PDA

View Full Version : 2 speakerkasten vs 1 speakerkast



Don Olivier
3 juni 2011, 12:53
Wie spelen er hier met 2 speakerkasten op 1 versterker?
Ik gebruik zelf vaak twee 2X12's, voor de spreiding van het geluid op het podium.

Echter, de keren dat ik een enkele 2X12 gebruik klinkt het meestal gewoon beter.
Strakke, directer.

Kan dit zijn omdat de speakers dan het versterker signaal beter weergeven en beter 'matchen' met de versterker?
Of is het gewoon zo dat de speakers dan gewoon harder moeten werken, dus meer frequenties kunnen doorlaten?

Mijn versterker moet ik op 8 ohm zetten als ik twee kasten gebruik en op 16 ohm wanneer ik 1 kast gebruik.

pimmetje
3 juni 2011, 13:00
Verplaatst naar moderne versterkers. Vragen => PM.

tommus42
3 juni 2011, 13:11
Wie spelen er hier met 2 speakerkasten op 1 versterker?
Ik gebruik zelf vaak twee 2X12's, voor de spreiding van het geluid op het podium.

Echter, de keren dat ik een enkele 2X12 gebruik klinkt het meestal gewoon beter.
Strakke, directer.

Kan dit zijn omdat de speakers dan het versterker signaal beter weergeven en beter 'matchen' met de versterker?
Of is het gewoon zo dat de speakers dan gewoon harder moeten werken, dus meer frequenties kunnen doorlaten?

Mijn versterker moet ik op 8 ohm zetten als ik twee kasten gebruik en op 16 ohm wanneer ik 1 kast gebruik.

Heb eens ergens gelezen dat de verschillende taps van de uitgangstrafo een andere klank kunnen geven. Dat van dat harde werken van de speakers zou ook goed de oorzaak kunnen zijn, denk ik.

sjaak1990
3 juni 2011, 13:27
Of is het gewoon zo dat de speakers dan gewoon harder moeten werken, dus meer frequenties kunnen doorlaten?


Dit lijkt mij het meest logisch


Heb eens ergens gelezen dat de verschillende taps van de uitgangstrafo een andere klank kunnen geven.

Dit lijkt mij foutief.

tommus42
3 juni 2011, 13:35
Dit lijkt mij foutief.

Leek mij ook onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen. Ik denk dat de schrijver bedoelde op dezelfde speakerkast.
De eindbuizen 'zien' dan een andere impedantie, werken in een ander gebied.
Kun je uitproberen, volgens mij is er tot ongeveer 100% mismatch geen gevaar voor de versterker.

sjaak1990
3 juni 2011, 19:27
Leek mij ook onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen. Ik denk dat de schrijver bedoelde op dezelfde speakerkast.
De eindbuizen 'zien' dan een andere impedantie, werken in een ander gebied.
Kun je uitproberen, volgens mij is er tot ongeveer 100% mismatch geen gevaar voor de versterker.

Zelfde cabinet met andere impedantie gebruiken klinkt idd anders ja, klinkt logisch dat dat bedoeld werd :)

tommus42
3 juni 2011, 19:55
Zelfde cabinet met andere impedantie gebruiken klinkt idd anders ja, klinkt logisch dat dat bedoeld werd :)

Vermoed ik, echter:D, het zou kunnen dat een andere aftakking aan de secundaire kant van de uitgangstransformator toch anders klinkt. Meer of minder draad, terwijl de kern uiteraard even groot blijft.
Maar marginaal gezeur is het wel:satisfie:

Liquid_Metal
3 juni 2011, 21:36
Enigzins offtopic maar waarom zou je meerdere speakerkasten op het podium willen? Ik neem aan dat je zelf min of meer op een plek blijft staan en je band krijgt jouw mix toch via de monitor?

FruscianteFan
3 juni 2011, 21:39
Enigzins offtopic maar waarom zou je meerdere speakerkasten op het podium willen? Ik neem aan dat je zelf min of meer op een plek blijft staan en je band krijgt jouw mix toch via de monitor?
Spreiding van een 4x12 maar het gewicht van 2x12s misschien...

tommus42
3 juni 2011, 22:01
Enigzins offtopic maar waarom zou je meerdere speakerkasten op het podium willen? Ik neem aan dat je zelf min of meer op een plek blijft staan en je band krijgt jouw mix toch via de monitor?

Als je in een café speelt heb je toch geen monitor? Het spreidt wel beter, twee 2x12 kasten, een eindje uit elkaar.

Heynis
3 juni 2011, 22:52
Dan kun je ze beter kont aan kont onder een hoek zetten, en niet een eindje uit elkaar. Dat spreidt veel beter. Voor een optimaal resultaat zul je de directionaliteit van je speakerkast ten opzichte van de geproduceerde frequenties moeten opzoeken, en ze dan onder een dusdanige hoek zetten dat de frequentie die je het belangrijkste vindt (meestal tussen 2 en 4 kHz) op het punt waar ze beiden -6dB produceren overlappen. Het kont aan kont zetten voorkomt faseverschillen, al zul je altijd wel wat kamfiltering tegenkomen, gewoonweg omdat je meerdere speakers hebt. (zie Yamaha Sound Reinforcement Handbook)

kassie
3 juni 2011, 23:43
2 speakers werken bij eenzelfde vermogen harder dan 4 speakers wat resulteert in meer speaker distortion die al dan niet gewenst is, maar menig gitarist zoekt dat juist op en ervaart dit als een verbetering in de klank.

Verder is bij 2 speakers de ervaren geluidssterkte minder omdat je minder speakeroppervlak hebt waardoor je de versterker ietsje harder kan zetten wat meer eindbuisoversturing veroorzaakt. Deze eindbuisoversturing zorgt ook voor een vloeiendere dynamische sound. Dit is echter marginaal. Ik heb eens 2 speakers in mijn 4x12 aangesloten en de volume verschillen met daadwerkelijk 4 speakers waren verwaarloosbaar. Het zit hem dan vooral in de headroom en de spreiding van de sound. Bij een 2x12 en 4x12 kast wordt het natuurlijk een heel ander verhaal omdat je met verschillende kast diameters werkt die weer een geheel andere invloed hebben op de frequenties die de speaker uitpoept.

Over de 100% mismatch.... ik zou het niet aanbevelen als de load minder is dan de trafo, sterker nog, als dit wel het geval is duik dan naar de on/of switch, de stekker of de stop, welke in elk geval het dichtste bij is, want je bakt je trafo op. Als je het al wel doet zorg er dan voor dat de load minimaal hoger is dan de trafo tap. Een trafo ingesteld op 8 ohm kan een load van 16 ohm prima hebben. De sound verandert hierdoor ook ietwat, vaak een wat donkerder en een vloeiendere sound, wat je prettig zou kunnen vinden.

tommus42
3 juni 2011, 23:57
Dan kun je ze beter kont aan kont onder een hoek zetten, en niet een eindje uit elkaar. Dat spreidt veel beter. Voor een optimaal resultaat zul je de directionaliteit van je speakerkast ten opzichte van de geproduceerde frequenties moeten opzoeken, en ze dan onder een dusdanige hoek zetten dat de frequentie die je het belangrijkste vindt (meestal tussen 2 en 4 kHz) op het punt waar ze beiden -6dB produceren overlappen. Het kont aan kont zetten voorkomt faseverschillen, al zul je altijd wel wat kamfiltering tegenkomen, gewoonweg omdat je meerdere speakers hebt. (zie Yamaha Sound Reinforcement Handbook)

Okee, kan ik volgen. Kamfiltering is me onbekend, maar geen probleem.
Ik heb de kasten gewoon naast elkaar staan, niet naar binnen gericht.

....H...........H

........................

........................

De H's zijn de kasten, de stipjes, daar sjouw ik heen en weer. Hier en daar hoor ik dat er sommige frequencies op elkaar interacteren, maar ik vind het niet verkeerd klinken.
Jij zou ze naar buiten richten, begrijp ik?

tommus42
4 juni 2011, 00:06
.....Over de 100% mismatch.... ik zou het niet aanbevelen als de load minder is dan de trafo, sterker nog, als dit wel het geval is duik dan naar de on/of switch, de stekker of de stop, welke in elk geval het dichtste bij is, want je bakt je trafo op. Als je het al wel doet zorg er dan voor dat de load minimaal hoger is dan de trafo tap. Een trafo ingesteld op 8 ohm kan een load van 16 ohm prima hebben. De sound verandert hierdoor ook ietwat, vaak een wat donkerder en een vloeiendere sound, wat je prettig zou kunnen vinden.

Ik dacht dat het bij buizenversterkers andersom is. Beter een 4 ohm speaker op de 8 ohm tap, dan een 16 ohm. De stroom door de secundaire wikkeling kan dan makkelijker weg, maar correct me if i'm wrong, tis natuurlijk niet de bedoeling de trafo te slopen.

e!
4 juni 2011, 00:21
Wat kassie zei. Ik heb dezelfde ervaring met 2x 2x12. Dat je je amp harder zet met 1x 2x12 waardoor je buizen en speakers harder werken.

Mocht je met G12T75 (= 75 Watt per speaker en dat dan x2) speakers werken zoals ik oorspronkelijk, dan moet je die flink op hun zak geven voordat die lekker gaan klinken. Ik bedoel 150 Watt op een wat? 100 Watt amp? Op 30% van het vermogen? Die speakers werken dan echt niet hard. Ik heb daar per kast een G12H30 voor in de plaats gezet en dat was gelijk een stuk levendiger op laag volume.

Wat ik wel deed was 1 cab recht achter me of schuin vanaf linksachter en 1 cab met een lange kabel dwars vanaf rechts over t podium bij de andere gitarist. Werkte voor ons toen prima. Omdat dat soms ook best een afstand was, had ik geen last van interferentie.

kassie
4 juni 2011, 13:47
Ik dacht dat het bij buizenversterkers andersom is. Beter een 4 ohm speaker op de 8 ohm tap, dan een 16 ohm. De stroom door de secundaire wikkeling kan dan makkelijker weg, maar correct me if i'm wrong, tis natuurlijk niet de bedoeling de trafo te slopen.

Bij deze corrigeer ik u! hahahaha.

tommus42
4 juni 2011, 13:55
Ah, okee, net de vraag gesteld in de werkbank, ik neem het van je aan:ok:!

driesp
4 juni 2011, 14:01
Heb zelf ook nog een probleempje live,

We zijn een band met 2 gitaristen, een bassist en een drummer. Allebij hebben we een (oude) marshall halfstack, elk een 4x12 slanted dus. Elk van ons staat aan één zijde van het podium, met ertussen de drum en de basscab.

Maar dan heb je al gouw als je onversterkt live speelt dat diegene die voor de cabinet staan waar solo gespeeld wordt, het nogal luid uitvalt, en diegenen die aan de andere zijde staan, bijna geen solo horen. Die cabinets stralen nogal redelijk recht vooruit.

Zou het een oplossing zijn als bijvoorbeeld elk een fullstack heeft, met een één cabinet van jezelf, en één van de andere gitarist?

Thyrif
4 juni 2011, 15:24
Heb zelf ook nog een probleempje live,

We zijn een band met 2 gitaristen, een bassist en een drummer. Allebij hebben we een (oude) marshall halfstack, elk een 4x12 slanted dus. Elk van ons staat aan één zijde van het podium, met ertussen de drum en de basscab.

Maar dan heb je al gouw als je onversterkt live speelt dat diegene die voor de cabinet staan waar solo gespeeld wordt, het nogal luid uitvalt, en diegenen die aan de andere zijde staan, bijna geen solo horen. Die cabinets stralen nogal redelijk recht vooruit.

Zou het een oplossing zijn als bijvoorbeeld elk een fullstack heeft, met een één cabinet van jezelf, en één van de andere gitarist?

Als je wat langere speakerkabels haalt kun je ook beide cabs stereo draaien, en beide amps op beide cabinetten aansluiten zodat je beide gitaren aan beide kanten van het podium hoort. Dat lijkt me een goedkopere en makkelijker oplossing voor meer geluidsspreiding.

HaroldA
4 juni 2011, 15:33
We zijn een band met 2 gitaristen, een bassist en een drummer. Allebij hebben we een (oude) marshall halfstack, elk een 4x12 slanted dus. Elk van ons staat aan één zijde van het podium, met ertussen de drum en de basscab.

Halfstacks aan de zijkant van het podium plaatsen en naar binnen mikken. Nooit(!) een 4x12"-er recht de zaal in mikken, en al helemaal niet op je geluidsman ;)

driesp
4 juni 2011, 16:16
De cabinets zijn 1960TV en 1960AX, dus géén stereo's.
Dus de cabinets naar één punt richten zogezegd ?

Want daar kruipt toch al een hele tijd in om het geluid eigenlijk goed te krijgen, niet uitversterkt via de pa. Verder probeer ik ook de gitaren op mids te focussen, met de rhythm guitar clean/crunch iets donkerder "gevoiced". De leadgitaar dan iets meer treble.

e!
5 juni 2011, 14:22
Halfstacks aan de zijkant van het podium plaatsen en naar binnen mikken. Nooit(!) een 4x12"-er recht de zaal in mikken, en al helemaal niet op je geluidsman ;)
+1

Grootste probleem voor iedere mixer is de concurrentie met het geluid dat van het podium komt. Speakers naar binnen richten is de perfecte manier om dat te probleem te minimaliseren.