PDA

View Full Version : Effectpedalen welke volgorde?



roy6644
4 juni 2011, 18:47
Ik zie hoor van mensen dat het ook uitmaakt in welke volgorde je effectpedalen staan. Ik heb nu nog maar 2 effectpedalen ik heb een Boss RC-3 en een Boss SD-1. En dit is mijn volgorde:

Amp (Fender Mustang 1)------RC3---SD-1------Mijn Fender Squier Telecaster

Is dit een goede volgorde of kan het beter anders?

Alvast bedankt.

kamiel
4 juni 2011, 18:53
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117381-FAQ-volgorde-van-pedalen

en hier een mooie uitgebreide post waar je dat allemaal kan ontdekken, :)

roy6644
4 juni 2011, 18:58
Ik zie hoor van mensen dat het ook uitmaakt in welke volgorde je effectpedalen staan. Ik heb nu nog maar 2 effectpedalen ik heb een Boss RC-3 en een Boss SD-1. En dit is mijn volgorde:

Amp------RC3---SD-1------Mijn Fender Squier Telecaster

Is dit een goede volgorde of kan het beter anders?

Alvast bedankt.

Oke thanks man. Maar vele woorden zijn nog best nieuw voor mij. kan misschien iemand me alvast p weg helpen met de volgorde van deze 2 pedalen?

humbucker
4 juni 2011, 19:02
Die RC-3 is die looper van Boss, toch?

Die zou ik in ieder geval helemaal achteraan houden, zo kan je je pedalen die je daarvoor hebt staan gebruiken in de loop die je met je RC-3 opneemt. Zet je je overdrive er achter, dan zal het signaal pas vervormen nadat het in je looper heeft gezeten... En dat wil 99% van de gitaristen niet.

Thyrif
4 juni 2011, 19:04
Ik zie hoor van mensen dat het ook uitmaakt in welke volgorde je effectpedalen staan. Ik heb nu nog maar 2 effectpedalen ik heb een Boss RC-3 en een Boss SD-1. En dit is mijn volgorde:

Amp (Fender Mustang 1)------RC3---SD-1------Mijn Fender Squier Telecaster

Is dit een goede volgorde of kan het beter anders?

Alvast bedankt.

Hoewel je schematje even op de kop is, heb je het in principe goed staan.

Gebruikelijk is het gitaarsignaal van links naar rechts aan te geven, zo dus:

Gitaar --> Pedaal1 --> Pedaal2 --> Amp

In dit geval heb je de volgorde juist omdat je nu ook de instelling van de SD meeneemt in de looper. Zo kun je eerst wat cleans loopen, om er daarna wat met oversturing van de SD overheen te soleren. Indien je de pedalen in de alternatieve volgorde aansluit zou je zowel je loop als je huidige spel clean of overstuurd hebben.

Strat --> SD --> RC --> Amp is dus correct.

Lees verder het artikel in de vorige post. Succes!

roy6644
4 juni 2011, 19:06
Die RC-3 is die looper van Boss, toch?

Die zou ik in ieder geval helemaal achteraan houden, zo kan je je pedalen die je daarvoor hebt staan gebruiken in de loop die je met je RC-3 opneemt. Zet je je overdrive er achter, dan zal het signaal pas vervormen nadat het in je looper heeft gezeten... En dat wil 99% van de gitaristen niet.

Ja die Rc-3 is van boss idd.
Dus met andere woorden jij zegt:

Gitaar------SD-1----RC-3-------Amp

Zo dus?

roy6644
4 juni 2011, 19:08
Hoewel je schematje even op de kop is, heb je het in principe goed staan.

Gebruikelijk is het gitaarsignaal van links naar rechts aan te geven, zo dus:

Gitaar --> Pedaal1 --> Pedaal2 --> Amp

In dit geval heb je de volgorde juist omdat je nu ook de instelling van de SD meeneemt in de looper. Zo kun je eerst wat cleans loopen, om er daarna wat met oversturing van de SD overheen te soleren. Indien je de pedalen in de alternatieve volgorde aansluit zou je zowel je loop als je huidige spel clean of overstuurd hebben.

Strat --> SD --> RC --> Amp is dus correct.

Lees verder het artikel in de vorige post. Succes!

Oke dan laat ik het zo staan. Ik vind het echt een beetje lastig allemaal. Ik wil bepaalde sounds bereiken wat me niet lukt. Dus ik doe het nu een voor een. Eerst eens kijken of het in de goede volgorde staat;)

driftkop
4 juni 2011, 19:59
Oke dan laat ik het zo staan. Ik vind het echt een beetje lastig allemaal. Ik wil bepaalde sounds bereiken wat me niet lukt.

Dat is natuurlijk een heel ander verhaal :ok: Welk geluid probeer je te bereiken?

roy6644
4 juni 2011, 20:02
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal :ok: Welk geluid probeer je te bereiken?

Het nummer van de foo fighters - dear rosemary. Ik was vandaag bij feedback en die man zij dat het met mijn Boss super overdrive makkelijk moet lukken. Maar het lukt dus niet. Het is erg frustrerend want ik vind het een hele mooie sound in dat nummer. En dan schijnt het ook nog eens niet zo moeilijk te zijn om dat te bereiken. maarja mij lukt het niet. Ik ga wel net zolang door tot ik hem heb.

RoelSmoel
4 juni 2011, 20:49
Moet ook lukken.. Oefenen tot dat je het nummer foutloos kunt spelen, en niet zo druk maken om hoe het klinkt..

driftkop
5 juni 2011, 03:48
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146457-Foo-Fighters-Dear-rosemary-hoe-goede-sound-krijgen :sssh:

Pirate
5 juni 2011, 10:44
tof nummer dat je wilt spelen, maar wel lastig want je hebt 3 gitaristen die net even anders klinken. let eens goed op hun live optredens hoe ze dingen spelen, misschien kan je zo net die "feel" krijgen.

roy6644
5 juni 2011, 22:49
Ik heb vandaag een distortion DS-2 gekocht. Kan ik die het beste voor of na mijn Boss super overdrive plaatsen?

HaroldA
5 juni 2011, 23:05
Ik heb vandaag een distortion DS-2 gekocht. Kan ik die het beste voor of na mijn Boss super overdrive plaatsen?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117381-FAQ-volgorde-van-pedalen

roy6644
5 juni 2011, 23:08
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117381-FAQ-volgorde-van-pedalen

Ja klopt ik heb dat topic gelezen. Alleen veel van die dingen klinken nog vreemd voor mij. Dus vandaar dat ik het even wilde vragen op alvast op weg te komen.

HaroldA
5 juni 2011, 23:10
Ja klopt ik heb dat topic gelezen. Alleen veel van die dingen klinken nog vreemd voor mij. Dus vandaar dat ik het even wilde vragen op alvast op weg te komen.

Wat snap je hier niet aan? :???:


Punt twee is dat het vrijwel zonder uitzondering beter werkt om te beginnen met het drivepedaal met de minste gain en daarachter de pedalen met meer gain.