PDA

View Full Version : Shielding: alu of koper?`



Japcaster
4 juni 2011, 14:54
De vorige eigenaar van mijn strat heeft de slagplaat alsmede alle holtes geshield met alutape. Prima natuurlijk, maar zo links en rechts laat er aardig wat los en zit er wat in de verdrukking, dus ik ben voornemens het maar eventjes netjes over te doen.

Zit me alleen af te vragen, wat kun je nou beter nemen, alutape of koper?

Groet!

peter_l
4 juni 2011, 15:03
Koper is makkelijk want je kunt erop solderen. Aluminiumfolie is ook makkelijk maar goedkoper, met lijmspray (van de Action) erg makkelijk te verwerken, en de geleiding is ook prima nadien.

HaroldA
4 juni 2011, 15:10
Ik heb een geleidende rol alu tape van de Gamma (of Praxis?) werkt perfect en heel makkelijk!

BamBuFan1
4 juni 2011, 17:17
Ik gebruik alutape van de Gamma/Karwei/Plusklus, en om 100% optimale geleiding te hebben. Kopertape is namelijk verd*mde duur.

Ik leg eerst een gestripte koperdraad door de bodyholte(s). Daaroverheen plak ik de alutape en dan soldeer ik de koperdraad aan een potmeterbody. Dit geeft bij mij 0,00 Ohm weerstand tussen potmeter en de gehele lengte/breedte alutape.

RS-Rik
5 juni 2011, 00:03
aluminiumfolie werkt prima..

muziekschuur
5 juni 2011, 00:07
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDY6MDAwMS4wM GM1LjgxZDQ5NmFmJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MDU4OTI4NjY1====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=koperfolie&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&adcampaign=&gclid=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Koperfolie van Conrad is de mooiste manier om te werken. Naden kun je zelfs dichtsolderen (als je dat zou willen). Ook kun je een verbinding maken tussen je brug en de beklede ruimte onder je slagplaat of direct onder de elementen.

peter_l
5 juni 2011, 00:52
Koperfolie van Conrad is de mooiste manier om te werken. Naden kun je zelfs dichtsolderen (als je dat zou willen). Ook kun je een verbinding maken tussen je brug en de beklede ruimte onder je slagplaat of direct onder de elementen.
Dat doe ik ook met alufolie, gewoon door de stukken overelkaar heen te plakken en goed aan te drukken. Zo ook met het laatste; even een strip óp de body lijmen (die contact maakt met brug of slagplaat) en dan naar binnen. Er komt geen soldeerbout aan te pas.

Groot voordeel is dat alufolie zelfs op zondagavond te krijgen is. Gewoon een broodje Döner halen of een Turkse pizza, twee vliegen in één klap zogezegd :soinnocent:

SantaX
5 juni 2011, 01:07
Ah jij bent die jongen die auditie kwam doen met de naar pizza inferno ruikende gitaar? :seriousf:

peter_l
5 juni 2011, 01:51
JA! Hup, meteen een geurbeleving erbij, altijd leuk wat extra's.. en zeg nou zelf, stukken beter dan de zweetvoeten van Boer Harms!

Maar jee, goed idee voor het menu zeg, een 'pizza inferno'. Komen ze mooi makkelijk van alle verkoolde exemplaren af ;)

SantaX
5 juni 2011, 02:09
Ai, dat verklaart plotseling heel veel.
Moet zelf ook nog steeds shielden eigenlijk, hoeveel lagen is eigenlijk aan te raden?

muziekschuur
5 juni 2011, 02:11
Drie stukken pizza is meestal voldoende....

SantaX
5 juni 2011, 02:18
:seriousf:
Ik moet ook niet zulke vragen stellen op zaterdagavond als iedereen terugkomt van het zuipen :seriousf:

peter_l
5 juni 2011, 02:23
Ach, één laag is voldoende. Een pizza met driedubbele bodem is toch ook niet doorheen te komen?

Jimpy
5 juni 2011, 22:05
Beter idee: koop grafietverf en bespaar je t geknutsel en geplak van tape.
T grafiet schermt ook nog beter af, wel zorgen dat je de jackfresing ook aanpakt en ook de verbinding van jack naar pickup routing ook aanpakt.
Werkt beter dus, en de afwerking als je t goed doet is een stuk professioneler.
En geen last van vals contact omdat er een stukkie tape heeft losgelaten en je signaal kortsluit.. :ok:

Japcaster
16 juni 2011, 16:54
Dank voor alle reacties! Als ik het zo lees zit er geen verschil tussen alu of koper, dus volstaat het voor mij de slordige gedeeltes even met een rolletje alutape over te doen.

Goeie tip trouwens van dat stukje op de body tegen de slagplaat. Grafietverf is ook erg slim, maar ik laat m'n strat toch liever een beetje ademen door wat er aan hout nog niet bedekt is. Geleidingsdraadje loopt bij mij door een klein gaatje naar de achterholte waar hij aan de tremolo gesoldeerd zit.

Groet!

Koeloe
17 juni 2011, 13:08
Ik heb het toevallig op mijn Tele 2 weken geleden gedaan. Ik had nog wat gegoogled, maar daar werd ook niets concreets gezegd.

Ik heb de achterkant van de slagplaat met aluminium gedaan, hierop een stuk koper tape geplakt. In het stukje kopertape flink "krassen" gemaakt, zodat het goed contact maakt met het aluminium. (geen idee of dit werkt, ik deed het automatisch zonder er bij na te denken). Op het stukje kopertape een stroomdraad naar de pickup gelegd.

De ruimtes van de pickups heb ik met kopertape gedaan, eerst een iets te groots malletje gemaakt van de bodem, zodat de randjes iets omhoog stonden. (randjes stukje inknippen om de paar cm, dan buigt en vormt het wat makkelijker in de hoekjes. Daarna een rechte strip rondom de zijkanten gelegd welke contact maakten met de opstaande randjes.

De verschillende draden die met een punaise in het hout geprikt waren heb ik weer op dezelfde plek door het kopertape geprikt.


Resultaat was dat ik totaal geen ruis meer had, waar ik dit voorheen wel had.
In de originele staat was alleen de achterkant van de slagplaat met alu-tape geplakt zonder verbinding naar pickup.


/edit, met een beetje wasbenzine en een los Stanley-mesje kun je snel en alle lijmresten van de slagplaat afhalen. Die alu-tape die ik eraf had gehaald liet een hoop lijmresten acher.