PDA

View Full Version : Heleboel potmeter vragen!



Japcaster
4 juni 2011, 14:51
Op mijn Jap-strat heeft de vorige eigenaar drie andere potmeters geplaatst ter vervanging van het Fender-spul. Het zijn hoekige dingetjes van blauw plastic en de pennetjes voor de knoppen zijn ook van datzelfde blauwe plastic. Moest er Fender-knoppen voor uitboren om ze er op te kunnen zetten.

De volumeknop werkt prima, de tone-knop er onder werkt alleen maar voor het brugelement en de laatste tone-knop doet helemaal niets. Qua klok en klepel heb ik iets gehoord over een foefje voor een beter geluid waarbij er dan inderdaad één tone-knop niet meer werkt, maar weet iemand hoe en wat?

Komt bij dat de tone-knop die wel werkt in het begin heel snel oploopt van dicht naar open. Voor ik op de helft van het draaibereik ben, lijkt hij al op maximaal te zitten. verder opendraaien geeft in ieder geval geen merkbaar effect. Hoort dat? Ook hier weer iets van een klok en klepel aangaande lineair en logaritmisch.

Zit er aan te denken de boel gewoon weer terug te bouwen naar origineel. Lekker overzichtelijk. Gewoon met originele potmeters. Daarvoor zat ik hier (http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d351_fender-jazz-bas-onderdelen.html) te kijken, maar als ik er normale knoppen op wil, moet ik dan een solid- of split shaft knop hebben? En zijn die dingen eigenlijk wel goed of zit ik dan weer met een knop die over het halve bereik nutteloos is?

Boel vragen en er komen er ongetwijfeld meer, aangezien ik prutsen net zo leuk vind als het muziek maken. ;)

Alvast dank!

aaronstonebeat
4 juni 2011, 15:59
't Is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk; beter en slechter geluid is puur subjectief.

Standaard heeft een strat toonregelingen voor het hals- en het middenelement en een mastervolume met potmeters van 250 kOhm. Van belang voor het geluid is de resulterende weerstand die parallel staat met de ingeschakelde elementen. Dan krijg je:

1 H: toon + volume; resulterende weerstand is 125 kOhm
2 H+M: toon + toon + volume; 83,3 kOhm
3 M: toon + volume; 125 kOhm
4 M+B: toon + volume; 125 kOhm
5 B: volume; 250 kOhm

Een en ander als alles vol open staat natuurlijk.
In de setup die jij beschrijft zal, bij gelijke potmeters, die verdeling van waarden anders zijn. Hoe groter die parallelle weerstand, hoe meer hoog er in het geluid zit.
(Het zou me trouwens verbazen dat de toonknop alleen voor het brugelement werkt; voor zover ik het kan overzien zou, bij een standaard schakelaar, die toonregeling ook moeten werken voor Brug + Midden :dontgeti:)

Het is moeilijk er iets zinnigs over te zeggen zonder de waardes van de huidige potmeters te kennen.
Over het verloop van de toonregeling: het zou zomaar kunnen dat er nu een lineaire potmeter in zit en dat een logaritmisch exemplaar je beter zou bevallen.

En tenslotte: volgens mij zijn die 'opschuifknopjes' gemaakt voor split shaft met richeltjes.

Japcaster
16 juni 2011, 16:46
Dank voor de uitgebreide uitleg!

Ik denk dat ik de boel maar eens gewoon lekker origineel ga maken met 250k potmetertjes in de originele set-up, zodat in ieder geval brug en midden meedoen. Misschien is zo'n push/pull-schakelaar nog een idee om ook het brugelement te kunnen bedienen?

Logaritmisch zal het in ieder geval wel worden. Zo'n schakelaar die niet over het gehele gebied werkt is erg irritant en kritisch in bediening.

Groet!