PDA

View Full Version : JCM800 scheur uit een kastje.



Brum
5 juni 2011, 15:00
Voor de liefhebbers van de JCM800 scheur:

http://www.weehbo.com/h201.html

http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU

Persoonlijk ben ik nooit een heel groot fan geweest van de JCM800 scheur, maar wellicht is het wat voor de liefhebbers. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe dat ding het doet met bijvoorbeeld een tubescreamertje ervoor.

Thiez
5 juni 2011, 15:25
Ik vind de wampler plexstortion ook een erg goed geluid. http://www.wamplerpedals.com/distortions/plextortion.html

the sure thing
5 juni 2011, 16:20
Ik begin al die zg. "nieuwe boetiek pedalen" een beetje zat te worden....

Brum
5 juni 2011, 16:24
Dan laat je het links liggen. Of rechts, mag ook.

Pepe
5 juni 2011, 16:27
Met "boutique" weet je tegenwoordig nooit zeker of het een superieur handmade ding is of van een hobbyist met een afgekeurd businessplan...

Mitch
5 juni 2011, 16:41
Voor de liefhebbers van de JCM800 scheur:

http://www.weehbo.com/h201.html

http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU

Persoonlijk ben ik nooit een heel groot fan geweest van de JCM800 scheur, maar wellicht is het wat voor de liefhebbers. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe dat ding het doet met bijvoorbeeld een tubescreamertje ervoor.
Er is iets minder aanbod in die hoek, dus een extra optie is best aardig. Klinkt niet slecht.

jerome
8 juni 2011, 23:28
Als liefhebber van de oude Marshall JMP2203 amps moet ik zeggen dat dit pedaaltje erg in de buurt komt van de oude Marshall JMP/JCM sound!
Klinkt errug lekker. Een lekkere grom en toch een transparant en open geluid, niet dichtgesmeerd...
Ik vraag me wel af of er genoeg dynamiek in zit
Het is met zo'n You Tube filmpje toch altijd moeilijk te zeggen hoe het geluid is als je er zelf over speelt...

the sure thing
9 juni 2011, 09:20
Ik vind zelf dat dit pedaaltje echt niets toevoegt aan het zeer grote arsenaal aan pedaaltjes wat al in deze hoek zit.

jerome
9 juni 2011, 20:00
Welke pedaaltjes met een oude Marshall scheur vind jij écht goed of beter dan deze?

Brum
9 juni 2011, 20:33
Ik vind zelf dat dit pedaaltje echt niets toevoegt aan het zeer grote arsenaal aan pedaaltjes wat al in deze hoek zit.

Het is ook niet perse mijn ding, maar ik ben wel erg benieuwd naar al die pedaaltjes in deze hoek.

Thiez
9 juni 2011, 21:17
lovepedal purple plexi schijnt ook in deze hoek te zitten.

the sure thing
10 juni 2011, 00:22
Welke pedaaltjes met een oude Marshall scheur vind jij écht goed of beter dan deze?Marshall the Guvnor, Fulltone dist pro, Tech 21 british, Bos OD-1 (jawel!), H&K tubeman, Ibanez Metal screamer, om er maar even een paar te noemen.

Brum
10 juni 2011, 06:58
Geen van allen zit in de JCM800 hoek. Ik snap je punt niet zo.

De Ibanez Metal Screamer is nota bene gewoon een tubescreamer met een ander naampje, over een verzadigde markt gesproken.

the sure thing
10 juni 2011, 07:40
Geen van allen zit in de JCM800 hoek. Ik snap je punt niet zo.

De Ibanez Metal Screamer is nota bene gewoon een tubescreamer met een ander naampje, over een verzadigde markt gesproken.Die mening mag je hebben. De door mij genoemde pedalen zitten IMHO toch echt in "de" JCM800 hoek. Voor zover je van een "JCM 800" geluid kan spreken.....

Onderbouw je mening eens? Heb je Marshall 2203, 2204, 2210 exemplaren uit het JCM 800 tijdperk in je bezit gehad? (2210 is overigens per definitie JCM800). Heb je genoemde pedalen in je bezit gehad? Heb je ze gehoord? Ik vind de fulltone dist pro VOLLEDIG in de JCM800 hoek zitten....

Mitch
10 juni 2011, 15:38
Nee sorry, met Metal Screamer sla je de plank echt mis. Je bedoelt misschien de Super Metal? SM9, SML? Maar die klinkt weer veel te donker om echt JCM te zijn. Te verzadigd ook.
Dist Pro? Huh? Zóveel compressie in de Marshall hoek gooien?
Guvnor oké, maar OD1(jawel!), hmmm...

In het huidige aanbod wordt de Crunch Box vaak genoemd, ook ten onrechte. Ook veel te veel compressie en veel te krasserig om in zowel JTM als JCM gebied te willen opereren. Box of Rock, DLS, ja, die maken het wel waar.

dml
10 juni 2011, 15:48
Carl Martin Plexitone, ook niet verkeerd!

Thiez
10 juni 2011, 16:07
de Radial hot britisch schijnt ook in die richting te zitten en een goed bevallend pedaaltje te zijn. Ken hem zelf verder niet.

the sure thing
10 juni 2011, 16:29
(...) Dist Pro? Huh? Zóveel compressie in de Marshall hoek gooien?. (...).

De compressie is prima uit dit pedaal te draaien hoor.... Het pedalltje is wat aan de "kille" kant, maar ik heb toch 1,5 jaar op mijn board gehad en het was instant "ZZtop" (klinkend zoals een JCM800 2210).

En niet vergeten: de Barber direct drive SS (super sport) versie. Gain voorbij 12 uur en het verandert heerlijk in een 2203 0f 2204 grommend monster....

Kamiess
10 juni 2011, 16:33
Ik heb de oude JCM drive van Weehbo (witte versie) en of die nu specifiek de JCM scheur heeft weet ik niet.
Maar wel echt britse scheur waarmee je goed in de buurt kan komen van bv GnR en vele anderen.

bass blom
10 juni 2011, 17:08
ik ben ook zeer wijs met mijn box of rock.
lijkt op zich of je er niet veel aan kan instellen, maar als je de lekkere standjes gevonden hebt heb je er een boel aan, vooral ook omdat hij een boost heeft.

jerome
10 juni 2011, 17:33
Marshall the Guvnor, Fulltone dist pro, Tech 21 british, Bos OD-1 (jawel!), H&K tubeman, Ibanez Metal screamer, om er maar even een paar te noemen.

Hmm, ik heb ze niet allemaal gehoord, maar die Metal screamer en die Fulltone Dist Pro vind ik toch echt niet op de Marshall JCM/JMP2203 sound lijken.
Ik vind ze veel te krasserig en dichtgesmeerd klinken, net als de meeste (alle?) distortion pedalen overigens.
De grom en brul vanuit het laag die ik uit mijn 2203 krijg haal je daar echt niet uit...
Ik heb het gevoel dat het met die Weehbo het nog wel eens zou kunnen lukken, voor zover een/dat Youtube filmpje wat dat betreft te beoordelen valt...
Sowieso lijkt mij overdrive pedaal meer kans hebben op een Marshall sound dan een distortion pedaal
Maar je ziet het, het heeft natuurlijk ook allemaal weer met smaak te maken...

the sure thing
10 juni 2011, 20:39
Krasserig is juist een kenmerk van de vroege 2203 en 2204 modellen.

Ik ken de Fulltone dist pro als een veelzijdig instelbaar pedaal. Dat dichtsmeren kan echt prima ongedaan worden gemaakt omdat het pedaal prima te tweaken is met die kleine relgelaartjes. Met een strat en een willekeurige kwalitetisbuizenamp is het zeker JCM800. Misschien dat het met een humbuckergitaar te dicht wordt.... Met een strat geen enkel probleem.

Ik heb het ff nagekeken: ik heb destijds in de studio opnames gemaakt met een Marshall Artiste 100W top, 4x12 kast, een Gibson Les Paul en een Ibanez Metal Screamer ertussen. We vonden het toen een uitstekend substituut voor de 2204 die er toen stond en kuren had. Zeker dus het "JCM 800" geluid met een Metal Screamer! Wel een Marshall amp erachter, dat weer wel. Ik kan de opnames wel eens posten....

Brum
10 juni 2011, 21:09
Maar geen van de merken die je opsomt (er zitten ook wat boutique pedalen tussen, foei) suggereren een JCM800 geluid te willen benaderen. Ik open dit topic als goedbedoelde suggestie voor een merk dat het met een bepaald pedaal wel suggereert. Ik denk, hey, dat komt minder voor dan al die plexi-achtige pedalen, want daar zijn er inderdaad legio van. Ik geef ook aan dat ik zelf niet eens zo'n fan ben van het JCM800 geluid.

Het is populair op fora om dan zuur te reageren, ik vind dat jammer persoonlijk.

Mitch
10 juni 2011, 21:19
Ja, maar zuur ding kan dat niet helpen, het zit in zijn naam :D

Jongens, lief doen: dit is niet het "met deze onverwachte gear kun je die-en-die sound benaderen" topic, dit was gewoon een topic over een nieuw pedaal. Ik kende het nog niet in elk geval. Laat ieder er zijn voordeel mee doen.

Wel een leuk idee trouwens. Laten we er gewoon een nieuw topic van maken.

Brum
10 juni 2011, 21:25
Overigens ben ik wel weer geïnteresseerd in de opname heur!

the sure thing
10 juni 2011, 21:45
Ik vind dat we het heel netjes houden hoor! Ik geef alleen wat tegengas tegen dit pedaaltje. Prima dat je er een topic over opent, en prima dat ik denk dat ik vind dat er alternatieven zijn.

Bitch.... eehhhh Mitch heeft mij nooit gemogen, daarom noemt hij mij af en toe zuur :)

Anyway: ik heb het filmpje wat je postte nog even (met kwaliteits koptelefoon) beluisterd en ik moet wel toegeven dat het heel SPECIFIEK klinkt. Het KARAKTER van het pedaaltje is idd specifiek, en is met andere pedaaltjes wel te benaderen. In die zin zijn er weinig pedaaltjes die zoals deze klinken. Maar "het JCM 800" geluid gaat mij weer wat te ver. Ik heb een 2203, 2204 en een 2210 gehad en deze op oorlogssterkte mee kunnen optreden. Maar ze verschillen onderling erg veel qua klank en vooral ook oversturing.

Ik zal eens kijken hoe ik de geluidsopname kan posten!

Mitch
10 juni 2011, 22:10
----
Even off topic dan: ik vermoed dat daar een serieuze ondertoon in zit, maar die is nergens voor nodig hoor van mijn kant. Ik zal jou waarschijnlijk een paar keer tegengas gegeven zoals jij nu Brum gaf, maar mij is het niet bijgebleven. Mocht ik je toch een keer dat idee hebben gegeven, dan zou ik zeggen: volg het idee in je eigen bovenstaande post ;)
-----

Henri H
10 juni 2011, 22:38
Dit pedaal klinkt goed over die Dr Z amp van Gearmanndude.

Ik heb dat goudkleurige Marshall pedaal (Guv'nor II? :noob:), en die klinkt over mijn clean ingestelde 2204 nagenoeg gelijk aan een overstuurde 2204, maar over het cleane kanaal van mijn Stiletto is het 3 x niks, kan er niks mee.

Wat ik maar wil zeggen: elk pedaal zal z'n kwaliteit hebben i.c.m. de juiste amp en/of gitaar, nog maar te zwijgen over smaak....

dodeboboeror
10 juni 2011, 23:44
Hier nog een filmpie van het pedaal (http://www.youtube.com/user/Burgerman666#p/search/4/C75254su2Mc)

Pepe
11 juni 2011, 00:04
Wel, zo over Utb, ik ben gelijk weer terug in de studio van de Fatal Flowers wat, behalve een Vox, vooral JCM was. De meeste Marshall in a box pedalen klinken meer plexiJTMmarshalledish-achtig.

Ik zat even na te denken wel pedaal dat nog meer zo overtuigend flikt. Ik heb een aantal dingen gehad die Sure Thing opnoemt maar JCM kwam nooit bij me naar boven wat logisch is want een JCM zou ik nog niet kado willen krijgen.

Mr. Dynamite
11 juni 2011, 11:31
Wat een retevet pedaal :dontgeti:

Alleen heb ik drives zat :soinnocent:

Brum
11 juni 2011, 11:42
Des te meer filmpjes dat ik zie, des te meer ik er ook van onder de indruk ben. Mijn ervaringen met JCM800's waren eigenlijk vrijwel altijd krasbakken, ik kan er in ieder geval niks mee, maar dit pedaal klinkt echt niet als een krasbak over een lekker klinkend cleane versterker.

Het gearmanndude filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU&feature=channel_video_title

Deze is ook erg fijn (ook z'n spel wat mij betreft):

http://www.youtube.com/watch?v=-DChhYPKwJU&feature=related

Damn, zit er toch sterk aan te denken dat ding in de toekomst 's te bestellen.:dontgeti:

Rinze
11 juni 2011, 12:01
Hier nog een filmpie van het pedaal (http://www.youtube.com/user/Burgerman666#p/search/4/C75254su2Mc)
He Petur, deze klinkt lekker he :crazyhappy:

Ik vind vooral het mid fijn, kan erg vet en dik wat je bij een JCM in het echt niet snel zal lukken. Jammer dat ik geen bakkies gebruik en eigenlijk aan het opruimen ben :dontgeti:

jerome
11 juni 2011, 15:27
Des te meer filmpjes dat ik zie, des te meer ik er ook van onder de indruk ben. Mijn ervaringen met JCM800's waren eigenlijk vrijwel altijd krasbakken, ik kan er in ieder geval niks mee, maar dit pedaal klinkt echt niet als een krasbak over een lekker klinkend cleane versterker.

Het gearmanndude filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU&feature=channel_video_title

Deze is ook erg fijn (ook z'n spel wat mij betreft):

http://www.youtube.com/watch?v=-DChhYPKwJU&feature=related

Damn, zit er toch sterk aan te denken dat ding in de toekomst 's te bestellen.:dontgeti:

Ik raak ook steeds meer onder de indruk... :)
Zelfs op die Youtube filmpjes (dat eerste filmpje) is te horen dat er diepte en gelaagdheid in die Weehbo zit.

Overigens hoor je wel vaker dat JCM800/JMP's krasbakken zijn.
Maar dat slaat eigenlijk nergens op.
Met de juiste/goeie buizen, bijpassende/goeie speakers en vooral een goede EQ instelling heb je dat helemaal niet...
Dan kan je er een heerlijke volle grommende en dynamische sound uithalen, van clean met een randje, een heerlijke crunch tot een vette heavy sound, waarbij het hout van je gitaar nog steeds hoorbaar is...
Vooral met de JMP's en de vroege JCM 800's, vooral met de 2203's

En BTW, bijna elke buizentop op een cab met nieuwe Chinese Greenbacks en met de mids op 7 tot 10 wordt een krasbak... ;)

Henri H
11 juni 2011, 15:48
De één noemt het een krasbak, ik noem het een rasbak of klasbak. :rockon:

Die JCM Drive klinkt gewoon goed idd, maar of het nu echt als een JCM klinkt....?

Wabbie
11 juni 2011, 16:32
Geen idee of het als een echte JCM klinkt, maar het klinkt wel supervet! Enig idee wat dat geintje moet gaan kosten en of 'ie ergens in NL te testen is?