PDA

View Full Version : Wat is jullie keuze in snaren



VanDiekum
5 juni 2011, 14:32
Ik heb al verschillende soorten snaren geprobeerd maar tot heden nog steeds geen ideale set snaren gevonden voor mijn Blueridge BR163-N ik heb er eigenlijk al redelijk wat snaren op gehad van Elixer, Ernie Ball Coated ( zitten er nu op maar voelen veel te stroef aan) Daddario's en Eric Clapton Choice Martin snaren ook trouwens nog een setje Silk&Steel Folk guitar srings geprobeerd maar dat was het ook weer net niet.

Ben eigenlijk opzoek naar beetje flexibele snaren de Ernie Ball's die ik er nu op heb zijn ongelooflijk stug ben maar een amateur gitarist en speel namelijk niet zo heel erg veel.

Hebben jullie ervaring met verschillende snaren zo ja zouden jullie dan je ervaring er over kwijt willen?

Plant
5 juni 2011, 15:08
Ook ik ben een beetje aan het experimenteren.
Jarenlang heb ik standaard Martin 012 gebruikt. Omdat ik vrij helder klinkende gitaren heb, gebruik ik het liefst de Phosphor Bronze versie. Die klinken wat minder helder, maar behouden langer deze klank.
Als ik iets anders in de aanbieding zie, probeer ik dat eens.

Gecoate snaren zoals Elixir hou ik niet zo van. Nieuw te glibberig en op de plaatsen waar je op de frets drukt en met je plectrum speelt vliegt die coating er zo af. Dan hangen er allemaal 'vliesjes' aan je snaren en daar oxideert de snaar toch vrolijk verder met allemaal zwarte plekken tot gevolg.
Maar tegenwoordig heb je verschillende coatings zoals polyweb en nanoweb.
Ik kocht laatst een paar sets van Cleartone (met Enhanced Moleculair Protection) en die voelen tenminste niet zo glibberig aan en de coating valt er ook niet zo vanaf. Maar om nou te zeggen dat ze langer meegaan... de klank is bij mij net zo snel weg als bij ongecoate snaren.
Dat coaten lijkt dus leuk, maar je betaalt dus relatief veel voor 1 set omdat je er ook langer mee zou moeten kunnen doen en minder snaren hoeft te vervangen, maar in de praktijk komt er tot nu toe bij mij niks van terecht.

Verder ligt hier nu een paar setjes Curt Mangan FusionMatched Phosphor Bronze. Die vind ik best goed. Daarvoor heb ik nog Rotosound Phosphor Bronze geprobeerd en dat was ook best goed.

edit: wat bedoel je precies met 'te stroef'? Als je over de snaren beweegt of speelt de gitaar te zwaar? Welke snaardikte heb je en is de gitaar daarop goed afgesteld?

VanDiekum
5 juni 2011, 16:46
De Ernie Ball http://www.ernieball.com/products/category-922-Coated-Phosphor ze voelen egt stroef aan gewoon weg als je een slide wil doen blijft je vinger bij wijze van spreken gewoon steken zo stroef :P

Terwijl ik ze ook op mijn strat heb en ze daar lang niet zo stroef zijn

Plant
8 juni 2011, 00:49
In die zin stroef dus. Het verbaasde mij ook al bij Ernie Ball. Ik ken eerlijk gezegd alleen hun elektrische Slinky's en die zijn zelfs mijn favoriet. Akoestische (coated) strings van ze heb ik nooit gehad, simpelweg omdat ik ze nooit ergens zie.

beruk
8 juni 2011, 01:01
Mijn keuze:
http://www.guitarstringsonline.co.uk/WebRoot/Store/Shops/es137100/4CB8/0EAB/4B28/CE2D/3B67/0A0F/1116/609C/Martin-sp-acoustic-guitar-strings-msp3100.jpg
Ik weet niet of ze erg stijf zijn, ik heb er iig geen problemen mee.
Wellicht zou je zoiets eens kunne uitproberen:
http://elderly.com/images/accessories/STR/MFX640.jpg

Muzieknono
8 juni 2011, 07:28
Wat zoek je precies in je snaren, er zitten veel verschillen in bespeelbaarheid en klank.
Zoals Plant al aangeeft gebruikt hij fosfor bronze omdat hij helder klinkende gitaren heeft, je hebt dus nogal wat uit te zoeken.
Ze moeten makkelijk sliden, dan ga je naar de gecoate snaren hoewel ik geen problemen heb met gewone d'addario's.
Hoe is je gitaar afgesteld, is de actie niet te hoog waardoor het sliden inderdaad erg zwaar wordt.
Het zijn maar wat overpeinzingen maar tevens erg persoonlijk, want iedereen zoekt wat anders in klank, bespeelbaarheid en feel.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
8 juni 2011, 11:04
Ook ik ben een beetje aan het experimenteren.
Jarenlang heb ik standaard Martin 012 gebruikt. Omdat ik vrij helder klinkende gitaren heb, gebruik ik het liefst de Phosphor Bronze versie. Die klinken wat minder helder, maar behouden langer deze klank.
Als ik iets anders in de aanbieding zie, probeer ik dat eens.

Gecoate snaren zoals Elixir hou ik niet zo van. Nieuw te glibberig en op de plaatsen waar je op de frets drukt en met je plectrum speelt vliegt die coating er zo af. Dan hangen er allemaal 'vliesjes' aan je snaren en daar oxideert de snaar toch vrolijk verder met allemaal zwarte plekken tot gevolg.

Vreemd, bij mij gaan ze toch wel degelijk langer mee mits ik er niet met een plectrum op ga raggen, dan gaat het inderdaad harder.
Ik gebruikte altijd Elixir nanoweb, maar ga nu eens d'Addario proberen.

Eric van Esch
8 juni 2011, 11:31
Mijn keuze:
http://www.guitarstringsonline.co.uk/WebRoot/Store/Shops/es137100/4CB8/0EAB/4B28/CE2D/3B67/0A0F/1116/609C/Martin-sp-acoustic-guitar-strings-msp3100.jpg
Ik weet niet of ze erg stijf zijn, ik heb er iig geen problemen mee.


Gebruik ik ook, vind het prima snaren.

krikke27
8 juni 2011, 13:58
John Pearse 600L phosfor bronze

Triggy
8 juni 2011, 15:34
John Pearse 600L phosfor bronze
+1 heb ik ook onlangs op mijn Sigma D11 gezet.
Klinken toch wel beter dan Martin's en dAddario die ik erop heb gehad. (meer transparant en mooiere klankkleur)
Binnenkort ook zo'n setje proberen op mijn Tacoma (full KOA) ben benieuwd wat er dan van overblijft:soinnocent:

BLUEWEY
13 juni 2011, 17:25
Ben ook veel met snaren aan het experimenteren geweest, zowel elektrisch als akoestisch, want "de snaar maakt de gitaar" enigzins, en het is volgens mij goed om de verschillen te kennen. Heb allerlei types van D'Addario en Martin uitgeprobeerd en zo ook de Elixir nanoweb en polyweb, maar die vind ik abnormaal duur. Daar wordt volgens mij een winst boven op gezet waar je misseljk van wordt. Ze klinken goed, maar ik vind €21,- echt te veel van het goede.

Voor mij mag een set tussen de 13 en 15 Euro kosten, dan zijn ze meestal goed van kwaliteit (..of je wordt genaaid)

Voor mijn Alhambra (solid) dreadnought vind ik Thomastik-Infeld SPECTRUM Bronze bijzonder goed klinken en spelen en de D'Addario's EXP gecoate phosphor bronze idemdito.
Deze koop ik via saitenland.de

Zeer binnenkort ga ik experimenteren met Martin FX130 Silk & Phosphor .011/.047 omdat die een lage spanning hebben van 128 Lbs vergeleken met +/- 152 Lbs en deze wil ik leren kennen
Ben ook benieuwd naar Martin MARQUIS Silk & Steel Folk M-1400 = .0115/.047 = 122,2 Lbs
Heb geen idee wat de verschillen in klank zijn tussen de gewone Martin's en deze. Heb overigens wel het idee/gevoel dat normale Martin snaren een behoorlijk hoge spanning hebben..
Tommy Emmanuel schijnt o.a. met FX te spelen, maar ze hebben nogal wat verschillende types FX.

Wat je eventueel van tijd tot tijd zou kunnen proberen tegen stroeve snaren is; GHS fast-fret
Daar worden je snaren glad van en smeert je fretboard (volgens de verpakking) Persoonlijk heb ik daar goede ervaringen mee.

Ben benieuwd wat jouw volgende ervaring wordt.

Dreverhaven
13 juni 2011, 20:37
Vreemd, bij mij gaan ze toch wel degelijk langer mee mits ik er niet met een plectrum op ga raggen, dan gaat het inderdaad harder.
Ik gebruikte altijd Elixir nanoweb, maar ga nu eens d'Addario proberen.

Bij mij gaan die Elixir's ook wel een tijdje mee. Ook als ik met plectrum speel. Ik vind het heerlijke snaren. Niet zo stroef, lekker glad en een lekkere heldere klank. Voor m'n electrische wil ik ook niets anders meer.

Epiphoneee
13 juni 2011, 20:55
Je hebt al snaren voor 95 cent (Thomann).

Ik haal altijd Ernie Ball snaren, gemiddeld 5 euro per setje, maar echt klasse.

Cue Zephyr
13 juni 2011, 23:40
Ik heb gebruikt:
D'Addario EJ17
D'Addario EXP12
Dean Markley Alchemy GoldBronze 2026
Dean Markley Alchemy GoldPhos 2048
Dean Markley Helix 2083
DR Sunbeam RCA-13
Elixir 16102
Ernie Ball Earthwood EB2002

Ik heb nog liggen:
D'Addario EJ17
D'Addario EXP12
D'Addario EXP17
DR Rare RPM-13
Elixir 11102
GHS Infinity IB40M
Martin MFX750
Martin MSP 4200
Martin MSPLUS 3200
Martin MSPLUS4200

Tot nu toe vind ik de EJ17 echt een foolproof set snaren. ;)

MeneerJoost
16 juni 2011, 22:31
Ik heb altijd setjes Elixer Nanoweb 0.11 op mijn Cole Clark Fat Lady 2, strumt lekker en klinkt super helder.
Enige is dat ik ontzettend moeie handen krijg bij sommige nummers dus misschien dat ik een keertje een 0.10 setje probeer en dan kijk of het verlies aan sound icm het lichter spelen het waard is of niet.

Cue Zephyr
17 juni 2011, 01:28
Probeer anders ook eens een setje Sunbeams. ;)

VanDiekum
19 juni 2011, 16:21
Ben zelf uitgekomen op Martin FX custom light de 0.11 versie ze bevallen me erg goed minder spanning dan een normaal setje snaren had phosphor bronze en bronze 80/20 gekocht maar ik moet zeggen dat de 80/20 mij het beste bevallen phosphor bronze is iets te warm aangezien ik de gitaar die ik bezit van zichzelf al warm klinkt geven de bronze 80/20 iets meer kleur