PDA

View Full Version : Still got the blues solo (youtube cover)



Cubone
4 juni 2011, 01:41
Hi,

Ik had in het verleden een still got the blues solo gepost. Maar heb nooit daadwerkelijk mijn youtube cover laten horen. (verschil in toon, intonatie andere soort licks en gevoel ???)

Ben benieuwd of jullie hier wat op aan te merken hebben. Het grappige is, dat ik heel veel improviseer tijdens deze solo en alleen de melodie in grote lijnen aanhou. Maar het schijnt dat mijn improvisatie licks zoveel op die van Gary Moore lijken, dat sommige mensen denken dat het een noot voor noot cover is....


http://www.youtube.com/watch?v=Q3wKiJuelfUs


Groetjes,

:metal:


PS: Eerste solo waar ik kippenvel van kreeg, en die ik letterlijk kan dromen..

arnoldtims
5 juni 2011, 08:38
Klinkt weer erg goed.
Wat klinkt die sgs vet.
Hoe en over wat heb je dit opgenomen, niet met een versterker denk ik.

Dat je solo op het origineel klinkt komt ook omdat je licks dan wel geïmproviseerd zijn maar wel duidelijk geïnspireerd zijn door het origineel.

De vorige keer ontstond een discussie of je het originele geluid benaderde.
Jij speelt op een sgs en dat is geen les paul i know maar toch mis ik af en toe even een wat bijtende scherpe toon. Volgens mij haal je die al als je in de solo af en toe even schakelt naar het brug element.
Daardoor komt er wat meer spanning in de solo.

Maar goed dit is zoeken naar feedback want het klinkt gewoon lekker en het is goed gespeelt

savale
5 juni 2011, 12:27
oeh lekker gespeeld man! Je sound wordt na een minuutje wat beter vind ik. Iets feller. (volgens mij switch je naar je brug?)

arnoldtims
5 juni 2011, 13:30
oeh lekker gespeeld man! Je sound wordt na een minuutje wat beter vind ik. Iets feller. (volgens mij switch je naar je brug?)

@Jij speelt op een sgs en dat is geen les paul i know maar toch mis ik af en toe even een wat bijtende scherpe toon. Volgens mij haal je die al als je in de solo af en toe even schakelt naar het brug element.


Lol daar gaat mijn argument. je had dus al over geschakeld naar je brug
Maar ik ben het wel eens met Savale, ik vind de sound met het brug element iets lekkerder, Iets minder vet en wat transparanter.

Cubone
5 juni 2011, 16:20
Klinkt weer erg goed.
Wat klinkt die sgs vet.
Hoe en over wat heb je dit opgenomen, niet met een versterker denk ik.

Dat je solo op het origineel klinkt komt ook omdat je licks dan wel geïmproviseerd zijn maar wel duidelijk geïnspireerd zijn door het origineel.


Thanks !

Ik heb een guitarport die ik aansluit op mijn computer en de effecten zijn minimaal. distortion pedal met wat reverb (die ik als delay gebruik). En het is idd een sg special, dus nog eigenlijk een afgeslankte versie van een sg. Had ook liever een honeyburst les paul gehad maajah....:seriousf:

Ik heb een hele tijd exclusief naar Gary geluisterd en altijd zijn licks geprobeerd te spelen. Ik hou van rock en blues, en zijn muziek trok me altijd aan omdat hij een combi van beide had. Ik heb on/bewust heel veel van
hem overgenomen :rockon:


oeh lekker gespeeld man! Je sound wordt na een minuutje wat beter vind ik. Iets feller. (volgens mij switch je naar je brug?)

Je ziet idd mijn hand naar mijn toggle switch reiken @ 0.50 :sssh:

In de originele versie van still got the blues (studio versie) heeft ie ook een wat romige minder scherpe toon voor de intro. Hij switched ook naar de brug element rond 0.51, om zo JUIST de spanning op te bouwen en te benadrukken. Die dynamiek zou er niet zijn, als hij alsmaar de brug element zou gebruiken.

Wat ook heel veel mensen niet weten, is dat hij in de studio versie weer terug switched naar de hals element op het einde van de solo (tenminste dat hoor ik). Bij mij is dat rond 2.15, ik denk dat hij dit deed om de spanning weer af te bouwen...

De live versie heeft zowiezo meer bite en de reverb is ook heel erg aanwezig, en volgens mij gebruikt ie daar wel af en toe exclusief zijn brug element.

Bedankt voor de reacties !


Groetjes,

:gitarist:

Riky
7 juni 2011, 11:54
erg knap gespeeld hoor! Vind je sound op de brug ook beduidend beter, maar daar is je spel niet minder om.