PDA

View Full Version : Goede pedal-tuner



SantaX
4 juni 2011, 03:36
Ola forumvrienden,

Ik ben op zoek naar een goede pedaltuner. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb welke tuner echt goed is. Zeker met de nieuwe ontwikkelingen (voor mij nochtans) van polytune kan ik wel wat advies gebruiken. Er zijn een paar opties die ik overweeg, al vind ik ze heel stiekem allemaal aardig aan de prijs. Ze staan in elk geval in schril contrast met het thomann tunertje dat ik op de hals kan klemmen. Enfin, de tunertjes die ik overweeg:

Korg Pitchblack
PLANET WAVES PW-CT-11 TRU-STROBE PEDALTUNER
DIGITECH HARDWIRE HW HT2CHROMATIC TUNER
FENDER PT-100 PEDAL TUNER
ROCKTRON XTUNE
TC electronics polytune
en puur de looks de ASHDOWN BASS-OMETER (wat is dat ding kek met dat vu-metertje)

Zijn er tuners die ik over het hoofd zie? Zijn er in dit lijstje tuners die af te raden zijn? Of misschien wel juist aan te raden?

Wat ik belangrijk vind is dat de tuner snel is. Polytune zie ik zelf niet meteen het voordeel van in, maar ik sta er ook niet negatief tegenover. Het is in elk geval geen vereiste voor me, omdat ik toch maar 1 snaar tegelijk kan stemmen.

De rede dat ik deze vraag hier stel is eigenlijk omdat de tuner toch wel een heel belangrijk pedaaltje is, ben dus min of meer op zoek naar gebruikerservaringen. Het moet in elk geval een tunertje zijn waar ik geen omkijken naar heb. Gewoon zo een ding waar je niet bij stilstaat omdat ie het altijd goed doet.

driftkop
4 juni 2011, 04:30
Wat is je budget?

Ik heb zelf de Pitchblack, een prima pedaaltje, maar in het felle zonlicht is die moeilijk af te lezen. Dus als je veel buiten speelt misschien niet zo een goed idee.

SantaX
4 juni 2011, 04:45
Nou ik heb gezien dat ze allemaal rond de 70 euro liggen. Tientje meer of minder kan wel. Dus rond dat bedrag. Als er echt iets heel erg veel beters te krijgen is met een beetje meer, dan zou ik dat nog wel overwegen.

Goed dat je dat zegt trouwens, ik speel niet echt vaak buiten, maar het zou wel fijn zijn als ie onder alle lichtomstandigheden goed te lezen is.

the sure thing
4 juni 2011, 07:38
Waarom niet de Boss TU-3?

SantaX
4 juni 2011, 07:50
Geen idee, waarom wel? :)

SantaX
4 juni 2011, 08:27
Bedoel dat serieus trouwens he, waarom is de boss beter dan de tuners die ik noemde? Want ik weet echt niet wat een goede tuner is en wat niet... Vandaar ook dit topic.

bass blom
4 juni 2011, 08:37
ik ben heel wijs met mijn polytune

SantaX
4 juni 2011, 08:53
Hoe bevalt dat in de praktijk? Ik ben gewoon om op het oor te stemmen en het lijkt me lastig als ik alle snaren tegelijk zou aanslaan en dan op het apparaat vertrouwen op een goede klank? Komt ook omdat nog nooit met die apparaten gewerkt heb (polytune).

En een persoonlijkere vraag, toevallig familie van Rens?

bass blom
4 juni 2011, 09:06
hij bevalt me gewoon goed, alhoewel ik dat poly eigenlijk niet vaak gebruik.
enige minpunt, er komt een vaag soort brom achtig geluid uit als je een snaar, of meer tegelijk, aanslaat.
maar dat is geneuzel, heel zacht, in een kroeg hoort niemand het.

nee ik ken geen rens.

SantaX
4 juni 2011, 09:09
Ah thanks! Nouja, dat pedaal is iets duurder dan de rest en ik zie mezelf ook het poly gebeuren niet snel gebruiken. Dus ik denk dat het dat niet gaat worden. Hoe is de leesbaarheid trouwens?

Rens Blom is trouwens ex-wereldkampioen poolstokhoogspringen. (waar is een scrabblebord!) jaren niet meer gezien of gesproken, maar een oude jeugdvriend. Vandaar de vraag :ok:

bass blom
4 juni 2011, 09:16
ik vind de leesbaarheid prima, de 'naald' wordt mooi iets dikker groen als je de snaar goed hebt staan.

SantaX
4 juni 2011, 09:22
Dan neem ik hem alsnog mee :D
Ik wacht nog even af of anderen hier hun bevindingen plempen :ok:

jaywalker
4 juni 2011, 09:40
@TS,

Ik vind je nog steeds niet erg duidelijk met je eisen. Wil je het tijdens optredens gebruiken of gewoon thuis.
Is stil stemmen een must? Moet je ook op andere freq. kunnen stemmen ipv 440?

Ik gebruik al jarenlang gewoon een korg ca40. Echt fijn stem apparaat. Je kan er alleen niet stil of poly mee stemmen.
Kost 16,40 bij thomann. Overigens heb ik nu voor optredens ook een polytune die altijd aan staat. Hij mute mijn signaal niet omdat hij niet in mijn effecten-ketting zit, maar er paralel aan loopt.

dml
4 juni 2011, 09:41
Indien afleesbaarheid een must is en "bigger is better" is belangrijk voor je:
Boss TU-1000 :D

the sure thing
4 juni 2011, 09:51
Ik citeer ff uit eigen werk (is een post uit 2010):

Gisteren een 2e hands TU-3 gescoord! Hieronder mijn bevindingen:

De TU-3 reageert veel sneller dan de TU-2 en zelfs iets sneller dan de Korg Pitchblack. Hij herkent de de toon (de snaar) dus snel. De LEDs van de TU-3 zijn veel beter af te lezen dan de TU-2 en ze zijn ook nog eens extra fel aan te zetten, zodat ook in de felle zon gestemd kan worden. Ik heb de Korg PB ook wel eens in de zon gezet en dat gaat op zich wel, maar de TU-3 is wel het meest makkelijk afleesbaar.

De TU-3 reageert wel “nerveuzer” dan de TU-2 en de PB. De TU-3 heeft zo’n snelle respons dat bij het stemmen je inderdaad ziet dat als de snaar minder hard trilt, de stemming iets naar beneden gaat (iets wat de Polytune ook doet). De TU-3 heeft een veel snellere respons, bijna vergelijkbaar met de Turbotuner. Je kan een toonladder redelijk snel spelen, de TU-3 laat perfect zien welke tonen het zijn. Met stemmen zorgt de snelle respons dus wel voor snel verspringende Ledjes, iets wat de Korg en de TU-2 minder heeft.

Op papier zijn de PB en de TU-3 even accuraat, de TU-2 is iets minder accuraat. De TU-3 is (uiteraard) niet true bypass, maar ik heb zelf nooit problemen gehad met de Boss buffers (behalve de hele oude Boss reeksen). Dus: IMHO heeft Boss is de TU-3 een duidelijke verbetering t.o.v. de TU-2, maar het niet-true-bypass zijn kan voor menigeen een struikelblok vormen.

Zie voor compleet draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?135640-review-Boss-TU-3-(in-vergelijk-met-Korg-PB-en-TU-2)

SantaX
4 juni 2011, 09:55
@jaywalker, eisen klinkt wel heel beladen :seriousf: maar eigenlijk heb je wel gelijk. Laat ik het duidelijker samenvatten:

- Correcte tuning, dus wel nauwkeurig
- Snel, geen 5 tellen wachten tot het apparaatje ziet wat ik speel, dat moet binnen 1 a 2 tellen.
- Leesbaar in zowel daglicht als stagelicht als fel zonlicht. Al begrijp ik dat het laatste altijd een probleem is als het licht echt fel is.


@dml
Net even gekeken, die is inderdaad leesbaar :seriousf: als ik heel rijk was had ik hem in het mandje gedaan. 250 euro vind ik echter toch iets te veel :soinnocent:

SantaX
4 juni 2011, 09:57
@the sure thing
Dank je, dat draadje ga ik even lezen!

RelicBert
4 juni 2011, 11:04
Ik heb zelf de Pitchblack, een prima pedaaltje, maar in het felle zonlicht is die moeilijk af te lezen. Dus als je veel buiten speelt misschien niet zo een goed idee.

Ik vind de Pitchblack juist weer beter af te lezen dan de concurrenten. In het felle zonlicht is bijna niets af te lezen, te zien. De Pitchblack scoort in mijn beleving juist redelijk goed in de buitensituatie. Ik vind het toch een van de betere/fijnere tuners die ik ken. Moet wel zeggen dat ik de Polytune niet ken.

peter_heijnen
4 juni 2011, 11:09
Ik vind de Pitchblack juist weer beter af te lezen dan de concurrenten. In het felle zonlicht is bijna niets af te lezen, te zien.
De turbotuner!

Wel duur maar wat een superfijn ding, doet onder alle omstandigheden gewoon perfect wat ie moet doen.

Liquid_Metal
4 juni 2011, 11:27
Ah thanks! Nouja, dat pedaal is iets duurder dan de rest en ik zie mezelf ook het poly gebeuren niet snel gebruiken. Dus ik denk dat het dat niet gaat worden. Hoe is de leesbaarheid trouwens?

Rens Blom is trouwens ex-wereldkampioen poolstokhoogspringen. (waar is een scrabblebord!) jaren niet meer gezien of gesproken, maar een oude jeugdvriend. Vandaar de vraag :ok:

Dan moet je het wel goed spellen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Polsstokhoogspringen).

SantaX
4 juni 2011, 11:28
En zo leer ik ook weer bij. Nog opmerkingen over tuners of was het dat?

the sure thing
4 juni 2011, 11:41
... als ik opnieuw zou kiezen: De Polytune is echt handig om heel snel tijdens live situaties te stemmen, maar de TU-3 is echt heel erg goed leesbaar (veel beter dan de TU-2). Ik zou denk ik weer de TU-3 kopen (terwijl ik zelf nu de polytune heb, maar dat was vooral een GAS aanval). Ik ben bezig met een 2e boardje en daar komt de TU-3 dus weer op.

Liquid_Metal
4 juni 2011, 11:52
En zo leer ik ook weer bij. Nog opmerkingen over tuners of was het dat?

Nee sorry man, ik gebruik zelf de G-Major 2 om te stemmen en zal deze t.z.t. vervangen door een racktuner. Ik heb nog nooit een pedaltuner gebruikt :soinnocent:.

SantaX
4 juni 2011, 11:52
Ik zie dat die tu-3 ook een power-out heeft. Dat is opzich eigenlijk wel een heel handige feature. Al is ie met 90 euro wel aan de prijs. Ik neem hem mee, maar ik wacht nog heel even af op andere ervaringen.

SantaX
4 juni 2011, 11:53
Nee sorry man, ik gebruik zelf de G-Major 2 om te stemmen en zal deze t.z.t. vervangen door een racktuner. Ik heb nog nooit een pedaltuner gebruikt :soinnocent:.

Lol, goede come-back dan weer wel. :seriousf:
Mooi ding trouwens, die g-major. Helaas buiten mijn bereik voor het moment.

Il_Falco
4 juni 2011, 12:02
Ik zie dat die tu-3 ook een power-out heeft. Dat is opzich eigenlijk wel een heel handige feature. Al is ie met 90 euro wel aan de prijs. Ik neem hem mee, maar ik wacht nog heel even af op andere ervaringen.

PB heeft ook een powerout. Tu-2 ook.

Wat dacht je van de hardwire Tu-6? ook poly-stemmen... ;)

ik ben PB-gebruiker.

}{Metalmaster}{
4 juni 2011, 12:04
Polytune all the way =)

Ik had ook een tijdje zitten dubben welke tuner ik zou nemen. Veel reviews gechecked, hierzo gevraagd. Ik kom toch uit op de Polytune die ik met volle tevredenheid hier ook heb. Drop D functie leest hij ook, je kan hem handig ook in lagere stemmingen zetten.
Oldschool-stemmen kan ook, snaartje voor snaartje. Erg direct en nauwkeurig, maar dan ook niet zon hyper ding dat extreem gevoelig is en heen en weer springt.

Heeft ook nog een extra Power out.
Heel handig ook met optredens, ff checken of hij zuiver is met 1 rits over je snaren, zo nee, dan kan je op die manier stemmen, maar ook op de oude manier, wat ietsjes nauwkeuriger nog is.

Veel features, ik zou zeggen. Polytune all the way :)

lollol
4 juni 2011, 12:05
De turbotuner!

Wel duur maar wat een superfijn ding, doet onder alle omstandigheden gewoon perfect wat ie moet doen.

Bekijk dit:
http://www.youtube.com/watch?v=8bY9H7ec6_0

Die snelheidstest op het eind is vet!:mmmm:

SantaX
4 juni 2011, 12:35
Die turbo tuner zie ik in nederland nergens te koop eigenlijk. Heb ook moeite met hem af te lezen vanuit dat filmpje. Ik vind het wel fijn als het van rood naar groen gaat (als is dat vanuit design oogpunt wel de meest foute kleur combi die je kunt kiezen, zeker voor de medemens die kleurenblind is).

De polytune, ik lees dat je die niet kunt gebruiken en jezelf horen, dus alleen muted. Klopt dat? Want ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ik mezelf toch kan horen tijdens het stemmen.

Liquid_Metal
4 juni 2011, 12:37
Bekijk dit:
http://www.youtube.com/watch?v=8bY9H7ec6_0

Die snelheidstest op het eind is vet!:mmmm:

Wauw, ik ben overtuigd :). Maar wil de TS een strobotuner? Of kan de Turbo ook op de andere manier (hoe heet dat?) stemmen?

SantaX
4 juni 2011, 12:40
Wauw, ik ben overtuigd :). Maar wil de TS een strobotuner? Of kan de Turbo ook op de andere manier (hoe heet dat?) stemmen?

De TS weet nieteens wat een strobotuner is :sssh::soinnocent::hide:

peter_heijnen
4 juni 2011, 12:46
De turbo stemt alleen op de manier zoals je in het filmpje ziet. Die snelheid maakt verder natuurlijk niets uit om nauwkeurig te stemmen, maar naast de zeer grote nauwkeurigheid is de leesbaarheid onder alle omstandigheden super en daarbij ook zeer intuitief om mee te werken, al zal mbt dat laatste niet iedereen het met me eens zijn.

Thyrif
4 juni 2011, 12:48
Zelf een polytune. Ding is goed leesbaar en springt niet van hot naar her en is in te stellen op verschillende (single string) modes (needle, strobe, stream ofzo?). Poly gebruik ik niet erg veel, maar is wel handig om snel ff te zien welke snaren van stemming af zijn. Standaard op 440, maar kan je ook aanpassen. Al met al prima tevreden mee dus. (en zonder buffer, hij mute als je tuned en power through)

Niet veel positieve ervaringen met een tu2, maar de tu3 schijnt wel nuttiger te zijn. Pitchblacks zie ik ook veel naar tevredenheid gebruikt worden, heeft ook een iets groter leesoppervlak.

En dan is er altijd nog de tu-1000 xD

SantaX
4 juni 2011, 12:53
De turbo stemt alleen op de manier zoals je in het filmpje ziet. Die snelheid maakt verder natuurlijk niets uit om nauwkeurig te stemmen, maar naast de zeer grote nauwkeurigheid is de leesbaarheid onder alle omstandigheden super en daarbij ook zeer intuitief om mee te werken, al zal mbt dat laatste niet iedereen het met me eens zijn.

Help me eens even hier, volgens mij heb ik het door, maar zeker weten doe ik het niet. Als de ledjes stoppen met bewegen, dan is het goed? Ik ben echt gewoon aan een groen ledje, dus dit is echt nieuw voor me.

Dimitri92
4 juni 2011, 12:54
Heb een pitchblack,
Reageert snel, accuraat, makkelijk af te lezen, meerdere display instellingen, en true bypass geloof ik he.
Kortom: ik zeg doen!

SantaX
4 juni 2011, 12:55
Zelf een polytune. Ding is goed leesbaar en springt niet van hot naar her en is in te stellen op verschillende (single string) modes (needle, strobe, stream ofzo?). Poly gebruik ik niet erg veel, maar is wel handig om snel ff te zien welke snaren van stemming af zijn. Standaard op 440, maar kan je ook aanpassen. Al met al prima tevreden mee dus. (en zonder buffer, hij mute als je tuned en power through)

Niet veel positieve ervaringen met een tu2, maar de tu3 schijnt wel nuttiger te zijn. Pitchblacks zie ik ook veel naar tevredenheid gebruikt worden, heeft ook een iets groter leesoppervlak.

En dan is er altijd nog de tu-1000 xD

Dank! Hehehe, ja die tu-1000 werd al geopperd. Leesbaar is ie in elk geval. Vind hem alleen wat te duur :soinnocent:

Mitch
4 juni 2011, 13:02
Die polytune van TC heeft ook een kleine bug, de lage E wordt verkeerd weergegeven of zo? Ben het even kwijt. De DT10 is snel en heeft ook een kleine bug, wil soms een beetje brommen als je aan het (not entirely) silent tunen bent. Het zijn allemaal van die dingetjes dat je een pedaal er om kan verketteren maar als je 'm hebt boeit het je weinig en hindert het niet.
De Pitchblack is true bypass. Degene die ik ooit getest had vond ik niet echt supergoed qua zichtbaarheid, maar iedereen spreekt dat tegen dus misschien lag dat aan het testmodel. De Boss TU3 is eindelijk zo nauwkeurig als het hoort. De TU2 heeft nog steeds veel volgelingen omdat -ie rustiger reageert, maar da's gewoon gewend zijn aan onnauwkeurigheid ;) Strobostomp vond ik niet om aan te zien maar stond ook al niet in je lijstje. Turbo Tuner ligt boven het budget van de andere maar schijnt wel erg goed te zijn. In ieder geval supersnel. De Hardwire is prima, niks mis mee.
Er zijn dus wel verschillen, maar niet om nou van in paniek of vervoering te raken.

SantaX
4 juni 2011, 13:27
Dan denk ik dat ik de zoektocht ga beperken tot de pitch black, de tu-3, de polytone en de hardwire. Ik ga eens wat reviews daarover zoeken. Die hardwire pedalen ken ik niet echt, al zie ik dat ze best goed aangeschreven staan. Ik ben soms een echte ouwe lul, ik ben een beetje bang voor software. Vooral ook omdat ik zelf software schrijf :soinnocent:

HaroldA
4 juni 2011, 13:37
Ik heb 2 turbo tuners; wil nooit meer iets anders! :ok:

Snel, zeer duidelijk, true bypass (met fatsoenlijke schakelaar), zeer nauwkeurig: perfect!!!

peter_heijnen
4 juni 2011, 13:45
Als de ledjes stoppen met bewegen, dan is het goed?
Stil staan of zo goed als.

Je kunt ook er boven of onder gaan zitten, als je dan maar zorgt dat bij iedere snaar de leds even snel naar links of naar rechts draaien.

muziekschuur
4 juni 2011, 13:46
Alstie in een pedalboard zit is dit misschien wat. Maar 20 euro. Van Ibanez.
http://www.thomann.de/nl/ibanez_lu10.htm
http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/170568.jpg

Pedaltuner van Harley Benton. 25 euro, in metalen case. Voor bas en gitaar.
http://images6.thomann.de/pics/prod/238030.jpg
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_tu100.htm

langun
4 juni 2011, 13:59
Die Ibanez wil ik je wel eens zien bedienen met je voeten :p

Zelf heb ik de polytune, en ben ik er tevreden van. De leds passen zich ook aan naargelang het omgevingslicht, als je in een zeer klare omgeving bent branden ze harder.

Hij reageert zeer snel, je kan makkelijk binnen de seconde omschakelen van polytune naar single note (alle snaren aanslaan = polytune, 1 snaar aanslaan is single note, geen gedoe met knopjes dus). Het enige 'probleem' dat hij heeft is inderdaad de E snaar die hij wat te laag aanduidt, behalve als je 2 seconden+ de E laat doorklinken, dan toont hij wel de juiste stemming.

Indien je jezelf wilt blijven horen terwijl je stemt is dit echter GEEN tuner voor jou, al vraag ik me wel af waarom je dat zou willen.

HaroldA
4 juni 2011, 14:13
Opmerking over de polytune: hij kan geen alternatieve stemmingen aan, behalve E-dropped-D.

Mitch
4 juni 2011, 14:35
Alstie in een pedalboard zit is dit misschien wat. Maar 20 euro. Van Ibanez.
http://www.thomann.de/nl/ibanez_lu10.htm

Pedaltuner van Harley Benton. 25 euro, in metalen case. Voor bas en gitaar.

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_tu100.htm

En je eigen ervaring daarmee is?
Sorry dat ik het zeg, maar ik zie zó vaak linkjes van je naar koopwaar als ergens om ervaring gevraagd wordt, dat het me nu echt begint te storen. Afgezien dat topicstarter er nu niet om vraagt wat het goedkoopste stemapparaat is, vraagt hij vooral naar ervaringen. Die zie ik je zelden posten. Op Thomann zoeken kan iedereen, ervaringen delen heeft iedereen wat aan.

Back on topic:
de hardwire is dan wel van Digitech, het is verder een 'gewoon' pedaal hoor, niet meer of minder digitaal of modelling dan welk ander pedaal ook. In de multi test die we een tijdje geleden deden zat -i geoon prima tussen de andere pedalen.

jero
4 juni 2011, 14:43
Volgens mij is een deel van de suggesties true bypass en een ander deel niet. Ik weet niet of dat belangrijk voor je is, maar dat zou je shortlist nog verder kunnen verkorten.

De turbotuner werkt zeer prettig, maar ligt waarschijnlijk wel iets boven je budget.

HaroldA
4 juni 2011, 14:43
De turbotuner werkt zeer prettig, maar ligt waarschijnlijk wel iets boven je budget.

Stond een paar weken geleden op Marktplaats voor €80,-

Hallie
4 juni 2011, 14:51
Ik ben sinds gister van een TU-2 naar een Polytune gegaan.
tot nu toe ben ik al erg tevreden. Vanavond ga ik het testen tijdens een live situatie. Ik ben er al zeker van dat dat goed gaat bevallen.. De tu-2 is een prima ding, maar te sloom.

tomdiedom
4 juni 2011, 14:57
Heb zelf een dt-10. Degelijk apparaat, alleen blijft soms "hangen" met de display en heeft soms een redelijke vertraging met het weergeven van de tuning. Weet niet hoe dit zich verhoud tot andere stemapparaten, is de enige die ik heb gebruikt, maar ik stoor me er soms lichtjes aan. Misschien handig om mee te nemen in je besluit. Misschien is het exemplarisch... Voor een paar tientjes op mp te scoren en zeker geen slecht keuze.

HaroldA
4 juni 2011, 14:57
Heb zelf een dt-10. Degelijk apparaat, alleen blijft soms "hangen" met de display en heeft soms een redelijke vertraging met het weergeven van de tuning. Weet niet hoe dit zich verhoud tot andere stemapparaten, is de enige die ik heb gebruikt, maar ik stoor me er soms lichtjes aan. Misschien handig om mee te nemen in je besluit. Misschien is het exemplarisch... Voor een paar tientjes op mp te scoren en zeker geen slecht keuze.

Die van onze bassist bromt mee als je aan het stemmen bent. Heel irritant.

FruscianteFan
4 juni 2011, 15:04
Alstie in een pedalboard zit is dit misschien wat. Maar 20 euro. Van Ibanez.
http://www.thomann.de/nl/ibanez_lu10.htm
http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/170568.jpg

Pedaltuner van Harley Benton. 25 euro, in metalen case. Voor bas en gitaar.
http://images6.thomann.de/pics/prod/238030.jpg
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_tu100.htm
Los van dat TS zelf aangeeft op zoek te zijn naar een degelijke pedaltuner in de klasse rond €70, kan ik melden dat die Ibanez best een slecht ding is. Reageert heel traag, blijft hangen etc. Als ik mijn akoestische gitaar op dat ding moet stemmen, lus ik hem altijd door naar mijn DT-10. Ik bedoel, het is een stemapparaat en hij werkt wel, maar dat is niet waar TS naar zoekt.

Inmiddels heb ik een beetje ervaring met de polytune (bassist heeft hem) en die vind ik niet zo heel fijn. De DT-10 vind ik wel echt superfijn. Maar ja, die gebruik ik al een paar jaar, terwijl ik die polytune misschien 3 keer heb gebruikt.

Die kleine brom als er tegelijk een groene en rode LED branden is er wel (vooral hoorbaar als je er nog distortion na hebt), maar niet storend. Wel een hoge piep als ik hem op dezelfde adapter voed als mijn Boss DD-7 en/of Holy Grail.

Hoe dan ook, ik heb het vermoeden dat voor jou elk stemapparaat (TU-3, Korg, Turbo, Poly, Planet Waves, etc) wel zal voldoen.

Steelduines
4 juni 2011, 19:27
Ik zit zelf ook te kijken naar een TC Polytune. Het werkt volgens dit principe:


http://www.youtube.com/watch?v=mGYedBMmmzY

Vond het wel een interessant filmpje...

Brum
4 juni 2011, 20:03
Persoonlijk zou ik gewoon kijken naar een tweedehands Boss TU-2, of wellicht TU-3. Het slechte buffer verhaal is mijns inziens puristen geneuzel en zul je weinig van merken in de praktijk, of je moet al een hele zooi slechte buffers achter elkaar hebben staan en dan nog...

Waarom? Gewoon goedkoper en doet prima z'n ding.

the sure thing
4 juni 2011, 21:02
Persoonlijk zou ik gewoon kijken naar een tweedehands Boss TU-2, of wellicht TU-3. Het slechte buffer verhaal is mijns inziens puristen geneuzel en zul je weinig van merken in de praktijk, of je moet al een hele zooi slechte buffers achter elkaar hebben staan en dan nog...

Waarom? Gewoon goedkoper en doet prima z'n ding.+1 voor de buffer. Boss heeft prima buffers die onhoorbaar in de keten staan. Tenzij je ook met een Fuzz gaat werken, maar dat ligt dan aan de buffer in het algemeen en niet aan Boss. Wel/geen buffer is een discussie apart, maar voor mij maakt het geen reet meer uit. Ik heb behoorlijk wat "high-end" boetiek pedalen, maar er staat ook een Boss tussen!

SantaX
4 juni 2011, 23:14
Bedankt iedereen voor de bijdragen. Het zijn er wat veel om allemaal persoonlijk te bedanken, maar ik waardeer ze allemaal.

@langun
Ik vind het prettig mezelf te kunnen horen tijdens het stemmen. Soms heb je wel eens van die gitaren in handen waarbij je een beetje moet foetelen om bijvoorbeeld hoger op de hals alles in redelijke intonatie te houden.

True bypass vind ik niet zo heel belangrijk, uiteindelijk zal hij toch achter een looper komen. Al heb ik die nu nog niet.

@HaroldA Dank voor die opmerking, vind ik niet echt een probleem, al zou het wel handig zijn. Maar ik zie me de polytune functie eigenlijk niet echt gebruiken. Denk dat de polytune sowieso afvalt. Ik wil toch de optie om mezelf te kunnen horen.

Net eens een filmpje gekeken van de turbo tuner. Potdorie, dat ding is snel.
Alleen volgens mij alleen echt in de vs te bestellen? Zit ik dadelijk natuurlijk weer met invoerrechten enzo.

Ik denk dat ik voor het gemak deze week eens even naar een zaak toega en als ze ze hebben de pitch black, de tu-3 en de hardwire eens naast elkaar leg. Kijken wat voor mij het duidelijkste leesbaar is.

Denk in elk geval dat ik er verder zo wel uit kom. Ik begrijp in elk geval dat het alledrie geen miskoop zal zijn.

Al vind ik het nog steeds een beetje jammer dat niemand deze heeft:
http://images5.thomann.de/pics/prod/264851.jpg

Kijk dat ding eens kek zijn :seriousf:

bass blom
4 juni 2011, 23:26
wow die bass o meter wil ik :P

SantaX
4 juni 2011, 23:28
Het is echt heel erg, maar ik hem eigenlijk ook. Alleen voor de looks, geniaal. "stemapparaatje" krijgt zo wel een andere lading. En een eigen flightcase :seriousf:

FruscianteFan
4 juni 2011, 23:32
@langun
Ik vind het prettig mezelf te kunnen horen tijdens het stemmen. Soms heb je wel eens van die gitaren in handen waarbij je een beetje moet foetelen om bijvoorbeeld hoger op de hals alles in redelijke intonatie te houden.
Dit snap ik niet helemaal, maar volgens mij heeft de Pitchblack niet de optie om geluid door te laten als je stemt. De DT-10 wel, die heeft er een aparte uitgang ('bypass') voor. Is soms wel een uitkomst, maar niet vaak.

SantaX
4 juni 2011, 23:36
Ai, dan valt die ook af.
Hehehe, laten we het erop houden dat ik het gewoon prettig vind om zelf ook te horen of het goed is. Ik speel gitaar, ik heb recht op neuroses. :hippie:

FruscianteFan
4 juni 2011, 23:55
Tussen twee haakjes - dat die PB dat niet heeft, heb ik ook maar van horen zeggen. Ik heb hem zelf niet aan de tand gevoeld...

rocketx4
4 juni 2011, 23:56
uiteindelijk komt het natuurlijk heel dicht bij elkaar,
ik denk dat het niet uitmaakt of de ene tuner op 0,0001% afstemt en de ander op 0,00001%

kies gewoon een goed merk uit en je zit bijna altijd goed, boss tu-3 past natuurlijk altijd op je pedalboard?!:)



________

bekijk de tu 1000 ook is?

SantaX
5 juni 2011, 00:00
Ik had eigenlijk net de tu-3 in het winkelmandje gelegt. Lees er goede dingen over en het display spreekt mij het meeste aan. Zo zitten alle tuners die ik gewend ben in elkaar. De power-out is ook handig dus ik denk dat ik eruit ben :ok:

HaroldA
5 juni 2011, 10:45
ik denk dat het niet uitmaakt of de ene tuner op 0,0001% afstemt en de ander op 0,00001%

Nee, maar tussen 0,02ct en 0,001ct zit wel een hele hoop verschil!

De TU-2 buffer heb je het meest last van op basgitaar: verlies van laag. Toen onze bassist mijn oude pitchblack ipv TU-2 in gebruik nam kreeg hij ineens een laagfrequentie erbij die hij eerder gewoon niet had. :ok:

Zelf dacht ik een verlies van hoog te merken, maar dat is al lang geleden en had toen inderdaad meerdere (Boss) buffers op m'n bord liggen.

Hallie
5 juni 2011, 11:11
vannacht voor het eerst met de polytune getuned op het podium. Mooi spul hoor, lekker snel. heel goed af te lezen. Elke tuner in die prijsklasse zal zijn werk goed doen.. het is een ook kwestie van smaak en hoeveel eisen je hebt. ik heb een polytune gekocht uit nieuwsgierigheid en het is leuk om een nieuwe pedaal te hebben.. daar word je altijd zo blij van.. of het nou een echte aanwinst is of niet.

SantaX
5 juni 2011, 11:46
Haha ja, ik moet daar echt op letten merk ik. Heb de laatste jaren alleen klassiek gespeeld en sinds december dus weer electrisch. Ik had toen al zo een vermoeden dat het duur zou gaan worden. Eerst de gitaar, toen toch maar een andere versterker. Paar weekjes terug dan toch ook maar weer een cry baby en nu dus een tuner, tegelijk heb ik van iemand op het forum een transparant overdrive versie 1 overgenomen en ik ben nu alweer aan het kijken voor een compressor :') Een goede delay moet er ook nog komen....

:soinnocent::seriousf:
En eigenlijk, ben ik diep van binnen het gelukkigst met een gitaar + kabel + amp! Maar toch, ik kan het niet laten! Al pak ik het deze keer wel heel anders aan dan vroeger. Vroeger kocht ik goedkoop. Nu koop ik wat ik echt wil.

jerome
7 juni 2011, 18:02
Onze bassist heeft een Korg Pitchblack tuner.
Hij is er tevreden over maar ik vind het werkelijk een kutding.
Ik vind m veel te gevoelig en de "wijzer" blijft maar bewegen.
De "demping" is gewoon niet lekker
En hij is moeilijker af te lezen en je ben 2 x zo lang bezig met stemmen als met de TC Electronic Polytune, zelfs als je snaar voor snaar stemt.
Bij de weg, die Polytune manier is imho vooral handig om even snel te checken welke snaar niet goed gestemt staat, daarna sla je die betreffende snaar aan en je stemt hem.
De snaar stemmen in de Polytine stand kan wel maar is iets lastiger en minder zuiver.

Tankman
7 juni 2011, 18:14
Ik heb een Pitchblack gehad en herken de problemen die jerome noemt niet echt. Het was echt wel een prima ding. De enige reden dat ik hem weg heb gedaan is omdat ik een Polytune cadeau heb gekregen en die was gewoon beter en prettiger om mee te werken.

Naast de Pitchblack en de Polytune hebben mijn bandleden telkens een TU-2 gehad. Ik heb er ook weleens mee gewerkt, bijvoorbeeld toen i kaan het shoppen was voor een pedaltuner even uitgetest. Ik vind het onoverzichtelijke ondingen. Ik heb op m'n werk een Boss demo bord staan met een TU-3 erop en dat vind ik ook een onoverzichtelijk onding.

Dus conclusie: POLYTUNE FTW!

FruscianteFan
7 juni 2011, 18:41
Onze bassist heeft een Korg Pitchblack tuner.
Hij is er tevreden over maar ik vind het werkelijk een kutding.
Ik vind m veel te gevoelig en de "wijzer" blijft maar bewegen.
De "demping" is gewoon niet lekker
En hij is moeilijker af te lezen en je ben 2 x zo lang bezig met stemmen als met de TC Electronic Polytune, zelfs als je snaar voor snaar stemt.
Bij de weg, die Polytune manier is imho vooral handig om even snel te checken welke snaar niet goed gestemt staat, daarna sla je die betreffende snaar aan en je stemt hem.
De snaar stemmen in de Polytine stand kan wel maar is iets lastiger en minder zuiver.
Dat heb ik ook wel gemerkt aan de DT-10: hij is best gevoelig en 'wispelturig'. Echter, dat is alleen maar doordat hij nauwkeurig is: ik heb liever een stemapparaat dat het verloop nauwkeurig aangeeft (zeker als je hard aanslaat ofzo).

Mitch
7 juni 2011, 19:15
Ja, dat hoor je veel van mensen die aan de TU2 gewend zijn. Dat bijv een DT10 zo ' nerveus' is. Nee, nauwkeurig :listen: En dan zie je ook dat bij het begin van het aanslaan van een snaar de pitch iets anders is dan aan tijdens het uitklinken van een snaar. Wen er maar aan...

jerome
7 juni 2011, 21:00
Ja, dat hoor je veel van mensen die aan de TU2 gewend zijn. Dat bijv een DT10 zo ' nerveus' is. Nee, nauwkeurig :listen: En dan zie je ook dat bij het begin van het aanslaan van een snaar de pitch iets anders is dan aan tijdens het uitklinken van een snaar. Wen er maar aan...

Dat de Korg zenuwachtiger reageert dan de Polytune wil absoluut niet zeggen dat de Korg dan ook nauwkeuriger is. Dat is echt flauwe kul.
Zoals ik schreef zit er bij de Polytune een miniuscuul korte vertraging ingebouwd waardoor de wijzer niet gelijk op élke kleine verandering in het signaal reageert.
Daardoor heeft de Polytune niet dat zenuwachtige karakter terwijl hij net zo nauwkeurig is. Ik heb ze beide vergeleken en er zit wat tuning betreft geen enkel verschil in.
De Polytune werkt IMHO daarom fijner en sneller en is veel makkelijker af te lezen zowel op een licht als op een donker podium...

johanh
7 juni 2011, 21:04
Paar weekjes terug dan toch ook maar weer een cry baby en nu dus een tuner, tegelijk heb ik van iemand op het forum een transparant overdrive versie 1 overgenomen en ik ben nu alweer aan het kijken voor een compressor :') Een goede delay moet er ook nog komen....


Ik heb in het draadje volgens mij gelezen dat de G-major(2) boven je budget lag, maar volgens mij als je dit allemaal bij elkaar gaat optelen kun je voor dat geld op marktplaats ook wel een G major(2) vinden.

Gr
Johan

Brum
7 juni 2011, 21:15
Dat het een kwestie van gewenning is, is wel wat voor te zeggen. Ik gebruik al sinds mensenheugenis een TU-2, ik weet niet beter meer en hoef dan ook niet anders meer, omdat ie ook gewoon degelijk z'n werk doet verder. 'Wen er maar aan' vind ik dan weer niet zo'n sterk argument in een zoektocht naar een stemapparaat. Het is mijns inziens niets meer dan wat je het beste ligt, waarom dan moeten wennen aan iets wat je op voorhand al minder ligt?

De nauwkeurigheid neem ik persoonlijk met een korreltje zout. Ik ben nog nooit stijl achterovergeslagen van iemand z'n zeer nauwkeurige stemming bij concerten. Ik hoor de verschillen in ieder geval niet. Dus ja, dan maar de tuner die met het beste ligt. Kan ook even zo goed een Polytune of een Korg zijn, voor elk wat wils.

SantaX
7 juni 2011, 21:33
Ik heb in het draadje volgens mij gelezen dat de G-major(2) boven je budget lag, maar volgens mij als je dit allemaal bij elkaar gaat optelen kun je voor dat geld op marktplaats ook wel een G major(2) vinden.

Gr
Johan

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in, maar het doet wat minder pijn als je het kunt spreiden :sssh: Het is ook wel zo dat ik vroeger altijd met digitaal en multi-effecten speelde. Na een paar jaar geen electrisch te hebben gespeeld ben ik nu sinds een half jaartje opnieuw begonnen. Nu zal ik de gmajor zeker niet willen vergelijken met een zoom 505 of een genetx 3, maar ik vind het eigenlijk ook wel fijn op deze manier. Hier thuis sta ik nu 9 van de 10 keer eigenlijk rechtstreeks op de versterker of pc geprikt, maar een wah moest er komen en dat moest de cry baby zijn. Hier op het forum verkocht iemand een pedaaltje dat mijn interesse wel had voor een paar tientjes. De dan electro trans. overdrive versie 1. Tja, de tu3, ok die is prijzig. Een goede compressor vast ook, maar ik vind het leuke ervan dat ik nu veel meer bezig ben met uitzoeken en bedenken wat ik nu eigenlijk echt wil. Dat proces zou ik moeten missen als ik zou investeren in een gmajor. Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik vind dat mooi spul. Ook zo een ultra lijkt me wel tof. Alleen op het einde van de dag zou ik dat ding gebruiken zoals ik het vroeger heb gedaan. Voor elke song patches maken die zo dicht mogelijk bij het origineel liggen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat ik geen eigen geluid heb. Niet iedereen gebruikt die apparaten zo, maar ik ken mezelf te goed.

FruscianteFan
7 juni 2011, 22:03
Dat de Korg zenuwachtiger reageert dan de Polytune wil absoluut niet zeggen dat de Korg dan ook nauwkeuriger is. Dat is echt flauwe kul.
Zoals ik schreef zit er bij de Polytune een miniuscuul korte vertraging ingebouwd waardoor de wijzer niet gelijk op élke kleine verandering in het signaal reageert.
Daardoor heeft de Polytune niet dat zenuwachtige karakter terwijl hij net zo nauwkeurig is. Ik heb ze beide vergeleken en er zit wat tuning betreft geen enkel verschil in.
De Polytune werkt IMHO daarom fijner en sneller en is veel makkelijker af te lezen zowel op een licht als op een donker podium...
Je zegt het zelf al: hij reageert niet op elke miniscule verandering. Dat komt erop neer dat hij minder nauwkeurig is. Andersom is het trouwens niet zo, mijn ibanez tuner is doet heel zenuwachtig maar is niet erg nauwkeurig.

Ik heb dus weleens mijn DT-10 doorgelust naar een polytune en die laatste is een tikje trager en, naar mijn idee, een héél klein beetje minder nauwkeurig: de DT-10 gaf vaak nog een afwijking terwijl de poly al zei dat het goed was.

In praktijk maakt het met de DT-10 niet veel uit als je af en toe een rood ledje hebt. In diezelfde praktijk kun je met een polytune of boss meer dan prima stemmen. Het gaat om voorkeur en details...

jerome
7 juni 2011, 22:58
Je zegt het zelf al: hij reageert niet op elke miniscule verandering. Dat komt erop neer dat hij minder nauwkeurig is.

Nee, je hebt het niet goed gelezen en je snapt het principe blijkbaar niet.
Door de miniscule kleine vertraging en een soort electronische middeling reageert ie niet gelijk op elke miniscule verandering in de toon.
Een beetje hetzelfde idee als bij manometers/drukmeters.
Bij een oliegevulde drukmeter gaat de wijzer niet zo zenuwachtig heen en weer als bij een "droge" drukmeter en lijkt daardoor minder gevoelig. Toch is de olie gevulde drukmeter net zo nauwkeurig maar wel beter af te lezen...

Tankman
7 juni 2011, 22:59
Nee, je hebt het niet goed gelezen en je snapt het principe blijkbaar niet.


Nounou, rustig aan. :dontgeti:

jerome
7 juni 2011, 23:04
Ik ben uiterst rustig... ;)

FruscianteFan
7 juni 2011, 23:25
Ik heb heel goed gelezen wat je schreef en snap het ook volkomen. Ik hoop dat dat andersom ook is want ik heb niks tegen de poly...

}{Metalmaster}{
8 juni 2011, 11:52
Die turbo tuner zie ik in nederland nergens te koop eigenlijk. Heb ook moeite met hem af te lezen vanuit dat filmpje. Ik vind het wel fijn als het van rood naar groen gaat (als is dat vanuit design oogpunt wel de meest foute kleur combi die je kunt kiezen, zeker voor de medemens die kleurenblind is).

De polytune, ik lees dat je die niet kunt gebruiken en jezelf horen, dus alleen muted. Klopt dat? Want ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ik mezelf toch kan horen tijdens het stemmen.

Helaas is dit zo, tenzij je hem in de loop knalt. Dan hoor je jezelf nog wel met 50% van het volume ;)