PDA

View Full Version : vintage sound-afstand mikes?



pasqual
2 juni 2011, 23:41
ik ben nogal weg van de oudere opnames uit de jaren 70. als voorbeeld noem ik Meddle-Pink Floyd. zo kan ik hier nog meer voorbeelden noemen maar waar het mij eigenlijk om gaat is dat de opnames "verder" weg klinken als moderne opnames die erg direct klinken. onlangs heb ik opnames gemaakt met mijn band en daar hebben we de microfoons tegen het doek van de versterker aan gezet. deed men vroeger nu simpelweg de microfoon verder weg neerzetten of is er meer aan de hand waardoor het zo klinkt? ik zou namelijk graag willen experimenteren met microfoon plaatsing in de oefenruimte om op deze manier zelf eens tot leuke opnames te komen en dan minder direct te klinken. aangezien er hier een schat aan ervaring vertoeft, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

vincent136
7 juni 2011, 19:09
Probeer het gewoon! Ik pak vaak een dynamische mic die ik tegen het doek plaats en een condensator mic. meer in de ruimte. Werkt ook goed. Ruimtelijkheid is soms heel erg mooi. Ik ben er wel een liefhebber van.

pasqual
7 juni 2011, 23:02
bedankt. ik was zeker van plan om het te proberen. ik vroeg me gewoon af of men dit vroeger op deze manier deed door meer afstand te bewaren tussen versterker en mikes. ik hou wel van een natuurlijke reverb, alsof je een goeie repetitie opname maakt.

MaxVMH
7 juni 2011, 23:16
Misschien helpen deze ook nog ... Geen idee waarom, maar ze doen mij alvast denken aan een 'oude' sound. Niets met microfoonplaatsing te maken weliswaar.

-preamp niet al te veel open: maw je signaal eigenlijk 'te zwak' binnenkijgen

-naast je compressie in 't mixen, compressie met lage ratio (1,5 ofzo) met een treshold op -oneindig (of -80 ofzo) toepassen

-lichte reverb voor compressie zetten

-en natuurlijk ... live opnemen met lekker veel overspraak :)

En nu eentje die wél met microfoonplaatsing te maken heeft: vroeger plaatsten ze microfoons idd een pak verder weg. Opnemen was toen iets dat door mensen in witte jas geleid werd, het materiaal was peperduur, en een microfoon tegen de versterker was té riskant voor zo'n dure microfoon ;)