PDA

View Full Version : Soldano SLO100 vs Bogner XTC 100B



Angel
2 juni 2011, 19:53
Heren

Aangezien het tijd is voor een nieuwe amp en wat cash voor handen is vroeg ik me af wat jullie zouden kiezen als je de keuze had tussen de bovenstaande heads. Jammergenoeg heb ik niet de mogelijkheid om ze naast elkaar te proberen anders deed ik het onmiddellijk.

Shoot!

Thiez
2 juni 2011, 20:20
Hebben ze bij de guitarking in boekel geen bogner xtc staan? Ik weet dat ze bogner en soldano hebben maar van bogner stond er vorige keer alleen de uberschall volgens mij.

Scopperloit
2 juni 2011, 21:18
Ok ik heb zelf een SLO 100 maar de afweging voor een XTC101B (edit: ik zie dat er ook een 100B is, dacht dat je een typo had gemaakt) heb ik ook gemaakt.

Het punt is dat je 2 vs 3 kanalen hebt. Als je een bepaalde sound zoekt kan je met de SLO al voldoen. Het clean is matig, je kan met de crunch setting een lekkere low gain clean sound krijgen die sprankelend is. Zo gebruik ik het dan. Met een pedaaltje boost ik dat kanaal voor een meer crunch sound. Daarnaast gebruik ik dan de SLO lead voor ritme en solo's. Voor mij is dat genoeg. Ik heb zelf ook gekozen voor de SLO omdat deze altijd goed door de mix zou komen en je zal je verbazen hoe goed ie dat doet.
Als jij persoonlijk een goed clean wilt met een lekkere crunch en zingende lead dan is de XTC waarschijnlijk meer je ding. Het zijn beiden kwalitatief ontzettend goed gebouwde versterkers dus daar hoef je je geen zorgen oer te maken. Ik heb er nooit zelf op gespeeld (zou ik wel erg graag willen), maar als het door meneer Vai een aantal jaren gebruikt is dan zal dat niet voor niks zijn.
Ik denk wel overigens dat de SLO meer gain heeft dan de XTC, mocht je dat iets uitmaken.

MSNL
3 juni 2011, 12:13
De XTC en de SLO zijn beide erg goede versterkers, maar wel heel verschillend.
De SLO is simpel, gain, volume en gedeelde toonregeling. De fx-loop is serieel en niet heel erg goed (zoek maar op internet). De XTC is uitgebreid regelaar: verschillende bright switches, gain-standen, 2 presence regelaars, laag regelbaar, plexi switch, serieel of parallel te schakelen fx-loop met return level en mix regelaar, half power switch en soms ook A/AB schakelaar.
Belangrijkste verschil: sound!!!
SLO is brighter gevoiced dan de XTC die donker gevoiced is.
Wat hoeveelheid gain betreft, denk ik dat de XTC op het rode kanaal de SLO overtreft.
Het blauwe kanaal is wat gain vergelijkbaar met de SLO.

Heb zelf een XTC. Ik heb geen SLO gehad, maar wel een X99 en ben dus bekend met het Soldano geluid.
Volgens mij moet de SLO op behoorlijk volume wil de versterker lekker klinken. Op laag volume vind ik het al snel iets te schel worden. De XTC kun je tot 15 a 20 W terugbrengen, en klinkt naar mijn mening ook op laag volume goed (hoewel op hoog volume het toch altijd wat lekkerder klinkt)

Als alleen sound bepalend is, moet je zelf gaan testen en bepalen welke versterker je het meest aanspreekt.
Maar het zijn beide top-versterkers!

morris
3 juni 2011, 19:04
Ik heb zelf een SLO, en toevallig heb ik vorige week een 100B met 2 SLO's in een ruimte vergeleken. Ik ben het met het meeste wat hier gezegd is eens, behalve dat een SLO hard moet om te klinken. Dat is niet waar. Het zijn 2 verschillende amps, ferrari vs. lambo zeg maar. Ik vond net de 100 B erg goed, maar pas op hoge volumes en power op 50%. De SLO is consistenter op alle volumes. Natuurlijk, een amp klinkt altijd lekkerder op hogere volumes, maar dat heeft meer te maken met speakercompressie en eindbuizen. Daar heeft elke amp last van. Wat ook een mythe is dat een SLO geen goed clean heeft, dat heeft ie namelijk wel degelijk. Kwestie van de juiste buizen aan instellingen.
Als je me vraagt wat ik zou kiezen, mmm.. ook een 100B ( de enige goede XTC) kan niet tippen aan een goede SLO. Maar dat is slechts mijn mening.

Morris

Scopperloit
3 juni 2011, 19:10
. De SLO fx-loop is serieel en niet heel erg goed (zoek maar op internet).

Het probleem van de FX loop wil ik wel verklaren. Het is gemaakt voor +4 dB effectsapparatuur. Je standaard boss pedaaltjes van -10dB gaan dus niet werken erbij. De keuze is beperkt zou je dan denken, maar de TC toneprint pedalen kunnen ook in een +4 dB loop en zijn goed betaalbaar. Zelf gebruik ik een Eventide TimeFactor voor delay en dat bevalt me prima.