PDA

View Full Version : E snaar op zelfbouw telecaster blijft jengelen



jan jansen
3 juni 2011, 18:18
k heb een probleem met de E snaar van een zelfbouw tele. Hij klinkt als een indonesische citer (of hoe dat ook maar heet).
Wat heb ik al gedaan:

1. Andere snaar er op gezet (010).
2. topkam vervangen door een graptech en middels een fineertje op de goede hoogte gezet.(had iets teveel gevijld...)
3.Snaren op goede hoogte gezet.


Bij een open snaar jengelt ie en overal waar ik de snaar indruk,dus op fret 1 t/m 21.
Voorheen had ik hetzelfde op de B snaar op fretpositie 1,maar die is na bovenstaande veranderingen goed.
Iemand ervaring ermee?

stijnkenens
3 juni 2011, 18:21
Als je een snaar aan de eerste fret induwt, en het stopt, dan weet je bijna 100% dat het de topkam is.
Als het overal 'jengelt', dan ligt het waarschijnlijk aan de brug zadeltjes.
Er zal ergens toch een randje zitten waardoor de snaar niet mooi over het zadel loopt.

Probeer het zadel aan de brug eens een beetje uit te vijlen, en daarna proper schuren, in de groef.
Bij mij werkt zoiets meestal wel.


s.

peter_l
3 juni 2011, 18:24
Dat was toch zo'n heel goedkoop bouwpakket? Daar moet je vaak nog wel wat extra's aan doen. Als de hals al perfect gesteld is qua bolling/holling, dan kan het zijn dat de frets aan de hoge E kant niet goed in de toets zijn gedrukt, en indien dat wel het geval is: frets vlakken.
Voor de gein even een ander brugzadeltje proberen kan misschien ook wel een positief effect geven, je weet maar nooit.

INOXROX
3 juni 2011, 18:54
k heb een probleem met de E snaar van een zelfbouw tele. Hij klinkt als een indonesische citer (of hoe dat ook maar heet).
Wat heb ik al gedaan:

1. Andere snaar er op gezet (010).
2. topkam vervangen door een graptech en middels een fineertje op de goede hoogte gezet.(had iets teveel gevijld...)
3.Snaren op goede hoogte gezet.


Bij een open snaar jengelt ie en overal waar ik de snaar indruk,dus op fret 1 t/m 21.
Voorheen had ik hetzelfde op de B snaar op fretpositie 1,maar die is na bovenstaande veranderingen goed.
Iemand ervaring ermee?

Wat mij wel uit de brand heeft geholpen : waterproof 800 ( hoger mag ook , goed nat ) die uitsparingen in de kammen doorlopen . Daarnaast weet ik van anderen dat ze e.e.a. - vervolgens met e.o.a. krijt insmeren ( wat dan nog verder de frictie tussen je kam en je snaar verlaagt ) Scheelde me meteen al in ieder geval 2 G snaren per maand .
Wellicht wordt 't daarmee iets gemakkelijker om het werkelijke euvel te lokaliseren ....

jan jansen
3 juni 2011, 19:55
Dat was toch zo'n heel goedkoop bouwpakket? .

Vreemde conclusie en volkomen fout gedacht...:???::???:

Het idee om het zadel in de brug te schuren die ga ik eens proberen....Het is overigens zo`n moderne telecaster brug...de enige die ik heb op al mn telecasters...en ook de laatste dus...,bovendien eens het potlood halen door de topkam...

JJ

oigun
3 juni 2011, 20:04
Kan haast niet anders dan het brugzadeltje zijn... Even het zadeltje van de lage en hoge e (of de A of D) verwisselen, misschien help het. Ik heb ook zo'n goedkoop stratbrugje die hetzelfde euvel heeft. Moet ik nog steeds een fixen...

jan jansen
5 juni 2011, 15:59
Kan haast niet anders dan het brugzadeltje zijn... Even het zadeltje van de lage en hoge e (of de A of D) verwisselen, misschien help het. Ik heb ook zo'n goedkoop stratbrugje die hetzelfde euvel heeft. Moet ik nog steeds een fixen...

Vandaag een ander zadeltje gemonteerd...blijft jengelen. Ik heb nog zo`n zelfde brug liggen,ga ik zometeen vervangen. jammer dat de snaren door de body lopen anders had ik er een vintage correcte telecaster brug op gezet. (zit een mm of 6 verschil in lengte in de gaten )

peter_l
5 juni 2011, 16:56
Vreemde conclusie en volkomen fout gedacht...:???::???:
Valt wel mee denk ik. Omdat je je werkelijk zeer recent beklaagde over enkele goedkope Tele bouwpakketjes, leek de conclusie dat je juist met één van die gitaren aan het worstelen was me blijkbaar voor de hand liggend. Vandaar.

Maar u heeft dus geneuzel met een echte Tele, excuus. Balen. Al gekeken of de frets wel goed in de toets zitten aan de hoge E kant?

edit: schoot me net te binnen: staat niet per ongeluk één van de elementen net een tikje te hoog? Kan-ie ook op aanlopen.

jan jansen
5 juni 2011, 18:05
Valt wel mee denk ik. Omdat je je werkelijk zeer recent beklaagde over enkele goedkope Tele bouwpakketjes, leek de conclusie dat je juist met één van die gitaren aan het worstelen was me blijkbaar voor de hand liggend. Vandaar.

Maar u heeft dus geneuzel met een echte Tele, excuus. Balen. Al gekeken of de frets wel goed in de toets zitten aan de hoge E kant?

edit: schoot me net te binnen: staat niet per ongeluk één van de elementen net een tikje te hoog? Kan-ie ook op aanlopen.

oke...duidelijke conclusie ja...
..ik ben het nu zat en ben bezig een vintage correcte brug aan het monteren waarbij de snaren aan de achterkant van de brug lopen en niet door de body..Als ie hierna goed is boren we wel nieuwe gaten voor snaarbusjes...begint ie wel te lijken op een oude vw kever...(verbouwen en vebouwen maar..hij doet het altijd wel..) maar ook dat heeft wel wat...:ok:

barno
5 juni 2011, 18:31
Om dat soort vreemd meetrillen van iets te ontdekken, moet je heel methodisch te werk gaan. snaar aanslaan en elke tuner apart vasthouden, truss rod checken (of die niet meetrilt net op die frequentie), kam en brug uitschakelen (door er net voor een contactpunt te maken met een stukje metaal of been, elementenhoogte checken (stringpull), frets dubbelchecken enz.

Bestaat niet dat je dan niet vlug te weten komt wat de oorzaak is.