PDA

View Full Version : digitech rp55



arnoldtims
3 juni 2011, 14:42
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/107447/DigiTech-RP55.jpg
55euro kan je niet echt aan bekopen.
Ben nog niet echt overtuigt, het gaat wel wat digitaal klinken.
Moet denk ik nog maar even een goede koptelefoon kopen want over mijn in ears klinkt het niet echt goed en heel zacht. Ik heb hem tenslotte gekocht om s'avonds zonder versterker te kunnen spelen.
De meeste preset vind ik niet erg lekker, heel vaak staat de compressor aan en daar houd ik niet van. Maar om zelf presets te maken is nog een heel gepuzzel.
Iemand ervaring met dit ding en tips voor goede instellingen?

Dirk_Hendrik
3 juni 2011, 15:38
Ervaring. Ja. Instellingen, in alle gevallen om het level op te schroeven en de gain terug. Anders om em niet voor drives maar alleen voor modualtie en delay effecten te gebruiken en iets anders voor je overdrives en distortions te zoeken..

En anders,
http://www.opisopshop.nl/images/producten/DSCF9070_130.JPG

peter_heijnen
3 juni 2011, 15:40
Barend, het was voor 's avonds zonder versterker... ;)

Tankman
3 juni 2011, 15:42
Je gaat toch geen electronica in de papierbak gooien! :o

arnoldtims
3 juni 2011, 16:00
Ik heb altijd een hekel aan dit soort dingen gehad en ik weet nu ook weer waarom.
Via de versterker nog geen sound tegen gekomen die bevalt.
Bij veel gain krijg je zo'n boem/plof sound bij aanslag en bij de meeste instelling kap hij je sustain af voordat de sustain daadwerkelijk is afgelopen.
Ook de amp instelling lijken in de verste verte niet op het echte werk, als ik een mooie buis amp instel dan klinkt het of er een dikke compressie op zit en de hoge tonen hebben geen body.
Nou ja leuk voor de late uurtjes via de koptelefoon zullen we maar zeggen. (ook dat klinkt niet echt bijzonder)
Ik geloof dat Dirk_Hendrik het ook niet zo'n bijzonder ding vind lol

Edit: begin nu gelukkig toch wat bruikbare sounds te vinden. inderdaad weg blijven van de hoge gain.

arnoldtims
3 juni 2011, 16:16
Nog even een bijvraagje.

Na al die jaren spelen weet ik nog steeds niet het verschil tussen overdrive en distortion.
Je hebt ook nog gain maar dat heeft met het oversturen van je voorversterker te maken toch? of is dat het zelfde als overdrive.
Ja sorry hoor ben op gebied van bakjes nog altijd een leek, was altijd voorstander van inpluggen en gaan.

arnoldtims
5 juni 2011, 08:25
Was wat lui had het zelf ook even kunnen opzoeken.

"Een belangrijk extra verschil tussen overdrive en distortion is dat bij overdrive het signaal niet afgeknipt maar samengedrukt wordt. Alle oorspronkelijke informatie zit dus nog in het signaal, terwijl bij distortion een gedeelte van de informatie verloren gaat. Hierdoor blijft bij overdrive het karakter van de gitaar beter behouden dan bij distortion"




"overdrive
Deze term wordt meestal geassocieerd met het type vervorming dat wordt veroorzaakt door het oversturen van buizen. Buizen hebben de eigenschap dat ze het signaal niet recht "afknippen", maar dat ze het pieksignaal indrukken (compressie). Dit heeft een golf tot gevolg die geen hoekige clipping laat zien, maar een enigszins ronde en afgeplatte"



Ik heb een fender transistor amp met een drive knop voor de scheur.
Maar volgens de definitie heeft een transistor geen drive maar distortion.
Ik heb het idee dat de termen nogal vrij gebruikt worden.

edje kadetje
3 november 2015, 08:45
Ervaring. Ja. Instellingen, in alle gevallen om het level op te schroeven en de gain terug. Anders om em niet voor drives maar alleen voor modualtie en delay effecten te gebruiken en iets anders voor je overdrives en distortions te zoeken..

En anders,
http://www.opisopshop.nl/images/producten/DSCF9070_130.JPG

Ik ben voor een back-up plankje (back-up voor mijn oude GP100) nog op zoek naar iets wat goedkoop delay en reverb kan maken. Andere time based effects zijn bonus. De rp55 lijkt me wel wat - en ik snap dat er allerlei bedenken zijn in kwaliteit. Maar als ik het alleen voor delay, reverb en andere time based fx gebruik, kan het misschien wel.

Moet wel zeker weten - en dat is mijn vraag - of ik blokken als compressor, amp, cab simulation en al het andere dat ik niet wil gebruiken, kan uitzetten!

Kakihara
3 november 2015, 09:29
Ik heb de RP150 gehad, de versie voor de RP(1)55. Daar kon je alles wat je niet wou, gewoon uitlaten. Je kon als het ware het ding aanzetten zonder dat er iets actief was. Ik had wel de indruk dat dat het signaal naar de versterker toch ietwat afvlakte. Misschien dat dat in latere versies wat verholpen is.

arnoldtims
3 november 2015, 13:45
Het ding ligt al weer jaren ongebruikt in de kast. Maar zover ik me nog herinner Kan je de amp simulatie gewoon uitzetten en alleen de effecten gebruiken.
Ik weet niet waar je woont maar je mag die van mij ook zo gratis afhalen. Adapter en handleiding ben ik kwijt maar een adapter heb je vast zelf wel en de handleiding is zo te vinden op het net.

telecastermaster
3 november 2015, 14:08
Ik vond het altijd voor het geld een echt toffe drumcomputer, die RP55.

tmms
3 november 2015, 14:10
Ik heb de RP150 gehad, de versie voor de RP(1)55. Daar kon je alles wat je niet wou, gewoon uitlaten. Je kon als het ware het ding aanzetten zonder dat er iets actief was. Ik had wel de indruk dat dat het signaal naar de versterker toch ietwat afvlakte. Misschien dat dat in latere versies wat verholpen is.

Ook gehad, vrij vlak idd, maar heerlijk voor koptelefoongebruik. Herinner me dat de versterkers daadwerkelijk iets van het origineel weghadden, en iig inspirerend genoeg. Lexicon galm toch?

Kakihara
3 november 2015, 16:12
Ook gehad, vrij vlak idd, maar heerlijk voor koptelefoongebruik. Herinner me dat de versterkers daadwerkelijk iets van het origineel weghadden, en iig inspirerend genoeg. Lexicon galm toch?

Ik vond het in ieder geval beter dan wat Line6 op dat moment in de handel had. Versterkers hadden wat weg van het origineel, maar écht dichtbij kwam het toch niet :) Was naar mijn mening wel wat leuks uit te halen, en ik vond het ondanks dat het wat afvlakte toch verrassend dynamisch reageren. En Lexicon galm inderdaad. Zo staat het toch op het doosje :)

edje kadetje
4 november 2015, 07:48
Het ding ligt al weer jaren ongebruikt in de kast. Maar zover ik me nog herinner Kan je de amp simulatie gewoon uitzetten en alleen de effecten gebruiken.
Ik weet niet waar je woont maar je mag die van mij ook zo gratis afhalen. Adapter en handleiding ben ik kwijt maar een adapter heb je vast zelf wel en de handleiding is zo te vinden op het net.

Je hebt PM ;-)

Oh en shoot, ik zie nu waar je woont. Je krijgt nog een nieuwe PM.