PDA

View Full Version : Ontstemmen van een gitaar



INOXROX
3 juni 2011, 17:00
Is het werkelijk zo dat het ontstemmen van een gitaar niet alleen door spanningverlies in de snaren zich voordoet ( m.a.w. gaat ie omlaag , duh ) , maar dat er ook - in sommige zelfs omhoog kan gaan .
Ik heb diverse acoustics en slechts 1 daarvan , een MartinD15 , heeft dat als ik 'm even aan de kant heb gehad en weer pak , dat vaak de stemming is omhoog gegaan . Niet een andere heeft dat ( van de 4 of 5 ) .
Ik denk dan te concluderen dat dat 'm alleen maar in de hals kan zitten . Maar dan zou ik nog graag van iemand horen of dat-werken-van-dat hout iets zegt .
Any info's welcome !

bass blom
3 juni 2011, 17:11
merk ik ook regelmatig, als ik na een avond oefenen een paar dagen niet speel, pak ik de gitaar, is hij goed gestemd maar te hoog.

mickvdv
3 juni 2011, 17:18
Heeft dit niet iets met temperatuur wisselingen te maken. Als het warm is zetten snaren uit en als het wat kouder is worden ze weer korter.

Als je dus stemt als het warm is en je daarna gaat spelen als het koud is is het geheel wat strakker (aangenomen dat snaren harder krimpen en uitzetten als het hout van de gitaar) en dus hoger.

Maar echt zeker weet ik dit niet hoor.

Greasemouth
3 juni 2011, 17:27
Heeft dit niet iets met temperatuur wisselingen te maken. Als het warm is zetten snaren uit en als het wat kouder is worden ze weer korter.

Als je dus stemt als het warm is en je daarna gaat spelen als het koud is is het geheel wat strakker (aangenomen dat snaren harder krimpen en uitzetten als het hout van de gitaar) en dus hoger.

Maar echt zeker weet ik dit niet hoor.

In theorie denk ik wel, in de praktijk echter niet. Het ontstemmen heeft ook met de luchtvochtigheid te maken en dus de temperatuur verschillen.

Muzieknono
3 juni 2011, 17:28
Heeft inderdaad met temperatuur wisseling te maken, niets aan de hand dus.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
3 juni 2011, 17:46
Luchtvochtigheid én temperatuur zou ik zeggen. De ene gitaar is er gevoeliger voor dan de andere. Mijn Martin is veel stemvaster dan mijn Lowden terwijl ze in de zelfde ruimte onder de zelfde omstandigheden bewaard worden. De Martin is kleiner en platter (OOO) en heeft dus minder materiaal dat kan werken.

INOXROX
3 juni 2011, 17:47
merk ik ook regelmatig, als ik na een avond oefenen een paar dagen niet speel, pak ik de gitaar, is hij goed gestemd maar te hoog.

Wat jij zegt bass . Ontstemd , wel over de hele linie evenredig . No way ontstemmen die snaren zelf evenveel - zo nauwkeurig .
Tot op zekere hoogte kan 't me natuurlijk nie boeie ( as ie't moar doet , woar ? ) maar ik vraag me of of je iets over de kwaliteit van een houtsoort - lees : gitaar - kan zeggen hiermee ..
Is dit iets wat alleen de 'betere' gitaren overkomt ( lees ; uit hoogwaardigere produkten/materialen samengesteld ) en daarmee bijna een bewijs van een goed produkt ; daar waar het het gebruikte materiaal betreft , althans ?

Tenslotte heb ik maar 1 gitaar in deze prijsklasse . En alleen die heeft 't

I don't who they think they are -
smashing a perfectly good guitar - John Hiatt - who else ?

bass blom
3 juni 2011, 17:53
ik heb het bij meer gitaren gemerkt.
ik denk dat het vooral een temperatuur iets is.
je hebt de hals en de snaren steeds beet, je stopt dus warmte er in.

INOXROX
3 juni 2011, 18:05
ik heb het bij meer gitaren gemerkt.
ik denk dat het vooral een temperatuur iets is.
je hebt de hals en de snaren steeds beet, je stopt dus warmte er in.

Stel : je begint aan een eigenbouw . Is dat blijkbaar(?) een eigenschap die je zoekt in een houtsoort ?
IK vind 't zo frappant dat alleen de Martin dat heeft ( met een enkele uitzondering daargelaten , hebben ze feitelijke bijna allemaal dezelfde snaren d'r op ). Ik heb ook wel wat aan electrisch (massief) spul staan , maar die gaan allemaal - net als de rest - naar beneden in stemming , zoals je logischerwijs ook zou verwachten .
Maar een solid-body is natuurlijk lang niet zo gevoelig - niet zo snel althans - voor een temperatuursfluctuatie ( mooi woord : onthouden voor als ik nog 'ns indruk op m'n vriendin moet maken met scrabble ... ) als die waar we we het nu over hebben dus ...
Moet een ander forum zoeken ? Een voor houtsoorten ?

bass blom
3 juni 2011, 18:11
ehm.. de gitaar waar ik het over heb is deze..

http://www.internut.nl/JTM45/IMG_0572.jpg

:chicken:

INOXROX
3 juni 2011, 18:42
zo te zien niks mis mee ? je wil 'm toch nie kwijt he

bass blom
3 juni 2011, 18:56
hahaa, welnee

Greasemouth
3 juni 2011, 18:57
Off-topic: mooie gitaar!

INOXROX
3 juni 2011, 20:05
ken'k niks tegenin brengen ....
Maar de vraag blijft : kan iemand me meer vertellen ?

Muzieknono
4 juni 2011, 07:18
Ga eens langs bij een luthier en leg hem de vraag voor, hij of zij zal het je ongetwijfeld kunnen vertellen, voor de rest gewoon stemmen voor je gaat spelen, kleine moeite, groot plezier.
Mvgr. Dirk Jan :B

SantaX
4 juni 2011, 07:25
Het heeft ongetwijfeld met temperatuur en vochtigheid te maken, maar ik merk dit effect ook door vuil. Ik ben zo een gitarist die snel zweethandjes heeft, daardoor bouwt er heel snel vuil op mijn snaren. Haal ik het vuil eraf, bemerk ik ook dat de snaar hoger gaat klinken. Onderbouwen kan ik het niet, maar het zou me niets verbazen als de factor vuil ook nog een rol speelt.

INOXROX
4 juni 2011, 16:38
Het heeft ongetwijfeld met temperatuur en vochtigheid te maken, maar ik merk dit effect ook door vuil. Ik ben zo een gitarist die snel zweethandjes heeft, daardoor bouwt er heel snel vuil op mijn snaren. Haal ik het vuil eraf, bemerk ik ook dat de snaar hoger gaat klinken. Onderbouwen kan ik het niet, maar het zou me niets verbazen als de factor vuil ook nog een rol speelt.

Sluit 'k ook niet uit . Oxidatie en zo . Maar dan nog blijft het verschil tussen de gitaren onderling , onder nagenoeg gelijke omstandigheden ,opmerkelijk vind ik .
ff kwijt wie het voorstelde ( waarvoor excuus ) , maar om naar een luthier te gaan om uitleg , is natuurlijk geniaal . Schaam me da'k 'r zelf nie aan dacht ...

@Muzieknono - sorry