PDA

View Full Version : Een vraag over Reaper



hjh360
3 juni 2011, 15:17
Hoi allemaal,
Ik ben begonnen met het opnemen van wat nummertjes via Reaper. Ik plug gewoon mijn gitaar en mic in een audio-interface en krijg het dan meteen te zien op Reaper.

Nu ben ik alleen wel een complete noob met Reaper, dus vroeg ik mij af hoe ik hier een drum track in kan gooien? Dus eigenlijk gewoon net zo'n soort tijdsbalkje als dat ik heb met mijn gitaar en zang, maar dan met een drum track. Moet ik die eerst in een ander programma in elkaar zetten en dan importeren in Reaper, want dan kan ik er wél goed overheen opnemen.

Weet iemand hoe ik dit kan doen, en welk programma ik daar eventueel voor kan gebruiken?

Terminus
3 juni 2011, 16:00
Je kan als je snel iets wilt hebben Loops gebruiken. Als je wat meer mogelijkheden (en dan gelijk ook VEEL meer mogelijkheden) wilt kun je kijken naar drumsoftware als EZdrummer, Addictive Drums, Superior Drummer, Steven Slate Drums en BFD. Die software is gelijk ook enkele honderden euro's en vereist wat kennis als je precies het geluid dat je zoekt eruit wilt krijgen.

MaxVMH
4 juni 2011, 15:48
Daarnaast kan je ook proberen een drummer te zoeken die thuis kan opnemen, of iemand die graag drums programmeert.

Als je geld wilt uitgeven, is iets à la EZdrummer ideaal. Als je geen geld wilt uitgeven, zoek dan een gratis drum VSTi. Dan kan je eventueel de MIDI doorsturen naar iemand mét degelijke drum VSTi's, en dan stuurt die persoon je de audio terug.

Als je met click ingespeeld hebt, mag je mij altijd iets doorsturen. Ben geen drummer, maar wil wel eens proberen :p

Thyrif
4 juni 2011, 16:29
Pas wel op, reaper had bij mij een nét andere bpm count dan in bv cubase. Als ik een miditrack in reaper op 110 had, moest ie in cubase op 113.25 (oid) om te passen met de audioclips die ik er (in reaper) overheen had opgenomen.

Terminus
4 juni 2011, 17:48
Pas wel op, reaper had bij mij een nét andere bpm count dan in bv cubase. Als ik een miditrack in reaper op 110 had, moest ie in cubase op 113.25 (oid) om te passen met de audioclips die ik er (in reaper) overheen had opgenomen.

Weet je zeker dat je de playback rate in Reaper op 1 hebt staan? De tijd dat muzieksoftware moeite had om het goede tempo te gebruiken ligt al 10 à 15 jaar achter ons. Ik heb laatst nog 160 bpm tracks die met Sonar en Reason gemaakt zijn gebruikt in Reaper, geen enkel probleem qua tempo.

Thyrif
4 juni 2011, 17:56
Weet je zeker dat je de playback rate in Reaper op 1 hebt staan? De tijd dat muzieksoftware moeite had om het goede tempo te gebruiken ligt al 10 à 15 jaar achter ons. Ik heb laatst nog 160 bpm tracks die met Sonar en Reason gemaakt zijn gebruikt in Reaper, geen enkel probleem qua tempo.

Ik had er niks aan veranderd. Ik vond het ook al vreemd. Gebruik het ondertussen niet meer, anders had ik nog even gekeken. Thanks voor de tip iig.

MaxVMH
4 juni 2011, 18:08
Ook hier geen problemen met tempo, projecten gaan regelmatig over en weer in Reaper, Cubase, Logic en Ableton (ik snap ook niet waarom iedereen van de band net met een ander programma moest beginnen werken ... :p)

hjh360
5 juni 2011, 13:55
Dankjewel voor de tips!

Ik heb inderdaad in VSTi van het internet geplukt met simpele drums. De BPM was gewoon hetzelfde als wat ik voor het nummer ingesteld had.

Voor diegene die geïnteresseerd zijn, dit is de track die ik heb opgenomen, met de drum! =)

http://www.youtube.com/watch?v=wXZc8l2yqwQ

Feedback is zeer welkom! ;)

Baker
5 juni 2011, 18:03
Ik vind het wel lekker klinken eigenlijk! Niet gek voor een eerste opname!
De gitaar vind ik wel wat doffig klinken. Hoe heb je die opgenomen?

En die beat is best lekker ook! Welke vst heb je gebruikt?

Ik gebruik zelf EZ drummer. Alleen als je telkens dezelfde tools gebruikt loop je het risico dat je oogkleppen op krijgt dus ik ben zeer benieuwd naar die vst.