PDA

View Full Version : Nitro lak & rubber



kenx
4 juni 2011, 22:13
Hallo iedereen,

Ik ken het verhaal van nitro lak en het rubber van gitaarstands... Dit kan nare effecten hebben, en ik weet ook ongeveer hoe ik het kan tegengaan. Maar in dit topic zou ik graag alle mogelijkheden verzamelen. Een overzichtje kan ook handig zijn voor andere collega gitaristen met dezelfde vraag. Hoe doen jullie het effectief en simpel?

barno
4 juni 2011, 22:16
stuk stof rond statief wikkelen? Ik weet trouwens niet of dat van die cellolose altijd waar is. ik heb er bij mijn cellelose gelakte nog nooit iets van gemerkt. (maar ik heb ze ook nog nooit op die schade geïnspecteerd moet ik toegeven).

Triggy
4 juni 2011, 22:23
Mijn Gretsch 6120 SSLVO heeft er geen last van.
Maar dat is ook mijn enige gitaar met nitrolak...:soinnocent:

Eygen
4 juni 2011, 22:38
In het rubber om de metalen poten heen kan soms spul zitten wat als oplosmiddel werkt voor nitro. Het hoeft niet altijd dus, maar voor de veiligheid zou ik als je een gitaar met nitro hebt iets erom heen wikkelen. Plastic of whatever.
Ik weet niet zeker of hetzelfde risico geldt voor celluloselak, maar volgens mij niet.

barno
4 juni 2011, 23:04
In het rubber om de metalen poten heen kan soms spul zitten wat als oplosmiddel werkt voor nitro. Het hoeft niet altijd dus, maar voor de veiligheid zou ik als je een gitaar met nitro hebt iets erom heen wikkelen. Plastic of whatever.
Ik weet niet zeker of hetzelfde risico geldt voor celluloselak, maar volgens mij niet.

laten we er voor de duidelijkheid maar van uit gaan dat nitro en cellulose hetzelfde is, voluit nl nitrocellulose lak ;)

Bert Gitaar
4 juni 2011, 23:05
[QUOTE=Eygen;2642984]In het rubber om de metalen poten heen kan soms spul zitten wat als oplosmiddel werkt voor nitro. Het hoeft niet altijd dus, maar voor de veiligheid zou ik als je een gitaar met nitro hebt iets erom heen wikkelen. Plastic of whatever.
Ik weet niet zeker of hetzelfde risico geldt voor celluloselak, maar volgens mij niet.[/QUO

Hoe weet je of je gitaar nitro lak heeft. Afwachten in rubber van standaard?

Plant
4 juni 2011, 23:06
Een overzichtje kan ook handig zijn voor andere collega gitaristen met dezelfde vraag.

Die gebruiken de zoekfunktie :ok:

Eygen
4 juni 2011, 23:22
laten we er voor de duidelijkheid maar van uit gaan dat nitro en cellulose hetzelfde is, voluit nl nitrocellulose lak ;)

Ik bedoelde dus een ander type lak, goed dat je het opmerkt :)


Hoe weet je of je gitaar nitro lak heeft. Afwachten in rubber van standaard?

Ik zou eerst even googlen naar make and model van je gitaar op google. Volgens mij kan je dat best vinden.

Als je het echt niet kan vinden kan je dit proberen: (als je een plekje op je gitaar kan vinden waar je het niet ziet zoals onder de slagplaat) met een wattenstaafje met aceton eroverheen wrijven. Aceton is ook een oplosmiddel ervoor, dus dan zie je het vanzelf.
Maarja, ik vermijd het liefste een destructieve testmethode, zelfs als je het niet ziet.

kenx
4 juni 2011, 23:59
Die gebruiken de zoekfunktie :ok:

Plant,

het is nu de 2de keer dat je die reactie geeft op mijn vraag. Je postte zelfs de links van de topics... Wel, dan ga ik je zeggen dat je zelf eerst eens mag beginnen met de topics te lezen, want daar staat namelijk 1 oplossing in... Ik wéét wat de rubber doet met de lak, ik zoek enkel mogelijkheden om dat te voorkomen... Ik ben slim genoeg om eerst de zoekfunctie te gebruiken ja... Maar is het verboden om een vraag te stellen op dit forum als je in geen enkel ander topic de goede antwoorden vind? :???: dan denk ik dat ik iets gemist heb...

Quink
5 juni 2011, 00:30
Hoe doen jullie het effectief en simpel?

Standaards kopen waar "nitro-vriendelijk" rubber op zit. Dat is iig wat ik gedaan heb, en tot nu toe geen problemen.

richwoodplayer
5 juni 2011, 00:55
ik heb een oud t-shirt over de houders heen gegooid, staat ie prima op, en nergens last van.
ook nog eens lekker goedkoop:rockon:

jan jansen
5 juni 2011, 09:52
stuk stof rond statief wikkelen? Ik weet trouwens niet of dat van die cellolose altijd waar is. ik heb er bij mijn cellelose gelakte nog nooit iets van gemerkt. (maar ik heb ze ook nog nooit op die schade geïnspecteerd moet ik toegeven).

Een met echte cellulose lak geverfde body reageert heet snel met rubber en plastic.....Gelukkig bij een blank gelakte ook makkelijk zelf weer te herstellen!

Ik heb gewoon een oude spijkerbroek in repen geknipt en die overal om heen gewonden....een ``vintage`` look en bescherming gelijk.

INOXROX
5 juni 2011, 10:23
Een met echte cellulose lak geverfde body reageert heet snel met rubber en plastic.....Gelukkig bij een blang gelakte ook makkelijk zelf weer te herstel ......

Allereerst moet ik kwijt dat ik niet eerder van dit verschijnsel op de hoogte was , maar wat ik zo gek vind : als dit zo bekend is zijn er dan ook niet standards op de markt waarin een andere - niet reactief - materiaal verwerkt is ?
Je zou zeggen dat met alle aandacht die ervoor bestaat er toch ergens iemand ( fabrikant ) moet zijn die daarin voorziet ?

SantaX
5 juni 2011, 10:33
Allereerst moet ik kwijt dat ik niet eerder van dit verschijnsel op de hoogte was , maar wat ik zo gek vind : als dit zo bekend is zijn er dan ook niet standards op de markt waarin een andere - niet reactief - materiaal verwerkt is ?
Je zou zeggen dat met alle aandacht die ervoor bestaat er toch ergens iemand ( fabrikant ) moet zijn die daarin voorziet ?

Die zijn er ook. Het schijnt niet het rubber te zijn dat de lak oplost, maar stands waar ook vinyl in verwerkt zit. Bij de duurdere stands staat het ook vaak aangegeven of het geschikt is of niet. Blijft natuurlijk uitkijken en ik zou zeggen better safe than sorry. Doekje erom dus.

jan jansen
5 juni 2011, 12:35
Allereerst moet ik kwijt dat ik niet eerder van dit verschijnsel op de hoogte was , maar wat ik zo gek vind : als dit zo bekend is zijn er dan ook niet standards op de markt waarin een andere - niet reactief - materiaal verwerkt is ?
Je zou zeggen dat met alle aandacht die ervoor bestaat er toch ergens iemand ( fabrikant ) moet zijn die daarin voorziet ?

Ik heb ergens vorig jaar een vintage standaard uit de jaren 70 gekocht.Daar zit een soort doorzichtig plastic tuinslag op de uiteinden en in de necksteun.

Precies daarin heb ik een gitaar geplaatst die net gespoten was (na een paar dagen te hebben gehangen). Na een week ofzo wou ik hem verwijderen uit de houder....maar die standaard kwam dus gewoon mee zo vast zat alles.....

Ook moderene steunen doen dit. Nog niet zo lang geleden een 5 gitaren stand gekocht..en je raad het...daar kwam gewoon een zwart stuk mee uit de houder....sindsdien zweer ik bij spijkerstof.....

overigens een london city T style had nergens last van...

INOXROX
5 juni 2011, 12:47
Precies daarin heb ik een gitaar geplaatst die net gespoten was (na een paar dagen te hebben gehangen). Na een week ofzo wou ik hem verwijderen uit de houder....maar die standaard kwam dus gewoon mee zo vast zat alles.....
...

Ik voel met terugwerkende kracht met je mee ...

guitarkid
5 juni 2011, 13:14
Ik heb ergens vorig jaar een vintage standaard uit de jaren 70 gekocht.Daar zit een soort doorzichtig plastic tuinslag op de uiteinden en in de necksteun.

Precies daarin heb ik een gitaar geplaatst die net gespoten was (na een paar dagen te hebben gehangen). Na een week ofzo wou ik hem verwijderen uit de houder....maar die standaard kwam dus gewoon mee zo vast zat alles.....

Ook moderene steunen doen dit. Nog niet zo lang geleden een 5 gitaren stand gekocht..en je raad het...daar kwam gewoon een zwart stuk mee uit de houder....sindsdien zweer ik bij spijkerstof.....

overigens een london city T style had nergens last van...

Het lijkt me dat die lak wel wat langer moet uitharden dan een week!
Ik wacht tot wel een week of drie/vier voor ik überhaupt iets doe met een net aangebrachte laag nitro-lak. Overigens, ik heb ook tuinslang om een aantal stands gedaan. Ik wilde dit ook tippen in dit forum, want heb dus nergens last van! Misschien toch een iets ander materiaal dan de jouwe....
Wel balen voor je, maar neem de tijd om lak goed te laten harden!

frander
5 juni 2011, 13:21
Toen ik mijn Fender Avri kocht werd er netjes bij gezegd dat ik hem niet zomaar in een standaard kon zetten ivm de chemische reactie tussen de nitrolok en het kunstof van de meeste standaards. Vond ik wel netjes, want ik kende het fenomeen toen ook nog niet!

INOXROX
5 juni 2011, 13:24
Het lijkt me dat die lak wel wat langer moet uitharden dan een week!
Ik wacht tot wel een week of drie/vier voor ik überhaupt iets doe met een net aangebrachte laag nitro-lak....
Wel balen voor je, maar neem de tijd om lak goed te laten harden!

Ik weet niet of dit voor iemand zinnige informatie betekent maar met autolakken heb ik wel wat ervaring gehad in 't verleden ( vroeger , weet je wel ) , en wat ik wel deed was - als de lak in ieder geval aan de oppervlakkig droog was - dagelijks een keer afnemen met goed koud water . Dat leverde goede resultaten t.a.v. de uiteindelijke hardheid v/d laag op .
Of dit allemaal ook van toepassing zou kunnen zijn op nitro-lak(ken) , weet ik niet te zeggen ; die zouden misschien afwijkend op kunnen reageren ?

Braindead
5 juni 2011, 13:26
Het is ook eigenlijk te debiel voor woorden dat er een fabrikanten van standaards zijn die spul gebruiken die de lak aantasten. Net als dat je als fabrikant een ruitewisser gaat verkopen die je ruiten oplost. Eigenlijk zou je gewoon die fabrikant aansprakelijk moeten kunnen stellen IMO. Mijn Gibson heeft ook al lichte plekken vanwege die grap.



Allereerst moet ik kwijt dat ik niet eerder van dit verschijnsel op de hoogte was , maar wat ik zo gek vind : als dit zo bekend is zijn er dan ook niet standards op de markt waarin een andere - niet reactief - materiaal verwerkt is ?
Je zou zeggen dat met alle aandacht die ervoor bestaat er toch ergens iemand ( fabrikant ) moet zijn die daarin voorziet ?

Pepe
5 juni 2011, 13:27
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind:
Ik heb een paar NC gitaren, de Gibsons en Gretsches maar de rest is gewoon poly. De poly's hebben last van de plastic haakjes die afgeven, de NC niet. Of nog niet, dat kan ook.

Al die goede raad die ik hier lees, komt dat van mensen die ook daadwerkelijk NC gitaren hebben?

frander
5 juni 2011, 13:28
@ inox: Maar dan ga je ervanuit dat het probleem van die chemischereactie zich alleen voor doet tijdens het 'uithardingsproces'. De vraag is of het daarna, dus als de lak is uitgehard, nog steeds geldt.

kenx
5 juni 2011, 13:57
Dus als ik gewoon een t-shirt neem van een willekeurige stof, en ik wikkel dat rond de contactpunten met de gitaar, is dit dan veilig? De soort stof die ik er rond doe, maakt niets uit? Of wel?

Mitch
5 juni 2011, 14:00
Wees nou maar blij dat die jongen nú een topic opent. Ik was zo slim om het te onderschatten en net een dag te laat mijn Les Paul uit de standaard te halen met twee fijne donkere plekken op de binding als gevolg :sneaky:
Ik had geen zin om er een shirt omheen te doen dus heb het strak afgetaped met helder plakband. Er zijn wel een paar standaards die nitroproof zijn, maar ik vond het niet erg duidelijk te vinden en wilde het risico liever niet nemen. Er zijn ook multi stands als van rockcase (warwick) met een fluwelen of pluche binnenkant, zelfde materiaal als koffers van binnen mee zijn afgewerkt. Dat werkt natuurlijk ook prima op een podium, maar vond ik niks voor thuis.

INOXROX
5 juni 2011, 14:14
@ inox: Maar dan ga je ervanuit dat het probleem van die chemischereactie zich alleen voor doet tijdens het 'uithardingsproces'. De vraag is of het daarna, dus als de lak is uitgehard, nog steeds geldt.

Mijn fout . Ik reageerde eigenlijk op de - niet tijdig - uitgeharde lak en die gitaar die daar ten gevolge van bleef plakken .
Je hebt gelijk : dat heeft natuurlijk geen verband met de reactie die - diezelfde - laklaag zou kunnen hebben met een of andere standaard .
edit :
? Wat is er anders aan nitrolak ? Is dat snel uit te leggen ? ff tussendoor ?

Veekeren
5 juni 2011, 14:34
Lang geleden heb ik de volgende foto ook al eens gepost. Ik wist het dus ook niet... Een ES335 uit 1979:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

guitarkid
5 juni 2011, 14:39
Dus als ik gewoon een t-shirt neem van een willekeurige stof, en ik wikkel dat rond de contactpunten met de gitaar, is dit dan veilig? De soort stof die ik er rond doe, maakt niets uit? Of wel?

Jawel Kenx. Vraag me niet welke wel of niet, maar op mijn 1989 USRI zaten sporen van de keer dat hij in een zomervakantie lange tijd op een (kunst)stoffen stoel in mijn studio heeft gestaan. Niets ernstig, maar 't was duidelijk zichtbaar. Ik heb het er toen met veel geduld wel weer afgekregen, hoewel het me nu niet meer zou boeien. Maar ach, toen was hij nog redelijk nieuw....
Misschien alleen zuiver scheerwol gebruiken..? :)

Toaster
5 juni 2011, 15:05
Kut, ik zie dus nu gewoon gele vlekken op de witte binding van mijn avri tele.

Jammer. Ondanks dat ik bekend was met het fenomeen nu dus geen rekening mee gehouden. Ik gebruik een Stagg Rockstand.

Ooit een keer in een winkel een tie wrapje in een hals van een Gibson zien verdwijnen. (ging door de lak als boter)

Het heeft volgens mij wel met de temperatuur te maken want ik heb dit eerder nog niet gezien.

Plant
5 juni 2011, 15:25
Ondanks dat ik bekend was met het fenomeen nu dus geen rekening mee gehouden. Ik gebruik een Stagg Rockstand.

Terwijl het juist Stagg is die nog netjes waarschuwingskaartjes aan z'n nieuwe standaardjes knoopt, waarop het staat vermeld. Dus al wist je het nog niet, het staat er bij aanschaf gewoon op. Zo kwam ik er ook achter.

Oranjeaap
5 juni 2011, 15:32
Het gaat niet echt om het feit dat het rubber is, eerder om wat er nog meer in die rubber zit.
Ik heb zo'n standaard die op de grond staat, die laat geen vlekje achter. Ik heb ook een aantal van die muur hangers en die hebben op mijn witte les paul aan beide kanten op de kop/hals een vlek achtergelaten.
Eerst was de vlek geel. Toen oranje. Nu begint ie bruin te worden. Misschien verdwijnt de nitro straks wel helemaal ?
Het ziet er lelijk uit maar het boeit me niet zo eigenlijk. Een gitaar is om op te spelen niet om mooi te houden.

episua
5 juni 2011, 15:48
Ik heb mijn gitaren altijd aan k&m wandhaken hangen. Dit gaat bijna altijd goed. Ik moet er namelijk wel bij zeggen dat mijn Gibson es335 hier niet zo goed tegen kon, gelukkig kwam ik hier op tijd achter. Mijn Gretsch met nitro lak heeft hier echter helemaal geen last van. Apart toch? Ook voelt deze nitro lak niet zo plakkerig aan dan bij de Gibson. Iemand anders hier ook ervaring mee met gretsch nitro vs gibson nitro?

Oranjeaap
5 juni 2011, 15:51
Hoe oud zijn beide gitaren? Persoonlijk voelt oudere nitro minder plakkerig.

Pepe
5 juni 2011, 15:54
Je hebt nitro en nitro en het zal ook wel uitmaken wat de onderlagen zijn en hoe gespoten.
De nitro op mijn Greco, toch al weer 30 jaar oud, geeft geen krimp maar die op mijn 2008 R6 begint al aardig in te dalen en dingen te doen die lakken niet zouden moeten doen.
Over die van RebelRelic nog maar te zwijgen.

episua
5 juni 2011, 16:07
Hoe oud zijn beide gitaren? Persoonlijk voelt oudere nitro minder plakkerig.

Beide bouwjaar 2008, dus dag mag niet uitmaken. Ik denk inderdaad wat pepe zegt, dat er waarschijnlijk meerdere soorten nitro zijn of behandelmethodes e.d.

barno
5 juni 2011, 16:08
Er is een bekende vintage shop in de States, kom nu even niet op de naam (pepe? ) die hangen al hun oudjes op aan een koortje dat rond de stemmechanieken zit.

Mijn oude Gibsons hebben helemaal geen last van zachte lak. Ik hoor wel es dat Gibson tegenwoordig helemaal niet meer de tijd neemt om gitaren goed te laten uitharden (want ja, cellulose hard pas echt uit na enkele maanden).

kenx
5 juni 2011, 16:15
Wat wikkelen jullie dan rond jullie standaards? Ik heb op die vraag nog steeds geen duidelijk antwoord gezien...

Pepe
5 juni 2011, 16:17
Je bedoelt Guitar Center, die hangen gitaren op met leren bandjes om de tuners ja.

Pepe
5 juni 2011, 16:18
Wat wikkelen jullie dan rond jullie standaards? Ik heb op die vraag nog steeds geen duidelijk antwoord gezien...
Ik gebruik tape. Ik zie vanuit mij ooghoek een haakje met oude sokken. Ik hoop dat ze schoon waren.

kenx
5 juni 2011, 16:24
Ik gebruik tape. Ik zie vanuit mij ooghoek een haakje met oude sokken. Ik hoop dat ze schoon waren.

Hoy Pepe, bedankt voor je antwoord.

Mag ik ook vragen welk soort tape je gebruikt? Ik kan me inbeelden dat Gaffa bijvoorbeeld, ook voor een bijwerking kan zorgen in contact met de lak... Of heb ik het fout?

Mitch
5 juni 2011, 16:26
Wat wikkelen jullie dan rond jullie standaards? Ik heb op die vraag nog steeds geen duidelijk antwoord gezien...

Jawel hoor, dat heb ik duidelijk gezegd: transparant plakband.

kenx
5 juni 2011, 16:32
Jawel hoor, dat heb ik duidelijk gezegd: transparant plakband.

Excusseer Mitch, ik heb je post gelezen, maar het was me verder helemaal ontgaan... Bij deze bedankt! ;-)

Ik kan gewone Scotch doorzichtige plakband gebruiken die we terugvinden aan een bureau ofzo? Dit kan zeker geen kwaad voor de lak? Sorry voor de onzekerheid, maar ik wil niet dat mijn lak beschadigd geraakt...

Braindead
5 juni 2011, 16:35
Dat uitharden heeft er volgens mij niks mee te maken. Mijn gitaar was al zeker 17 jaar uitgehard en kreeg toen als nog van die sporen. Bij mij is het juist de staande standaard die de boosdoener was. De hanghaken met hoesjes van hard plastic zijn harmless. Je kan volgens mij het beste stands met hard plastic pakken. Van die zachte rubberen kan je beter bij uit de buurt blijven.

guitarkid
5 juni 2011, 16:58
Hoy Pepe, bedankt voor je antwoord.

Mag ik ook vragen welk soort tape je gebruikt? Ik kan me inbeelden dat Gaffa bijvoorbeeld, ook voor een bijwerking kan zorgen in contact met de lak... Of heb ik het fout?

In ieder geval geen goedkope gaffa/duc-tape imitaties (van de Action, Aldi etc.) want die gaan verschrikkelijk plakken en verstoffen na een tijdje en dat wil je echt niet... :(
Met echte Gaffa heb ik op deze manier geen ervaring, wel als tijdelijke auto-uitlaatdichting, flightcase reparatie en wat al niet meer! Wondertape! :)
Maar Mitch heeft blijkbaar prima ervaring met cellotape. Niet alleen voor cello's dus, maar ook voor gitaren! :seriousf:

Pepe
5 juni 2011, 17:01
Ik gebruik dat hout tape. Daar zit verder geen idee achter behalve dat het in de buurt voorhanden was.

Mitch
5 juni 2011, 17:22
In ieder geval geen goedkope gaffa/duc-tape imitaties (van de Action, Aldi etc.) want die gaan verschrikkelijk plakken en verstoffen na een tijdje en dat wil je echt niet... :(
Met echte Gaffa heb ik op deze manier geen ervaring, wel als tijdelijke auto-uitlaatdichting, flightcase reparatie en wat al niet meer! Wondertape! :)
Maar Mitch heeft blijkbaar prima ervaring met cellotape. Niet alleen voor cello's dus, maar ook voor gitaren! :seriousf:

Precies om die reden dus.
Overigens, nog even over het 'uitharden van de lak' verhaal: het gaat niet om de lak, maar om de oplosmiddelen in het rubber. Daar kan niet iedere nitrosellulose lak (ja, daar zit veel verschil in) even goed tegen.

guitarkid
5 juni 2011, 17:58
Overigens, nog even over het 'uitharden van de lak' verhaal: het gaat niet om de lak, maar om de oplosmiddelen in het rubber. Daar kan niet iedere nitrosellulose lak (ja, daar zit veel verschil in) even goed tegen.

Weer wat geleerd! Dank!

Jay75
6 juni 2011, 00:13
Ik vind het best vet van die plekken! Rocknroll!!

wireman
6 juni 2011, 02:08
Ben nog vrij nieuw in het nitro verhaal.. Het hele standaard verhaal had ik al eens gehoord.. en was ik dus al voor dmv tape/stof.. Recentelijk heb ik een '57 AVRI strat gekocht.. Een met een ash body in see-thru en dus zonder poly onderlaag (die de meeste recente avri's wel hebben) Daarvoor had ik een poly strat uit '88.. die lak was echt kneiterhard!! Het was me voor de aanschaf van mn avri wel bekend dat deze lak nogal teer is maar man o man.. wat is die lak zacht!.. elk krasje of budsje zie je! zelfs met een microvezeldoek poetsen zie je al.. (I know... echte rockers poetsen niet, maar ik ben graag zuinig op mn spullen) Zorgt wel in rap tempo voor een persoonlijk teintje dmv natural relic, maar het is wel apart dat men op een dergelijk (en kostbaar) instrument een zachte lak gebruikt.. Ik moet wel zeggen.. die lucht is echt heerlijk!! Elke keer als mn koffer open gaat.. hmmm... snuffel ik toch stiekem ffies.. Ik zoek nog goed onderhouds-spul.. Ik zag bij feedback een verzorgings-set van Mcguire.. zag er wel profi uit.. iemand ervaring?

frander
6 juni 2011, 11:01
Een vijl, hamer en ander bot materiaal.... Maar zonder gekheid, heb een '62 Avri, die rook in het begin ook zalig en enorm zacht. De butsen zitten er al aardig in en hij mist ook al wat lak hahaha. Zoek wel een middel om hem wat te poetsen, want je smeert het vuil van links naar rechts, maar eraf ho maar. Kijkt daardoor wat dof, zeker in verhouding tot mijn MIM strat waar poly op zit....en butsloos is.

guitarkid
6 juni 2011, 11:39
Een vijl, hamer en ander bot materiaal.... Maar zonder gekheid, heb een '62 Avri, die rook in het begin ook zalig en enorm zacht. De butsen zitten er al aardig in en hij mist ook al wat lak hahaha. Zoek wel een middel om hem wat te poetsen, want je smeert het vuil van links naar rechts, maar eraf ho maar. Kijkt daardoor wat dof, zeker in verhouding tot mijn MIM strat waar poly op zit....en butsloos is.

Ach, da's alleen maar mooi! Mijn CAR AVRI Strat is 22 jaar oud en blijft eigenlijk veel te netjes....
Een vijl, hamer en ander bot materiaal, zei je......? Hmmmmmm. :seriousf:

kenx
25 juni 2011, 14:26
Sorry jongens voor het bumpen van m'n eigen topic, maar is papiertape ook goed? Zo van die tape die je gebruikt om dingen af te plakken bij het schilderen.
http://www.celdex.nl/res/9080/papier-tape-9080-2.jpg

ik kan me vrijwel niet inbeelden dat deze tape een effect zou hebben op de nitrolak? Toch?

Mitch
25 juni 2011, 15:02
Ja, volgens mij las ik van Pepe ook dat -ie dat gebruikt. Ik vind doorzichtig tape wat neutraler ogen, maar dit kan ook makkelijk.

Pepe
25 juni 2011, 15:47
Neutraal is anders maar het valt niet op door het haakje met de 2 sokken dat er tussen hangt.

kenx
2 juli 2011, 15:20
Ik zou graag deze stand aanschaffen, maar ik vind nergens expliciet vermeld dat hij niet geschikt is voor gitaren met nitro lak... Wat denken jullie? Volgens mij kant het geen kwaad door de pluche bekleding, toch?


http://www.demonte.be/Index.php?page=product&id=8344

guitarkid
2 juli 2011, 15:42
Ik zou graag deze stand aanschaffen, maar ik vind nergens expliciet vermeld dat hij niet geschikt is voor gitaren met nitro lak... Wat denken jullie? Volgens mij kant het geen kwaad door de pluche bekleding, toch?


http://www.demonte.be/Index.php?page=product&id=8344

Dat gaat wel lukken! Heb er ook een gehad.

pauld
3 juli 2011, 11:34
Deze heb ik over de rubberen k&m hanger als nitro bescherming

http://www.theguitarfiles.com/product_id-1980.html

Is er ook voor standaard. Ik heb ook deze als alternatief voor rubber...

http://www.thomann.de/nl/km_16280_cork_guitar_holder.htm

espike
3 juli 2011, 17:33
Ik heb gewoon duckttape om t rubber heen, zowel voor de nitro, als ook tegen t slijten van t rubber.