PDA

View Full Version : Fender American Standard Stratocaster ? Welke versterker nu ?



RullyRulez
5 juni 2011, 22:27
Sinds eergisteren heb ik een Fender Stratocaster American Standard. Daarnaast heb ik een akoestische gitaar, een Fender Squier en een Les Paul type Tokai gitaar. Ik speel gitaar vooral als hobby thuis (meespelen met platen, backingtracks etc...) en heb nu een Line 6 Spider iii 15W modeling amp versterkertje. Best leuk voor thuis gebruik, omdat je een klein apparaatje wat leuke effecten pre-sets etc. vanalles kunt.

Nu roept iedereen dat als ik zo'n American Standard Strat ook een betere versterker zou moeten kopen, wil je het maximale er uit halen, bijvoorbeeld een good old buizenversterker of zo.....

Op zich zou ik best wel een betere versterker of zo willen (voor thuisgebruik) maar ik vind het toch ook wel aardig dat er allerlei effect mogelijkheden etc. op zitten. Maar stel ik zou een paar honderd euro willen besteden, wat raden jullie me dan aan??? Ik noem maar wat :

- Line 6 (de betere modellen dan de 15W spider iii)
- Roland Cube XL 20,40 .... 80 whatever?
- Fender Mustang I/II ???
- buizenversterkers ?? maar die hebben meestal geen effecten en/of pre-sets?

Wat adviseren jullie me nu ? Ik speel vooral de strat nu en de Tokai LP ???

Eric van Esch
5 juni 2011, 22:40
De aloude vraag komt natuurlijk nu....wat voor een gerne speel je? Dat maakt de richting wat makkelijker. En, welke eisen stel je? Wil je clean of moet er een randje of meer aan het geluid zitten?

Henri H
5 juni 2011, 22:52
Voor thuis zou ik het lekker bij die Spider houden....

Dat iedereen roept dat je een buizenversterker nodig hebt, onzin.
Vooral thuis zijn buizenversterkers redelijk onbruikbaar, hoe weinig vermogen (Watt's) ze ook hebben, ze gaan al gauw te hard.
Als je echter een klein beetje lawaai kunt maken thuis, is een buizenversterker natuurlijk wel erg lekker, maar voor een "paar honderd euro" zit je echt in het onderste segment.
Hughes & Kettner b.v. heeft de Switchblade, een volledige buizenversterker incl. effecten. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar het schijnt wel een leuke amp te zijn.

RullyRulez
5 juni 2011, 22:55
Ik speel een beetje... tja hoe zal ik het zeggen classic pop/rock, dus niet echt harde metal of zo, ik noem maar wat nummers :

- Ligthning Crashes - Live
- Seven Nation Army - The White Stripes
- Nothing Else Matters - Metallica
- Brothers in Arms - Dire Straits
- Under the Bridge - Red Hot Chili Peppers
- Wonderful Tonight - Eric Clapton
- Still Got the Blues - Gary Moore (kan ik nog niet helemaal).
- The Man who sold the World - Nirvana
...

Ik zeg maar wat... Past daar een 'type versterker/modelling amp bij ?

Midwolda
5 juni 2011, 22:56
Je moet pas een andere versterker gaan kopen als jij vindt dat je daar aan toe bent.
Niet omdat andere mensen zeggen dat je dat moet doen.
Toch?

Henri H
5 juni 2011, 23:04
...
Ik zeg maar wat... Past daar een 'type versterker/modelling amp bij ?Die Spider is toch een modelling amp, oordeel zelf zou ik zeggen...

vpilot
6 juni 2011, 09:58
Ik zou zeggen, als je zelf tevreden bent met de sound die je hebt met je gitaarcollectie en de Spider, dan zou je het gewoon lekker zo kunnen laten toch?
Je moet je niet laten leiden door wat anderen zeggen, helemaal omdat je aangeeft dat je alleen thuis speelt voor je eigen plezier.

Als je toch perse over wilt stappen naar een buizenversterker, dan kan ik je voor het genre dat je speelt van harte de Ibanez TS15 aanbevelen. Ik heb er zelf een paar keer over gespeeld in de winkel en ik vond 'm geweldig klinken. Let op, toonbeleving is wel heel persoonlijk dus ga vooral zelf versterkers uitproberen.
De TS15 is wel een "kale" versterker t.o.v. jouw Spider, er zit alleen een clean kanaal en een overdrive ingebouwd, dus alle overige gewenste effecten (inclusief reverb) zal je dus apart moeten aanschaffen.

O trouwens, Line6 heeft ook een Spider Valve. Een buizenversterker met dezelfde mogelijkheden als jouw Spider. Maar die is misschien weer te luid voor jouw situatie.

chet atkins
6 juni 2011, 11:05
Sinds eergisteren heb ik een Fender Stratocaster American Standard. Daarnaast heb ik een akoestische gitaar, een Fender Squier en een Les Paul type Tokai gitaar. Ik speel gitaar vooral als hobby thuis (meespelen met platen, backingtracks etc...) en heb nu een Line 6 Spider iii 15W modeling amp versterkertje. Best leuk voor thuis gebruik, omdat je een klein apparaatje wat leuke effecten pre-sets etc. vanalles kunt.

Nu roept iedereen dat als ik zo'n American Standard Strat ook een betere versterker zou moeten kopen, wil je het maximale er uit halen, bijvoorbeeld een good old buizenversterker of zo.....

Op zich zou ik best wel een betere versterker of zo willen (voor thuisgebruik) maar ik vind het toch ook wel aardig dat er allerlei effect mogelijkheden etc. op zitten. Maar stel ik zou een paar honderd euro willen besteden, wat raden jullie me dan aan??? Ik noem maar wat :

- Line 6 (de betere modellen dan de 15W spider iii)
- Roland Cube XL 20,40 .... 80 whatever?
- Fender Mustang I/II ???
- buizenversterkers ?? maar die hebben meestal geen effecten en/of pre-sets?

Wat adviseren jullie me nu ? Ik speel vooral de strat nu en de Tokai LP ???

Ik heb nog een 4 maanden oude fender mustang 3 staan met tal van effecten en verschillende amps. Hij is in nieuwstaat en leuk voor thuis gebruik. Ook kan je nog veranderingen aanbrengen met je computer. voor 190 euries is ie van jou.

Ron

Sinner1980
6 juni 2011, 11:23
Ik heb nog een 4 maanden oude fender mustang 3 staan met tal van effecten en verschillende amps. Hij is in nieuwstaat en leuk voor thuis gebruik. Ook kan je nog veranderingen aanbrengen met je computer. voor 190 euries is ie van jou.

Ron

Hoezo SPAM?

RullyRulez
7 juni 2011, 12:02
Ik denk dat ik voorlopig nog even met mijn Line6 spider door de zomer heen speel en daarna nog es kijk wat ik echt wil.... voor thuisgebruik

Eric van Esch
7 juni 2011, 12:56
Ik denk dat ik voorlopig nog even met mijn Line6 spider door de zomer heen speel en daarna nog es kijk wat ik echt wil.... voor thuisgebruik

Heel verstandig:ok: