PDA

View Full Version : Nieuwe LP Studio deel 4: bariton



Mitch
5 juni 2011, 14:07
Na de 50s en 60s met p90s en de humbuckerversie nu een humbuckerversie in bariton lengte. Marco Bakker, eat your heart out!
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-Baritone.aspx?RSSName=Electric-Guitar

http://images.gibson.com.s3.amazonaws.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-Baritone/Splash-02.jpg

Oranjeaap
5 juni 2011, 16:40
Wat heeft dat precies als voordeel, zo'n langere hals?

FNaRK
5 juni 2011, 16:51
:blast:
In het zwart en de prijs een stuk omlaag !

barno
5 juni 2011, 16:53
Voordeel? geen. Je krijgt een andere sound. Bariton zit qua scale (en ook qua klank) tussen een gitaar en een short scale bas in. Wordt gebruikt in rockabilly, country en ik geloof tegenwoordig ook in metal.

Vind het er trouwens niet uitzien op een LP body. Mooie baritons zijn voor mij Dano's en Tele's.

bass blom
5 juni 2011, 16:58
ik heb heel lang geleden, wist ik niet toen, een hofner bariton gehad.
voordeel: leren slag spelen want solo was niet te doen op dat ding :seriousf:

minoin
5 juni 2011, 17:05
Voordeel? geen. Je krijgt een andere sound. Bariton zit qua scale (en ook qua klank) tussen een gitaar en een short scale bas in. Wordt gebruikt in rockabilly, country en ik geloof tegenwoordig ook in metal.

Vind het er trouwens niet uitzien op een LP body. Mooie baritons zijn voor mij Dano's en Tele's.

Bariton speelt anders, snaren spanning verandert met normale .09 snaren. Je kan dus een .10 of .11 op normale snaren spanning spelen, wat de sound en speelbaarheid ook weer verandert.
Ik vind de verschillen best groot tussen mijn PRS (25") en mijn Schecter (26,5"). Of het een voordeel is, ligt aan de gitarist.

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 17:13
Nice! Geen fan van de kleur, maar cool.
Ik snap het alleen niet precies, Gibson had al Baritone uitvoeringen van de LP, of werden die niet meer gemaakt?

[te lui om heel de site te gaan afstruinen op zondag]

Mitch
5 juni 2011, 17:28
Dat aanbod wisselt per seizoen, doe geen moeite om dat te onderzoeken zou ik zeggen ;)
Maar wel opvallend dat ze een kleur gebruiken voor de meer vintage ingestelde types terwijl baritons momenteel vooral voor moderne muziek wordt gebruikt.

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 17:46
Maar wel opvallend dat ze een kleur gebruiken voor de meer vintage ingestelde types terwijl baritons momenteel vooral voor moderne muziek wordt gebruikt.
Ja, dat viel mij ook al op.

Tupelo
5 juni 2011, 17:52
:blast:
In het zwart en de prijs een stuk omlaag !
Semi-akoestisch, ES-335 style, wijnrood, met binding, en voor niets graag. :ok:

Pepe
5 juni 2011, 17:57
Ik ken maar 2 baritones in de rock'n roll: de Dano van Dave Gonzalez en Hank de Knive & the Jets.
Er zullen er vast een hoop meer zijn maar op de een of andere manier heb ik het idee dat het niet de klapper gaat worden waarmee Gibson in 1 keer weer recht in het zadel zit.

Die van Hank was trouwens een 6 bass. Geen idee of dat hetzelfde is?

Oja, de Dano van Costello.

interessander
5 juni 2011, 18:27
Epiphone heeft in ieder geval eerder al een serie bariton LP's gehad, maar die hadden ook best lelijke graphics. Ik vind het wel okee in deze uitvoering, het hoeft niet direct matzwart te zijn om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Een keuze uit meerdere finishes zou wel slim zijn.

Gretsch 5120
5 juni 2011, 20:07
Er komt ook een limited LP Studio versie uit van een Bariton voor Buckethead. Vind ik een stuk mooier omdat daar de body oversized is en daarom wat meer in verhouding lijkt met de langere hals.

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Buckethead-Les-Paul-Studio.aspx

Maar ja... je moet wel van het kleurtje houden....

Mitch
5 juni 2011, 20:24
Die heeft geen kleur, da's een albino :D

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 20:28
Er komt ook een limited LP Studio versie uit van een Bariton voor Buckethead. Vind ik een stuk mooier omdat daar de body oversized is en daarom wat meer in verhouding lijkt met de langere hals.

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Buckethead-Les-Paul-Studio.aspx

Maar ja... je moet wel van het kleurtje houden....
I kinda like it! Heeft wel wat.

Mike999999999
6 juni 2011, 12:38
Bariton speelt anders, snaren spanning verandert met normale .09 snaren. Je kan dus een .10 of .11 op normale snaren spanning spelen, wat de sound en speelbaarheid ook weer verandert.
Ik vind de verschillen best groot tussen mijn PRS (25") en mijn Schecter (26,5"). Of het een voordeel is, ligt aan de gitarist.

De snaarspanning moet zowiezo een stuk hoger als je hals langer wordt. Je snaren worden langer dus de toon lagen, dus de spanning moet omhoog wil je nog normale stemming hebben.

Dit moet je echt puur voor de klankt willen, de bespeelbaarheid kelderd namenlijk als een gek, de fretten zitten ver uit elkaar en de spanning moet huge waardoor je bends ook veel zwaarder worden.

barno
6 juni 2011, 13:01
De snaarspanning moet zowiezo een stuk hoger als je hals langer wordt. Je snaren worden langer dus de toon lagen, dus de spanning moet omhoog wil je nog normale stemming hebben.

Dit moet je echt puur voor de klankt willen, de bespeelbaarheid kelderd namenlijk als een gek, de fretten zitten ver uit elkaar en de spanning moet huge waardoor je bends ook veel zwaarder worden.

De bespeelbaarheid van een bariton is prima. Je zegt toch ook niet dat de bespeelbaarheid van een bas suckt omdat de snaren dikker zijn? Een bariton bespeel je anders dan een standaard gitaar, meer single notes waarbij de diepere klank (van de doorgaans dikkere snaren bv setje vanaf 0.014 en een lagere tuning) beter rendeert.

jim__
6 juni 2011, 14:42
De snaarspanning moet zowiezo een stuk hoger als je hals langer wordt. Je snaren worden langer dus de toon lagen, dus de spanning moet omhoog wil je nog normale stemming hebben.

Deze vlag gaat sowieso niet op, een bariton zet je niet in een EADGBE stemming, maar vaak in ADGCEA. Tussen een basgitaar en een gewone gitaar in dus. Heb eens Jet Harris (eerste bassist van The Shadows) zien spelen op zo'n bariton tijdens een revivalconcert, erg apart soundje en inderdaad meer met single notes (off topic: heb de beste man daarna nog even kunnen spreken, dat was helemaal gaaf :supercool:). Maar het moet maar net je ding zijn.

Terminus
6 juni 2011, 16:39
De snaarspanning moet zowiezo een stuk hoger als je hals langer wordt. Je snaren worden langer dus de toon lagen, dus de spanning moet omhoog wil je nog normale stemming hebben.

Dit moet je echt puur voor de klankt willen, de bespeelbaarheid kelderd namenlijk als een gek, de fretten zitten ver uit elkaar en de spanning moet huge waardoor je bends ook veel zwaarder worden.

Op een langere hals is de spanning toch juist hoger, waardoor je minder dikke snaren nodig hebt? En zoals al gezegd zet je een Bariton niet in Standard, maar lager. En een snaar is niet zwaarder om te bespelen als hij dikker is, wel als de spanning hoger is.

Noid
6 juni 2011, 17:05
@Mike9999, misschien eerst even lezen: The Les Paul Studio Baritone takes all the time-tested ingredients that have made the Studio range a favorite with players everywhere since 1983, and crafts them into a guitar with a 28" scale length that's perfect for the lower tunings that are making inroads in rock, thrash and metal today. Whether you play C# F# B E G# C# or B E A D F# B, or your own variation of baritone tuning, the Les Paul Studio Baritone has the girth and the gusto to rip out the low-slung riffs in grand style. And it looks great, too, with its classic Les Paul design wrapped in a genuine nitrocellulose finish in high-gloss Honey Burst.

Overigens interessante gitaar van Gibson. Ik heb een tijdje geleden op een Danelectro bariton gespeeld. Die kon me niet bekoren qua afwerking en bespeelbaarheid, maar het lage in het geluid sprak me wel aan. Een beetje een 7 snaar sound. Ben benieuwd hoe die Gibsons gaan klinken.