B. Feedback B delay. Ook instelbaar tot 110%.

Op de tweede rij bevinden zich de volgende knoppen:
· Encoder knop / switch. Hiermee kiest men het gewenste effect. Indrukken schakelt om van time naar tempo. Tempo “off”, tijdsinstelling in milliseconden. Tempo “on” instelling in nootwaarden, van 0 tot een hele noot, tempo led knippert in het ingestelde tempo.
De volgende knoppen hebben een verschillende functie, afhankelijk van het gekozen effect:
· Xnob
· Depth
· Speed
· Filter.

De Xnob is echt per effect verschillend. De Depth en Speed zijn meestal instelling voor de toegevoegde chorus, al zijn de instellingen per effect wel verschillend. Filter is bijna altijd een low pass filter, dus om de hoge tonen meer of minder te laten verdwijnen bij de reflecties.

Aanwezige effecten met een korte omschrijving:
Digital Delay - De naam geeft exact de lading weer. Dual delay met low pass filter. Chorus is naar smaak toe te voegen.
Vintage Digital Delay – Als boven, echter bit rate is instelbaar om het oude “vintage” geluid te maken.
Tape Echo – Dual echo delay. Instellingen voor Wow, Futter, e.d. om bandsimulatie te creeren. Ook hier een low pass filter toegepast op band eigenschappen.
Modulatie Delay – Combinatie van Dual Delay en Chorus. Kan zo ingesteld worden dat de Timefactor alleen als Chorus klinkt.
Duck Delay – Dual Delay met duck functie. Afhankelijk van je instellingen klinkt de delay niet onder een bepaalde treshold. Dus veel noten spelen, weinig of geen delay, stoppen met spelen, delay gaat klinken.
Band Delay – Dual delay met instelbare gemoduleerde filtering.
Delay Pong – Ping pong delay met instelbare modulatie en filtering. Veel instel mogelijkheden.
Multitap Delay
Reverse Delay - Los van het feit dat je hiermee prima je buren en huisgenoten mee kunt dwarszitten heb ik nooit een fijne toepassing kunnen vinden voor dit effect. De meer experimentelen onder ons zullen met dit effect zeker hun hart kunnen ophalen.


Extra Mogelijkheden
Gebruik van de Timefactor kent twee modes: Preset mode en Play mode. In play mode zijn alle parameters direct verstelbaar. De voetschakelaars hebben de volgende functie:
Links: Effect of Bypass - Midden: Repeat - Rechts: Tap tempo

In de preset mode hebben de voetschakelaars de volgende functie:
Links preset 1 van Bank x – Midden preset 2 van Bank x – rechts Bank up.
In de preset mode kun je met drie separate voetschakelaars ook Bank Down, Tap tempo en nog een derde functie activeren. Deze drie voetschakelaars moet je echter wel apart aanschaffen. De eerder genoemde Digitech FS300 is een geschikte kandidaat.
Inmiddels zijn er 50 banken met twee presets aanwezig. Het aantal beschikbare banken kun je softwarematig beperken tot bijvoorbeeld 2 wanneer je maar vier presets zou gebruiken. Je hoeft dan maximaal twee keer op de rechter schakelaar te trappen (bank up) om bij de gewenst preset te komen. Gebruik je meerdere banken is een extra bank-down schakelaar eigenlijk onmisbaar.

Ook het los bij te kopen expressie pedaal om parameters “live” te kunnen verstellen met je voet is een geweldige optie. Zonder kun je prima werken met de Timefactor, maar je laat wel veel mogelijkheden liggen.

Enkele zelf te activeren functies:
Kill Dry: Wanneer je een parallel effectloop gebruikt schakel je hiermee het directe signaal uit, alleen effect komt op de uitgang.
Catchup: Wanneer je een parameter een kleine verstelling wilt geven, zorgt deze functie ervoor dat je de bewuste knop eerst naar de actuele waarde draait alvorens de parameter met de draaiing mee veranderd. Bijvoorbeeld een parameter staat op 20% en zou eigenlijk naar 21% moeten. De knop staat vanuit een andere preset op 80%. Je moet dan eerst de knop terugdraaien (wordt aangegeven op display) naar 20% alvorens de parameter met de knop meeveranderd.
Spill over: Veranderen van effect of effect op bypass. Spill over zorgt ervoor dat het effect van voor de schakeling blijft doorklinken totdat het effect is afgelopen. Dus wanneer je een lange delay time hebt met veel feedback en je schakelt over naar een slabback effect, zullen de delays van de lange delay gewoon uitklinken.

Bypass
De gebruiker kan kiezen uit drie soorten bypass:
Normaal: wanneer in bypass wordt blijft het ingangsignaal doorgeschakels naar de uitgangen. Het effect circuit wordt echter uitgeschakeld. De Timefactor werkt nu als buffer in je signaal keten.
True Bypass: In dit geval wordt de ingang middels een relais direct aan de uitgang geschakeld wanneer het effect in bypass wordt gezet.
Normaal met effect: Als normaal, alleen blijft het uitgeschakelde effect doorklinken tot het is uitgestorven; wordt dus niet abrupt uitgeschakeld.

Eventide beveelt de normale of mormale met effect modus aan. Waarschuwt de gebruiken dat het gitaarsignaal extra helder kan gaan klinken wanneer de buffer wordt gebruikt.
Ieder is natuurlijk vrij om de voor hem meest juiste bypass te kiezen. En zeg nou zelf, waar vindt je deze keuze?

Software / updates
Veel fabrikanten bouwen USB aansluitingen in hun apparatuur met de mededeling: “voor toekomstige updates”. Veelal blijven deze updates beperkt tot een eenmalige update waarbij eigenlijk alleen de bugs uit de vorige versie worden verholpen. In de twee jaar dat ik de Timefactor heb en gebruik zijn er al twee behoorlijke updates geweest. Eerlijk is eerlijk, er zijn wat bugs hersteld, voor in het midi gedeelte. Verder is er ook echt naar de gebruikers geluisterd, de belangrijkste wijzigingen die hierdoor onstaan zijn:
Het geven van namen aan de presets. Dit was niet mogelijk, een preset had een bank en preset nummer. Nu kun je dus leesbare namen geven. Aantal karakters welke je kunt gebruiken is nog beperkt maar wordt in een volgende update uitgebreid.
Uitgans signaal per preset. Het is nu mogelijk om per preset het uitgangsniveau mee te programmeren, van +6 dB tot -20 dB.
Uiteindelijk aantal mogelijke presets is uitgebreid van 10 (eerste versie software) naar nu 100 presets.
Op het Eventide Forum is Eventide zelf ook steeds actief aanwezig, enerzijds om bugs op te sporen, anderzijds om echt naar de gebruikers te luisteren, uitermate positief!

Op dit moment levert Eventide gratis software om presets te kunnen verplaatsen, kopieren, e.d. Het is uiteindelijk de bedoeling om met een compleet editing pakket te komen. Dus presets fabriceren op je pc. Parameters met je muis aanpassen en opslaan in de Timefactor. Helaas is deze software nog niet vrijgegeven, we wachten in spanning. (Dit kan toch niet zo moeilijk zijn in 2011?)

Conclusie
De conclusie kan eigenlijk heel kort zijn. De Timefactor is een apparaat met een geweldige geluidskwaliteit, met een heel uitgebreid arsenaal aan delay effecten, met een veelzijdige loop functie. Maar ook met goede chorus en reverb geluiden zijn mogelijk. De prijs kwaliteit verhouding is beslist redelijk te noemen, zeker gezien het feit dat dit apparaat in menig (home-)studio ook niet zou misstaan.

Plussen
Vele goede delays
Zeer goede geluidskwaliteit
Goede ondersteuning en support van Eventide, men luistert echt naar de gebruikers.
Grote display

Minnen
Extra hardware nodig, voetschakelaars en expressie pedaal om mogelijkheden optimaal te benutten.
Studio kwaliteit, niet altijd eenvoudig het goede geluid te vinden voor gitarist
Grote onhandige adapter als voeding
Display niet heel erg duidelijk van dichtbij

Sj03rd
7 juni 2011, 09:52
Hele goede review! Zeer nuttig.
Heb het apparaat zelf ook en gebruik 2 extra switches (bank down en tap tempo) maar verder geen expressiepedaal. geen plek meer op mn board :-( Verder heb ik ook nog geen updates gedaan en als ik het zo lees is dat zeker wel handig om te doen!!
top!

Liquid_Metal
7 juni 2011, 17:39
Toffe review!

Ik heb de Timefactor een paar dagen gehad met een versterker die niet van mij was. Na uitgebreid tweaken vond ik toch dat het qua sound niet helemaal mijn ding is: ondanks dat de G-Major 2 delay (die ik nu gebruik) ook als klinisch wordt bestempeld, kreeg ik geen lekker geluid uit de Timefactor en zeker geen geluid dat iets toevoegde aan mijn geluid.

Mitch
7 juni 2011, 19:20
Nou sorry hoor...


Eventide, bekend van professionele audio apparatuur, heeft tegenwoordig voor de gitarist ook enkele “stomp-boxes” in het programma, namelijk:


Eventide is synoniem voor kwaliteit. Ook de Timefactor levert een zeer hoge kwaliteit aan effecten. De geluiden zijn transparant, helder en van studio kwaliteit

De uitleg over het apparaat is zeer nuttig, maar dit soort reclamepraat moet je echt anders verwoorden. Óf je vindt het leuk om het net zo op te stellen als het in een blad beschreven wordt, óf je schreef dit daadwerkelijk voor een blad of website. Dat wil ik graag even duidelijk hebben, graag per PB.