PDA

View Full Version : Kan ik met een basgitaar op gitaarversterker spelen?



Daron
22 mei 2003, 21:18
Ik heb nog een kleine oefenversterker staan voor mijn elektrische versterker.
Kan dat ding mijn toekomstige basgitaar aan?
of verneuk ik hem dan?

Bates15
22 mei 2003, 21:22
Je helpt hem helemaal naar de vernieling..... (lees eerdere threads)

hoofd
22 mei 2003, 21:25
Nounounou, dat valt ook wel weer mee hoor. Je kan je bas wel op je gitaarversterker aansluiten, kan weinig kwaad als je het niet te hard zet (merk je vanzelf wel als je versterkertje het niet aankan, en niet op de manier van POEF kapot, maar aan bijgeluiden waarbij je denkt "hmmmm...misschien maar iets zachter").

Bates15
22 mei 2003, 21:29
Maar het frequentiebereik is niet gelijk, zeker niet van de conus (dat stukje papier wat heen en weer gaat)

Die gaat het zekers begeven..... Maar probeer het vooral.

Speeddemon
23 mei 2003, 00:25
Als je uit je basgitaar een HOOP laag wegdraait, moet het misschien lukken (mits de conus groter dan 20-25cm is...)

Basgitaar gaat tot 41Hz (lage E), gitaar gaat tot 82Hz. Over het algemeen gaan kleinere speakers (kleiner dan 15-20cm) die 41Hz zeker niet (goed) weergeven. Daarom is het ook altijd grappig om van die audio-bladen te lezen met car-speakers die superklein zijn, en dan een frequentie response beweren te hebben van 35 tot 25.000Hz...

ReinoutV
23 mei 2003, 11:25
Kan makkelijk, als je het maar niet al te hard zet, wij doen het regelmatig (baslessen op de muziekschool, geen bandsituetie dus). Pas extra op met actieve basgitaren.

Anavrin
23 mei 2003, 11:33
Ik neem maar aan dat je het over een combo hebt, want ik speel zelf al ong 2 jaar bas over mijn gitaarversterker (fendertop), die ik speciaal om bovengenoemde redenen (scheurende speakers) heb aangesloten op een Trace Elliot Basspeakerkast. Ik heb nog geen problemen ondervonden dat het slecht is voor de amp, ik kan me idd wel voorstellen dat het slecht is voor zo'n dun speakertje van een gitaarcombo, maar dat probleem heb ik dus niet.