PDA

View Full Version : Output MIDI-pedaal bepalen



Van Dattum
5 juni 2011, 19:15
Even een vraagje aan de MIDI-techneuten alhier:
Ik zou graag de signalen willen vaststellen die uit een MIDI-pedaal komen. Het zit nl. zo: De H&K Switchblade versteker komt met een MIDI-pedaal waarmee je voor de delay het tap-tempo kunt ingeven. Ik probeer er achter te komen met welke cc-waarde dit gebeurt. Van H&K en de importeur wordt ik niet wijzer dan: dit werkt met MIDI.... Ja, me hoela.....
Ik heb wel eens gehoord van een stukje software, MIDI Ox. Weet iemand of dit hiervoor bruikbaar is?

Liquid_Metal
5 juni 2011, 19:47
Veel MIDI-toestellen hebben een 'learn'-functie waarbij ze waarnemen wat er binnenkomt en dat vervolgens gebruiken voor de functie die je hebt gekozen. Kijk of jouw toestel dat heeft (ik ga er vanuit dat je een MIDI-toestel hebt, want wat moet je anders met de functie).

alias
5 juni 2011, 20:16
Ik heb wel eens gehoord van een stukje software, MIDI Ox. Weet iemand of dit hiervoor bruikbaar is?
Ja.
Verbind de MIDI OUT van je pedaal met de MIDI IN van een of andere MIDI-USB interface naar je computer. Op de Input Monitor van MidiOx kun je dan zien welke signalen er binnenkomen.

MidiOx geeft overigens wel aan wat voor soort data er binnen komen "progam change", "Continuous Controller" enz., maar om te weten welk controllernummer het is moet je nog wel de hexadecimale waardes omzetten naar decimale. Voorbeeld:
42 HEX = 4x16 + 2=66 DEC
1B HEX =1x16+11 = 27 DEC
enz.
Zoek maar even verder hoe die omzetting moet.
Succes.

Van Dattum
6 juni 2011, 10:23
Ga ik eens even mee rommelen!

Bedankt!

JER00N
6 juni 2011, 12:24
Met de Windows rekenmachine kun je ook gemakkelijk hexadecimale getallen naar decimaal omzetten :)

showband
6 juni 2011, 14:45
dit soort functie (midi tap-tempo) kan op twee manietern.

Via SYS-EX (system exclusief) In die code kan een fabrikant zelf zijn functies verzinnen. Dan heb je een probleem.

of via MTC (midi timecode) Dan heb je een vrij universeel stukkie functies.

Je hoort achterin een handleiding van een MiDi apparaat altijd een pagina te vinden met de MiDi functietabel. En daar staan alle supported standaardfuncties in met hun aanspreekcode. Helaas niet verplicht de SYS-EX

Met een PC kun je makkelijk een gratis analyseprogje downen en even kijken.

Van Dattum
6 juni 2011, 15:24
Hmmmm... de handleiding is heel summier qua MIDI. Er staat geen MIDI implementation chart in, zoals je die bij andere merken wel tegenkomt. Ik bedoel zo'n tabel die aangeeft volume=cc7, wah=cc43 enz...
Ik denk dat ze er niet happig op zijn dit soort info vrij te geven, vandaar dat ik ook geen reactie meer kreeg toen ik verder ging vragen...

Van Dattum
13 juli 2011, 20:36
Even een update...

Ik heb het voetpedaal aangesloten op MIDI OX met dit resultaat
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/MIDIOX.jpg

Het gaat hier om 2 klikjes op de tap tempo knop.

Bij de eerste klik staat onder data1 04 en onder data2 2F. Omgerekend naar decimaal zou dit moeten zijn: 0*16 + 4=4 en 2*16 + 15=47

En voor de tweede klik 24 en 00, decimaal: 2*16 + 4=36 en 0*16 + 0=0

Klopt dit en hoe moet ik dit interpreteren? Ik kan zien dat het om een control change gaat, maar hoe moet ik dit zien als ik deze tap tempo functie met mijn fcb1010 wil gebruiken?

alias
14 juli 2011, 08:48
Het lijkt er op dat de taptempo schakeling een verkeerd MIDI sgnaal uitstuurt want op zijn minst zouden de 2 klikjes hetzelfde controllernummer (DATA1 waarde) moeten geven, niet van twee verschillende.

muziekschuur
14 juli 2011, 09:09
De FCB1010 heeft een paar instellingen. Je wil de toggle instellingen (stompbox instellingen (dus aan/uit). Die zitten voor zover ik nu weet alleen in de UNO chip. Dat is een uitgebreide firmware die op een chip staat.

Ik zou beginnen met het uitzoeken van de chip die nu in je FCB1010 zit.

Mijn FCB1010 heeft die UNO chip.

Die chip kun je hier kopen;
http://www.ossandust.be/

Hier de Yahoo groep over de FCB1010
http://launch.groups.yahoo.com/group/fcb1010_UnO/

De Ripwerx editor
http://www.ripwerx.com/RipwerxFcb1010Editor.html

Een andere;
https://secure.mtnsys.com/faq-fcb/pceditorbeta.htm

Er zijn nog twee handige fcb1010 app jes. Ik zal de komende tijd deze post editten om e.e.a. aan te vullen.
Een looper die je kan besturen via de FCB1010
MOBIUS
http://www.circularlabs.com/download/download.html

FCBBooster
http://web.tiscali.it/farello/fcb/index.html

Hoop dat dit helpt.

Van Dattum
14 juli 2011, 10:11
@ alias: hmmm.... dus als ik het goed begrijp staat onder data1 het cc-nummer en onder data2 de cc-waarde... Inderdaad vreemd dat ie dan 2 verschillende nummers uitstuurt... De cc-waarde is natuurlijk afhankelijk van welke delaytijd je inklopt met de 2 klikjes op de knop.

@ muziekschuur: ik heb de UNO-upgrade, het enige wat ik wil weten is welk cc-nummer wordt gebruikt voor de tap tempo functie. Daarna red ik me wel :)

alias
14 juli 2011, 10:31
... De cc-waarde is natuurlijk afhankelijk van welke delaytijd je inklopt met de 2 klikjes op de knop.Nee, het ontvangende toestel synchroniseert gewoon de delaytijd met de tijd tůssen die 2 klikken. Sommige toestellen hebben daarbij aan 2 klikken genoeg, andere behoeven 3 of 4 klikken. En sommige behoeven steeds dezelfde DATA2 waarde, sommige afwisselend hoog (<ON> = van 64-127) en laag (<OFF> = van 0-63). Met dat soort gegevens moet je de FCB dus programmeren.

muziekschuur
14 juli 2011, 10:39
Ik volg je draadje met belangstelling. Dit soort dingen heb ik zelf altijd lastig gevonden... Maar het is geweldig om dan de boel aan de gang te krijgen.

Met de twee editors (er is ook een mac versie) kun je de FCB1010 programmeren. De tabel van je midi schakelbox (in de versterker) was dus erg handig geweest.

Van Dattum
14 juli 2011, 10:54
Dus met de gegevens uit de printscreen kom ik uit op:
eerste klik cc4 waarde 47
tweede klik cc36 waarde 0

Dit zou ik dus in de 1010 moeten programmeren.....? Wel vreemd dat de eerste klik ook een "lage" waarde heeft....

vinni
28 augustus 2011, 11:21
Dus met de gegevens uit de printscreen kom ik uit op:
eerste klik cc4 waarde 47
tweede klik cc36 waarde 0

Dit zou ik dus in de 1010 moeten programmeren.....? Wel vreemd dat de eerste klik ook een "lage" waarde heeft....

Inderdaad vreemd.
Algemene waarde bij een CC-toggle zijn 0,63,127

Die data1 en data2....kan dat niet de LSB/MSB zijn?

Vinni

vinni
28 augustus 2011, 11:41
Oeps...vautje....

Een CC voor taptempo is natuurlijk geen toggle. :)

Standaard waarden voor deze CC zou 0-127 moeten zijn tenzij
gebruik wordt gemaakt van LSB/MSB.

Maar goed.....

Neem aan dat de FSM432 op midikanaal 1 zend.
Wat je dus kunt doen is in de sequencer een midi-track aanmaakt
die verzend op midichannel 1 en daar aan het begin CC1 waarde 64 inzetten
en een maat later waarde 120 of zo.
Als je dan je midi out van je computer verbind met je switchblade en je speelt
gitaar terwijl de sequence loopt, dan hoor je op een gegeven moment zelf wel wanneer het tempo van de delay verandert als je door de CC's heen loopt.

Vinni