PDA

View Full Version : BF Pro Reverb probleem



Mimasu
4 juni 2011, 15:17
Mijn BF Pro Reverb heeft Jensen C12N replacement speakers. Bij hogere volumes krijgen sommige tonen een hard krasserig bijgeluid. Is een halve oktaaf hoger of lager dan weer weg. Dacht dat wellicht de speakers niet ok waren dus even gewisseld met andere amp. Klinken dan prima. Zowel speakers klinken ok op andere amp en amp klinkt ok op andere speaker. Kan dit te maken hebben met een mismatch met de outputrafo? Speaker load is nu 4 ohm (2 x 8 paralel), ik kan daar ook 16 van maken en proberen. Is een outputtrafo daar blij mee of beter niet doen. 4 ohm zou overigens wel moeten kloppen bij een BF Pro Reverb volgens mij. Volgens mij is de OT ook niet origineel.

Tips van harte welkom!

Leon

jacky
4 juni 2011, 16:10
Mijn BF Pro Reverb heeft Jensen C12N replacement speakers. Bij hogere volumes krijgen sommige tonen een hard krasserig bijgeluid. Is een halve oktaaf hoger of lager dan weer weg. Dacht dat wellicht de speakers niet ok waren dus even gewisseld met andere amp. Klinken dan prima. Zowel speakers klinken ok op andere amp en amp klinkt ok op andere speaker. Kan dit te maken hebben met een mismatch met de outputrafo? Speaker load is nu 4 ohm (2 x 8 paralel), ik kan daar ook 16 van maken en proberen. Is een outputtrafo daar blij mee of beter niet doen. 4 ohm zou overigens wel moeten kloppen bij een BF Pro Reverb volgens mij. Volgens mij is de OT ook niet origineel.

Tips van harte welkom!

Leon

4 ohm is goed extra tonen in het laag kan aan slechte voedings elcos liggen

nico verduin
4 juni 2011, 16:33
4 ohm is goed extra tonen in het laag kan aan slechte voedings elcos liggen+1 Als de elco's het niet meer trekken, storten ze in bij hogere stroom afname (= volume). Gevolg is dat je 100Hz brom krijgt samen met je gitaargeluid. Grote kans dat het alleen maar erger gaat worden tot ze eruit klappen. Als je pech hebt dan wordt het een dure.... Zou er ff naar laten kijken.

Mimasu
4 juni 2011, 16:54
Heren,

Bedankt!

Voedingselco's zou niet moeten kunnen. Amp is ongeveer 10 jaar geleden geserviced met recap (o.a. sprague atom power caps) en heeft daarna 10 jaar stilgestaan (minder dan 10 draaiuren). Het bijgeluid is ook geen extra toon of zo, maar een soort vervelende vervorming. En het eigenaardige, treedt alleen op bij de speakers die er nu inzitten (4 ohm). Heb er en andere speaker aangehangen (8 ohm) en die doet het prima. En zoals gezegd, de speakers zelf klinken op een ander amp ook prima. Kan zoiets komen door het aansluiten van 4 ohm load op een OT die voor 8 of 16 bedoeld is. Misschien heeft iemand er een verkeerde OT in gezet. Kan het kwaad, bijvorbeeld een 8 of 16 ohm speaker op 4 ohm uitgang van de OT, anders ga ik dat eerst eens proberen.

Leon

nico verduin
4 juni 2011, 17:39
Heren,

Bedankt!

Voedingselco's zou niet moeten kunnen. Amp is ongeveer 10 jaar geleden geserviced met recap (o.a. sprague atom power caps) en heeft daarna 10 jaar stilgestaan (minder dan 10 draaiuren).
Dat is minder goed voor elco's maar 10 jaar is vrij kort nog.



Het bijgeluid is ook geen extra toon of zo, maar een soort vervelende vervorming. En het eigenaardige, treedt alleen op bij de speakers die er nu inzitten (4 ohm). Heb er en andere speaker aangehangen (8 ohm) en die doet het prima. En zoals gezegd, de speakers zelf klinken op een ander amp ook prima. Kan zoiets komen door het aansluiten van 4 ohm load op een OT die voor 8 of 16 bedoeld is.
Nee, daar krijgen je buizen alleen meer op hun donder van.



Misschien heeft iemand er een verkeerde OT in gezet.
ik weet niet of dat gebeurt is...



Kan het kwaad, bijvoorbeeld een 8 of 16 ohm speaker op 4 ohm uitgang van de OT, anders ga ik dat eerst eens proberen.

LeonDat is minder goed voor je OT. Worst case kan het je op den duur de OT kosten.

Eko
5 juni 2011, 11:43
Mimasu,
Als er iets kapot blijkt te zijn is het misschien een tegenvaller maar je weet in ieder geval waar het aan zou kunnen liggen. Als je hem bv bij Nico laat maken kan hij er misschien weer jaren tegen. Heb je je geluid weer terug. Daar heb je de amp toch voor? Het gebruik van oudere amps heeft nu eenmaal dit soort gein tot gevolg. Het geeft je echter wel je kenmerkende geluid waar je met vol plezier van geniet. Mag dus best af en toe iets kosten. Is gewoon onderhoud, heeft een auto ook nodig. Allerlei onderdelen in een amp kunnen kapot gaan , sommige gaan 40 jaar mee , andere geven het eerder op. Risico van dit soort materiaal.

nico verduin
5 juni 2011, 12:27
Ik heb er trouwens nog eens over nagedacht. Je zei dat die speaker in een ander cab (of had je hem dan los liggen?) het goed deed. Het zou namelijk ook kunnen dat hij in de Pro kast wat verkeerd onder spanning staat en daardoor wat scheef trekt waardoor de spoel bij hoger volume toch langs de magneet schuift.
't is maar een idee. Sommige speakers kunnen heel gevoelig zijn op dit gebied.

matto
5 juni 2011, 13:12
Herken het probleem dat Nico beschrijft wel.
Ik heb dat gehad met een set Weber 12 inch speakers.
Zorgvuldig aandraaien van de bevestigings moeren heeft dat probleemn opgelost.

Mimasu
5 juni 2011, 15:45
Heren,

Bedankt voor jullie hulp.

Ik weet nu en heleboel dingen die het niet zijn, en ook wat het wel is (hoop ik).

Nav de tip van Nico nageken of het aanlopen kan zijn. Beide speakers apart aanagesloten. Bij beide hetzelfde probleem, zou wel sterk zijn als ze allebei aanlopen. Dus waarschijnlijk geen aanlopen. Heb ze voor de zekerheid wel allebei goed aangedraaid.
Vervolgens chassis uit de combo geschroefd en er naast gelegd. Nog steeds een probleem, echter nu bij met name een toon hoger (van F# naar G# om precies te zijn). Dacht toen aan een "mechanisch" probleem ergens in het chassis. Slechte verbinding o.d. op een plek waar iets gaat resoneren. Zou best kunnen dat die resonantie iets wijzigt als het chassis uit de kast is. Blijkt inderdaan zo te zijn. Even een langere snoer aan de speakers gehangen en op korte afstand van het chassis heb ik het problem wel en op grotere afstand (paar meter) niet meer. Buizen allemaal al gewisseld (was ik mee begonnen), zijn het ook niet. Heb nog even op wat plaatsen op het chassis geduwd en dan gaat de storing er soms uit. Lijkt dus inderdaad op een resonantie in het chassis die ergens een storing veroorzaakt, wellicht bij een slechte verbinding. Zal nog wel wat tijd kosten om die te vinden. Ga volgende week eens aan de slag met een toongenerator. Zet ik 'm precies op de frequentie waar hij stoort, en ga dan met m'n chinese eetstokjes aan de gang om hopelijk wat te vinden.

Nogmals bedankt, ik ben in ieder geval een heel stuk verder.

Leon

nico verduin
5 juni 2011, 15:54
Heren,

Bedankt voor jullie hulp.

Ik weet nu en heleboel dingen die het niet zijn, en ook wat het wel is (hoop ik).

Nav de tip van Nico nageken of het aanlopen kan zijn. Beide speakers apart aanagesloten. Bij beide hetzelfde probleem, zou wel sterk zijn als ze allebei aanlopen. Dus waarschijnlijk geen aanlopen. Heb ze voor de zekerheid wel allebei goed aangedraaid.
Vervolgens chassis uit de combo geschroefd en er naast gelegd. Nog steeds een probleem, echter nu bij met name een toon hoger (van F# naar G# om precies te zijn). Dacht toen aan een "mechanisch" probleem ergens in het chassis. Slechte verbinding o.d. op een plek waar iets gaat resoneren. Zou best kunnen dat die resonantie iets wijzigt als het chassis uit de kast is. Blijkt inderdaan zo te zijn. Even een langere snoer aan de speakers gehangen en op korte afstand van het chassis heb ik het problem wel en op grotere afstand (paar meter) niet meer. Buizen allemaal al gewisseld (was ik mee begonnen), zijn het ook niet. Heb nog even op wat plaatsen op het chassis geduwd en dan gaat de storing er soms uit. Lijkt dus inderdaad op een resonantie in het chassis die ergens een storing veroorzaakt, wellicht bij een slechte verbinding. Zal nog wel wat tijd kosten om die te vinden. Ga volgende week eens aan de slag met een toongenerator. Zet ik 'm precies op de frequentie waar hij stoort, en ga dan met m'n chinese eetstokjes aan de gang om hopelijk wat te vinden.

Nogmals bedankt, ik ben in ieder geval een heel stuk verder.

LeonMogelijk ligt er ergens een los moertje in(zal niet de eerste keer zijn. Of is een van de hoeken van het chassis was los (slechte las), frontplaat die wat rammelt....
succes

cluseau
6 juni 2011, 08:00
Voedingselco's zou niet moeten kunnen. Amp is ongeveer 10 jaar geleden geserviced met recap (o.a. sprague atom power caps) en heeft daarna 10 jaar stilgestaan (minder dan 10 draaiuren).

Owww, dus omdat het pas tien jaar oud is kan het niet kapot zijn? Ga daar niet vanuit, elko's kunnen na een dag al kapot gaan dus waarom niet na tien jaar. Daarbij staan ze ook nog eens tien jaar stil, daar worden ze niet beter van. Maar je aanpak is goed, ff de toonfiets erbij en de scoop erop dan moet het te tackelen zijn.

Frans.

jacky
6 juni 2011, 13:15
+1 en tevens net ff 10 uur op gespeeld in die 10 jaar kan inderdaad dus makkelijk een elcotje zijn