Inloggen

View Full Version : Isolatie cabinet



Dreverhaven
2 juni 2011, 18:07
Ik zat een beetje te denken. Ik neem zo nu en dan thuis gitaar op, maar ik kan m'n amp niet te ver open schroeven, omdat dan de buren er teveel last van hebben. Echter klinkt het dan wel lekkerder. Opnemen doe ik met een mic en audiointerface. Goed, een isolatie cabinet zou me wel goed uitkomen, maar om nou direct 500 euro aan zo'n ding uit te geven, dat staat me ook weer tegen. Dus ik vroeg me af, kun je niet gewoon een kist kopen, zoals dit bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/454002180
http://link.marktplaats.nl/454429773

Daar een hoop isolatiemateriaal in gooien, een schot met een speaker erin, iets om een microfoon aan te bevestigen... et voila, je hebt een isocab. Mij maakt het niet uit hoe het eruit ziet, als het maar goedkoop is en het werkt. Zou dit werken, of zijn er bepaalde problemen die de ouwe Dreverhave dan over het hoofd ziet? Dan ben ik voor 150 euro klaar.

Een vrieskist zou ik eventueel ook kunnen gebruiken, die gaan ook veelvuldig goedkoop weg.

flo123
3 juni 2011, 00:04
Ik zat een tijdje terug met precies hetzelfde idee. Lijkt me een goede oplossing!
Vooral als je de kist van de vloer af haalt met rubber blokken of zo en flink zware isolatie gebruikt.
Het zou wel tof zijn als de kist zo groot is dat de speakerkast er dwars in past zodat er voor en achter wat ruimte is.
Op het internet wordt, door mensen die zelf een simpele iso-kast/kist gemaakt hebben, gerapporteerd dat ze het geluid met 30dB weten te verminderen.

Gewoon proberen zou ik zeggen
...
en dan even laten weten hoe het ging a.j.b. :)

Maar een flinke "krat" bouwen van MDF en isolatie erin lijkt me ook best te doen.

Dreverhaven
3 juni 2011, 10:38
Inderdaad. Het zou helemaal fijn zijn als ik er gewoon een 2x12 in kon zetten. Om hem geen contact met de vloer te laten maken is natuurlijk helemaal handig, daar zal ik ook aan denken. Welk materiaal zou het beste zijn voor isolatie? Ik heb daar niet zoveel verstand van, zeg maar, geen verstand van. 30 db is wel een hoop, dat zou mooi zijn.

Ik ben me nu nog vooral aan het oriënteren. Het zal nog wel even duren, maar als ik er aan begin, dan maak ik uiteraard een mooie fotoreportage en breng ik verslag uit.

obelix5
18 augustus 2011, 20:31
Helaas heren, gaat het niet om de hoeveelheid isolatie die je in zo'n kist stopt, als timmerman weet ik dat het gaat om de massa die ervoor zorgt hoeveel geluidstrillingen er aan de buitenkant vanaf komen, en natuurlijk het contact geluid met de vloer voorkomen, ik ben zelf ook met een idee bezig maar goedkoop word het nooit

flo123
18 augustus 2011, 23:52
Een dikke plaat steenwol heeft toch flink massa, 60 kg/m3 of zoiets?
Dat zal toch wel als geluids isolatie werken in combinatie met een stevige MDF kist?
Misschien nog gipsplaat er tegenaan?

Johannes
19 augustus 2011, 11:22
De (warmte) isolatiewaarde van steenwol is prima, dat komt omdat er veel lucht in zit. Daardoor is steenwol ook erg licht. Om geluidsgolven tegen te houden heb je juist massa nodig, de massa vangt de energie van de lucht trillingen op. Een isocab kun je het best bekleden stoeptegels en beton, geen idee hoe je het ding ooit nog kan vervoeren dan, maar dat is een andere zaak ;)

Bekleden met gipsplaat kan idd ook, goedkoop, makkelijk en misschien nog net te tillen. :)

muziekschuur
19 augustus 2011, 17:17
http://www.boxofdoom.nl/files/Gitarist%20no.239%20Rivera%20en%20Box%20of%20Doom. pdf

Kijk maar es in deze pdf of op;


http://www.boxofdoom.nl

Dreverhaven
22 augustus 2011, 10:16
Zou het dan niet werken om er gewoon zand in te laden? Dat is wel lekker zwaar.

Tja, die Box of Doom, waarom moeten die dingen toch altijd met Celestions volgeladen worden? Ik hou zelf niet zo van die speakers, kan het ook niet helpen.

muziekschuur
22 augustus 2011, 10:33
Je kan em vast ook krijgen zonder speaker.

Zand kan goed. Maar een bak in een bak wordt erg zwaar. En deze box of doom moet ook vervoerd kunnen worden. M.a.w. alstie nog 40-60db produceert is dat meestal geen probleem. Als je zelf monitort op 85db dan speelt je speaker zo'n 15db harder en zul je de box of doom nauwelijks waarnemen. 6db harder en geluid maskeert een zachtere bron.

Ik heb een heel mooie high end transmissionline speaker. Daarin zit betonvezelplaat. Dat is een grove vezel plaat. (grijs) met open structuur. Dat in combinatie met een multiplex plaat geeft een heel goede massa voor wat je van plan bent. Alleen zie je deze platen niet echt vaak meer.

flo123
22 augustus 2011, 11:58
Voor thuis op een vaste plek lijkt me een bak in een bak en dan vullen met zand, een eenvoudig goed werkend idee!

Zand weegt ongeveer 1500kg/m3.
Als je weet hoeveel massa er nodig is zou je een berekening kunnen maken over hoe groot de geluids demping zal zijn.
Maar hoe doe je dat?
Stel je wilt 20dB geluids onderdrukking. Hoe dik moet dan de "zandmuur" zijn? Dat ga ik eens uitzoeken...

En hoe dan het deksel te maken, de plek voor de connectoren, hoe de bedrading door de binnenste bak gaat zonder zand door te laten maar wel demontabel te zijn?
Dat lijken me dan weer de moeilijke en zwakke plekken.
Het deksel voor de isocab zou ook een (lage) bak gevuld met zand en een deksel erop kunnen zijn. Die kun je dan eenvouding erop leggen.

Maar zand kan ook nadeling werken blijkbaar:
http://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/materia.htm

Zand heeft een hoog soortelijk gewicht en een hoge inwendige demping, is daarom bijzonder geschikt voor het verbeteren van de luchtgeluidisolatie van een vloer of dak. In een spouwmuur echter heeft het meestal een nadelige invloed op de geluidsisolatie, het koppelt de beide spouwbladen.

Zand tussen de isocab en de vloer lijkt dus een goed idee maar misschien is het als vulmiddel tussen de zijwanden van de bakken juist nadeling vanwege acoustische koppeling.

Een vloertje leggen van betonnen trottoir tegels lijkt me ook eenvoudig om geluidsdemping van de isocab naar de vloer te verkrijgen.

Iemand een idee of reaktie hierop?

Rinze
22 augustus 2011, 12:03
Je ziet in de specs van die BOD ook dat de lage tonen minder goed gedempt worden. Lage en hoge tonen demp je op verschillende manieren. Lage tonen door massa, hoge tonen bijvoorbeeld door een tweede wandje met lucht ertussen. Dat is tenminste wat ik me ervan herinner van een onderzoekje vroeger toen we een oefenruimte moesten dempen.

Dreverhaven
22 augustus 2011, 22:48
Ik snap zelf sowieso nog niet echt goed hoe je het nou voor mekaar krijgt dat je een doos in een doos bouwt, waarbij de ene de andere niet raakt. Je moet toch ergens zorgen dat het isolatie materiaal niet in elkaar gedrukt wordt door de binnenste doos?

Die BoD vind ik trouwens ook idioot duur, ik zat zelf te denken om iets voor een kwart van dat bedrag te maken ex speaker.

Frits van Mourik
23 augustus 2011, 00:04
Ik snap zelf sowieso nog niet echt goed hoe je het nou voor mekaar krijgt dat je een doos in een doos bouwt, waarbij de ene de andere niet raakt. Je moet toch ergens zorgen dat het isolatie materiaal niet in elkaar gedrukt wordt door de binnenste doos?



Het gaat er niet zozeer om, dat de dozen elkaar niet raken.
Direkt kontakt is weliswaar uit den boze, maar je moet het zien als twee massa's (binnendoos en buitendoos), die gescheiden worden door verend materiaal.

Google maar eens op "massa-veer-massa"...