PDA

View Full Version : Wat betekend de (4)16 en 8 ohm achter op mijn jcm 900 4100



joost22
2 juni 2011, 20:20
Hallo Allen,

Ik heb een nieuwe oude marshall jcm 900 4100 top gekocht!
Niet veel goede verhalen over gehoord, maar ik ben er erg blij mee.

Weet iemand hoe het zit met de ohmage(is dat een woord?)?

Er staat "(4)16 ohm" en ik kan hem schakelen naar 8 ohm.

Voor dat ik dadelijk de boel al opgeblazen heb:P

Triggy
2 juni 2011, 20:34
Heeft volgens mij te maken met het ohmgehalte van het cabinet (de speakers) die je eraan hangt.
Een 4 ohm speaker heeft een zwaardere aansturing nodig dan een 16 ohm speaker.

Jasper.
2 juni 2011, 21:20
Die 4 moet je negeren. Die is voor de combos. Daar kun je schakelen van 4 naar 8. Bij de tops kun je schakelen tussen 8 en 16. Dit gaat over het Ohmage. Als je een 8 Ohm cab hebt. Moet je hem op 8 zetten. Heb je een 16 Ohm cab. Dan moet je hem logischerwijs op 16 zetten. Dus zet hem wel op de goede stand. Anders kun je problemen krijgen.


En dan kun je bijv. ook nog 2 16 Ohm cabs aansluiten, maar dan moet hij op 8 gezet worden. Twee 16 Ohm cabs parralel word 8 Ohm.

Hier trouwens een heel tevreden gebruiker van een JCM900 4100. Ik verkies hem boven een JCM800. Maar je moet met de instellingen leren omgaan. Ik heb hem nu een jaar en mijn geluid word af en toe nog iets getweaked.
Wat ga je er mee spelen?

langun
2 juni 2011, 21:29
Het woord dat we zoeken is dus impedantie :p

joost22
2 juni 2011, 22:36
Hey Japser, Bedankt! ik had al zoiets gelezen op een engels forum. Met deze bevestiging kan ik er van uit gaan!

Ik speel Rock N Roll en punkrock. Ik heb hem pas sinds vandaag, maar ik denk dat het B kanaal voor de solo's cool is en de A met de gain voor 12 uur voor de RnR en na 12 uur voor de punkrock. Alles in samenwerking met een blues driver.

Als ik meer budget had gehad had ik een jmp gehaald. En dat is ook nog steeds wel een droom. Maar de 900 heeft mij meer dan aangenaam verrast!

Braindead
2 juni 2011, 23:12
Ach dat van niet veel goede verhalen over gehoord is vaak ook van mensen die erover gelezen hebben of iets van anderen hebben gehoord. Het is niet de beste amp ter wereld maar het is zeker een prima amp. Deels zal de kritiek komen vanwege de diode clipping waardoor hij niet helemaal een volledig buizen amp is. is al reden voor veel mensen om hem af te katten. Op zich heeft dat wel als voordeel dat de amp op lage volumes al redelijk wat distortion kan uitspugen. Verder is hij wat aan de trebly kant maar het maakt ook gewoon veel uit welke speakerkast en speakers je erbij gebruikt. Er zijn best band die hem live gebruiken en er een prima sound uithalen.

Bernardduur
3 juni 2011, 11:30
Dat staat daar zo omdat hij intern erg makkelijk om te solderen is van 4 naar 16 ohm. De taps liggen al klaar maar 1 ervan is ahw vastgesoldeerd. Om te wisselen moet je intern dus een klein kabeltje wisselen. Staat in de manual!

Jasper.
3 juni 2011, 11:59
Het B-kanaal zou ik de gain ook voor 12 uur houden, en wil je dan helemaal hard een tubescreamer ofzo gebruiken. En veel experimenteren met de instellingen. Ik heb het idee dat deze amp daar heel gevoelig voor is. De optimale instellingen onder volume 3 zijn bijv. ook weer anders dan boven vol. 3.