PDA

View Full Version : multi-effects of losse pedalen



JDB7
3 juni 2011, 09:28
Hallo,

De meeste van jullie gaan voor losse pedalen.

Ik ben aan het twijfelen om een multi-effect te kopen. Waarom? Simpel, ik heb veel effecten en om het compact te houden zou ik dit misschien aanschaffen. Ik ging eerst voor de Boss Gt10 maar om snel te veranderen is het misschien beter om een ME-70 te nemen. Is er zoveel verschil van geluid tussen multi effect en losse pedalen?

Graag zou ik jullie mening willen weten.

tommus42
3 juni 2011, 09:39
Wat een wartaal:D. Weet je welk(e) effect(en) je wilt gebruiken?
Je zou dan voor losse pedaaltjes kunnen gaan bijv. van Behringer.

pasqual
3 juni 2011, 09:49
als je nu eens leestekens gebruikt op de juiste plaatsen zodat wij weten waar de ene zin ophoudt en de volgende begint, zou dat al wat makkelijker lezen.
maar ff je vraag ( denk ik ): multi-effects hebben als voordeel dat je met het indrukken van een knop een hele hoop effecten kan wisselen om naar een volgend lied te gaan. nadeel is dat je deze hele zooi van te voren moeten programmeren. eventjes snel je delay veranderen zit er dan niet meer bij...
mijn voorkeur gaat dan ook uit naar losse pedalen, waardoor je veel sneller switched. maar ik kan me voorstellen dat als je altijd dezelfde set speelt dat het makkelijk kan zijn om met een goeie multi-effects te spelen.

JDB7
3 juni 2011, 09:58
Wat een wartaal:D. Weet je welk(e) effect(en) je wilt gebruiken?
Je zou dan voor losse pedaaltjes kunnen gaan bijv. van Behringer.

Nu heb ik allemaal losse pedalen en uit mijn mening vindt ik de boss pedalen 1 van de betere prijs kwaliteit behringer vindt ik zelf maar niks.

Dus van het merk zelf ben ik tevreden maar ik heb zodanig veel effecten die ik wil gebruiken dus met 1 pedaltrain kom ik niet toe dus dacht ik om een multi-effect te kopen, Maar de meenste vinden dit maar niks, ik speel met een JCM 800 dus er zijn geen effecten aanwezig in de amp.

SantaX
3 juni 2011, 10:01
als je nu eens leestekens gebruikt op de juiste plaatsen zodat wij weten waar de ene zin ophoudt en de volgende begint, zou dat al wat makkelijker lezen.
maar ff je vraag ( denk ik ): multi-effects hebben als voordeel dat je met het indrukken van een knop een hele hoop effecten kan wisselen om naar een volgend lied te gaan. nadeel is dat je deze hele zooi van te voren moeten programmeren. eventjes snel je delay veranderen zit er dan niet meer bij...
mijn voorkeur gaat dan ook uit naar losse pedalen, waardoor je veel sneller switched. maar ik kan me voorstellen dat als je altijd dezelfde set speelt dat het makkelijk kan zijn om met een goeie multi-effects te spelen.

Hmmz, dat wilde ik hem ook al zeggen, maar ik denk doe maar niet.
Aan jou zou ik willen meegeven: Hoofdletters zijn ook prima leestekens :soinnocent:

SantaX
3 juni 2011, 10:21
Nu heb ik allemaal losse pedalen en uit mijn mening vindt ik de boss pedalen 1 van de betere prijs kwaliteit behringer vindt ik zelf maar niks.

Dus van het merk zelf ben ik tevreden maar ik heb zodanig veel effecten die ik wil gebruiken dus met 1 pedaltrain kom ik niet toe dus dacht ik om een multi-effect te kopen, Maar de meenste vinden dit maar niks, ik speel met een JCM 800 dus er zijn geen effecten aanwezig in de amp.

Het valt me op dat je in 2 berichten meenste schrijft. Correct zou zijn: meeste. Maar dat terzijde. Multi-effecten kunnen echt wel leuk zijn. Zeker als je het compact wil houden. Mijn laatste multi-effect is alweer een poos geleden, maar ik heb aardig wat optredens gedaan met een digitech genetx toendertijd het nieuwste van het nieuwste met bijbehorend prijskaartje, nu waarschijnlijk voor een habbekrats te krijgen.

Ik denk dat je voor je zelf eens goed moet nagaan welke effecten je nodig hebt. Welke kwaliteit je daarvan verwacht en wat je ervoor wil uitgeven.

Een goed pedaaltje heeft het voordeel heel erg goed te zijn in 1 ding, maar ook nadelen, die je zelf al beschrijft. Een multi-effect heb je van goedkoop tot heel duur en daar zit wel degelijk verschil in vaak.

Maar ik denk dat het echt belangrijk is dat je eerst denkt welke effecten je wil. Is dat een goede overdrive en een delay? Of is dat het hele spectrum van overdrive tot en met phaser? Ik zou als ik nu moest investeren en alles zou willen voor een multi-effect gaan. Echter ben ik zelf nu terug naar de basis, dus ik weet dat ik nog een goede overdrive wil en een goede delay. Dan is het verstandiger denk ik om te investeren in dat ene pedaaltje dat helemaal het geluid heeft dat je zoekt.

tommus42
3 juni 2011, 10:21
Als je een JCM800 hebt zou ik er geen digitale rommel voorplaatsen.
Aan de andere kant, misschien een goede delay in de eventuele effectlus.

Pepe
3 juni 2011, 10:23
Hmmz, dat wilde ik hem ook al zeggen, maar ik denk doe maar niet.
Aan jou zou ik willen meegeven: Hoofdletters zijn ook prima leestekens :soinnocent:

Oh, je moet de taalfouten uit de post halen?
In die van jou lees ik er 4.

SantaX
3 juni 2011, 10:24
@pepe
Als je het tegen mij had, dan mis je er ongetwijfeld nog veel meer :seriousf:
Mijn werkwoordvervoeging zuigt en daar zal ik dan ook nooit iemand op aanspreken. Was het niet voor mij, negeer dit bericht dan :ok:
Edit: ah ik zie dat je je bericht hebt aangepast en het tegen mij had.
Edit 2: doe maar trouwens... welke 4 :P

Dirk_Hendrik
3 juni 2011, 10:25
OP aangepast op leesbaarheid (althans, poging tot). Verzoek aan JDB7 om dat verder zelf te doen. Onduidelijk vragen vragen om slechte antwoorden.

Pepe
3 juni 2011, 10:33
Ik zou neigen voor een multi FX als je veel, compact en betaalbaar zoekt. Kiezen voor losse pedalen is slimmer als je specifieke wensen hebt.

Nielsje
3 juni 2011, 10:35
Multi-fx van tegenwoordig hoeven niet meer aan kwaliteit in te boeten voor losse pedalen. Een goed voorbeeld vind ik de Line 6 M9/13 of bijvoorbeeld de Nova-delay.

Losse pedalen zijn echter wel vaak wat sneller in te stellen (en live sneller aan te passen), en je hebt meer keus aan sounds. Als je een multi-fx hebt, dan ben je toch afhankelijk van wat boss of line 6 nou een 'lichte drive' noemt.
Multi-fx zijn handig als je niet weet wat voor sound je zoekt, je hebt voor weinig een hoop geluiden.

Of je uiteindelijk voor losse pedalen gaat of een multi-fx moet je zelf weten. Ik denk dat je met losse pedalen veelzijdiger bent, je kan de combinatie van sounds zelf maken.

edit: Tja, en met een multi-flut zie je er ook een beetje uit alsof je met je 'my-first-sony' op het podium staat :D

JDB7
3 juni 2011, 10:35
De effecten die ik nu heb zijn:

Boss Distortion DS-1
Boss Metalzone MT-2 (voor metallica)
Boss Delay DD-7
Boss Flanger BF-3
Boss Chorus CE-5
Boss Tuner
MXR M101 PHASE 90
Dunlop Wah

Ik dacht om het simpel te houden een muti-effect daar zit toch bijna alles in te kopen maar de meenste raden het toch af of zeggen dat ze terug keren naar losse pedalen.

Dus jullie raden toch aan om bij losse pedalen te blijven?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Nielsje
3 juni 2011, 10:37
Jeej, een boss fanboy!

Ik zou gewoon de meenste boss pedalen verkopen, alleen de DD-7 houden.

SantaX
3 juni 2011, 10:42
Meensterlijk comment :seriousf:

Pepe
3 juni 2011, 10:46
Als ik dat lijstje pedalen telkens moest aansluiten, uitpluggen tegen leegloop, voorzien van batterijen en met me mee moest leuren, dan snap ik gelijk waar de wens om compacter te willen zijn vandaan komt.

tomdiedom
3 juni 2011, 10:46
Jeej, een boss fanboy!

Ik zou gewoon de meenste boss pedalen verkopen, alleen de DD-7 houden.

En de tuner en de ds-1 enz enz. Waarom zou je ze moeten verkopen? Heb je ze ooit geprobeerd? Zijn ze zo slecht?
Ben zelf geen fanboy (bossjes zijn van mn board gekicked door andere pedalen), maar "stoor"(neem dit niet te serieus) me af en toe aan mensen die heel snel bepaalde merken afkraken zonder de pedalen ook maar ooit aangeraakt hebben.

lollol
3 juni 2011, 10:51
Als ik dat lijstje pedalen telkens moest aansluiten, uitpluggen tegen leegloop, voorzien van batterijen en met me mee moest leuren, dan snap ik gelijk waar de wens om compacter te willen zijn vandaan komt.

Maar als je een pedalboard en een voeding hebt, heb je dat probleem niet meer:ok:

Maar wat is nou precies je probleem met je pedalen? Zoveel zijn het er niet...

Midwolda
3 juni 2011, 10:58
Niks mis met Boss hoor :) heb er zelf ook nog een koffertje vol van:
http://img801.imageshack.us/img801/7318/pb300005.jpg
en dat zijn ze nog niet eens allemaal (nog een OD-3 en een EH-2 erbij denken).

En als je voor multi-fx gaat dan snap ik de wens voor een ME-70 ook wel.
Draaiknoppen, voetschakelaars, een wah, programmeerbaar, èn betaalbaar...
er zal er hier ook nog wel eens èèn in huis komen maar dan om aan de PC te hangen.

Nielsje
3 juni 2011, 11:10
En de tuner en de ds-1 enz enz. Waarom zou je ze moeten verkopen? Heb je ze ooit geprobeerd? Zijn ze zo slecht?
Ben zelf geen fanboy (bossjes zijn van mn board gekicked door andere pedalen), maar "stoor"(neem dit niet te serieus) me af en toe aan mensen die heel snel bepaalde merken afkraken zonder de pedalen ook maar ooit aangeraakt hebben.

Oh jee, betrapt!
Nee, ik heb nog nooit boss pedalen geprobeerd, alles wat ik roep is hear-say van't internet.
Oeps.. :hide:

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 11:15
Multi-fx zijn handig als je niet weet wat voor sound je zoekt, je hebt voor weinig een hoop geluiden.
Mwah, dat vind ik over het algemeen een beetje kortzichtig. Multi-FX units, vooral de wat professionelere, zijn zeer zeker voor meer dan alleen om 'uit te zoeken welke sound ik wil'. Handig om mee te beginnen, dat daargelaten.


Of je uiteindelijk voor losse pedalen gaat of een multi-fx moet je zelf weten. Ik denk dat je met losse pedalen veelzijdiger bent, je kan de combinatie van sounds zelf maken.
Ben ik het ook niet geheel mee eens. Met bepaalde multi-FX units kun je de routing aanpassen dmv. van wat klikjes. Bij een pedalenboard zit je toch vrij snel vast aan je routing, vooral als je alles mooi ge-Tetris-d hebt op je pedalboard. Daarnaast kun je met multi-FX units verschillende patches opslaan met verschillende waardes. Niet alleen volumes, maar bijv. ook delay tijd, mix, feedback (logisch). Dat live aanpassen, vooral als je een delay hebt zonder tap tempo, kan nog weleens een hele hassle zijn en geeft niet echt consistentie.


edit: Tja, en met een multi-flut zie je er ook een beetje uit alsof je met je 'my-first-sony' op het podium staat :D
Really? :D Ik vind het er vaak professioneler uitzien als ik een kerel met een MIDI controller of een G-System of zo op het podium zie staan dan iemand met een rij aan BOSS pedaaltjes. Maar goed, als ik iemand met een ME-50 zie heb ik dan weer wèl dat 'my-first-sony' gevoel.

Nielsje
3 juni 2011, 11:18
Juist, gezien je post had ik even een onderscheid moeten maken tussen de verschillende soorten multi-fx.

Ik had me voor het gemak even gestort op de standaard multi-bakken van boss e.d. die voor onder de 300 euro te koop zijn.

Overigens denk ik altijd bij het zien van een enorm rack op het podium: (goeie tieten!), en "pfoe..arme rug"

tomdiedom
3 juni 2011, 11:18
Oh jee, betrapt!
Nee, ik heb nog nooit boss pedalen geprobeerd, alles wat ik roep is hear-say van't internet.
Oeps.. :hide:

Dat zeg ik nou ook weer niet. Je hebt genoeg verstand van pedalen enz. En waarschijnlijk zitten er draken van effecten, of vind je dat, tussen de boss-lijn. Maar er zitten ook goede pedalen tussen en dat vergeten mensen heel graag als het over boss gaat.

Nielsje
3 juni 2011, 11:23
Nou ja, gezien het soort vragen die de topicstarter stelt, denk ik dat de TS gewoon blind van boss het pedaal heeft gekocht wat 'ie nodig heeft (bijvoorbeeld, een drive). Het lijkt me stug dat als 'ie echt is gaan vergelijken met andere merken keer op keer bij boss is uitgekomen. Zeker met pedalen als een DS-1 e.d..

Ik heb niets tegen boss. De constructie vind ik goed, en zeker ook dat ze enorme lijn in altijd dezelfde behuizing weten te persen. Het boss pedaal is zo'n beetje de standard qua herkenning. De tijdsgebaseerde effecten vind ik erg goed, maar niet altijd mijn smaak. De drives vind ik nagenoeg allemaal veel te saai en klinisch.

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 11:26
(goeie tieten!)
Hm ............. goeie tieten!
I like!

duckman
3 juni 2011, 11:50
De Boss DS-1 zuigt vaak (schel omdat de tone te veel treble is), maar op een JCM 800 kan ie goed klinken met de tone knop op 9 uur.

Boss heeft zeker ook goede pedalen, de SD-1, DD-x,DC-2,GE-7 (bij sommige last van ruis, maar zelf geen last van gehad), en nog meer.

Zijn er betere "boutique" pedalen? Ja vast, maar ook daar zit wel eens gehypte poep tussen :sssh:

@ TS: ikzelf heb de TC Nova system en kan deze aanbevelen. Heeft alleen geen metal achtige distortion aanboord. Anders is de Line 6 M 9/13 wellicht ook wel wat voor je.

pasqual
3 juni 2011, 19:24
Hmmz, dat wilde ik hem ook al zeggen, maar ik denk doe maar niet.
Aan jou zou ik willen meegeven: Hoofdletters zijn ook prima leestekens :soinnocent:

Uiteraard heb je gelijk wat hoofdletters betreft maar dit heeft geen effect op de leesbaarheid van de zin en daar ging het mij om. Maar dat had je natuurlijk al begrepen, toch?

Mitch
3 juni 2011, 21:51
Een prachtig besluit van het gezeik over spelling. Oftewel: de eerste die nu nog gaat kommaneuken mag dat de komende week ergens anders dan op het forum doen. Ik sta al zo lang droog qua bans dat de verleiding nu erg groot wordt :airguitar:

On topic:
Ik zou willen zeggen: probeer eerst eens wat andere pedalen. Als je namelijk uit een DS1 en een MT2 een bruikbare sound weet te halen heb je onmiskenbaar talent wat betreft het instellen van pedalen. Uit een multibak haal je minder dynamische drive sounds. Ze kunnen heel zwaar klinken maar zijn vrijwel altijd stugger en minder dynamisch. Noem het 'kunstmatiger'. Tenminste, in die prijscategorie. Er zijn wel betere, maar die kun je dan weer beter niet met een gitaarversterker gebruiken (Eleven rack bijv). Voor delays etc is het dan wel weer prima en modulatie kan ook wel. Maar goed, het voordeel van veelzijdigheid heeft wel een nadeel: je kunt niet alleen veel instellen, je moet veel instellen. Klinkt het op je kamer weer zus, klinkt het tijdens repeteren weer zo en blijkt het op het podium ineens weer te zacht te staan of andersom.

Heynis
3 juni 2011, 23:01
Heeft onder andere te maken met de frequentiegevoeligheid van het oor. Als je de Fletcher-Munson curves erop naslaat zul je zien dat je je geluid op zeker een goeie 80dB SPL moet instellen wil je een beetje vergelijkbaar geluid hebben op optreedvolume (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves). Dat dit thuis niet altijd haalbaar is kan ik me voorstellen, en daarnaast speelt de akoestiek van de ruimte natuurlijk ook nog een rol.

driftkop
4 juni 2011, 00:34
--deleted--

DemolitionColorScheme
4 juni 2011, 01:00
Klinkt het op je kamer weer zus, klinkt het tijdens repeteren weer zo en blijkt het op het podium ineens weer te zacht te staan of andersom.
Is met pedalen erger hoor ...
Het instellen voor een patch voor thuisgebruik en eentje voor repetitie/optreed-geluid is zo gedaan. Als je een pedal-drive hebt, dan moet je daar elke keer met de volumes gaan tweaken om dat goed te krijgen voor thuis èn voor live (ook de EQ van het betreffende pedaal / je EQ instellingen van additionele EQ gear omdat de EQ voor lagere volumes veel anders ingesteld moet worden).

Pepe
4 juni 2011, 01:05
Ik zou niet weten wat ik moet patchen aan een drive. Ik ken die dingen op mijn duimpje; hier moet de volume staan voor een paar haartjes luider en dan hier de drive voor een bluesy sound.
Dat is in een andere ruimte niet in een keer anders.
Hetzelfde verhaal geldt voor een delay.

SantaX
4 juni 2011, 02:21
Uiteraard heb je gelijk wat hoofdletters betreft maar dit heeft geen effect op de leesbaarheid van de zin en daar ging het mij om. Maar dat had je natuurlijk al begrepen, toch?

Omdat je de vraag serieus stelde geef ik ook een serieus antwoord. Niet over vallen aub. Voor mij heeft het wel effect op de leesbaarheid. Heb niet zulke geweldig goede ogen en voor mij is zo een hoofdletter een beetje mijn referentiepunt waar ik ben in de tekst. :makeup: Achja, ik moet er wel bij zeggen, ik had gisteren mijn dag niet, dus als ik kattig overkwam. Sorry :grouphug:

FrankC
4 juni 2011, 09:47
Keep it simple!

Dit past gemakkelijk op een pedaltrain 2. Ik zou wel de "drivers" vervangen. Koop 1 goede distortion en 1 goede overdrive en je bent klaar.

marclinh0
5 juni 2011, 11:46
Nou zo te zien zijn er heel wat verschillende smaken, maar misschien wel allemaal even lekker.
Ik heb zelf heel wat losse pedalen gebruikt...Tubescreamers, distortions, wah wah, compressor. TOen overgestapt naar een multieffect: Ibanez PT5. Inderdaad de tubescreamer die daar inzat was niet van het origineel te onderscheiden. Het voordeel was verschillende patches, verschillende instellingen voor verschillende (stukken van) songs die we met de band speelden.
Maar ja...die delay en die chorus/flanger was het niet helemaal.
Nu heb ik een GT8 met alles wat ik maar kan bedenken...maar die tubesreamer is het net niet die daar in zit...maar gelukkig heeft hij een fx-loop en daar zit nu de tubescreamer, de PT5 en een Cry Baby Wah wah in .

Dus als tip zo ik zeggen: als je in een coverband speelt, zou ik voor een multieffect gaan...je geluid altijd in de repetitieruimte instellen (nooit thuis) en alleen letten op de sound . Het volume regelt de geluidsman wel (als je een goede hebt) tijdens het optreden.

Tip 2: verkoop nooit je effecten want er komt een moment dat je verlangt naar die ene sound die je ooit had...en dan komen je oude spullen van pas.

:lp:

SantaX
5 juni 2011, 12:15
Oeh, kleine aanvulling wel, zorg wel dat de volumes van je effecten op elkaar zijn afgestemd! De eerste keer dat ik met een 'echte' geluidsman te maken kreeg many moons ago, kwam hij na afloop naar me toe (volledig terecht achteraf) of ik aub nooit maar dan ook nooit meer mijn pedalen zo wilde instellen dat ik bij de overdrive een 25db boost aan mezelf gaf :seriousf:

Mitch
5 juni 2011, 12:27
Ik zou niet weten wat ik moet patchen aan een drive. Ik ken die dingen op mijn duimpje; hier moet de volume staan voor een paar haartjes luider en dan hier de drive voor een bluesy sound.
Dat is in een andere ruimte niet in een keer anders.
Hetzelfde verhaal geldt voor een delay.

Exact. Ik weet dat als de amp wat harder staat, mijn twee drives een fractie minder volume kunnen hebben en idem bij een wissel naar een andere gitaar. Zie verder het goed uitgelegde frequentie verhaal een stukje hoger.

Gretsch 5120
5 juni 2011, 12:46
Ik denk dat het ook te maken heeft met de stijl die je speelt. Ik speel ambient/postrock en dan heb je te maken met extreme instelling (bv delay instellingen) die wisselen per nummer (soms in hetzelfde nummer). Ik zie mij zelf niet steeds op mijn knietjes gaan om die instellingen op een pedaal te wijzigen. Speel je gewone recht-toe-recht aan Rock dan maakt dat niet veel uit.

marclinh0
5 juni 2011, 12:52
Santax, je hebt gelijk.:soinnocent:..volume van de verschillende patches moet wel gelijk zijn..anders heeft de geluidsman op het einde van de avond RSI van het omhoog en omlaag zetten van de volume knop.

Ik heb op de GT-8 een "solo" setting, die ik alleen tijdens de repetitie hoef te gebruiken. Bij een optreden is die niet nodig omdat de geluidsman dat beetje extra volume zorgt.
Mijn punt was alleen dat wanneer je geluiden zoekt, je dit niet in het volume moet zoeken. Harder klinkt voor veel mensen beter (afwijking van het menselijk gehoor) maar de sound zelf. Als je die niet op normaal volume vind wordt het heel moeilijk

Ook met losse pedalen moet je er voor zorgen dat je niet door het inschakelen van je distortion plotseling veel harder gaat

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 13:00
Ik denk dat het ook te maken heeft met de stijl die je speelt. Ik speel ambient/postrock en dan heb je te maken met extreme instelling (bv delay instellingen) die wisselen per nummer (soms in hetzelfde nummer). Ik zie mij zelf niet steeds op mijn knietjes gaan om die instellingen op een pedaal te wijzigen. Speel je gewone recht-toe-recht aan Rock dan maakt dat niet veel uit.
Exact, same here. Ik speel in een post-metal/sludge/post-rock band waar we o.a. met 3 gitaristen in zitten met daarnaast nog bass, drums, vocals en 2 additionele synths met daarnaast nog samples. Alles heeft dus zijn eigen plaats en bij bepaalde secties in nummers speel ik een begeleiding en bij een andere sectie netjuist weer de lead. De overstap op een multi-FX unit was voor mij ook echt een bevrijding omdat het daarvoor CONSTANT tweaken was tijdens nummers, dat was ècht niet te doen. Vooral live kwam dat onprofessioneel over. Ik gebruik nog wel pedalen in de studio, maar ook live worden ze geswitched door m'n G-System. Ik gebruik dus beiden, maar de DMM is het enige pedaal waar ik aan tweak, live, en dat zijn alleen 2 verschillende delay en mix waardes, voor de rest niets. Maar goed, daar heb ik een racklade voor.

Liquid_Metal
5 juni 2011, 13:02
Oeh, kleine aanvulling wel, zorg wel dat de volumes van je effecten op elkaar zijn afgestemd! De eerste keer dat ik met een 'echte' geluidsman te maken kreeg many moons ago, kwam hij na afloop naar me toe (volledig terecht achteraf) of ik aub nooit maar dan ook nooit meer mijn pedalen zo wilde instellen dat ik bij de overdrive een 25db boost aan mezelf gaf :seriousf:

Nou ja, als je van tevoren aangeeft dat je zelf je soloboosts in de hand hebt (wat bij mij vooral een midboost met een heel kleine volumeboost is) dan vinden de meeste geluidsmensen dat prima.

Pepe
5 juni 2011, 13:12
Ambient/postrock post-metal/sludge/post-rock..
I am getting old.

Ik dacht dat het juist de kick was van de post heren om hele grote boards te hebben met talloze wazige doosjes en lots of buttons? Dat een multi fx meer top40 was?
Maar goed, leermomentje voor mij.:crazyhappy:

Gretsch 5120
5 juni 2011, 13:24
Ambient/postrock post-metal/sludge/post-rock..
I am getting old.

Ik dacht dat het juist de kick was van de post heren om hele grote boards te hebben met talloze wazige doosjes en lots of buttons? Dat een multi fx meer top40 was?
Maar goed, leermomentje voor mij.:crazyhappy:

Hahahaha dude...I AM old. Ik ben wat dat betreft een product van de jaren 80/90; VEEL rackgear dus.

Ik snap de obsessie van een hoop post-rock muzikanten niet zo: 50 pedalen, maar verder vrij krakkemikkerig qua spel. Ook hun voorkeur voor bepaalde gitaren en versterkers vind ik ehhh interessant.

Ik speel het liefst op een Gretsch (vanwege de sound, maar ook het gewicht) en een tele 72 frankenstein met sustainiac (goed..da;s wel een Postrock-goedgekeurd instrument).

Maar goed..on topic; wat mij opviel is dat het vaak per zaal/podium ook nog uitmaakt; soms uren tweaken en de goede balans denken te hebben en dan live...pfffff. Dus MultiFX zijn niet zaligmakend.

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 13:27
Ambient/postrock post-metal/sludge/post-rock..
I am getting old.

Ik dacht dat het juist de kick was van de post heren om hele grote boards te hebben met talloze wazige doosjes en lots of buttons? Dat een multi fx meer top40 was?
Maar goed, leermomentje voor mij.:crazyhappy:
haha, ergens heb je gelijk en ik had vroeger ook een huge-ass board, maar je leert snel als je live speelt en hoe dingen dan uitpakken ...



Maar goed..on topic; wat mij opviel is dat het vaak per zaal/podium ook nog uitmaakt; soms uren tweaken en de goede balans denken te hebben en dan live...pfffff. Dus MultiFX zijn niet zaligmakend.
Mwah, als alles onderling goed staat afgesteld hoef je alleen de eind EQ en volume aan te passen (amp dus), daarnaast heb je niet voor niks een soundguy. ;)

Het voordeel van een Multi-FX is dus dat alles tot verhouding goed staat afgesteld.

Timo
16 juni 2011, 22:23
Je kunt ook losse pedaaltjes en multi FX tegelijk gebruiken. Ik zelf heb nog steeds mn allereerste multi effect de Boss Me-5 uit '89. Superding! Maar ik gebruik alleen de EQ, noise supressor, reverb/delay.
Ik maak dus een basis clean geluid en vul dit aan door er losse pedaaltjes voor te zetten. Het grote voordeel is dat ik verschillende reverbs/EQ's op kan slaan. En met een pedaaltje je feitelijk maar een geluid wat je aan of uit kan zetten. Verder heeft hij een tuner-out ( erg handig want deze pedaaltjeszijn vaak niet true bypass) headphones out, effect loop, stereo out en MIDI!!!Genoeg voordelen dus tov losse pedalen.
Mijn advies: probeer eens wat andere merken scheurpedaaltjes en maakt dit geen verschil voor je dan ga je toch lekker voor de ME-70, waarschijnlijk houd je dan nog geld over ook als je de losse pedaaltjes afzonderlijk verkoopt.

apekop
17 juni 2011, 09:55
Mwah, als alles onderling goed staat afgesteld hoef je alleen de eind EQ en volume aan te passen (amp dus), daarnaast heb je niet voor niks een soundguy. ;)

Het voordeel van een Multi-FX is dus dat alles tot verhouding goed staat afgesteld.

Dat is dus niet altijd waar. Toen ik nog een multi fx gebruikte had ik thuis altijd alles perfect afgesteld. Live klopte bij veel patches de verhouding tussen scheur en clean vaak niet meer (ik haalde alle sounds uit de multi fx, niet de amp). Het gekke was dat het de scheur in de ene zaal te hard was en in de andere zaal juist te zacht. Het is dan heel onhandig om bij al je patches die verhouding ieder optreden te moeten aanpassen, zeker als je veel verschillende patchen gebruikt. Bij een los pedaaltje is het een kwestie van 1 knop verdraaien, dus zo gepiept, maar bij multi effecten is vrij onpraktisch.

DemolitionColorScheme
17 juni 2011, 10:09
Dat is dus niet altijd waar. Toen ik nog een multi fx gebruikte had ik thuis altijd alles perfect afgesteld. Live klopte bij veel patches de verhouding tussen scheur en clean vaak niet meer (ik haalde alle sounds uit de multi fx, niet de amp). Het gekke was dat het de scheur in de ene zaal te hard was en in de andere zaal juist te zacht. Het is dan heel onhandig om bij al je patches die verhouding ieder optreden te moeten aanpassen, zeker als je veel verschillende patchen gebruikt. Bij een los pedaaltje is het een kwestie van 1 knop verdraaien, dus zo gepiept, maar bij multi effecten is vrij onpraktisch.
Je stelt je volumes natuurlijk ook niet thuis af, maar in de repetitieruimte op optreed volume ...
En ik snap dat punt niet dat multi-FX units niet aangepast kunnen worden. Er zitten ook knoppen op. Klaar. Als ik het volume van de patches wil aanpassen dan klik ik op m'n reverb (die een mastervolume heeft voor de gehele chain) en pas ik dat aan. Klaar.

apekop
17 juni 2011, 10:24
Je stelt je volumes natuurlijk ook niet thuis af, maar in de repetitieruimte op optreed volume ...
En ik snap dat punt niet dat multi-FX units niet aangepast kunnen worden. Er zitten ook knoppen op. Klaar. Als ik het volume van de patches wil aanpassen dan klik ik op m'n reverb (die een mastervolume heeft voor de gehele chain) en pas ik dat aan. Klaar.

Ja maar je kan toch niet bij een optreden of repetitie steeds al je patches gaan aanpassen en instellen. Dat is veel te veel werk en dat zul je toch thuis moeten doen. Zeker als je meer dan 20 verschillende patches gebruikt.
Maar goed zelfs al had ik de verhoudingen bij een repetitie goed ingesteld dan was het bij een optreden toch ook weer anders.

Je zou verwachten dat de verhouding tussen scheur en clean altijd hetzelfde zou moeten zijn ongeacht het totaalvolume. Maar kennelijk is de akoestiek van de ruimte ook heel erg bepalend.

smullie
17 juni 2011, 12:03
Je kunt ook losse pedaaltjes en multi FX tegelijk gebruiken. Ik zelf heb nog steeds mn allereerste multi effect de Boss Me-5 uit '89. Superding! Maar ik gebruik alleen de EQ, noise supressor, reverb/delay.
Ik maak dus een basis clean geluid en vul dit aan door er losse pedaaltjes voor te zetten. Het grote voordeel is dat ik verschillende reverbs/EQ's op kan slaan. En met een pedaaltje je feitelijk maar een geluid wat je aan of uit kan zetten. Verder heeft hij een tuner-out ( erg handig want deze pedaaltjeszijn vaak niet true bypass) headphones out, effect loop, stereo out en MIDI!!!Genoeg voordelen dus tov losse pedalen.
Mijn advies: probeer eens wat andere merken scheurpedaaltjes en maakt dit geen verschil voor je dan ga je toch lekker voor de ME-70, waarschijnlijk houd je dan nog geld over ook als je de losse pedaaltjes afzonderlijk verkoopt.

:wifthstjoepid:

Ik heb een Bad Monkey (wordt misschien wel nog eens vervangen, maar ik ben er voorlopig blij mee) en een EH Micro Metal Muff (geeft me wat ik wil), een Cry Baby (die ik amper gebruik, maar het staat er wel stoer bij :chicken:) en een KORG AX3G multifxding (ooit eens bij een gitaar bijgekregen toen ik die kocht).

Die laatste is redelijk lastig in te stellen, maar ik heb daar eens een aantal dingetjes in geprogrammeerd die ik heeeel af en toe eens opzet om anderen (en ook mezelf) eens te laten horen wat verschillende effecten met je geluid doen. Meestal gebruik ik dit echter enkel als reverb/delay.

Mijn idee: koop losse pedaaltjes voor die dingen die je vaak gebruikt en koop er een multifx (die relatief makkelijk in te stellen is, bespaart je veel frustratie) om wat met andere effecten te spelen als je daar eens goesting in hebt. :makeup:

Braindead
18 juni 2011, 15:14
Ik heb ook nog zo''n me 5 liggen. Je gebruikt hem in de loop neem ik aan? De eq heeft trouwens wel wat minder mogelijkheden dan een boss eq pedaaltje dacht ik. (Ik gebruik hem zelf eigenlijk amper nog) Kan ik dat ding ook gebruiken als midi pedaal voor mijn intellifex?


Je kunt ook losse pedaaltjes en multi FX tegelijk gebruiken. Ik zelf heb nog steeds mn allereerste multi effect de Boss Me-5 uit '89. Superding! Maar ik gebruik alleen de EQ, noise supressor, reverb/delay.
Ik maak dus een basis clean geluid en vul dit aan door er losse pedaaltjes voor te zetten. Het grote voordeel is dat ik verschillende reverbs/EQ's op kan slaan. En met een pedaaltje je feitelijk maar een geluid wat je aan of uit kan zetten. Verder heeft hij een tuner-out ( erg handig want deze pedaaltjeszijn vaak niet true bypass) headphones out, effect loop, stereo out en MIDI!!!Genoeg voordelen dus tov losse pedalen.
Mijn advies: probeer eens wat andere merken scheurpedaaltjes en maakt dit geen verschil voor je dan ga je toch lekker voor de ME-70, waarschijnlijk houd je dan nog geld over ook als je de losse pedaaltjes afzonderlijk verkoopt.

DemolitionColorScheme
19 juni 2011, 19:50
Ja maar je kan toch niet bij een optreden of repetitie steeds al je patches gaan aanpassen en instellen. Dat is veel te veel werk en dat zul je toch thuis moeten doen. Zeker als je meer dan 20 verschillende patches gebruikt.
Maar goed zelfs al had ik de verhoudingen bij een repetitie goed ingesteld dan was het bij een optreden toch ook weer anders.

Je zou verwachten dat de verhouding tussen scheur en clean altijd hetzelfde zou moeten zijn ongeacht het totaalvolume. Maar kennelijk is de akoestiek van de ruimte ook heel erg bepalend.
Je stelt de patches dan ook onderling op elkaar af voor clean en gain beiden. Ik zie dat als clean en gain als 2 aparte geluiden en als 2 aparte kanalen.

Als je in het ene nummer een clean patch met -2dB hebt en een andere patch hebt met -4dB en je hebt je master op 9 O' clock staan, dan staan die 2 patches onderling correct. Is je clean te zacht? Het enige wat je dan moet aanpassen is je master van je clean - onderling zullen de patches altijd dan correct afgesteld staan. Ik sta nooit overal even hard omdat mijn partijen verschillen in verschillende nummers. Als je veel dynamiek nodig hebt in je muziek, dan kun je zo dus trapsgewijs je volume instellen. Wij hebben een nummer waar we bijv. bij elke ronde van de riff een stukje harder gaan en dan uitbarsten in een piek. Zie dat maar eens te doen. 4 boosters in je loop? Een volume pedaal? Dat eerste is niet te doen en de tweede optie geeft nooit een consistente trap omdat je dat nooit fatsoenlijk kan regelen.

Mitch
19 juni 2011, 20:29
Kortom, er zijn vóór- en tegenstanders :D
In mijn ervaring (tenminste, met de multiFX van een collega gitarist in een band) dat de onderlinge verhoudingen soms niet kloppen en dat het afhankelijk is van de zaal. Of beter gezegd: de PA. Op sommige tafels is het er wel, op andere tafels niet. Ook kan het soms afhankelijk zijn van de gain/volumestanden op je amp, als je die als basis gebruikt voor de multibak.
Maar goed, met toetsen heb je dat soms ook. Stel je iets in zodat de levels kloppen, valt het door een EQ instelling van de PA weg, of op de monitors, of het is weer te hard, of... afijn... niet altijd even makkelijk in de omgang.

snessiram
20 juni 2011, 00:02
Uiteindelijk hangt het er ook een beetje van af wat je er juist mee wil doen. Beide hebben voor- en nadelen, die al dan niet voor jouw situatie meer of minder doorwegen.

Als je een strikte vergelijking doet van of losse pedalen, of multi-effect, dan hebben losse pedalen het voordeel dat je zelf de effecten kan combineren die (naar jouw oren) het beste klinken. Bij een multi-effect zijn een aantal effecten ingebouwd waar je aan vast hangt (maar wie weet zijn deze nu juist exact wat jij zoekt).

Losse pedalen geven je ook meteen een overzicht van de huidige instellingen die je meteen kan aanpassen. Bij een multi-effect heb je patches en moet je meestal door een menustructuur gaan om de instellingen in detail te zien. Afhankelijk van de multi-effect is het echter toch nog steeds mogelijk om met 2 drukken op de knop bepaalde instellingen te wijzigen.

Het grote voordelen van een multi-effect is dan weer dat je in 1 keer een hele hoop instellingen kan aanpassen. Je switcht tussen patches, waarbij elke patch bepaalde effecten aan- of uitstaan heeft, met bepaalde instellingen. Sommige multi-effects geven zelfs de mogelijkheid om een verschillend signal path te gebruiken per patch, iets wat met losse pedalen zowat onmogelijk is (zie je je al tussen 2 nummers in een hele hoop kabels versteken?).

Dan is er ook nog het voordeel bij losse pedalen dat je makkelijk een effect kan bypassen. Bij sommige multi-effects kan dit ook. Je kan dan binnen een patch een bepaald effect uitzetten. Andere hebben deze functionaliteit niet en dwingen je om een bepaalde patch te dupliceren: 1 versie mét effect, 1 versie zonder. Als je de patch wil aanpassen is dit natuurlijk minder handig want je moet beide patches aanpassen.

Uiteindelijk kan je ook gewoon beide combineren en de voordelen van beide overhouden. Dit kan gaan van iets simpel zoals een pedaaltje in de loop van de multi-effect, tot iets geavanceerd met een midi-geschakelde multi-effect (rack) die pedalen in de loop van de multi-effect apart kan aan- of uitzetten (met andere woorden, de aan/uit-status van de individuele pedalen wordt schakelbaar via de patches). Je kan ook een multi-effect combineren met een losse pre-amp zodat de distortion en dergelijke toch rechtstreeks via hardware knoppen aan te passen blijft (weer afhankelijk van de pre-amp dan natuurlijk).

En om terug te komen op mijn openingszin: de keuze hangt af van wat je er juist mee wil doen. Iemand die bijvoorbeeld covers speelt en bij elk nummer wil proberen zo dicht mogelijk tegen het origineel aan te leunen, kiest waarschijnlijk voor een multi-effect. Met 1 druk op de knop worden de instellingen voor het volgende nummer geladen.

Iemand die daarentegen eigen muziek maakt zal misschien meer neigen naar losse pedalen. Waarschijnlijk worden slechts enkele klanken gebruikt met daarop een effect meer of minder, en dan is het tof om voor elk gebruikt effect de beste pedaal te zoeken en live snel nog aan de instellingen te kunnen prutsen.

Het besluit is dat je gewoon voor jezelf moet uitmaken wat je wil :). Niets limiteert je tot 1 van beide categorieën!

wireman
20 juni 2011, 02:20
Zozo... Blauw eindelijk aan de effecten?... en dan een multi- nogwel.. Hoe hard heb je m daarvoor moeten slaan?


Kortom, er zijn vóór- en tegenstanders :D
In mijn ervaring (tenminste, met de multiFX van een collega gitarist in een band) dat de onderlinge verhoudingen soms niet kloppen en dat het afhankelijk is van de zaal. Of beter gezegd: de PA. Op sommige tafels is het er wel, op andere tafels niet. Ook kan het soms afhankelijk zijn van de gain/volumestanden op je amp, als je die als basis gebruikt voor de multibak.
Maar goed, met toetsen heb je dat soms ook. Stel je iets in zodat de levels kloppen, valt het door een EQ instelling van de PA weg, of op de monitors, of het is weer te hard, of... afijn... niet altijd even makkelijk in de omgang.

Mitch
20 juni 2011, 10:53
Nee suffie, ik heb ook nog een jaar of vier met een GT8 gebruiker op het podium gestaan...

wireman
24 juni 2011, 21:21
Ah.... kortzichtigheid mijner zijde.... :chicken:

scusi!

:makeup: