PDA

View Full Version : Een extra 212 cabinet om op mijn 212 combo aan te sluiten?



Jay75
4 juni 2011, 20:41
Ik speel al tijden op een Marshall JMP 212 combo, super tevreden mee en nog steeds.
Echter repeteerden we vorige week in een andere ruimte waar versterkers klaar stonden waaronder een top met een 412 cab. Het klonk meteen voller en had meer laag dan normaal met mijn JMP.

Nu de vraag wat er gebeurt als ik een extra closed back 212 op mijn JMP ( open back ) aansluit?
In principe heb ik dan toch gewoon een top met 412 cabinet?

Ik heb een extra speaker out op mijn versterker en kan het Ohmage ( staat nu op 8 ) aanpassen naar 4/8/16

Stel ik wil een extra cabinet kopen, hoeveel ohm moet dat dan zijn en waar moet ik mijn ohmage van de versterker dan op zetten?

( ik dacht zelf een 8 0hm cab erbij en dan op 16 zetten? )


Dan nog een bonusvraag:

Als ik dit combo+212 wordt uitversterkt met 1 microfoon, gaat iemand dan verschil horen in de zaal, of is het geluid dan puur voor mezelf?
Dus in hoeverre heeft het zin om dit te doen?

crapton
4 juni 2011, 21:10
Deze ervaring heb ik niet direct zelf, maar ik denk dat een combo (open back) 212 + een closed back 212 los niet hetzelfde gaan klinken als een grote 412 kast.

De behuizing, constructie, volumes zijn anders dus zal je een andere klank hebben.

En dan hebben we nog niet eens over het type speaker gesproken: V30's, G12's, Greenback's enz. Allemaal een andere klankkleur. Wat zit er in je JMP?

Ik verwacht dat een 212 closed back met de juiste speakers wel een voller geluid gaan geven - maar hoe dicht je bij die 412 gaat komen is moeilijk te zeggen. Overigens schijnt er een Bogner 212 te bestaan die heel erg vol klinkt, dat is dan ook een grote 212 kast.

Dus weer het bekende gezegde: orienteer u en gaat proberen.

Mbt geluid in de zaal: dat kan wel degelijk uitmaken of je die mic voor je JMP of voor die 212 closed back zet. Ik ga er dan wel van uit dat je een nieuwe kast uitzoekt met een verschillende (vollere) klankkleur.

JohnLord
4 juni 2011, 21:24
Wat voor top was dat waar je op hebt gespeeld? Als dat een heel ander type versterker is ga je die sound met je eigen JMP nooit krijgen. En: als je het laag van een 412 wil, zul je aan de 412 moeten...

ChazyChaz
4 juni 2011, 21:52
Ik heb een hele poos op een Marshall Valvestate 212 + Marshall 1922 212 cab gespeeld, erg lekker!
Ik merkte bij mezelf dat de extra cab gewoon het klankspectrum in zijn geheel veranderde. Ik kreeg een lekker randje extra sub, en ook wat van de mids vielen weg (op een goede manier).

Jay75
4 juni 2011, 23:14
Wat voor top was dat waar je op hebt gespeeld? Als dat een heel ander type versterker is ga je die sound met je eigen JMP nooit krijgen. En: als je het laag van een 412 wil, zul je aan de 412 moeten...

Het was een JCM 800 2210 100 watter

Jay75
4 juni 2011, 23:37
Owja, hoeveel Ohm moet het extra 212 zijn en waar moet ik mijn amp op zetten dan? 4/8/16?