PDA

View Full Version : keuzehulp voor draagbaaar bakje!



Globetrotter
5 juni 2011, 20:59
Hoi!

Weer lang geleden dat ik hier nog iets poste, zelf van het oude forum geleden. Nuja, tijdje minder gespeeld, huisje, tuintje, kindje en geen band... intussen dus terug wel.

Anyway, ik zit met het volgende. Met mijn nieuwe groep spelen we wat rock met editors invloeden, allemaal eigen nummers. Nieuw project staat ook in de startblokken, hiebij spelen we alles tussen Foo Fighters en Queens of the Stone age, ook eigen nummers.

Uit mijn vorig muzikaal leven heb ik nog een Fender FM212, 100 watt trasistor amp. Destijds gekocht omdat hij betaalbaar was, en best een goei clean en crunch had. Lead bevalt me echter niet zo en ook met m'n pedaaltjes krijg ik hier niet veel naar mijn zin uit. Daarnaast is 't grootste probleem dat dit ding weegt als lood (2 x 12").

Nu zoek ik dus een compact ampje, met liefst volgende kenmerken;
- 1 x 12"
- buizen/lampen
- licht wattage (max 20 ofzo, liefst met attenuator voor schakelen naar lager vermogen)
- min 2 kanalen wat mogelijk maakt te schakelen tussen clean/crunch of crunch/lead of clean/lead
- zowel clean als overstuurd lekker klinken
- evt. reverb
- combo of mini stack (head é 1 x 12" cab)
- betaalbaar, dus laat ons zeggen max 650 euro

Als ik bovenstaande verreisten inbreng in de website van Thomann, rest mij enkel keuze tussen 2 modellen van Beghrekloot (Bugera) wat ik liefts wil vermijden...

Volgende amps heb ik al getest,
- ENGL Gigmaster 15 (combo/stack)
- Vox AC15CC
- Blackstar H5 (heeft deze niet te weinig power om het te rooien in een repetitie of klein optreden... ervaringen???) en HT20 (clean vond ik niet veel soeps...

Hebben jullie nog andere suggesties? Wat met de HT5 modellen, ik vind ze compact, goed klinken, maar vraag me echt af of je er je mannetje mee kan staan in een bandje.

Let me know!

Cheers,

Bart:gitarist:

RoelSmoel
5 juni 2011, 21:00
Ligt eraan wat voor muziek je speelt met je band.
De persoon waar ik mijn versterker aan verkocht trad eerst met een HT5 op een 4x12, in bandverband, op. En dat ging goed, blijkbaar.

Jan Buurman
5 juni 2011, 21:10
Ik vond in mijn rockband de HT5 halfstack net te kort komen voor repetities en kleine gigs...
Ik zou zoeken naar 20W of meer....

langun
5 juni 2011, 21:39
Misschien een Cicognani Brutus?

wytz
6 juni 2011, 13:59
Een ac15 zou natuurlijk een prima keuze zijn. Misschien dat je ook eens kunt kijken naar een tweedehands boogie combootje (een .22 of .50 oid) of een koch studiotone. Er zijn veel leuke kleine versterkertjes te krijgen voor dat geld.

Edit: een versterker die clean en overstuurd zeer aardig klinkt vind ik de fender supersonic. Nieuw boven je prijs maar met een beetje geluk loop je tweedehands zo'n 22 wattertje tegen het lijf!

Heusinkveld
6 juni 2011, 17:54
Orange Tiny Terror combo al eens geprobeerd? Te switchen tussen 7 en 15w en betaalbaar.

Gigs ermee spelen is misschien een ander verhaal, evt kastje onder zetten dan.

arcane
6 juni 2011, 18:08
Moet het een 1x12 zijn?

anders kan ik je de Fender Super Champ XD aanraden, maar die is dus 1x10.
Gaat hard zat in bandverband, ook clean. 15 Watt buizenamp (zowel voorversterker alsook eindversterker), maar wel met moddeling techniek.

vpilot
6 juni 2011, 19:27
Ik ben zelf op MP tegen een erg leuke combo aangelopen, 30W buis. Als ik jou was zou ik ook zeker daar eens gaan neuzen, want met jouw budget kan je daar volgens mij hele mooie exemplaren vinden.

Overigens, toen ik hier op dit forum een vergelijkbare vraag stelde, adviseerde iedereen mij om toch minimaal naar 20W (buis) te zoeken, liefst 30W, om zowel clean als overstuurd goed met een band mee te kunnen. For what its worth :)

zeiler
6 juni 2011, 21:07
de H&K edition tube is een toffe cleane bak van 20 watt met een drive kanaal wat daar ver bovenuitgaat... De Peavey Classic 30 is misschien ook wel wat? Fender Blues Jr en de AC15C1?

Dat zijn vier versterkers waar ik tussen getwijfeld heb (vooral tussen de eerste twee eigenlijk). Ik heb uiteindelijk de H&K gekocht (20th ipv de nieuwere 25th) met een erg leuke deal via MP... Was persoonlijk liever voor die Peavey gegaan maar aan de andere kant: ik ben van het geluid gaan houden: heerlijk clean, werkt goed met pedalen en een reverb van heb ik jou daar ;)! Daarnaast heb ik met een flinke houthakker gespeeld en daar hield hij zich prima mee, ook clean! Klinkt zowel lekker met m'n strat (USA Standard) als een Gibson Studio met zebra-buckers :)!

Thyrif
6 juni 2011, 21:31
Die H&K edition tubes zijn inderdaad heerlijk! In duitsland voor 400 euro als ik me niet vergis? De crunch is wel meteen epische crunch trouwens.
Een ander mooi bakje is een Koch studiotone, wat lichtere crunch, driekanaals, ook epische cleans. Misschien tweedehands voor je budget nog wel te vinden. Ook in 1x12 combo.
Succes met de zoektocht!


Edit: excuus, 370 zelfs! http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Hughes-Kettner-Edition-Tube-25th-Combo-Limited-Edition/art-GIT0015211-000

Ik zat zelf naar een Twintone te kijken, maar dit is ook wel verdomde verleidelijk hoor! (wel een heel ander beestje natuurlijk)

zeiler
7 juni 2011, 09:21
370? Wow, in Nederland gaan ze voor 500 en zag er bij een winkel hier in Groningen pas zelfs een staan (de 20th nog wel) voor 650, maar die's alweer een poosje weg...

Als die 350 kost wist ik het wel :)!

j3r03n
7 juni 2011, 09:51
Iets duurder: Egnater Rebel-30 (http://www.thomann.de/nl/egnater_rebel30_112.htm)

Een 1x12 combo met 2 kanalen. Regelbaar vermogen 1-30W. Eindbuizen traploos te mixen van EL84 tot 6V6. 30 kg. €969.

iWishmaster
7 juni 2011, 10:12
Zonder enige twijfel: Koch Studiotone. Heerlijke versterkers qua geluid, hoewel niks 'bijzonders' wel enorm veelzijdig, veel mogelijkheden, draagbaar en betaalbaar.

Thyrif
7 juni 2011, 16:08
370? Wow, in Nederland gaan ze voor 500 en zag er bij een winkel hier in Groningen pas zelfs een staan (de 20th nog wel) voor 650, maar die's alweer een poosje weg...

Als die 350 kost wist ik het wel :)!

Ik heb em zien staan in de westerhaven inderdaad. Meestal kosten ze 550-600 ergens in nederland. Maargoed, de studiotone/twintone is wel een heel ander beestje! (en kwalitatief een stapje hoger natuurlijk) (maar dat sluit niet uit dat ie er niet bij komt, voor erbij! ;)


Zonder enige twijfel: Koch Studiotone. Heerlijke versterkers qua geluid, hoewel niks 'bijzonders' wel enorm veelzijdig, veel mogelijkheden, draagbaar en betaalbaar.

Heerlijk inderdaad! Alleen jammer dat de reverb niet schakelbaar is, de twintone II heeft dat wel, maar die is dan ook weer een stapje duurder. Kan de Studiotone gevonden worden voor het budget van de TS?

iWishmaster
7 juni 2011, 16:15
Heerlijk inderdaad! Alleen jammer dat de reverb niet schakelbaar is, de twintone II heeft dat wel, maar die is dan ook weer een stapje duurder. Kan de Studiotone gevonden worden voor het budget van de TS?

Nieuw niet (ik geloof dat ze net onder de 1000 euro kosten). Tweedehands gaan ze voor rond 650-700 euro. Afhankelijk van de staat kan het iets meer of minder zijn. Net te doen dus.

Blend
7 juni 2011, 16:34
Draagbaar EN cool?

http://www.voxamps.com/images/modernclassic/nighttrain/lg_NT15H_scale.jpg


Geen reverb, wel schakelbaar naar 7,5 watt.
Is 15 watt bakje, en komt een hoop herrie uit.

guitarkid
7 juni 2011, 18:49
Allereerst: welkom terug, Globetrotter!!

Met het risico dat jullie denken: "daar is-t-ie weer", maar een Peavey Delta Blues (welliswaar 15") is m.i. een serieuze optie. Mooi clean en overstuurd erg lekker, helemaal met een goede booster! Is evt. tweedehands wel te krijgen voor soms veel te weinig! :seriousf:
Ik zag er toevallig nog één voor onder de 400 euro. Te ver weg, anders had ik 'm opgehaald!
Ik heb echter ook al wel de nodige andere goede opties hier voorbij zien komen, maar wilde deze toch even noemen.

EDIT: ik was even het criterium "draagbaar" uit het oog verloren...... :makeup:
Ik bedoel, hij is goed te tillen, maar weegt toch nog wel wat!
Classic 30 dan maar?

Mitch
7 juni 2011, 19:04
Met een HT5 hoef je niet zo zeer bang te zijn voor het vermogen dat je tekort komt, maar wel punch. Die dingen compressen nogal.
Wat ik niet snap is dat je stelt dat je per se twee kanalen wil maar ook vermeld dat je een AC15 getest hebt. Bedoel je daar mee dat je dat wel wat vond maar dat je dan een kanaal mist, of iets anders?

Ik denk dat de CP serie, de tweekanaals Vox combos wel eens aardig kunnen zijn. Prettig clean een goeie crunch en als je ze tweedehands kan vinden waarschijnlijk erg betaalbaar, want ze waren niet zo populair.
De Peavey DB is ook een aanrader, meer dan de verplichte kost als een HondRot DeLuis of DeVille.
Koch Studiotone is een heel andere amp, maar wel ideaal als alleskunnertje. Misschien tweedehands voor die prijs te vinden, maar ik moet er eignelijk meteen bij zeggen dat ik de head beter vind dan de combo.

guitarkid
7 juni 2011, 19:37
De Peavey DB is ook een aanrader, meer dan de verplichte kost als een HondRot DeLuis of DeVille.


Dank je, Mitch..! ;)

Baco
7 juni 2011, 21:08
Misschien een Cicognani Brutus?

Zalige amps idd!

Globetrotter
8 juni 2011, 23:42
Hoi!

Bedankt voor de massa tips en berichtjes. Ik ga echt eens op m'n gehoor testen en alle pro 's en contra 's tegen elkaar afwegen in een zaak met een ruimer aanbod denkik. I.v.m. de Vox'en, blijven toch ergens mijn voorkeur bakjes (gewoon dé sounds), maar vind bv. de AC30CC al direct veel te groot & zwaar, daar waar de AC15 misschien wat te kort schiet qua mogelijkheden (en vond deze net iets minder klinken icm een LP). Heb een stukje meegeboden op een Blackstar Soloist 60 watt, maar die werd me wat te duur (2dehands) en het merk zelf is me toch ook niet echt dat. Ik ben er al wel uit dat ik liefst voor Combo gaan, maar dan 1x12, geen 1x10 ofzo en zeker niet meer dan één speaker. Kocht studiotone of twintone spreekt me ook aan, maar nieuw budget is me echt te duur / wil ze nog wel eens in 't echt horen want das al weer een tijdje geleden... Wat denken jullie van de ENGL Gigmaster combo?
Cheers,

Bart

Baco
9 juni 2011, 15:29
Gigmaster 15 combo? Da's een 10" combo hé, je wou toch een 12"?

RoelSmoel
9 juni 2011, 21:12
Ik vind die Gigmaster maar een gek versterkertje, toch nogal dof, een bepaalde.. ik weet niet.. iets waar je hem overheen moet helpen, alsof de versterker in een doos staat, ga je dit met de treble doen, dan wordt ie weer te schel, dat is weer een bepaalde drempel, eerst vrij weinig, en daarna heel veel treble..
Je zult 't uit moeten proberen:)

Globetrotter
10 juni 2011, 23:10
Is idd een 1 x 10 dus die valt weer af, de 30 is 1 x 12 maar das dan weer wat aan de dure kant. Heb ontdekt dat Ampeg deze zomer ook een nieuwe lijn gitaarversterkers uitbrengt, dus ga die in elk geval wel eens afwachten! Toch bedankt voor alle feedback al!
Cheers,

Bart

kidrock
11 juni 2011, 14:37
Heb zelf de gigmaster combo uitgeprobeerd. Ik vond em zelf tegenvallen. Het klonk klein, als uit een doosje. Of je moet voor de top gaan met een 1x12 erbij.

Om terug te komen op Koch... Ik gebruik sinds een half jaar bij 1 band een twintone. Hij is handzaam, niet super licht, maar nog best te tillen vergeleken met andere combos, meer dan genoeg opties en heeft voldoende clean headroom. Een nova system ervoor (gewoon in de clean channel) en dat klinkt erg goed.

E-J
11 juni 2011, 16:51
Ik zou zeggen een Hughes & Kettner Statesman 20 of een Koch Studiotone. De Studiotone klinkt een stuk moderner dan de Statesman die wat meer Voxy/Marshallachtig klinkt. Beide zijn mooie lichte combotjes en in je budget als je voor tweedehands gaat.

Globetrotter
24 juni 2011, 17:22
Hoi!

De kogel is door de kerk. Heb vandaag de lokale (allee, wel 40km rijden) gitaarboer opgezocht en een voormiddagje ge-grasduind in diens stock. Ik heb diverse amps getest, zonder me vast te pinnen op budgettaire en esthetische zaken. Ik wou een amp, 1 die allesomvattend was voor de sounds die ik zocht + niet te zwaar in gewicht en geluidsvolume enz. (zie verreisten hoger). Wilde echt een nieuwe, dus 2dehands viel ook eigenlijk af... Eerst even een opsomming van die amps die het niet haalden, en waarom...
- Heb een hele tijd bij vox blijven stilstaan; de AC30 viel al sowieso af wegens té zwaar. D 1x 12 wordt blijkbaar niet meer gemaakt, tenzij in Tony Bruno series, maar die was écht te duur. De AC15 is leuk, maar voor mij té beperkt qua drive en gain mogelijkheden, dus zou al een pedalenvreter worden en daar wil ik nu net vanaf... Klonk trouwens ook wat gek met m'n Les Paul...
- Orange Rocker 30 combo, duur maar wel de moeite. Zeker de drive en gain is niet te versmaden. Ook edgy drive klinkt heerlijk. Het was echter de clean waar ik ietwat in teleurgesteld was. Ook écht een typische orange sound, dus niet echt polyvalent inzetbaar.
- Egnater head+cab (klein serieke); zeker ok, maar 1 kanaal, en overstuurde super snel, dus niet echt voor clean werk.
- Fender Champion (klein combotje); zeer mooi clean, op hoger volume lekker crunchy randje, maar totaal gen drive en gain mogelijkheden, dus ook weer pedalenwerk...
DUS... zijn we toch maar weer eens in het Blackstar hoekje gaan kijken...
- De HT5, zoals eerder gezegd, leuk ding, maar niet voor mee in een bandje... is echt te klein, te zwak van vermogen, klinkt té iel...
- De Artisan reeks; mooi, goeie sounds, té duur...

Waardoor mijn keuze, na een kwartiertje tokkelen en aan knopjes draaien, is gevallen op de....






Blackstar HT20 Studio, de combo!


Waarom?
- Clean; persoonlijke smaak, maar ik vind hem waanzinnig goed. Heel wat headroom, slechts 1 (!) tone control en toch kan je er je totale klankbeeld mee aan. Geeft gewoon sober je signaal van je gitaar weer, zonder dit te vervormen (strat, gib,...). Zet je het clean volume volledig open, beetje spielerei met de tone en je master laag, dan krijg je clean met een heerlijk edgy randje...
- Drive; super weinig gain neemt het over van hetedgy clean kanaal, vanaf dat je de gain knop iets hoger draait krijg je al snel een vettere drive en zo voort tot een uber gain, nog steeds op een laag volume.
- EQ laat echt toe een totaal kleurenpallet te kiezen, van donker tot licht. ISF, je bent ervoor of tegen, maar ik kan me écht wel vinden in de quote vanop hun website; "the sound in your head".
- Reverb klinkt al snel wollig, maar op lage niveau 's en zeker in combo met het clean kanaal is hij zeker te pruimen!
- Nog een pluspunt, de emulated out. Daarstraks al even in m'n tascam audio interface geplugged en ook dit kon echt door de beugel!
Kortom, voor mij een heel veelzijdige amp, met niet al te veel knopjes, waar ik toch de sound uit kan halen die ik zoek!
Zal zeker nog ens wat foto 's en soundjes posten, maar eerst nog wat mee prullen.
Cheers en bedankt voor alle tips!



Bart;)

Globetrotter
24 juni 2011, 17:26
Ohja, hij rockt trouwens de pannen van 't dak in combo met met H&K Tubefactor (heel klankspectrum aan drive tot gain). Das trouwens 't enige pedaal dat ik nog wil gebruiken...

Cheers,

Bart

paulusdeBKB
24 juni 2011, 23:17
Gefeliciteerd met je aankoop!