PDA

View Full Version : Zoektocht naar een geschikte gitaar



rensiemetal
5 juni 2011, 11:19
Ik ben op zoek naar een western gitaar met output om te versterken. Ik heb geen idee welk merk geschikt is, of welke serie.
Ik heb de gitaar met mijn band nodig voor akoestische stukjes in 60s/70s rock (The Doors, Rolling Stones etc).
Ik hoef niet een gitaar van boven 500 euro dus aan kwaliteit wil ik wel een beetje inleveren.
Hij moet in ieder geval goed genoeg zijn om met een band te gebruiken voor zowel oefenen als optreden.
Ik weet niet wat een akoestische gitaar waard is maar het liefst blijf ik onder de 250-300 euro.

Eko
5 juni 2011, 11:28
Rensiemetal,
Dit gaat ellende worden volgens mij. Als je oldies speelt ( net als ikzelf) zal er een hoop gevraagd worden van de kwaliteit van de acoustische gitaar waar je op speelt. Het geluid is dus wel degelijk van belang. Je kunt beter iets meer uit geven en krijgt er dan ook meer voor terug. Als je goedkoop wilt blijven denk dan eens aan een Yamaha Fg 140 of een Seagull.
Gebruikje een acoustische versterker of gaat de gitaar via een DI het mengpaneel in?

Muzieknono
5 juni 2011, 11:29
Als je een beetje versterkt wilt spelen zou k het niet te goedkoop houden of tweedehands gaan kijken.
Ik denk dat je nieuw toch al snel aan de 500 euries zit.
Heb laatst een Cort uit de sfx series bespeeld, klomk als een klok, 399 euro, weet alleen niet hoe hij versterkt is.
Hier kun je de specs vinden.
http://www.cortguitars.com/acoustic_guitars/sfx
Mvgr. Dirk Jan

bass blom
5 juni 2011, 11:33
ik heb deze, mooi ding en bevalt prima

http://www.dwmusicstore.com/advanced_search_result.php?keywords=Ibanez+EW+50CB E-NT&x=9&y=12

rensiemetal
8 juni 2011, 18:45
Is het niet mogelijk om gewoon via je electrische gitaarversterker de gitaar te versterken?

-Martijn-
8 juni 2011, 19:44
Een elektrische gitaarversterker klinkt waarschijnlijk niet zo best. Je kan dan beter met een DI direct het mengpaneel in gaan.

LaurentB
9 juni 2011, 10:09
Een elektrische gitaarversterker klinkt waarschijnlijk niet zo best. Je kan dan beter met een DI direct het mengpaneel in gaan.

Ja, zo doe ik het ook altijd, via de zanginstallatie of de PA. Wel moet je de EQ even goed instellen voor een natuurlijk geluid, maar dat gaat prima.

mastermind
10 juni 2011, 12:22
Bij 300 euro zit je echt op het minimum, liefst als het kan naar 400 euro. Bij 300 euro zit je op de Yamaha APX500 (klinkt akoestisch als een natte doek, maar versterkt prima). Of anders vond ik die Tanglewood TW28CSNCE of TW28 CSN BK prima voor het geld (mooi afgewerkt, topkam en zadel van been, prima element).

Persoonlijk heb je meer en betere keus rond 400 euro. Zoals de Eastman AC120CE serie, Tanglewood Rosewood Reserve serie (met B-Band!) e.d.

VanDiekum
19 juni 2011, 16:57
Ik zou ook zeggen Yamaha APX 500 klinkt akoestisch niet super maar versterkt wonderbaarlijk voor zon prijs erg natuurlijke weergave als je via de PA gaat niet op het podium te veel gaan zitten klieren aan je instelling daar zijn de PA mensen niet zo blij mee :P

Fenderfan
19 juni 2011, 23:02
Bij 300 euro zit je echt op het minimum, liefst als het kan naar 400 euro. Bij 300 euro zit je op de Yamaha APX500 (klinkt akoestisch als een natte doek, maar versterkt prima). Of anders vond ik die Tanglewood TW28CSNCE of TW28 CSN BK prima voor het geld (mooi afgewerkt, topkam en zadel van been, prima element).

Persoonlijk heb je meer en betere keus rond 400 euro. Zoals de Eastman AC120CE serie, Tanglewood Rosewood Reserve serie (met B-Band!) e.d.

KLinkt akoestisch als een natte doek, maar versterkt prima? Dat is onmogelijk.
Minimaal 500-600 euro uitgeven. 400 gitaar en 150 voor fishman of piezo inbouw. Goedkoop in deze dingen is ontevredenheid die snel zal komen.

-Martijn-
19 juni 2011, 23:16
KLinkt akoestisch als een natte doek, maar versterkt prima? Dat is onmogelijk.


Waarom kan dat volgens jou niet dan? Ik heb ook wel gitaren in mijn handen gehad die ik akoestisch niet zo super vond, maar versterkt ineens alle andere gitaren een kop kleiner maakte.

FruscianteFan
19 juni 2011, 23:27
KLinkt akoestisch als een natte doek, maar versterkt prima? Dat is onmogelijk.
Minimaal 500-600 euro uitgeven. 400 gitaar en 150 voor fishman of piezo inbouw. Goedkoop in deze dingen is ontevredenheid die snel zal komen.
In mijn (beperkte!) ervaring is het uitversterken van een akoestische gitaar iets wat weinig te maken heeft met de akoestische eigenschappen, helemaal bij goedkopere gitaren. Ik denk maar zo, waarom is er anders markt voor gitaren zoals Godin en Ovation?

Wel ben ik het met je eens dat een fatsoenlijk resultaat vereist dat je redelijk wat geld uitgeeft.

mastermind
20 juni 2011, 11:46
KLinkt akoestisch als een natte doek, maar versterkt prima? Dat is onmogelijk.
Minimaal 500-600 euro uitgeven. 400 gitaar en 150 voor fishman of piezo inbouw. Goedkoop in deze dingen is ontevredenheid die snel zal komen.

Uiteraard ben ik hier met je eens, maar is maar waar je de lat legt. Voor mij is het minimum € 300,- voor een nette gitaar met element. Dit indien iemand naar een goedkope gitaar met element zoekt en niet meer wilt besteden. Goedkoper dan dit kan je echt niet gaan, dan wordt er teveel bezuinigd op de gitaar e.d.

Maar het liefst zie ik ook tussen de € 500,- en € 600,-. Dan heb je een goede gitaar en degelijk element (vaak B-Band, Fishman etc).

Fenderfan
20 juni 2011, 21:54
Nuancering

Ik denk bij deze dingen altijd in de oorzaak-gevolg systematiek.
Bras gitaar met element kan niet prima klinken omdat de gitaar bras is.
Goede gitaar met het zelfde element uit de bras gitaar klinkt gewoon beter.

Wat de elementen normaliter doen is: gewoon goed versterken, en dat klinkt op het eerste gezicht goed. Vooral met ingebouwd eq-tje. Kun je nog wat regelen. (hoewel ook ik vermoed dat de meeste elementen de klank wat kleuren)

Maar in weze blijft het slappe hap. Maar dat is idd relatief. Pak maar eens een goede (weet ik veel) Taylor met fishman uit het rek. Dat zal eerder in de buurt van prima komen.

mastermind
21 juni 2011, 09:07
Nuancering

Ik denk bij deze dingen altijd in de oorzaak-gevolg systematiek.
Bras gitaar met element kan niet prima klinken omdat de gitaar bras is.
Goede gitaar met het zelfde element uit de bras gitaar klinkt gewoon beter.

Wat de elementen normaliter doen is: gewoon goed versterken, en dat klinkt op het eerste gezicht goed. Vooral met ingebouwd eq-tje. Kun je nog wat regelen. (hoewel ook ik vermoed dat de meeste elementen de klank wat kleuren)

Maar in weze blijft het slappe hap. Maar dat is idd relatief. Pak maar eens een goede (weet ik veel) Taylor met fishman uit het rek. Dat zal eerder in de buurt van prima komen.

Inderdaad ;)

Cue Zephyr
21 juni 2011, 12:40
Nee, het kan echt. Sommige gitaren klinken gewoon akoestisch voor geen meter maar versterkt zeer goed. Natuurlijk komt het veel vaker andersom voor, maar dat terzijde. ;)